ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Τελευταία πανευρωπαϊκά η Ελλάδα στη γνώση των δικαιωμάτων των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές

0

Την τελευταία θέση πανευρωπαϊκά καταλαμβάνει η χώρα μας στα επίπεδα εμπιστοσύνης στις ηλεκτρονικές αγορές, αλλά και στη γνώση των δικαιωμάτων που έχουν οι καταναλωτές όταν ψωνίζουν προϊόντα μέσω ίντερνετ.

Αυτό αποδεικνύει η έκθεση του 2017 από την Ε.Ε. για τις καταναλωτικές συνθήκες των Ευρωπαίων πολιτών.

Στο πλαίσιο της έρευνας, υπολογίζεται ο δείκτης “Γνώση και Εμπιστοσύνη”, ο οποίος αποτυπώνει την ενημέρωση που έχουν οι αγοραστές αλλά και οι έμποροι για τα καταναλωτικά δικαιώματα στις διαδικτυακές αγορές, όσο και το επίπεδο ασφάλειας που αισθάνονται όταν πραγματοποιούν αγορές μέσω ίντερνετ. Στον συγκεκριμένο δείκτη, το “σκορ” που συγκέντρωσε η χώρα μας (44.0) ήταν το χαμηλότερο από όλα τα κράτη-μέλη, με τη Βουλγαρία (44,5) και την Κροατία (45) να συμπληρώνουν την τελευταία τριάδα.

Όπως είναι φυσικό, η επίδοση της χώρας μας βρίσκεται αρκετά μακριά από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος διαμορφώθηκε 59,3. Επίσης, ενώ η γνώση των καταναλωτικών δικαιωμάτων και η εμπιστοσύνη βελτιώθηκε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο από το 2014, με τον αντίστοιχο δείκτη να παρουσιάζει άνοδο κατά 4,2 πόντους, η Ελλάδα στα έξι κράτη που το αντίστοιχο σκορ μειώθηκε την τελευταία διετία, κατά -1,2.

Άνιση εικόνα στην Ε.Ε.

Το γεγονός αυτό επισημαίνει στην ανακοίνωσή της και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου σημειώνει πως μπορεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο οι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερη επίγνωση των δικαιωμάτων τους, ωστόσο οι καταναλωτικές συνθήκες είναι συνήθως ευνοϊκότερες στις βόρειες και δυτικές χώρες της ΕΕ από ό,τι στις ανατολικές και στις νότιες.

Όπως αναφέρει, για παράδειγμα το 94,5% των Φινλανδών υποβάλλουν καταγγελία όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα, ενώ μόνο το 55,6 % των Βούλγαρων πράττει το ίδιο. Επίσης, η έκθεση σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από χώρα σε χώρα: ενώ στην Κροατία π.χ. το 40,9 % έχει αντιμετωπίσει αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, στην Αυστρία το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε μόλις 3,4 %.

Για την αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών, η Επιτροπή ασχολείται με τη σύνταξη πρότασης για την επικαιροποίηση των κανόνων προστασίας των καταναλωτών. Σκοπός είναι να διασφαλιστεί ότι όλοι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές είναι ενημερωμένοι για τα δικαιώματά τους και ότι τα δικαιώματα αυτά εφαρμόζονται σωστά σε ολόκληρη την ΕΕ.

Εμπόδια για αγορές από άλλο ευρωπαϊκό κράτος

Την ίδια στιγμή, παρόλο που τα αποτελέσματα δείχνουν ότι όλο και περισσότεροι καταναλωτές πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές και ότι έχει αυξηθεί η εμπιστοσύνη τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ιδίως όσον αφορά αγορές από άλλες χώρες της ΕΕ, οι πολίτες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν εμπόδια κατά την προσπάθειά τους να πραγματοποιήσουν διαδικτυακές αγορές από εμπόρους λιανικής σε άλλο κράτος της ΕΕ. Για παράδειγμα, το 13 % όσων απάντησαν ανέφερε ως πρόβλημα την απόρριψη της πληρωμής και το 10 % την άρνηση παράδοσης προϊόντων στη χώρα τους.

Όσο για τους εμπόρους λιανικής, μόνο 4 στους 10 εξ όσων πραγματοποιούν επί του παρόντος διαδικτυακές πωλήσεις ανέφεραν ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο πώλησης τόσο σε εγχώριο όσο και σε διασυνοριακό επίπεδο κατά το προσεχές έτος. Εξακολουθούν να προβληματίζονται σχετικά με τις διαδικτυακές πωλήσεις σε άλλες χώρες, δηλαδή ανησυχούν για τους αυξημένους κινδύνους απάτης, τις διαφορές στις εθνικές φορολογικές ρυθμίσεις ή τους εθνικούς κανόνες του δικαίου των συμβάσεων καθώς και τις διαφορές μεταξύ των κανόνων για την προστασία των καταναλωτών.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για σύγχρονους κανόνες ψηφιακών συμβάσεων με σκοπό την εναρμόνιση των κανόνων που διέπουν τις συμβάσεις για τις διαδικτυακές πωλήσεις αγαθών, και την προώθηση της πρόσβασης σε ψηφιακό περιεχόμενο και διαδικτυακές πωλήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ