Με τρία μαθήματα κατεύθυνσης συνεχίστηκαν χθες οι πανελλαδικές εξετάσεις για τους υποψήφιους για ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι υποψήφιοι εξετάστηκαν σε Λατινικά, Χημεία, Ανάπτυξη Εφαρμογών και Ηλεκτρολογία, ολοκληρώνοντας έτσι την πιο δύσκολη για εκείνους εβδομάδα, αφού εξετάστηκαν στα πιο πολλά μαθήματα κατεύθυνσης.
Τα θέματα γενικά θεωρήθηκαν βατά, χωρίς παγίδες για τους προετοιμασμένους μαθητές. Σύμφωνα με τους υποψηφίους, τα θέματα των Λατινικών ήταν αναμενόμενα και απλά. Κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα δυσκολίας με πέρυσι, γεγονός που σημαίνει ότι περίπου στα ίδια επίπεδα θα κινηθούν και οι επιδόσεις. Το 2013, το 38,97% των υποψηφίων είχε γράψει κάτω από τη βάση, το 24,31% από 10 έως 15 και το 36,69% από 15 έως 20. Κάποια από τα συντακτικά ζητούμενα ήταν απλά και από τα πολύ δουλεμένα. Αλλά πάλι αυξημένης δυσκολίας που, για να απαντηθούν, απαιτούσαν άριστη προετοιμασία. Σε γενικές γραμμές, τα θέματα χρειάζονταν προσεκτική προσέγγιση και διείσδυση στη λεπτομέρεια, με αποτέλεσμα να μοιάζει δύσκολο το άριστα.
Μειωμένης δυσκολίας, σε σχέση με πέρυσι, κρίνονται τα θέματα της Χημείας στα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης. Αν η εκτίμηση αυτή αποτυπωθεί στις επιδόσεις των υποψηφίων, τότε θα δοθεί ώθηση προς τα πάνω στις βάσεις των ιατρικών σχολών, όπου το μάθημα της Χημείας έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη βαρύτητα στον υπολογισμό της τελικής βαθμολογίας.
Στο μάθημα Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, τα θέματα χαρακτηρίστηκαν αναμενόμενα και πιο εύκολα σε σχέση με τα περσινά. Φαίνεται όμως να έκρυβαν εκπλήξεις, δεδομένου ότι ένα σημαντικό τμήμα της ύλης δε ζητήθηκε (υποπρογράμματα). Η φύση των θεμάτων ήταν τέτοια ώστε οι εξεταζόμενοι να μπορούν να συλλέξουν μόρια και από τα τέσσερα θέματα και να επιτύχουν έναν ικανοποιητικό βαθμό. Ωστόσο, υπήρχε μια κλιμάκωση δυσκολίας σε κάποια μεμονωμένα υποερωτήματα. Ομοίως εύκολα, βατά και αναμενόμενα ήταν τα θέματα και στο μάθημα της Ηλεκτρολογίας Τεχνολογικής Κατεύθυνσης.
Σε γενικές γραμμές πάντως, το επίπεδο δυσκολίας των μαθημάτων ήταν αισθητά πιο χαμηλό από άλλες χρονιές, γεγονός όμως που προβληματίζει τους υποψηφίους και τις οικογένειές τους, καθώς, όπως φαίνεται, μόνο οι μαθητές με πολύ καλές αποδόσεις θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν τους στόχους τους για την εισαγωγή τους σε κάποιο Ανώτατο ή Τεχνολογικό Ίδρυμα της Ελλάδας.
Στα θέματα της Χημείας δεν υπήρξαν ιδιαίτερες εκπλήξεις, ωστόσο πολλοί εξεταζόμενοι ζήτησαν περαιτέρω επεξηγήσεις ειδικά για το Γ' και το Δ' θέμα.
Σημειώνεται ότι οι υποψήφιοι θα κάνουν μία ανάπαυλα του Αγίου Πνεύματος και θα συνεχίσουν τις πανελλαδικές την ερχόμενη Τρίτη με την εξέταση στην Ιστορία και τη Φυσική θεωρητικής, θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης και των δύο κύκλων.
Η αυλαία των φετινών εξετάσεων πέφτει την ερχόμενη Πέμπτη με την εξέταση στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, μάθημα επιλογής όλων των κατευθύνσεων, δίνοντας έτσι τέλος στο άγχος των μαθητών. Όχι όμως και στην αγωνία τους, η οποία θα συνεχιστεί μέχρι την ανακοίνωση της βαθμολογίας και των βάσεων, οπότε και θα κριθεί αν έχουν καταφέρει να κάνουν πραγματικότητα το όνειρο για την εισαγωγή τους στη σχολή επιλογής τους.
Χωρίς παγίδες τα θέματα
Την τοποθέτησή τους στα μαθήματα των Λατινικών, της Χημείας και της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον κάνουν σήμερα οι εκπαιδευτικοί του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης "Κύκλος".
Συγκεκριμένα για τα θέματα των Λατινικών, όπως τονίζει η φιλόλογος του φροντιστηρίου "Κύκλος" Δέσποινα Πλατή, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν απλά και χωρίς "παγίδες" συγκριτικά με τα θέματα προηγούμενων χρόνων.
Βέβαια, όπως αναφέρει η κ. Πλατή, υπήρξαν δυσκολίες στις οποίες ήταν δυνατόν να αντεπεξέλθουν μόνο όσοι ήταν άρτια προετοιμασμένοι, με την ίδια να επισημαίνει: «Θεωρούμε ότι πολύ μικρό ποσοστό υποψηφίων θα επιτύχει το άριστα, ωστόσο η πλειοψηφία έχει αντεπεξέλθει ικανοποιητικά».
Αναλυτικότερα, «οι μεταφράσεις που ζητήθηκαν ήταν από κείμενα αναμενόμενα με αρκετά γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα και δεν παρουσίασαν καμία δυσκολία. Τα θέματα Β1 και Β2 δεν παρουσίασαν εκπλήξεις, παρά το ότι θεωρούνται κάπως απαιτητικά και προϋποθέτουν λεπτομερές διάβασμα (π.χ. όσον αφορά τον τύπο nimia). Οι παρατηρήσεις του συντακτικού θεωρούνται κλιμακούμενης δυσκολίας και καλύπτουν αρκετά συντακτικά φαινόμενα.
Συγκεκριμένα, η παρατήρηση Γ1α μπορεί να απαντηθεί από τους περισσότερους μαθητές, αφού πρόκειται για αναγνώριση λέξεων μέσα από τα διδαγμένα κείμενα και δεν εντοπίζονται σε αυτές αμφιλεγόμενες απαντήσεις. Το Γ1β καθώς και το Γ2α ζητούν συντακτικά φαινόμενα που θεωρούνται απλά και τα έχουν προσεγγίσει αρκετές φορές οι μαθητές. Η παρατήρηση Γ2β, που αφόρα στην ανάλυση μετοχής σε δευτερεύουσα πρόταση, καθώς και στη σύμπτυξη πρότασης σε μετοχή, απαιτούσε προσοχή και καλή γνώση του συντακτικού. Η παρατήρηση Γ2γ ήταν κάπως εξεζητημένη, αφού δε ζητούσε μονάχα μετατροπή από πλάγιο λόγο σε ευθύ αλλά και μερική διαφοροποίηση της πρότασης ως προς την εισαγωγή. Εν κατακλείδι, το λεπτομερές διάβασμα και η ιδιαίτερη προσοχή κατά την ώρα της εξέτασης ήταν προαπαιτούμενα για ένα επιτυχές αποτέλεσμα. Ευχόμαστε καλή επιτυχία και στα υπόλοιπα μαθήματα και καλά αποτελέσματα σε όλους τους υποψηφίους».
Εκπλήξεις
Τα φετινά θέματα στην Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, όπως επισημαίνεται από το Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης "Κύκλος", είχαν εκπλήξεις. «Από το διαγώνισμα έλειπαν τα προγράμματα και τα υποπρογράμματα που είναι βασικό θέμα του μαθήματος. Κατά τα άλλα τα θέματα κρίνονται αναμενόμενα και κάλυψαν την υπόλοιπη ύλη του μαθήματος.
Οι εκφωνήσεις ήταν ξεκάθαρες και δε δημιούργησαν στους μαθητές σύγχυση.
Τα θέματα Α και Β, που θεωρούνται η θεωρία του διαγωνίσματος, είχαν δυσκολίες και παγίδες. Τα ερωτήματα ανάπτυξης που ήταν το Α4 χρειάζονταν την κριτική ικανότητα του μαθητή. Στο θέμα Β, το Β1 ήταν ιδιαίτερης δυσκολίας και επιλύθηκε από μαθητές που έχουν κατανοήσει πολύ καλά το αντικείμενο του μαθήματος. Το πάντα αναμενόμενο διάγραμμα ροής ήταν μέτριας δυσκολίας και έδινε τη δυνατότητα στους μαθητές δύο πιθανών λύσεων. Τα προβλήματα (θέματα Γ και Δ) ήταν δύο αλγόριθμοι. Όπως είπαμε, ήταν έκπληξη ότι δεν υπήρχε πρόγραμμα ή υποπρόγραμμα. Οι αλγόριθμοι κάλυπταν τις λειτουργίες σε δισδιάστατους πίνακες και τις δομές επανάληψης. Οπότε τα θέματα αυτά θεωρούνται εντελώς αντιπροσωπευτικά της ύλης που διδάσκεται για την ανάπτυξη αλγορίθμων και δομών δεδομένων. Η απουσία προγραμμάτων και υποπρογραμμάτων χαρακτηρίζει τα θέματα Γ και Δ ευκολότερα από την προηγούμενη χρονιά».
Εν κατακλείδι, τα θέματα, σύμφωνα με το Φροντιστήριο " Κύκλος", ήταν μέτριας δυσκολίας. Τα εύκολα προβλήματα ισοσταθμίστηκαν με τις απαιτήσεις των θεμάτων Α και Β, που ήθελαν καλά διαβασμένους μαθητές με κριτική ικανότητα.
Δύσκολη η Χημεία
Υψηλής δυσκολίας, όπως τονίζει η χημικός του φροντιστηρίου "Κύκλος" Νόρα Κοπτερίδου, ήταν τα φετινά θέματα στο μάθημα της Χημείας κατεύθυνσης, στο οποίο εξετάζονταν οι μαθητές της θετικής κατεύθυνσης. Όπως επισημαίνει η κ. Κοπτερίδου, «απευθύνονταν σε πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές, αφού υπήρχαν πολλές λεπτομέρειες και η έκταση θεμάτων απαιτούσε την εξάντληση του τρίωρου. Συγκεκριμένα, στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής του 1ου θέματος δεν υπήρχε κάποια δυσκολία ή παγίδα. Στο 2ο θέμα, ωστόσο, υπήρχαν αρκετά δύσκολα υποερωτήματα, στα οποία οι μαθητές θα έπρεπε να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Στο θέμα Γ, αρκετά δύσκολο ήταν το υποερώτημα Γ.3, που απαιτούσε ιδιαίτερη συγκέντρωση από τους μαθητές και αρκετή εμπειρία με παρόμοιες ασκήσεις, για να μπορέσει να λυθεί. Τέλος, το θέμα Δ, χαρακτηρίζεται ως μέτριας δυσκολίας, με μια εξαίρεση στο υποερώτημα Δ.4., όπου οι μαθητές έπρεπε να έχουν κατανοήσει πολύ καλά την ύλη, ώστε να απαντήσουν», τόνισε η κ. Κοπτερίδου.