ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Έκθεση Μαρίας Κελαϊδή στην Αίθουσα Πυροβολικού στην Φορτέτζα Ρέθυμνο

0

ΟΡΑΜΑ ΓΗΣ

Την Παρασκευή 8 Ιουλίου 2016 και ώρα 19.30 εγκαινιάζεται στην Αίθουσα Πυροβολικού στην Φορτέτζα Ρεθύμνου η Έκθεση

Ζωγραφικής Όραμα Γης της Μαρίας Κελαϊδή

Παρουσιάζεται μια ενότητα έργων στην οποία τα μνημονικά ερεθίσματα, η αφαιρετική εικαστική αντίληψη του γεωγραφικού                                             χώρου  χώρου και τα ρεαλιστικά στοιχεία των επί μέρους θεμάτων συνθέτουν μια σειρά πολυεπίπεδων εικόνων.Τα τοπία που έτσι προκύπτουν, μετατρέπονται σε αφηγήσεις για μια διαχρονική καθημερινότητα

Διάρκεια Έκθεσης: 8 έως 17 Ιουλίου 2016  Καθημερινά,10:00-14:00 και 18:00-21:00

 

Τα Έργα της Μαρίας Κελαϊδή – Αισθητική Τέχνη με Αισθαντικές Προεκτάσεις

 

Του Μεγακλή Ρογκάκου

 

Είναι σημαντικό που η καλλιτέχνις Μαρία Κελαϊδή, με Ρεθυμνιώτικη καταγωγή, παρουσιάζει αναδρομικά το έργο της στη Φορτέτζα Ρεθύμνης, έναν από τους πιο σημαντικούς ιστορικούς χώρους της παλαιάς πόλης με Βενετσιάνικη αίγλη.

 

Το έργο της Κελαϊδή διακρίνεται κυρίως σε τρεις κατηγορίες. Πρώτον, τοπία – κυρίως παραθαλάσσια, ενίοτε διασχισμένα

από ποταμούς. Δεύτερον, ημερολογιακές καταγραφές χρονικών στιγμών κι εποχών που αντιπροσωπεύουν συναισθηματικές

διαθέσεις. Τρίτον, αφηγήσεις καθημερινών ιστοριών, αναπολήσεις μνημών, κι εκφράσεις προσδοκιών για το μέλλον. Σε όλες

τις περιπτώσεις οι εικόνες της αφορούν σε αρχέτυπες καταστάσεις πέρα από τον χώρο και τον χρόνο, όπου η γεωγραφία

εμφανίζεται άυλη σαν ψυχολογικές εντυπώσεις, ενώ ο χρόνος –παρελθόν, παρόν και μέλλον– συνεργεί στην αυτοτέλειά τους.

 

Ο τίτλος της έκθεσης, Όραμα Γης, αφορά σε ένα σχόλιο του λογοτέχνη Νίκου Α. Καββαδία για το συνολικό έργο της Κελαϊδή.

Αναφέρεται στην ιδιαίτερη οπτική της σχέση με την πάτρια γη που είναι ονειρική κι ενορατική – «τη μυρωδιά ενός θερισμένου

χωραφιού, ή τη ζέστη του Ιουλίου, ή τη μελαγχολία ενός Νοέμβρη, ή τη δροσιά ενός ποταμιού, ή τη μαγεία μιας γειτονιάς

το δειλινό» (Καββαδίας 2000).  Συνοψίζει αυτό που έχει πρωτεύουσα σημασία, ότι η τέχνη της είναι αισθητική με αισθαντικές

προεκτάσεις για το ιδιαίτερο εικαστικό λεξιλόγιό της. Όπως ο Όμηρος απήγγειλε τα έπη με τις λέξεις του, έτσι φιλοτεχνεί η άξια

καλλιτέχνης τις εικόνες με το χρώμα της. Η ζωγραφική γίνεται γλώσσα που λαλεί την περιπέτειά της. Οι εικόνες της είναι

παλίμψηστα από χρώματα σε διάφορες καταστάσεις –απλωμένα, διακοπτόμενα, διαλυμένα, σβησμένα ή τονισμένα που

προξενούν ποικίλα συναισθήματα συγκίνησης στον θεατή. Οι μεγάλες επιφάνειες μονοχρωμίας είναι μονάχα σε πρώτη ανάγνωση οπτικά προσπελάσιμες. Κατ’ ουσία υποβόσκουν σε αυτές εντάσεις αντιστίξεων με τη μορφή γραμμών, πινελιών, σκιών, αλλά και ετέρων στοιχείων – κυρίως συμπληρωματικών χρωμάτων – που ζωντανεύουν την εικόνα εν είδη ερωτικού ρυθμικού παλμού.

 

Η μίξη ξένων ως προς τη ζωγραφική στοιχείων –κυρίως προσωπικών φωτογραφιών, βιωμένων αντικειμένων, κι εντύπου υλικού

αναφέρονται, όπως έχει επισημάνει η καλλιτέχνης, στα «ίχνη που οι κοινοί άνθρωποι αφήνουν στο πέρασμά τους» (Κελαϊδή 2013). Παλαιές οικογενειακές φωτογραφίες ή αρχειακές εικόνες, οι οποίες γίνονται ‘δικές της’ όπως τις οικειοποιείται, ταιριάζουν στην πρόκληση να αναπαραστήσει την αίσθηση μίας περασμένης εποχής που την ενδιαφέρει. Αυτή η μίξη ξεπερνά την υλικότητα της εικόνας κι εννοιολογικά της προσδίδει ένα σημαντικό επίπεδο ανάγνωσης ως ιστορία ή κείμενο. Ακόμη, στις συνθέσεις της η Κελαϊδή συνδυάζει με φυσικότητα την κάτοψη με την πρόσοψη. Έτσι, ενώ το τοπίο στο φόντο είναι ιδωμένο από το σημείο θέασης ενός πτηνού, το σπίτι ή το δένδρο αποτυπώνεται όπως το βλέπει ο άνθρωπος επί γης. Η σχέση κομματιών γης εκατέρωθεν υδάτινων στοιχείων στις εικόνες της είναι κατά βάθος σωματική και μάλιστα ερωτικής ποιότητας. Τα περιγράμματά τους ζωντανεύοντας τείνουν να ανθρωποποιηθούν και αποκτούν μία σωματική διάσταση τόσο ισχνή που θα μπορούσε να είναι λανθάνουσα, αλλά συνάμα τόσο μετουσιωτική που ανατρέπει όλη την εικαστική εμπειρία.

 

Η Κελαϊδή ενδιαφέρεται και για μια έτερη οπτική. Στην προσπάθειά της να αποδώσει ένα πραγματικό τοπίο που δεν το έχει

χειροπιαστά εμπρός της -όπως το οικείο της Ρέθυμνο- επιλέγει να το αναπαραστήσει ως έναν χώρο μνήμης, διαμορφωμένο

από προσωπικές εμπειρίες, αφηγήσεις της οικογενείας της, και σχετικά κείμενα του ντόπιου λογίου και λογοτέχνη Παντελή

Πρεβελάκη. Επιπλέον, έναυσμα της είναι οι παλαιοί χάρτες που βασίζονται στη γεωγραφική εμπειρία, αλλά στην εφαρμογή

τους επηρεάζονται από τη ψυχολογική διάθεση του χαρτογράφου, και τελικά καταγράφουν πλαστές ιστορίες ή διανθισμένες

φαντασίες. Έτσι, ενδιαφέρει την Κελαϊδή τα έργα της να είναι ανοικτά ως προς την ανάγνωσή τους και ο καθένας θεατής

από τη προσωπική του οπτική προσέγγιση να προβάλει επάνω τους τη δική του βιογραφία ή όραμα.

 

Στην ουσία τα έργα της Κελαϊδή ακολουθούν ένα βασικό είδος αισθητικής τεχνοτροπίας με αισθαντικούς απόηχους που εξελίσσεται οργανικά και υπόκωφα ως προς την εκπλήρωση του Οράματος Γης που της αποδίδεται.  Εν τέλει, η τέχνη της έχει σημασία διότι μετουσιώνοντας σε εικόνα τα υποκειμενικά της βιώματα, φορτισμένα θετικά από την έμφυτη αισιοδοξία της, περνά σε όλους τους θεατές ένα ελπιδοφόρο μήνυμα υγείας και χαράς που τόσο ανάγκη έχουμε όλοι ειδικά σήμερα.

 

Κρήτη, Ιούλιος 2016

 

 

Βιογραφικό Σημείωμα της Μαρίας Κελαϊδή

Γεννήθηκε στην Αθήνα.

 

Εκπαίδευση

1985-1991           Εργαστήριο Ζωγραφικής Τριαντάφυλλου Πατρασκίδη, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών - ΑΣΚΤ, Αθήνα

1990      Προγράμματα Ανταλλαγής Erasmus, Σχολή Καλών Τεχνών του Εδιμβούργου, Σκωτία

 

Ατομικές Εκθέσεις

2016      Αίθουσα Πυροβολικού, Φορτέτζα, Ρέθυμνο

2013      Γκαλερί Χρυσόθεμις, Χαλάνδρι

2012      Γκαλερί  Θεώρημα, Βρυξέλλες

2010      Γκαλερί Αστρολάβος, Αθήνα

2006      Αίθουσα Τέχνης Μυλωνογιάννη, Χανιά

2006      Αίθουσα Τέχνης Άνεμος, Κηφισιά

2004      Γκαλερί 3, Αθήνα

2002      Αίθουσα Τέχνης Μυλωνογιάννη, Χανιά

2000      Αίθουσα Τέχνης Άνεμος, Κηφισιά

1999      Γκαλερί Δίμιτο, Ρέθυμνο

1998      Εσπάς Κρεωνίδης, Αθήνα

1995      Αίθουσα Τέχνης Άνεμος, Κηφισιά

1994      Γκαλερί Φαγιούμ, Χανιά

1994      Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα

 

Σημαντικότερες Ομαδικές Εκθέσεις

2016      Σύγχρονες Προσεγγίσεις στην Εικονογραφία του Έρωτα, Γκαλερί Αστρολάβος, Αθήνα

2016      Εικαστικό Πολύπτυχο, Κορωπί Αττικής

2015      Εν Λαυρίω, Λαύριο Αττικής

2014      Τιμή στον Έλληνα, Ηράκλειο - Χανιά - Ρέθυμνο

2014      Εικαστική Αναφορά στον Γκρέκο, Γκαλερί Χρυσόθεμις, Χαλάνδρι

2013      Σπίτι μου, Σπιτάκι μου..., Γκαλερί Coco-Mat, ΧΑΝΙaRT, Χανιά

2013      Κρίκος II, Μουσείο Συγχρονης Τέχνης Χανίων, ΧΑΝΙaRT, Δρομόνερο

2012      Ίχνη Καλλιτεχνών, Σεν-Ζιλ, Βρυξέλλες

2012      Μιά Στιγμή για Πάντα, Δημοτική Πινακοθήκη, Χανιά

2012      Ορίζοντες, Δημοτική Πινακοθήκη, Πειραιάς

2010      Η Τέχνη και ο Τόπος, Δημοτική Πινακοθήκη, Χανιά

2006      Εν Μεσογαία 2, Πνευματικό Κέντρο Δήμου Παλλήνης

2006      100 Χρόνια Ζωγραφικής - 100 Έργα, Δημοτική Πινακοθήκη, Χανιά

2006      Οίκαδε, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Ρέθυμνο

2001      Αρτ Αθήνα αρ. 6, Eκθεσιακό Κέντρο Helexpo, Αθήνα

1999      Μήνας Εικαστικών Τεχνών, Τεχνόπολις Δήμου Αθηναίων, Αθήνα

1999      Ένωση Πτυχιούχων Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Αθήνα

1997      Το Ρέθυμνο μέσα από τη Ζωγραφική, Γκαλερί Δίμιτο, Ρέθυμνο

1997      Πέντε Ζωγράφοι από την Ελλάδα, Παλάτι Χιρς, Σβέτζινγκεν, Γερμανία

1995      Εικαστικά Δρώμενα, Βίλα Κούνδουρου, Χανιά1995 Κελαϊδή - Κουναλάκη - Παπαγεωργίου, Ένωση Πτυχιούχων Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Αθήνα

1995      Κελαϊδή - Κουναλάκη - Παπαγεωργίου, Γκαλερί Δίμιτο, Ρέθυμνο

1994      Σχολή Καλών Τεχνών, Οδησσός, Ουκρανία

1994      Χανιώτες Ζωγράφοι, Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Χανίων - ΙΟΧ, Χανιά

1993      Πέντε Νέοι Καλλιτέχνες, Γκαλερί Μαρία Παπαδοπούλου, Aθήνα

1992      Νέοι Καλλιτέχνες, Δημοτική Πινακοθήκη, Ύδρα

1992      Δημοτική Πινακοθήκη, Λευκάδα

1992      Δημοτικό Πολιτιστικό Κέντρο, Αγία Παρασκευή

1992      Πολιτιστικό Κέντρο Ισιδώρας & Ραϋμόνδου Ντάνκαν, Βύρωνας

1991      Έκθεση Αποφοίτων, Εθνική Πινακοθήκη, Aθήνα

1991      Αναγέννηση Ρεθύμνου, Γκαλερί Δίμιτο, Ρέθυμνο

1990      Γκαλερί Δίμιτο, Ρέθυμνο

1990      Έκθεση Φοιτητών, Βασιλική Σκωτσέζικη Ακαδημία, Εδιμβούργο.

1989      Παράρτημα Ανωτάτης Σχολή Καλών Τεχνών - ΑΣΚΤ, Δελφοί

1988      Παράρτημα Ανωτάτης Σχολή Καλών Τεχνών - ΑΣΚΤ, Ρέθυμνο

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ