ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Διόδια εν όψει στο ΒΟΑΚ

0

ΑΝΟΙΧΤΟ ΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΑΝ ΘΑ ΙΣΧΥΣΟΥΝ ΚΛΑΣΣΙΚΑ Ή ΣΚΙΩΔΗ ΔΙΟΔΙΑ

Με ανοιχτό το ενδεχόμενο αν θα ισχύσουν κλασσικά ή «σκιώδη διόδια», το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε από κοινού, ξεκίνησαν να προετοιμάζουν τις προπαρασκευαστικές διαδικασίες που αφορούν στην προκήρυξη ενός διεθνούς διαγωνισμού για την ανακατασκευή του ΟΑΚ από τα Χανιά έως και το Ηράκλειο.

Το δρόμο για την υλοποίηση φαίνεται να παίρνει η ανακατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, καθώς ήδη από τις 03/03 δημοσιεύτηκε στο «Διαύγεια» η αποδοχή αιτήματος του ΟΑΚ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη διαδικασίας προκήρυξης διεθνούς διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης για τη Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευσης του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο.

Στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας ο ΟΑΚ αναλαμβάνει την καταγραφή, συλλογή και επεξεργασία κυκλοφορικών στοιχείων που θεωρούνται απαραίτητα τόσο για την εκπόνηση του σταδίου Αναγνώρισης της Οδού αλλά και για την μελέτη κόστους οφέλους και βιωσιμότητας του έργου. Επίσης αναλαμβάνει την καταγραφή και αξιολόγηση μελετών που είτε υπάρχουν, είτε βρίσκονται σε εξέλιξη.

Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών από την πλευρά του, αναλαμβάνει την αρχιτεκτονική του σχεδίου διαχείρισης και το χρηματοοικονομικό και νομικό μοντέλο. Να συντάξει και να διαθέσει την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού, να προσλάβει συμβούλους για την εκπόνηση της ανάλυσης κόστους - οφέλους του έργου που θα συνεπικουρήσουν στη διαμόρφωση της δομής και αρχιτεκτονικής όλων των φάσεων του διαγωνισμού και στην υποβολή πρότασης ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικά προγράμματα.

ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο με κλασσικά ή σκιώδη διόδια

Το κόστος του έργου ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης εκτιμάται ότι ανέρχεται στο ύψος του 1,1 δις. ευρώ και αφορά 101 χιλιόμετρα από το σύνολο των 142 χιλιομέτρων του ΒΟΑΚ από Χανιά έως Ηράκλειο. Τα λοιπά 41 χιλιόμετρα δεν συμπεριλαμβάνονται καθώς αφορούν τα τμήματα που βρίσκονται κοντά σε αστικά κέντρα, τα οποία έχουν ήδη ολοκληρωθεί και έχουν τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.

Το έργο θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης και όχι με ΣΔΙΤ καθώς βρίσκεται εκτός του πεδίου εφαρμογής του ν. 3389/2005 για τα έργα ΣΔΙΤ (έργα μέχρι 500 εκ. ευρώ).

Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΑΚ κ. Φώτη Καζάση, ο τρόπος προσέγγισης των επενδυτών ως προς το κομμάτι των ανταποδοτικών θα προκύψει  μέσα από τη μελέτη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο ίδιος πάντως  μιλώντας για τα διάφορα μοντέλα που συζητούνται ανέφερε ότι «Δεν είναι απαραίτητο να υπάρχουν τα διόδια με κλασσική έννοια που τα γνωρίζουμε. Υπάρχουν και τα «σκιώδη διόδια» όπως λέγονται. Υπάρχουν επίσης και οι βινιέτες, που αφορούν τους επισκέπτες και ήδη εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Οι βινιέτες δίνονται στα αεροδρόμια με τη μορφή αυτοκόλλητου ή κάρτας με χρονοχρέωση». Μάλιστα όπως ο ίδιος επεσήμανε, «συζητείται ακόμα και η διαχείριση παρόδιων εκτάσεων με σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινήτων από τον ιδιώτη επενδυτή».

Καθώς το κόστος είναι 1,1 δις, όπως τόνισε ο κ. Καζάσης «ένα κομμάτι του κόστους θα το πληρώνει το κράτος και ένα άλλο κομμάτι θα είναι από τον επενδυτή. Για το δεύτερο, θα πρέπει θα πρέπει να υπάρξουν κάποια ανταποδοτικά γιατί ο επενδυτής θα έρθει και θα επενδύσει, περιμένοντας να πάρει πίσω κάποιο όφελος».

Σε ερώτημα αν θεωρεί ότι θα υπάρξουν κλασικού τύπου διόδια, τόνισε ότι αυτό θα εξεταστεί στα πλαίσια του διαλόγου. «Δεν μπορώ να ξέρω τι άλλο έχει στα χέρια της η κυβέρνηση και που θα καταλήξουν. Το μόνο που μπορώ να σας πω με σιγουριά είναι ότι οι δρόμοι που έχουν φτιαχτεί στην υπόλοιπη Ελλάδα με παραχωρήσεις, έχουν διόδια».

 

Διαμαρτυρία από τους Λασιθιώτες Περιφερειακούς Συμβούλους

Την έντονη διαμαρτυρία τους εξέφρασαν οι Λασιθιώτες Περιφερειακοί Σύμβουλοι για την εξαίρεση του νομού Λασιθίου από την ανακατασκευή του ΒΟΑΚ.

Η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Η απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με πληροφορίες, να προχωρήσει στη κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) πλην ουσιαστικά του τμήματος του Νομού Λασιθίου, θα αποτελέσει κατάφωρη αδικία εις βάρος του νομού μας και θα τον καταδικάσει σε περαιτέρω συρρίκνωση και μαρασμό.

Αντί να δοθεί προτεραιότητα ή έστω ισότιμη μεταχείριση στο τμήμα του ΒΟΑΚ που πάσχει περισσότερο συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Κρίμα.

Ο Νομός που πρωτοπόρησε στον τουρισμό, τα κηπευτικά, το ελαιόλαδο και σε τόσα άλλα και εξακολουθεί να πρωτοπορεί ποιοτικά και μπορεί να συμβάλλει και στη δύσκολη αυτή συγκυρία αποφασιστικά στην ανάπτυξη δε στηρίχτηκε όπως έπρεπε από την πολιτεία, πέρασε στην υστέρηση και δε στηρίζεται ούτε τώρα.

Η κατασκευή του ΒΟΑΚ ως αυτοκινητόδρομου είναι επιβεβλημένη και το ενδιαφέρον του Υπουργείου Υποδομών είναι επαινετό, ο σχεδιασμός όμως του Υπουργείου, εφόσον ισχύουν οι πληροφορίες, αποτελεί ΒΑΡΥ ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΟ ΚΑΙ ΑΣΥΓΧΩΡΗΤΟ ΛΑΘΟΣ και το υπουργείο οφείλει να το διορθώσει πριν είναι αργά».

Πάντως, όπως έγινε γνωστό, η ανακατασκευή του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο, αφορά την πρώτη φάση του σχεδιασμού, ενώ θ’ ακολουθήσει και το κομμάτι του Λασιθίου.

 

Υπόμνημα της Περιφέρειας για την υπευθυνότητα επί του ΒΟΑΚ

Καθώς βρίσκονται στον αέρα υποθέσεις που αφορούν την υπευθυνότητα επί του ΒΟΑΚ η εισαγγελία κάλεσε την Περιφέρεια Κρήτης και τα αρμόδια στελέχη της να καταθέσουν την άποψη τους. Ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης, ανταποκρινόμενος στο κάλεσμα της εισαγγελίας κατέθεσε ένα υπόμνημα, στο οποίο αναφέρεται ότι μετά την απόφαση του ΣτΕ του περασμένου Νοεμβρίου, υπεύθυνος για όλες τις παρεμβάσεις συντήρησης στο ΒΟΑΚ είναι ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης.

Καθώς η είδηση που αναπαράχθηκε από τα ηλεκτρονικά μέσα έκανε λόγο για μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε η Περιφέρεια Κρήτης κατά του ΟΑΚ, επικοινωνήσαμε με τον διευθυντή δημόσιων έργων της Περιφέρειας Κρήτης κ. Γιώργο Παπαδάκη, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι η Περιφέρεια έκανε ένα ενημερωτικό υπόμνημα στην εισαγγελία για το θέμα των αρμοδιοτήτων μετά την απόφαση του ΣτΕ και η εισαγγελία διέταξε αυτεπάγγελτα, προκαταρκτική εξέταση. Επομένως δεν έγινε καμία μήνυση από πλευράς Περιφέρειας σε βάρος του ΟΑΚ.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΚ Φώτης Καζάσης, σε δηλώσεις του τόνισε ότι το νομικό πλαίσιο είναι ασαφές και ότι ήδη ο ΟΑΚ είναι σε επικοινωνία τόσο με την Περιφέρεια όσο και με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ υπογράμμισε ότι ευελπιστεί να μην χρειαστεί να έρθουν σε αντιπαράθεση ο ΟΑΚ με την Περιφέρεια.

 

ΑΘΗΝΑ ΠΕΤΡΑΚΑΚΗ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ