Τα πρόστιμα ΚΟΚ υπεράνω… χρημάτων

«Το θέμα δεν είναι πόσο θα πληρώσεις αν περάσεις με κόκκινο. Αν αύριο υποθέσουμε πως… τρελαθεί ένας υπουργός και βγάλει μια απόφαση ότι το πρόστιμο είναι δύο ευρώ, θα περνάμε όλοι με κόκκινο; Η λογική λέει πως, αν περάσεις με κόκκινο, θα σκοτώσεις ή θα σκοτωθείς, το πόσο θα πληρώσεις δεν έχει καμία απολύτως σημασία», μου είχε πει πριν από χρόνια σε μια συζήτηση ο Αρης Σταθάκης, ο οποίος είχε αφιερώσει μεγάλο μέρος της ζωής του στην προώθηση της οδικής ασφάλειας.

Η συζήτηση άνοιξε ξανά και αφορμή στάθηκε μια διακομματική επιτροπή της Βουλής, από αυτές που συνεδριάζουν ξανά και ξανά, χωρίς απαραίτητα να καταλήγουν σε νομοθετικό έργο. Η προσαρμογή των προστίμων ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη ήταν μία από τις απόψεις που ακούστηκαν στην εν λόγω επιτροπή για το ενδεχόμενο αναμόρφωσης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Εκφράστηκε από τον αρμόδιο υφυπουργό Υποδομών Νίκο Μαυραγάνη, πυροδοτώντας αντιδράσεις.

«Οι πολίτες είναι προσανατολισμένοι χρηματοκεντρικά» υποστήριξε στην «Κ» ο κ. Μαυραγάνης. «Αν πρόκειται για πολίτες με μεγαλύτερα εισοδήματα είναι εύλογο ότι κάποια ποσά δεν τους αγγίζουν. Πρέπει να προσαρμοστούν τα πρόστιμα στο καθαρό τους εισόδημα για να επιτύχουμε μεγαλύτερη δραστικότητα της ποινής, η οποία κατά την άποψή μου δεν έχει σήμερα αποτρεπτική ισχύ» εξήγησε.

Το ύψος των προστίμων που προβλέπει ο ΚΟΚ έχει αποτελέσει αντικείμενο διαφωνίας και στις προηγούμενες αναθεωρήσεις του Κώδικα. Οταν πριν από χρόνια προβλέφθηκαν πρόστιμα, που αγγίζουν ακόμη και τα 700 ευρώ, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που επιχειρηματολόγησαν ότι δεν θα καταβληθεί ποτέ ένα τέτοιο πρόστιμο. Ο νομοθέτης τότε υποστήριζε ότι το υπερβολικό ύψος του προστίμου θα λειτουργήσει αποτρεπτικά. Ομως δεν είχε ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα.

Οι συγκοινωνιολόγοι

Οι συγκοινωνιολόγοι, από την πλευρά τους, επαναφέρουν για πολλοστή φορά το κυρίαρχο ζήτημα, το οποίο μπορεί να διαμορφώσει ευνοϊκές κυκλοφοριακές συνθήκες και κυρίως να ενισχύσει την οδική ασφάλεια. «Χωρίς αστυνόμευση κανένα μέτρο, κανένας νόμος, καμία απαγόρευση δεν έχει νόημα», περιγράφουν. «Οπως δεν μπορείς να καταπολεμήσεις την παράνομη στάθμευση χωρίς επαρκή αστυνόμευση, έτσι δεν μπορείς να διασφαλίσεις ότι ο οδηγός δεν θα περάσει με κόκκινο, εάν δεν έχει τον φόβο της τροχαίας», εξηγεί ο συγκοινωνιολόγος Πάνος Παπαδάκος.

«Πριν από δέκα μήνες, μου αφαιρέθηκε το δίπλωμα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ», περιγράφει στην «Κ» η 42χρονη Μ.Κ., η οποία εργάζεται στον χώρο των πωλήσεων. «Εμεινα τρεις μήνες χωρίς δίπλωμα. Δεν μπορούσα να οδηγήσω, γεγονός που με δυσκόλεψε πολύ, γιατί για εμένα είναι εργαλείο δουλειάς το αυτοκίνητο», δήλωσε παραδεχόμενη ότι έκτοτε δεν έχει οδηγήσει ποτέ μετά την κατανάλωση ακόμη και μισού ποτηριού. «Μέχρι τότε θεωρούσα, ανεύθυνα, ότι και να έχω πιει λίγο, μπορώ να οδηγήσω. Υστερα από την αφαίρεση του διπλώματος, δεν το ξαναέκανα. Σαν τα μικρά παιδιά που, όταν τα τιμωρείς για μια σκανταλιά, την επόμενη φορά το σκέφτονται λίγο παραπάνω», παραδέχεται. «Πόσα πρόστιμα πλήρωσα ούτε που θυμάμαι, όχι γιατί μου περισσεύουν. Η καθημερινή ταλαιπωρία, όμως, μου έχει μείνει αξέχαστη…».

kathiemrini.gr

Σχετικά άρθρα