ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Αρνητικό πρόσημο στο Ρέθυμνο για τουριστικές επενδύσεις

0

 

  • Άμεση ανάγκη η ασφαλής πρόσβαση στις πύλες εισόδου της Κρήτης

ΤΟΥ ΜΑΝΟΥΣΟΥ ΚΛΑΔΟΥ

Θολό είναι το τοπίο στο Ρέθυμνο ως προς την προσέλκυση μεγάλων τουριστικών επενδύσεων καθώς τυχόν ενδιαφερόμενοι από την Ελλάδα ή το εξωτερικό έχουν να «προσκρούσουν» σε μια σειρά από «παγόβουνα». Το Ρέθυμνο παίρνει αρνητικό πρόσημο σε αυτό τον τομέα. Όχι γιατί δεν διαθέτει τις φυσικές ομορφιές ή δεν έχει όλα τα απαιτούμενα στοιχεία για να ακολουθήσει τροχιά εξέλιξης και προοπτικής. Τουναντίον! Είναι ο απόλυτος τόπος για τον τουρισμό του μέλλοντος. Όμως, η σοβαρή έλλειψη υποδομών και κυρίως η μακρινή του θέση σε σχέση με τις πύλες εισόδους της Κρήτης είναι το σοβαρό μειονέκτημα που λειτουργεί ως τροχοπέδη. Το πρόβλημα αυτό διογκώνεται με τα γενικότερα προβλήματα που μαστίζουν τον κλάδο όπως η δαιδαλώδη γραφειοκρατία και η ληστρική φορολογία που έχει επιβληθεί. Και μπορεί ο τόπος να έχει «ζήτηση» και να γίνεται «συζήτηση γύρω από το όνομα του» αλλά όλα παραμένουν «όνειρα θερινής νυκτός» και η όποια αναπτυξιακή προοπτική περιορίζεται στα λόγια και τις εξαγγελίες.

Ενόψει του νέου αναπτυξιακού συνεδρίου για την Κρήτη που θα γίνει προσεχώς στο Ηράκλειο, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα, οι πρόεδροι των δύο Τουριστικών Συλλόγων του νομού, επαναφέρουν το σοβαρό ζήτημα των υποδομών επισημαίνοντας πως η σημερινή κατάσταση όχι μόνο δεν προσελκύει επενδυτές αλλά είναι εντελώς ακατάλληλη, αφού το Ρέθυμνο έχει ακόμα ένα σκόπελο μπροστά του, που δημιουργεί ακόμα πιο αναβλητικές συνθήκες, δηλαδή, την τεράστια απόσταση από τις πύλες εισόδου της Κρήτης. Εμπορικό λιμάνι εκτός λειτουργίας και κακό οδικό δίκτυο προς τα αεροδρόμια του νησιού, διαμορφώνουν δυσμενείς συνθήκες ως προς το ζητούμενο των επενδύσεων.

Μιλώντας για το θέμα στην εφημερίδα μας ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου κ. Μανώλης Τσακαλάκης, τόνισε χαρακτηριστικά, ότι «Το Ρέθυμνο είναι ένας τόπος κατεξοχήν κατάλληλος για τουριστικές επενδύσεις. Όμως όχι υπό τις παρούσες συνθήκες. Όταν κατασκευαστεί το αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος, εμείς θα απομακρυνθούμε άλλα 25 χιλιόμετρα από αυτό, γεγονός, που θα είναι καταστροφικό για το Ρέθυμνο, το οποίο μόνο όταν θα φτιάξουν τον ΒΟΑΚ θα γίνει ελκυστικός προορισμός επενδύσεων. Της το παρόν όποιος επενδύει, βρίσκεται σε θολό τοπίο. Δεν υπάρχει σωστό φορολογικό σύστημα, δεν είναι ξεκάθαρο το ασφαλιστικό σύστημα και δεν  υπάρχει επενδυτικός νόμος ή τραπεζικό σύστημα στήριξης μια μεγάλης επένδυσης. Υπάρχει μόνο μια φοροληστρική τακτική και επιδρομή από πλευράς κράτους. Δεν της ενδιαφέρουν οι επενδύσεις παρά μόνο στα λόγια και δεν γίνεται να μιλούμε σήμερα για ελκυστικό προορισμό. Θα μπορούσε να ήταν, αν είχαμε της κατάλληλες υποδομές και αν υπήρχε ένα σταθερό σύστημα. Τώρα ποιος να έρθει και γιατί; Να θυμίσω τι γίνεται με την επένδυση στο Κάβο Σίδερο στο Λασίθι; Που είναι επένδυση; Εξαγγέλλουν και ξαναεξαγγέλουν την επένδυση στην Ελούντα, την βλέπετε της; Ούτε θα την δείτε αν δεν αλλάξει όλο το σημερινό πλαίσιο.»

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Τσακαλάκης και για το νότο του Ρεθύμνου, τονίζοντας, ότι «Όποιος πάει τώρα να επενδύσει στο νότο, θα καταστραφεί. Και αυτό γιατί είναι μακριά από της πύλες εισόδου. Όσο κατάλληλος και αν είναι ο τόπος, δεν είναι κατάλληλες οι συνθήκες και κυρίως είναι ανύπαρκτες οι υποδομές.»

Για το θέμα αυτό ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων των νοτίων περιοχών κ. Δημήτρης Ηλιάκης, δήλωσε από την πλευρά του, ότι «Δεν είναι θέμα νότου ή βορρά. Είναι θέμα απόστασης των τουριστικών εγκαταστάσεων από της πύλες εισόδου. Εκεί είναι το πρόβλημα. Η προβληματικότητα είναι η απόσταση από το αεροδρόμιο. Όχι ότι μια απομακρυσμένη τουριστική εγκατάσταση είναι προβληματική αλλά το κόστος μεταφοράς είναι ένα ζητούμενο σοβαρό με της παραμέτρους. Απαιτούνται σύγχρονες υποδομές. Τριάντα χρόνια δίνουμε μόνο ευχές. Της ξαναευχηθούμε να ανταποκριθεί το κράτος σε αυτές της ανάγκες.»

Ο κ. Ηλιάκης, σε πρόσφατο άρθρο του, είχε υποστηρίξει τα εξής: «Το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου θα γίνει η κεντρική πύλη εισόδου τουριστών στην Κρήτη. Η θέση αυτή του αεροδρομίου θα φέρει πλησίον της και θα ευνοήσει κάποιες περιοχές, ενώ θα απομακρυνθεί από της περιοχές της οποίες θα ζημιώσει ή θα καταστρέψει.

Η καταστροφή θα έλθει από το κόστος μεταφοράς των τουριστών από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο και επιστροφή. Τα  ξενοδοχεία από Αγ. Γαλήνη έως Πλακιά –Ροδάκινο και Φραγκοκάστελο θα βγουν εκτός ανταγωνισμού (και λιγότερο της οι περιοχές Καβρός – Γεωργιούπολη) Οι νόμοι και οι αποφάσεις δυστυχώς σχεδόν ποτέ δεν κάνουν δίκαιη πρόβλεψη για παράπλευρες απώλειες που δημιουργούνται από νέα έργα και λειτουργίες. Έτσι δημιουργείται μια άδικη λειτουργία της κοινωνίας που όσο αναπτύσσεται γεμίζει πληγές.»

ΔΕΚΑΤΡΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Υπόμνημα με 13 προτάσεις, υπέβαλλε ο Σύλλογος Ξενοδόχων Νομού Ρεθύμνης εν όψει του αναπτυξιακού συνεδρίου Κρήτης. Οι προτάσεις κατατέθηκαν στην Αντιπεριφέρεια Ρεθύμνου και αφορούν στο μεγάλο ζήτημα του ΒΟΑΚ, του ΝΟΑΚ και των πυλών εισόδου αλλά και σε σειρά άλλων μεγάλων ελλείψεων που παρουσιάζει το Ρέθυμνο αλλά και η Κρήτη.

Οι προτάσεις έχουν ως εξής:

1) Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Ανάγκη ολοκλήρωσής του.

  • Επέκταση της κατασκευής διαχωριστικού στηθαίου σε όλο το μήκος του ΒΟΑΚ.
  • Σύνδεση του αερολιμένα Χανίων με τον ΒΟΑΚ (13 χλμ.) με δρόμο ταχείας και ασφαλούς πρόσβασης ανάλογο του ΒΟΑΚ.
  • Κόμβοι σύνδεσής του με τα τουριστικά κέντρα. Στο Ρέθυμνο π.χ. έχει προγραμματιστεί αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η μετατροπή του κόμβου Ατσιποπούλου.

2) Αύξηση ποσοστού δόμησης

Λαμβάνοντας υπόψη τη δυσχερή οικονομική θέση που βρίσκεται στην παρούσα φάση η χώρα μας, την επικρατούσα φιλοσοφία στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων αλλά και για την αύξηση της ανάπτυξης στην Ελλάδα, αιτούμαστε την επαναφορά ή θέσπιση νομοθεσίας που αφορά αύξηση του ποσοστού δόμησης σε ξενοδοχειακές επενδύσεις σε ποσοστό 15-20% σε νέες αλλά και υφιστάμενες ξενοδοχειακές μονάδες ,πάντα με σεβασμό προς την περιβαλλοντική νομοθεσία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η παραπάνω ρύθμιση αποτελεί ήδη πραγματικότητα σχεδόν στο σύνολο των χωρών της Ε.Ε. με αντίστοιχα αξιόλογα οφέλη. Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι η παραπάνω ρύθμιση θα έχει πολλαπλά κέρδη για τη χώρα μας όπως αύξηση των κρατικών εσόδων, αύξηση της απασχόλησης, ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα.

3) Παγκρήτια Εταιρεία Μάρκετιγκ – Κρήτης – ενιαίο brand

Τη θεωρούμε σημαντική για το σχεδιασμό του ελληνικού τουρισμού και την εν συνεχεία αποτελεσματική προβολή και προώθησή του.  Σημαντικό είναι η συνεργασία με τους φορείς του Τουρισμού με κοινό σκοπό την στοχευμένη  προβολή της Κρήτης σαν Ενιαίος  Τουριστικός Προορισμός  με κοινά έντυπα  προβολής  -  κοινό  Web Site, road shows, φιλοξενίες δημοσιογράφων, διάφορες εκδηλώσεις σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού κτλ .

4) Λιμάνι Ρεθύμνου

Το Ρέθυμνο δεν έχει άλλη "πύλη εισόδου" και η υπάρχουσα είναι ακατάλληλη για τα σύγχρονα μεγάλα έστω και μεσαίου μεγέθους επιβατικά πλοία - κρουαζιερόπλοια με αποτέλεσμα να υπάρχουν δυσκολίες στην προσέγγιση και αποβίβαση - επιβίβαση των επισκεπτών.

5) Γκολφ

Το 2004, ο Σύλλογος Ξενοδόχων Ρεθύμνης ίδρυσε την Ανώνυμη Εταιρεία « GOLF Ρεθύμνου Α.Ε.Ξ.Τ.Ε», προκειμένου να προχωρήσει στην κατασκευή και λειτουργία γηπέδου Γκολφ στο Νομό μας, έργο ικανό να συμβάλλει στην προσπάθεια να χαρακτηριστεί η Κρήτη προορισμός Γκολφ για όσους αγαπούν το συγκεκριμένο σπορ, μέσω ενός δικτύου γηπέδων σε όλο το νησί. Σημειώστε ότι, ήδη λειτουργούν α) στην Ελούντα εντός ξενοδοχειακού συγκροτήματος γκολφ 9 οπών και β) στο Ηράκλειο γήπεδο Γκολφ, έργο του Συλλόγου Ξενοδόχων του Νομού, το οποίο – ελλείψει του προαναφερθέντος δικτύου- αδυνατεί να διαδραματίσει το ρόλο που οραματιζόμαστε και να ενισχύσει τον Τουρισμό υψηλής ποιότητας και απόδοσης.

6) Νότιος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΝΟΑΚ) ή Κεντρικός Οδικός Άξονας Κρήτης.

Εν όψει του νέου αεροδρόμιου Καστελίου η κατασκευή του ΝΟΑΚ θα καλύπτει όλη την Κρήτη, όπου και θα αναδειχτεί ο φυσικός πλούτος του νησιού και τέλος θα ευνοηθεί η κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη των νοτίων περιοχών του νησιού.

7) Έξυπνη πόλη (πρόταση Συλλόγου στην RIS3) – Ανάπτυξη σύγχρονων διαδικτυακών υποδομών στο νομό Ρεθύμνου και γενικότερα στο νησί της Κρήτης.

Το Ρέθυμνο ως προορισμός επισκεπτών, άλλα και ως σύγχρονη πόλη για τους πολίτες της, πρέπει να επεκτείνει και να εφαρμόσει όλα τα χρήσιμα σύγχρονα μέσα προβολής και εξυπηρέτησης. Η ανάπτυξη νέων καινοτόμων εφαρμογών, αλλά και η περαιτέρω εξέλιξη εφαρμογών που υπάρχουν ήδη, αποτελεί σημαντικότατο εργαλείο για την πόλη και τον χρήστη. Το διαδίκτυο αποτελεί ένα ισχυρό μέσο επικοινωνίας και δίνει τη δυνατότητα άμεσης και ταχείας πληροφόρησης και ταυτόχρονα εξυπηρέτηση.

8) Συνεδριακός Τουρισμός – αειφόρος χώρος πολλαπλών χρήσεων (πρόταση Συλλόγου στην RIS3)

Υπάρχει μεγάλη και άμεση ανάγκη σε χώρο που μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλα συνέδρια, εκθέσεις και άλλες διοργανώσεις. Θα μπορούσε με τον κατάλληλο σχεδιασμό να λειτουργεί με βιώσιμο και αειφόρο τρόπο, φιλικό προς το περιβάλλον, προσφέροντας πλήρη, σύγχρονη τεχνολογική υποδομή.

9) Ποδηλατικός Τουρισμός (πρόταση Συλλόγου στην RIS3)

Δημιουργία διαδρομών και υποδομών ποδηλατικού τουρισμού από την πόλη του Ρεθύμνου έως το Στρατόπεδο, το Πάνορμο και την ενδοχώρα, καθώς και του απαραίτητου πολύγλωσσου ενημερωτικού υλικού (έντυπο και ηλεκτρονικό), με ταυτόχρονη ανάδειξη του Πολιτισμού της Κρήτης, π.χ Ελεύθερνα.

10) ΠΛΩΤΕΣ ΕΞΕΔΡΕΣ:    Προώθηση της κατασκευής των ύφαλων μόλων και των πλωτών εξεδρών για την προστασία των λουομένων των ανατολικών ακτών της πόλης του Ρεθύμνου. Την ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται έντονες καιρικές συνθήκες όπου δείχνουν εκτεταμένους έντονους κυματισμούς κατά τη χρονική περίοδο 15/7-15/9.

11)ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ:   Επαναπροσδιορισμός του ποσοστού διανομής των κρατικών επιχορηγήσεων στις περιφέρειες της χώρας με επίκαιρα στοιχεία διότι στην παρούσα απόφαση έχουν ληφθεί υπόψη στοιχεία του 2008 τα οποία είναι αναχρονιστικά.

12)ΠΑΛΑΙΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ:            Νομοθετική ρύθμιση για την απόσυρση παλαιών Ξενοδοχείων – εγκαταλελειμμένων και ημιτελών κτισμάτων.

13) ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ      Ενίσχυση των  αστυνομικών  τμημάτων των  αεροδρομίων και των τουριστικών περιοχών προκειμένου να διαφυλάξουμε το μεγάλο πλεονέκτημα της ασφάλειας - σταθερότητας του νομού μας.

 

ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξεν/χων Νοτίων Περιοχών Ρεθύμνου κ. Δημήτρης Ηλιάκης, εμμένοντας στο ζήτημα της διασύνδεσης των τουριστικών περιοχών με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος, σε πρόταση του αναφέρει τα εξής: «1. Να υλοποιηθεί παράλληλα με την κατασκευή του νέου αεροδρομίου  ο επαρχιακός δρόμος (υποστηρικτικός του Νοτίου οδικού άξονα ) από Αγία Γαλήνη – Πλακιάς έως Φραγκοκάστελο). Ο οποίος όχι μόνο θα συνενώσει και έτσι θα ισχυροποιήσει τις υπάρχουσες επιχειρήσεις αλλά και θα αναπτύξει την πλέον εγκαταλειμμένη παραλία  αλλά υψηλής παραγωγικότητας περιοχή της Κρήτης. Υπενθυμίζουμε  ότι αντίστοιχος δρόμος  υπάρχει από την Ανατολική έως την Κεντρική Κρήτη (Μακρύς Γιαλός, Ιεράπετρα, Βιάνος, Μοίρες, Αγία Γαλήνη)

  1. Η απόσταση ξενοδοχείων – Αεροδρομίου πάνω από 100 χιλιόμετρα, τα τουριστικά γραφεία (τοπικά και Ευρωπαϊκά) την κρίνουν ασύμφορη, αποφεύγουν την στήριξη των περιοχών αυτών. Αποτέλεσμα η μείωση των τιμών των ξενοδοχείων αυτών, τα καθιστά προβληματικά. Προτείναμε σε περιοχές που απέχουν 90-100 km από αεροδρόμια να θεσπισθούν ειδικά κίνητρα ανάπτυξης βιώσιμου μεγέθους  ξενοδοχείων 4 & 5 αστέρων (σε ήδη ανεπτυγμένες σχετικά περιοχές και σύμφωνα με τη δυνατότητα της κοινωνικής λειτουργίας ) τα οποία θα παίζουν το ρόλο της ναυαρχίδας στο σύνολο της κάθε περιοχής και αυτό και μόνο θα μπορέσουν να δημιουργήσουν οικονομικά συμφέροντα προσέλκυσης των τουριστών και των τουριστικών γραφείων (χωρίς τα οποία δεν μπορεί να υπάρξει τουριστική ανάπτυξη).»
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ