ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΕΛΛΑΔΑ

Η ελληνική «καινοτομία» ειδικοτήτων

0

Στον λαβύρινθο των ειδικοτήτων και των υποειδικοτήτων χάνονται κάθε χρόνο οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας για τις προσλήψεις αναπληρωτών και τους διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών. Για το τρέχον σχολικό έτος 2016 - 2017 περίπου 94.500 εκπαιδευτικοί κατέθεσαν αίτηση για μία θέση από τις περίπου 21.000 θέσεις αναπληρωτή. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί αυτοί είναι διασκορπισμένοι σε συνολικά 104 ειδικότητες και υποειδικότητες, στη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση. Πρόκειται για διεθνή ιδιαιτερότητα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Ειδικότερα, οι περισσότερες αιτήσεις για θέση αναπληρωτή κατετέθησαν από φιλολόγους (21.942), μαθηματικούς (5.621), γυμναστές (4.983), αγγλικής γλώσσας (3.807), φυσικούς (3.126), θεολόγους (2.555), μουσικούς (1.198). Στον αντίποδα, μία αίτηση κατετέθη για θέσεις κοπτικής-ραπτικής και από δύο αιτήσεις, μεταξύ άλλων, για θέσεις ξυλουργών, ανθοκομίας και κηποτεχνίας, τεχνικών αμαξωμάτων, μεταλλειολόγων. Βέβαια, ο αριθμός των ειδικοτήτων ξεπερνά τις 100, καθώς υπάρχουν πολλές παρεμφερείς. Ενδεικτικά, υπάρχει ειδικότητα τεχνολόγων μουσικής τεχνολογίας και ακουστικής και μία άλλη, τεχνολόγων τεχνολογίας ήχου και μουσικών οργάνων. Επίσης, υπάρχουν οι ηλεκτρονικοί - τεχνολόγοι ιατρικών οργάνων και οι τεχνικοί ιατρικών οργάνων. Μία άλλη διάκριση που αυξάνει τον αριθμό είναι οι ειδικότητες της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και της τεχνικής εκπαίδευσης, πολλές εκ των οποίων έχουν συναφές διδακτικό αντικείμενο. Για παράδειγμα, υπάρχουν μηχανολόγοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και τεχνικής εκπαίδευσης.

Ο αριθμός των ειδικοτήτων και των υποειδικοτήτων άρχισε να αυξάνεται στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όταν οι ετήσιες προσλήψεις εκπαιδευτικών γίνονταν με βάση συμφωνημένα ποσοστά επί των ειδικοτήτων και όχι με βάση τις ανάγκες της εκπαίδευσης. Λόγω των πολλών ειδικοτήτων, κατακερματίζονται οι διδακτικές ώρες στο σχολικό πρόγραμμα, και κατ’ επέκτασιν μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών που δεν μπορεί να καταλάβει οργανική θέση σε ένα σχολείο «μοιράζεται» σε πολλά σχολεία για να συμπληρώσει το ωράριό του. Ετσι, στα μέσα του 2014 το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής κατέθεσε στο υπουργείο Παιδείας δύο μελέτες για μείωση του αριθμού των ειδικοτήτων με ομαδοποίησή τους. Η πρώτη ομαδοποιούσε τις 114 ειδικότητες σε 52, και η δεύτερη σε 40. Σύμφωνα με το αιτιολογικό του ΙΕΠ, η δημιουργία ενιαίων ειδικοτήτων θα βοηθούσε στην καλύτερη κατανομή των εκπαιδευτικών με βάση τις ανάγκες των δημόσιων σχολείων. Για το θέμα και ο ΟΟΣΑ έχει προτείνει τη μείωση των ειδικοτήτων.

Ωστόσο, απόφαση δεν ελήφθη από τις προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», και τώρα δεν έχει προχωρήσει η συζήτηση του θέματος. Πολλοί θεωρούν ότι το θέμα είναι εξαιρετικά δύσκολο εξαιτίας των συντεχνιακών αντιδράσεων.

Την ίδια στιγμή, ο βουλευτής της Ν.Δ. Θεόδωρος Φορτσάκης ζητεί διευκρινίσεις για τη σύνθεση και τα συμπεράσματα της επιτροπής μελέτης των χαμηλών επιδόσεων των μαθητών μας στους διαγωνισμούς PISA του ΟΟΣΑ, που είχε αναγγείλει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου τον Δεκέμβριο, υπό τον πρόεδρο του ΙΕΠ καθηγητή του Παν. Αθηνών Γεράσιμο Κουζέλη. Εως τώρα, πάντως, το υπουργείο και το ΙΕΠ δεν έχουν ανακοινώσει τα μέλη της επιτροπής.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ