ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΥΓΕΙΑ

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε την ανάπτυξη της παιδικής επικοινωνίας

0

Γράφει ο Μανόλης Η. Θεοδοσόπουλος- Λογοθεραπευτής

Σε αυτό το άρθρο θα παρουσιαστούν ορισμένες ιδέες-προτάσεις που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την ανάπτυξη της επικοινωνίας του παιδιού. Αρχικά όμως πρέπει να τονιστεί ότι είναι βαρύνουσας σημασίας ο συχνός έλεγχος της ακοής του παιδιού σε ΩΡΛ στα πρώτα χρόνια της ζωής του.

Είναι σημαντικό να τους δίνετε χρόνο να επικοινωνήσουν και αυτά. Ακόμη και τα βρέφη μηνών, απαντάνε σε όσα λέτε, απλά με το δικό τους τρόπο. Ένα νεύμα, ένας ήχος ή μία κίνηση του κεφαλιού μετά από δική σας ομιλία είναι συνήθως ο τρόπος με τον οποίο σας απαντάνε. Γενικά μην τα πιέζετε να απαντήσουν ή μην τα αφήνετε χωρίς να έχουν ολοκληρώσει αυτά που θέλουν να πουν.

Μιλάτε τους με τρόπο σχετικά αργό και χαλαρό. Αποφύγετε τις εντάσεις σε κάθε περίπτωση, όσο είναι αυτό δυνατόν. Χρησιμοποιήστε τις κοινές οικογενειακές ώρες (π.χ. φαγητό, μπάνιο) για να επικοινωνήσετε με τα παιδιά σας, να τους μιλάτε και να τα ακούτε, ειδικά να τα ακούτε! Μιλάτε στα παιδιά με απλές μικρές προτάσεις και απλές λέξεις. Όχι «παιδιάστικα», αλλά πιο απλά.

Διαβάζετέ τους ιστορίες και αφιερώστε τους χρόνο για παιχνίδια λέξεων και επικοινωνίας. Μάθετέ τους καινούριο λεξιλόγιο (ανάλογο με την ηλικία τους) μέσα από διάβασμα και βόλτες στην πόλη και στο πάρκο. Μάθετέ τους τραγουδάκια και ποιήματα κατάλληλα για την ηλικία τους.

Στη βόλτα σας, σχολιάστε στο παιδί αντικείμενα και συμβάντα. Πάρκα και παιδικές χαρές προσφέρουν πλήθος ευκαιριών για σχολιασμό συμβάντων και χρήση κυρίως ρημάτων (το παιδί μπορεί να κουνηθεί στην κούνια, να ανεβεί στην τραμπάλα). Περιγράψτε κινήσεις όπως τρέξιμο, πήδημα, πέσιμο την στιγμή που πραγματοποιούνται.

Παίξτε με το παιδί σας χρησιμοποιώντας τη πλαστελίνη. Περιγράψτε τι κάνετε όταν την απλώνετε, τη στρίβετε, την τεντώνετε την πλάθετε, την κόβετε κτλ. Επίσης το παιχνίδι με την πλαστελίνη είναι ένας πολύ καλός τρόπος να μάθει ένα παιδί τα σχήματα. Με την πλαστελίνη τα σχήματα θα τα μάθει μέσω της δράσης, σχηματίζοντας το ίδιο τον κύκλο για παράδειγμα, και όχι απλώς να του δείχνουμε κάτι (π.χ. «να ένας κύκλος» ).

Μιλήστε για το κοφτερό μαχαίρι που κόβει, την καυτή κατσαρόλα που καίει και για ό,τι άλλο βλέπετε γύρω σας και χρησιμοποιείτε, εσείς ή το παιδί στην καθημερινότητά σας. Γενικά, συνοδεύστε με ομιλία ό,τι έως τώρα κάνατε σιωπηλά.

Όποιο και να είναι το φύλο του παιδιού σας, παίξτε με κούκλες. Μιλήστε για τα μέρη του σώματος, και για απλές καθημερινές δραστηριότητες (θα λούσω τα μαλλιά της κούκλας, θα τα χτενίσω κτλ).

Συγκεντρώστε καθημερινά αντικείμενα από τα κουκλόσπιτα των μικρών σας (καρέκλα, κούπα, πιρούνι, ψυγείο…). Εξίσου καλά λειτουργούν και εικόνες των αντικειμένων, κομμένες από περιοδικά. Παίξτε το «Βρες το όνομα!»: «Βρες το όνομα από αυτό, πάνω στο οποίο κάθομαι». Αν το παιδί σας δεν είναι εξοικειωμένο με τόσο σύνθετο συντακτικά λόγο, απλοποιείστε τις δομές: «Σ’ αυτό /εκεί κάθομαι». Στη συνέχεια οι ερωτήσεις μπορούν να αντιστραφούν: «Τι κάνω σε μια καρέκλα;». Και στις δύο περιπτώσεις, το παιδί πρέπει να απαντά με πλήρη πρόταση και όχι μονολεκτικά. (πηγή: http://www.eulegein.net/).

Για απορίες, σχόλια, παρατηρήσεις μπορείτε να επικοινωνείτε στο [email protected] ή στο 6936 060 070.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ