ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Γκράφιτι: Ένας παρεξηγημένος τρόπος έκφρασης

0

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ

Τα Γκράφιτι (graffiti) αποτελούν κυρίως μέρος της κουλτούρας του χιπ χοπ, και είναι η αναγραφή κειμένου ήσυνθημάτων κι η ζωγραφική σε επιφάνειες που συνήθως βρίσκονται σε δημόσιους χώρους, όπως τοίχους, παλιά αυτοκίνητα και ρολά καταστημάτων. Είναι η τέχνη του δρόμου που θέλει να ακουστεί και είναι πάντα ανώνυμη.

ΤΕΧΝΗ Η ΒΑΝΔΑΛΙΣΜΟΣ;

Από πολλούς θεωρούνταν αρχικά, ως η εκδοχή του βανδαλισμού και της κακοποίησης της δημόσιας περιουσίας, όμως με το πέρασμα των χρόνων η αξία τους αυξήθηκε αισθητά και έγιναν αποδεκτά από το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού ωςη μορφή τέχνης που στολίζει με αριστουργήματα και φωτίζει τις μονότονες και βουβές πόλεις. Τα συνθήματα που γράφονται συνήθως έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα, περνούν μηνύματα στον κόσμο και γενικότερα έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα.Εκτός των άλλων, το γκράφιτι αποτελεί για τους νέους ένα μέσο εκτόνωσης και αντίδρασης μέσα από τον δημιουργικό τρόπο της ζωγραφικής καθώς και ένα τρόπο, όπως οι ίδιοι λένε, να αφήσουν το σημάδι τους στον κόσμο.

Η τέχνη του γκράφιτι έκανε την εμφάνισή της στο Ρέθυμνο πριν από κάποια χρόνια, γεμίζοντας τους τοίχους αλλά και τις πλατείες της πόλης με τεράστια έγχρωμα σχέδια υπογεγραμμένα με τις «ταγκιές», των δημιουργών τους, δηλαδή τις υπογραφές τους. Ολόκληρα σχολεία γέμισαν με χρώματα και τοίχοι σε όλη την έκταση της πόλης με σχέδια, δίνοντας μια τελείως διαφορετική, πιο φωτεινή όψη στο Ρέθυμνο, σύμφωνα με τους δημιουργούς τους.

02

Η ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΙΜΟΥ ΓΚΡΑΦΙΤΙ

Ερχόμενοι σε επικοινωνία με νέους που κάνουν γκράφιτι καταλαβαίνουμε περισσότερο τον τρόπο σκέψης τους καθώς και το γιατί πράττουν ό,τι πράττουν. Πιο συγκεκριμένα γι αυτούς τα γκράφιτι είναι ένα μέσο να εκφράσουν τα συναισθήματά τους δημόσια και να αντιδράσουν απέναντι σε οτιδήποτε τους ενοχλεί. Είναι ένα ακριβό, για τα οικονομικά τους, άθλημα το οποίο όμως, έχει προοπτικές να οδηγήσει τα παιδιά σε άλλες μορφές τέχνης, καθώς κάποιος που ξεκινάει κάνοντας γκράφιτι, όπως είπαν μπορεί έπειτα να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη ζωγραφική, με τα τατουάζ κ.α. Όσο για την παρανομία που επικρατεί στον χώρο αυτό τα παιδιά αναφέρουν : « Το γκράφιτι παράνομο ήταν και παράνομο θα μείνει κι αυτό γιατί για να πάρεις άδεια χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια και πολύς χρόνος καθώς είναι πολύ δύσκολο να βρεις τους υπεύθυνους. Θα θέλαμε να γίνει κάτι ώστε να μπορούμε να ζωγραφίζουμε ελεύθερα και νόμιμα και ίσως να γίνει και κάποιο φεστιβάλ ώστε να παρακινηθούν νέα παιδιά να ασχοληθούν με την τέχνη μας. Επίσης θα θέλαμε να δοθεί άδεια να βαφτεί όλη η Πλατεία Μικρασιατών». Στη συνέχεια εκφράζουν την απορία τους σχετικά με το γεγονός ότι ενώ πωλούνται σπρέι για γκράφιτι νόμιμα, η πράξη εξακολουθεί να είναι παράνομη.

Επιπρόσθετα δηλώνουν με δυσαρέσκεια : «Υπάρχει μεγάλη διάκριση ανάμεσα σε κάποιον που είναι γνωστός στον χώρο των γκράφιτι και σε κάποιον άγνωστο καθώς το έργο του πρώτου θα θεωρηθεί έργο τέχνης και του δεύτερου βανδαλισμός. Θέλουμε να υπάρξει μια ισότητα γιατί ουσιαστικά την ίδια τέχνη υποστηρίζουμε».

ΆΛΛΟ ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΑΛΛΟ «ΜΟΥΤΖΟΥΡΑ»

Όσον αφορά τον αντίποδα της παραπάνω άποψης, δηλαδή αυτούς που κατακρίνουν την τέχνη των γκράφιτι υποστηρίζοντας ότι « λερώνουν» τους τοίχους και καταστρέφουν τα μνημεία της πόλης τα παιδιά δηλώνουν πως : «Η τέχνη των γκράφιτι είναι παρεξηγημένη και άγνωστη για το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων. Οι μουτζούρες, οι φράσεις, τα ονόματα και τα στιχάκια που βρίσκονται πάνω στο μνημείο του Φάρου για παράδειγμα δεν είναι γκράφιτι και προέρχονται συνήθως από μικρότερα παιδιά που τυχαίνει να έχουν πάνω τους κάποιο μαρκαδόρο και όχι από «επαγγελματίες». Ακόμα, οι περισσότεροι βανδαλισμοί έγιναν την εποχή που τα γκράφιτι ήρθαν στη «μόδα» και ο καθένας έπαιρνε ένα σπρέι και έβαφε έναν τοίχο. Σήμερα που δεν είναι πλέον τόσο στη «μόδα» τα περιστατικά αυτά πάνω σε μνημεία έχουν μειωθεί και όσα γίνονται δημιουργούνται κυρίως από ασυνείδητους νέους, που δε σέβονται την ιστορία της πόλης τους». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γκράφιτι που έγινε στο μνημείο του άγιου Φραγκίσκου, το οποίο προκάλεσε την οργή του προέδρου της δημοτικής κοινότητας Ρεθύμνου, Όθωνα Χριστουλάκη, ο οποίος φρόντισε να καλυφθεί όσο το δυνατόν συντομότερα. Έγινε μάλιστα και αναφορά στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ρεθύμνου με σκοπό να εντοπιστούν οι υπεύθυνοι και να υποστούν τις συνέπειες των πράξεών τους και όπως φαίνεται δε θα χρειαστεί πολύς χρόνος καθώς κλειστό κύκλωμα καμερών έχει καταγράψει τους υπαίτιους.

Όπως και να έχει πάντως, οι νέοι που ασχολούνται με τα γκράφιτι έχουν πλέον αποδεχτεί πως πάντα θα υπάρχει προκατάληψη σχετικά με το συγκεκριμένο τρόπο έκφρασης παρόλο που η νοοτροπία έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια και πως πάντα θα υπάρχουν και αυτοί που δε σέβονται το περιβάλλον στο οποίο ζουν.

ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΑ ΦΩΤΑΚΗ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ