Μόνο δύο επενδύσεις στην Κρήτη… κι αυτές ιδιωτικές

krΠολύς λόγος έγινε όλους τους προηγούμενους μήνες για το περίφημο πακέτο Γιούνκερ… Από εντάξεις σε επίπεδο κυβερνητικών… ανακοινώσεων, εξαγγελιών και υποσχέσεων είχαμε μάλιστα μια κανονική… “παρέλαση” μεγάλων έργων και με κρητικό ενδιαφέρον.

Θυμίζουμε μερικά μονάχα έργα, όπως η χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ συνδυαστικά με τα λιμάνια Ηρακλείου, Σούδας και Ρόδου, ή το πολυσυζητημένο υποβρύχιο καλώδιο της ενεργειακής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα.

Ομοίως, βαρύγδουπες εξαγγελίες και για έργα στην υπόλοιπη χώρα. Η πραγματική όμως διάσταση, ο πραγματικός απολογισμός της ελληνικής εμπλοκής στο πακέτο Γιούνκερ, τουλάχιστον για το 2016, μιας και το 2017 έχει ο… Θεός, είναι τελείως διαφορετική.

Οι ενταγμένες, εγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις που ανακοινώθηκαν από τη Κομισιόν ανέρχονται στο ποσό των 850 εκατ. ευρώ και αφορούν σε 7 έργα ιδιωτικού ενδιαφέροντος…

Οι ανακοινώσεις της Κομισιόν ως προς τις τελεσίδικες εντάξεις δεν περιλαμβάνουν ελληνικά δημόσια έργα και φυσικά δεν υπάρχει στο κάδρο των δημόσιων έργων υποδομών ούτε η Κρήτη, που πάντως εκπροσωπείται διαφορετικά στο χρηματοδοτικό πακέτο, αφού έχει ενταχθεί μια ιδιωτική επένδυση γνωστής εταιρείας αλλαντικών, που εδρεύει εδώ, όπως επίσης και οι επενδύσεις που σχεδιάζει να κάνει η γερμανική Fraport στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που έχει πάρει μέσω διαγωνισμού…

Τα 7 εγκεκριμένα έργα

Αναλυτικότερα, όπως ανακοινώθηκε επισήμως, στο ποσό των 850 εκατ. ευρώ ανέρχεται το ύψος της απευθείας χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) προς την Ελλάδα, στο πλαίσιο υλοποίησης του σχεδίου Γιούνκερ.

Σύμφωνα με την απολογιστική έκθεση της Κομισιόν για το 2016, το συγκεκριμένο ποσό αναμένεται να έχει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη, προσελκύοντας κεφάλαια συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ.

Κατά τη διάρκεια του 2016, στο αναπτυξιακό πρόγραμμα Γιούνκερ εντάχθηκαν 7 ελληνικά έργα

* Κατασκευή και λειτουργία αιολικού πάρκου.

* Δανειακή διευκόλυνση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, όπως και μεσαίας κεφαλαιοποίησης εταιρειών.

* Χρηματοδότηση του ελληνικού fund “Διόραμα”, το οποίο στηρίζει ελληνικές ιδιωτικές εταιρείες.

* Χρηματοδότηση, συνολικού ύψους 15 εκατ. ευρώ, προς την “Creta Farms”.

* Παροχή διευκολύνσεων προς την Εθνική Τράπεζα (ΕΤΕ) – 1,86% της Ελλάδος για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

* Έργο υποδομής στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

* Έμμεση χρηματοδότηση, άνω του 1 δισ. ευρώ, από το Ευρωπαϊκό Επενδυτικό Ταμείο (ΕΤΕ) προς 3.450 μικρές επιχειρήσεις ή/και start ups.

Η αλλαντοβιομηχανία

Από πλευράς τοπικού ενδιαφέροντος, θα πρέπει να σημειωθεί πως η επένδυση της “Creta farms” ήταν η πρώτη ιδιωτική ελληνική επένδυση που εντάχθηκε μέσα στο 2016 στο πακέτο Γιούνκερ.

Η χρηματοδότηση, ύψους 15 εκατ. ευρώ, προς την κρητική αλλαντοβιομηχανία, που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), θα αξιοποιηθεί για έρευνα και ανάπτυξη και για τη δημιουργία νέων γραμμών προϊόντων στην παραγωγή, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού της σε εταιρεία τροφίμων. Σύμφωνα με σχετικές ανακοινώσεις μάλιστα, η επένδυση θα δημιουργήσει 100 νέες θέσεις εργασίας.

Αλλαγή πλεύσης

Η μέχρι σήμερα αποτίμηση της κατάστασης για τη συμμετοχή της χώρας στο πακέτο Γιούνκερ, αν μη τι άλλο, απέχει πάρα πολύ από το να καλύψει το τεράστιο επενδυτικό έλλειμμα της χώρας.

Με εξαίρεση τις συμφωνίες που έχουν υπογραφεί με τις τράπεζες για τη διάθεση δανείων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις – χρήματα που δεν έχουν πέσει ακόμη στην πραγματική οικονομία και τις ιδιωτικές επενδύσεις – εκτός κάδρου… Γιούνκερ παραμένουν τα μεγάλα δημόσια έργα υποδομής.

Με μεγάλη καθυστέρηση στην κυβέρνηση αντιλήφθηκαν πως χρειαζόταν αλλαγή πλεύσης, ώστε να ανοίξουν οι πόρτες του πακέτου Γιούνκερ και για τα δημόσια έργα υποδομών.

Έτσι, από το Δεκέμβριο καταγράφεται μια κινητικότητα στο κυβερνητικό στρατόπεδο-υπουργείο Οικονομίας, που προωθεί τώρα τη δημιουργία Ταμείου Υποδομών, το οποίο θα ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν έργα δημόσιου ενδιαφέροντος με ιδιωτική συμμετοχή.

Η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων είναι αναγκαία προϋπόθεση για να ενταχθεί μια επένδυση στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, όπως επισήμως ονομάζεται το πακέτο Γιούνκερ.

Με βάση το νέο σχεδιασμό, τα έργα που θα προταθούν προς έγκριση στο νέο Ταμείο θα γίνουν με ιδιωτική συμμετοχή, δηλαδή μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Η απουσία ανάλογων ώριμων προτάσεων είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο καμία επένδυση από τη λίστα των 42 έργων προϋπολογισμού 5,6 δισ. ευρώ, που είχε υποβάλει το υπουργείο Οικονομίας, δεν πήρε τελική έγκριση.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια: Πήρε έγκριση η Fraport

Με τοπικό ενδιαφέρον και η έγκριση του επενδυτικού σχεδίου της Fraport για τα αεροδρόμια. Πρόκειται για την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, που περνούν στη διαχείριση του σχήματος υπό τη γερμανική Fraport, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Θεωρητικά ακούγεται καλή εξέλιξη.

Πρακτικά, ωστόσο, για την Κρήτη δε μοιάζει να έχει τόσο μεγάλη σημασία, αφού σε ό,τι αφορά το κρητικό αεροδρόμιο, που περιλαμβάνεται στη 14άδα της παραχώρησης, το αεροδρόμιο Χανίων δηλαδή, είναι σε εξέλιξη και τελειώνει σιγά-σιγά το μεγάλο έργο αναβάθμισης, που γίνεται από το ελληνικό κράτος με κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ…

neakriti.gr

Σχετικά άρθρα