Είκοσι Χρόνια Μετά της Αναστασίας Βενιέρη

Το ντοκιμαντέρ ξεκινά με τις ταραχώδεις ημέρες του 1981 στο Λονδίνο. Η εσωτερική πολιτική της ‘σιδηράς κυρίας’, είχε επιφέρει διαμαρτυρίες και βία στη πρωτεύουσα, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα. Η Βρετανία χρειαζόταν επειγόντως, ένα ‘ζήσανε αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα’.

Η απάντηση ήρθε με τον παραμυθένιο γάμο του γιου της βασίλισσας, με μια νέα και συνεσταλμένη γαλαζοαίματη . Ο γάμος του Κάρολου με την Νταϊάνα, είναι γνωστότατος. Όπως γνωστή είναι και η τραγική κατάληξη του, καθώς και το δραματικό τέλος της άτυχης Νταϊάνα

Θυμάμαι την οργή των εκατομμυρίων θαυμαστών της Νταϊάνα, όταν έγινε γνωστή η παράλληλη σχέση του συζύγου της με την, σημερινή του σύζυγο, Καμίλα.  Ή όταν χώρισαν. Λίγα Βρετανικά μάτια παρέμειναν στεγνά όμως, με το θάνατο της διάσημης φιλάνθρωπου.

Σιωπηλή, όλη η βασιλική οικογένεια, και ιδιαίτερα οι δύο γιοί της Νταϊάνα και του Καρόλου, είκοσι χρόνια δεν έδιναν απαντήσεις σε πολλά ερωτηματικά, και κυρίως, σε θεωρίες συνωμοσίας  για το αυτοκινητιστικό δυστύχημα , το οποίο και στέρησε από τους πρίγκιπες Γουίλιαμ και Χάρι, την αγαπημένη τους μητέρα.

Είκοσι χρόνια μετά, η Βρετανία θυμάται ξανά. Επίσης, οι γιοί της αδικοχαμένης Νταϊάνα, εξέφρασαν για πρώτη φορά, την κατάθλιψη που συντρόφευε τα δύσκολα εφηβικά τους χρόνια, με σκοπό να αφυπνίσουν την συμπαράσταση των πολιτών σε όσους πάσχουν από ψυχολογικές ασθένειες.

Η ‘εξομολόγηση’ αυτή, αντιμετωπίστηκε με συμπαράσταση, αλλά και με σφοδρή κατάκριση. Αρκετοί Βρετανοί έτρεξαν να διαφωνήσουν ότι, το βγάλσιμο των ‘άπλυτων στη φόρα’, δεν είναι κάτι που ‘τιμά’ ένα πρίγκηπα και ένα Δούκα.

Η έκφραση που χαρακτηρίζει την αναμενόμενη στάση ενός ‘καθωσπρέπει’ και

‘παραδοσιακού’   Βρετανού, δεν μπορεί να μεταφραστεί στα Ελληνικά. Το παλάτι, αλλά και αρκετοί Βρετανοί απαίτησαν το γνωστό ‘stiff upper lip’.  Μια καρτερικότητα που πάει χέρι- χέρι με την περηφάνια.

Ήταν λοιπόν αναμενόμενο ότι, το ντοκιμαντέρ με τις κρυφές βιντεοσκοπήσεις της Νταϊάνα θα προκαλούσε μεγάλο θόρυβο. Σε αυτές τις βιντεοκασέτες, η Νταϊάνα μιλούσε ακριβώς για αυτά που το παλάτι, αλλά και η συντηρητική Βρετανική γνώμη, δεν πιστεύουν ότι πρέπει να βγαίνουν στη δημοσιότητα.

Μιλούσε για την ψυχολογική ασθένεια που ξεκίνησε να τη βασανίζει όταν ανακάλυψε την ύπαρξη της Καμίλα. Για τις απόπειρες αυτοκτονίας. Για το ξεμπρόστιασμα του Καρόλου, αλλά και της ερωμένης του. Για τη ‘φυλακή’ της:  το μεγάλο τείχος του ‘καθωσπρεπισμού ‘ .

Ήταν ένα ντοκιμαντέρ που, ακόμα και οι βιογράφοι της κατέκριναν. Θεωρούν ότι απειλεί να ανοίξει πληγές στις ψυχές των δύο γιών της. Ότι είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε, να δυσφημίσει το παλάτι. Ότι είναι μονόπλευρο.

Άλλοι πάλι, θεωρούν ότι δίνει τη φωνή που κάποτε στερήθηκε, σε μια ‘φιμωμένη’ γυναίκα.  Έστω και μετά θάνατον.

Σχετικά άρθρα