Ήταν χρονιά συντήρησης!

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ

  • Η θεαματική αύξηση των τουριστών δεν έφερε την αναμενόμενη κερδοφορία

Του Μανούσου Κλάδου

Στο κατώφλι του χειμώνα, μια ακόμα τουριστική περίοδος βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, με τους επαγγελματίες του χώρου να μπαίνουν σιγά – σιγά σε διαδικασία απολογισμού. Μετρώντας απώλειες και κέρδη, φαίνεται πως ήταν, τελικά, μια χρονιά, που για τους επιχειρηματίες του τουρισμού μπορεί να χαρακτηριστεί με την λαϊκή ρήση «ίσα βάρκα – ίσα νερά».  Ο αυξημένος αριθμός τουριστών δεν ανταποκρίθηκε αντιστοίχως σε κέρδη. Την ίδια ώρα,  ο εμπορικός κόσμος διαφαίνεται να είναι ο «μεγάλος χαμένος» της υπόθεσης, αφού οι προσδοκίες δεν πραγματώθηκαν.

Μιλώντας με τους εκπροσώπους των βασικών κλάδων δουλειάς του τουρισμού, γίνεται πλέον κοινώς αποδεκτό πως τα κοντέρ σε αφίξεις και πληρότητες «έσπασαν». Υπολογίζεται, πως σε σχέση με πέρσι υπάρχει αύξηση τουριστών που κυμαίνεται περίπου στο 10%, με τον Απρίλιο και τον Μάιο να μην είναι μεν όπως αναμενόταν αλλά με καλύτερα αποτελέσματα από το 2016. Δεδομένο, είναι επίσης, πως οι φετινοί μας επισκέπτες δεν ήταν τουρίστες ιδιαίτερης οικονομικής επιφάνειας. Δεν είχαν χρήματα για να ξοδέψουν.  Άλλωστε, τα πακέτα που είχαν κλείσει, ήταν αυτά των προσφορών, με αποτέλεσμα να μην αφήνουν υψηλά κέρδη ούτε στα ξενοδοχεία που τους φιλοξένησαν.

Ουσιαστικά, η φετινή τουριστική περίοδος στο Ρέθυμνο, ολοκληρώνεται με «γλυκόπικρη γεύση». Οι προσδοκίες που διαμορφώθηκαν αρχικά λόγω της μεγάλης αύξησης κρατήσεων, άρχισαν σιγά – σιγά να περιορίζονται ενώ ειδικά για τους εμπόρους, κατέρρευσαν πολύ γρήγορα και μάλιστα με πάταγο. Ο χειμώνας αναμένεται δύσκολος για τον εμπορικό κόσμο, ο οποίος μετρά απώλειες και αντοχές.

Οι εστιάτορες και γενικότερα οι επαγγελματίες της εστίασης και της αναψυχής δηλώνουν ικανοποιημένοι. Ωστόσο, τον τελευταίο μήνα, η κίνηση όχι μόνο δεν είναι η αναμενόμενη, αλλά ακόμα και όσοι είχαν αποφασίσει να παραμείνουν ανοικτοί το χειμώνα, σπεύδουν να κλείσουν, αφού διαπιστώνουν πως η επέκταση της περιόδου και οι ειδήσεις για τον χειμερινό τουρισμό δεν ανταποκρίνοται σε αριθμούς, που θα δικαιολογούσαν την παραμονή τους στη δουλειά.

Έτσι σε γενικές γραμμές, το «μπορούσε και καλύτερα» πλανάται ως η γενική διαπίστωση, για μια χρονιά, που ολοκληρώνεται με  ποσοτικές και όχι ποιοτικές αυξήσεις. Τα συμπεράσματα δεν συνάδουν με την αναμενόμενη οικονομική ανάσα. Δεν ώθησε, δηλαδή, αναπτυξιακά τον τοπικό επιχειρηματικό κόσμο. Απλά τον συντήρησε.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ

Σχολιάζοντας τα δεδομένα που διαμορφώνονται καθώς η ολοκληρώνεται η φετινή τουριστική περίοδο, ο κ. Στράτος Μπερέτης, Πρόεδρος του Συλλόγου Τουριστικών Πρακτόρων Ρεθύμνου, δήλωσε στην εφημερίδα μας, ότι «Πήγαν όλα όπως τα είχαμε προβλέψει από την αρχή της σεζόν. Είχαμε αύξηση  στις διεθνείς τουριστικές αφίξεις και στα δύο αεροδρόμια της Κρήτης που θα κλείσει περίπου στο 10% και αντίστοιχα στις διανυκτερεύσεις. Οικονομικά, όμως, δεν πήγαμε αντίστοιχα καλά και ο λόγος είναι πως οι κρατήσεις έγιναν νωρίς, την περίοδο των προσφορών. Πρέπει να είμαστε όμως ευχαριστημένοι καθώς επετεύχθη και μια κάποια επέκταση της περιόδου. Θα μπορούσε και καλύτερα πάντως. Με βάση τους αυξημένους αριθμούς επισκεπτών, θα μπορούσε να είχε πάει καλύτερα, αν δεν είχαν κλειστεί τόσο νωρίς τα πακέτα διακοπών. Πάντως, σε γενικές γραμμές ήταν μια ικανοποιητική χρονιά και νομίζω αντίστοιχη θα είναι και η επόμενη.»

Από την πλευρά του ο κ. Μανώλης Τσακαλάκης, Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, επισήμανε, ότι «Πήγε εκεί που περιμέναμε να πάει χωρίς ιδιαίτερες διαφορές, χωρίς εκπλήξεις θετικές ή αρνητικές. Το μόνο αρνητικό ήταν, ότι περιμέναμε να δουλέψουν καλύτερα ο Απρίλιος και ο Μάιος. Βέβαια, τα κέρδη δεν είναι αντίστοιχα των αφίξεων και των διανυκτερεύσεων. Δεν υπάρχουν, δηλαδή, ιδιαίτερα κέρδη. Έτσι σε συνδυασμό με την βαρύτατη φορολογία, δεν μπορούμε να μιλάμε για χρονιά κερδών. Δεν μας μένει τίποτα. Έτσι, νομίζω, πως δεν θα υπάρχουν τα αναγκαία χρήματα για τις απαιτούμενες ανακαινίσεις και σωστή προετοιμασία για την επόμενη χρονιά. Δεν υπάρχουν πια κέρδη και αυτό σημαίνει, ότι είναι πολλά που πρέπει να αλλάξουν. Κυρίως η πολιτική στάση ως χώρα σε σχέση με τις επενδύσεις και τους επενδυτές. Είναι σειρά δεδομένων που δεν λειτουργούν θετικά και δεν αφήνουν περιθώρια ιδιαίτερης αισιοδοξίας.»

Απογοήτευση και αγωνία εκφράζει εκ μέρους των συναδέλφων του ο κ. Γιώργος Πολιουδάκης,  Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, ο οποίος δήλωσε, ότι «Κατά την περίοδο που ολοκληρώνεται, δούλεψαν τα ξενοδοχεία και όλα τα τουριστικά καταλύματα. Επίσης δούλεψε η εστίαση. Τα εμπορικά καταστήματα, όμως,  δεν δούλεψαν. Με βάση τον κόσμο που ήρθε και με βάση το πώς κινήθηκε η αγορά, το αποτέλεσμα είναι αρνητικό. Έτσι σε συνδυασμό με την βαριά φορολογία, προβλέπεται ένας από τους πιο δύσκολους χειμώνες. Με απλά λόγια, εμείς δεν βλέπουμε την ανάπτυξη που βλέπει η κυβέρνηση.»

Ικανοποίηση, εκφράζεται όμως από το χώρο της εστίασης. Χαρακτηριστικά ο κ. Ανδρέας Κλαψινός, Πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης και Αναψυχής, δήλωσε, ότι «Η χρονιά πήγε καλά. Πολύ καλύτερα από πέρσι. Ήταν μια καλύτερη σεζόν με περισσότερο κόσμο από κάθε άλλη χρονιά. Η ποιότητα του κόσμου δεν ήταν τόσο καλή, αλλά ο μεγάλος αριθμός τους, αντιστάθμισε τα πράγματα.  Βέβαια, πρέπει να τονίσω ότι στα τέλη Σεπτεμβρίου δημιουργήθηκε ζήτημα λόγω της κακοκαιρίας ενώ ο Οκτώβριος δεν πήγε όπως αναμενόταν. Αυτό μάλιστα δημιούργησε αρνητικά δεδομένα, με αποτέλεσμα πολλοί συνάδελφοι μας που είχαν σχεδιάσει να μείνουν ανοιχτοί το χειμώνα, τώρα να αλλάζουν τον προγραμματισμό τους και να κλείνουν, όπως έκαναν και τα προηγούμενα χρόνια.»

Σε ό,τι αφορά τους ξενοδοχουπαλλήλους, φαίνεται πως η χρόνια κύλησε με λιγότερα «παρατράγουδα» από τις προηγούμενες, αφού σε σχετική ερώτηση, ο κ. Κώστας Νικολιδάκης, Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ρεθύμνου, δήλωσε στην εφημερίδα μας, πως «Για μας ήταν μια μέτρια χρονιά. Ήρθε πολύς κόσμος αλλά όχι ποιοτικός. Ήταν τουρίστες που κατά κύριο λόγο έμεναν μέσα στα ξενοδοχεία και άφηναν από λίγα έως καθόλου χρήματα εκτός από αυτά. Για μας τους ξενοδοχοϋπαλλήλους δεν παρατηρήσαμε φαινόμενα απλήρωτης εργασίας όπως άλλες χρονιές πλην μίας περίπτωσης ενός ξενοδοχείου που ακολουθεί ως πάγια τακτική αυτή την συμπεριφορά και έχει επιληφθεί η δικαιοσύνη. Κατά τα άλλα υπάρχει πάντα το ζήτημα της μαθητείας ενώ το πιο σοβαρό είναι ότι περίπου 9 επιχειρήσεις προχώρησαν με επιχειρησιακή σύμβαση και όχι με την συλλογική σύμβαση εργασίας. Δηλαδή, προχώρησαν στην ίδρυση και σύσταση Ένωσης Προσώπων, με τους εργαζόμενους του ξενοδοχείου δηλαδή, και προχώρησαν σε συμβάσεις εκτός της κλαδικής σύμβασης. Δεν είμαστε υπέρ της δημιουργίας των Ενώσεων Προσώπων, διότι αυτό βαίνει εναντίον των εργαζομένων και εμείς προτείνουμε στους ξενοδοχοϋπαλλήλους να μην προχωράνε σε επιχειρησιακές συμβάσεις αλλά να προτιμούν την κλαδική σύμβαση.»

Με την ευκαιρία να τονίσουμε, ότι ο σύλλογος των ξενοδοχοϋπαλλήλων Ρεθύμνου βρίσκεται και φέτος στην διάθεση των μελών του για την διευθέτηση της γραφειοκρατικής διαδικασίας εγγραφής τους στις λίστες ανέργων του ΟΑΕΔ.

Σχετικά άρθρα