Αν. Ξανθός για Novartis: Υπήρχε σύστημα δομικής σήψης στον χώρο της Υγείας

«Υπήρχε ένα σύστημα στο χώρο της υγείας και ιδιαίτερα του φαρμάκου, το οποίο προφανώς σε διαπλοκή με κρίσιμους κρίκους του κρατικού μηχανισμού και του πολιτικού προσωπικού και φυσικά με την εμπλοκή κρίσιμων κρίκων από το ιατρικό σώμα»

«Τον βαθμό εμπλοκής του κάθε πολιτικού προσώπου ή των κρατικών λειτουργών που κατονομάζονται στη δικογραφία Novartis θα τον διερευνήσει η δικαιοσύνη, αλλά η ουσία του θέματος είναι ότι έχουμε με αποκαλυπτικό τρόπο την οργάνωση και τη λειτουργία ενός νοσηρού συστήματος», δήλωσε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός μιλώντας στον real fm για τις αποκαλύψεις του Novartis Gate.

«Εγώ χρησιμοποιώ τον όρο δομική σήψη», υπογράμμισε.

«Υπήρχε ένα σύστημα στο χώρο της υγείας και ιδιαίτερα του φαρμάκου, το οποίο προφανώς σε διαπλοκή με κρίσιμους κρίκους του κρατικού μηχανισμού και του πολιτικού προσωπικού και φυσικά με την εμπλοκή κρίσιμων κρίκων από το ιατρικό σώμα», σημείωσε επίσης ο υπουργός Υγείας.

Ολόκληρη η συνέντευξη:

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Πάμε λοιπόν τώρα να συνομιλήσουμε με τον Υπουργό Υγείας και Βουλευτή Ρεθύμνης, να μην ξεχνάμε κιόλας, τον κύριο Ανδρέα Ξανθό, να τον καλημερίσουμε.

Καλημέρα, κύριε Υπουργέ.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Καλημέρα, καλή βδομάδα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Καλή μέρα και καλή βδομάδα. Το σκάνδαλο Novartis, αναδεικνύει βεβαίως παθογένειες, μοντέλα λειτουργίας γύρω από το χώρο του φαρμάκου, θα δούμε τι θα αποδείξει σε σχέση με ευθύνες όχι μόνο στο πολιτικό πεδίο αλλά και στο ποινικό πεδίο για τα πολιτικά πρόσωπα που αναφέρονται στην δικογραφία, αλλά είναι προφανές ότι θέτει και ένα ευρύτερο ζήτημα για το πώς λειτουργούμε, ακόμα και σήμερα γύρω από όλο αυτό το ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Δύο λεπτά. Αυτή τη στιγμή, κύριε Υπουργέ, το σύστημα όπως είναι σήμερα λειτουργεί όπως λειτουργούσε εκείνη την περίοδο ή έχουν αλλάξει τα πράγματα;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Νομίζω ότι αυτή είναι η κρίσιμη ερώτηση γιατί προφανώς η εικόνα η οποία αποτυπώνεται, θεωρώ, από τη δικογραφία τώρα το βαθμό εμπλοκής του κάθε πολιτικού προσώπου ή των κρατικών λειτουργών που κατονομάζονται, θα το διερευνήσει προφανώς η δικαιοσύνη.

Αλλά η ουσία του θέματος είναι ότι έχουμε, με πολύ αποκαλυπτικό τρόπο, την οργάνωση και τη λειτουργία ενός νοσηρού συστήματος.

Εγώ χρησιμοποιώ τον όρο ‘δομική σήψη’. Υπήρχε, δηλαδή, ένα σύστημα στο χώρο της υγείας, και ιδιαίτερα του φαρμάκου, το οποίο προφανώς σε διαπλοκή με κρίσιμους κρίκους του κρατικού μηχανισμού, του πολιτικού προσωπικού και φυσικά με την εμπλοκή κρίσιμων κρίκων του ιατρικού σώματος, γιατί δεν φτάνει μία εταιρεία να πάρει μία προνομιακή τιμή σε ένα φάρμακο, να έχει μία προνομιακή μεταχείριση στην έγκριση μίας νέας θεραπείας ή οτιδήποτε άλλο, το κρίσιμο ζήτημα είναι να μπορεί να συνταγογραφηθεί το φάρμακο και να το πάρει ο κόσμος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ναι, αυτό δεν σε διασφαλίζει η ιστορία της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, η θέσπισή της;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Προσέξτε. Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, θα σας το πω αυτό γιατί έχει σημασία να το καταλάβουμε όλοι. Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση εάν δεν έχει μέσα ενσωματωμένα θεραπευτικά πρωτόκολλα τα οποία είναι δεσμευτικά, είναι κλειδωμένα, όπως λέμε, απλώς αποτυπώνει τη συνταγογραφική συμπεριφορά των γιατρών.

Δε δημιουργεί, από μόνη της, φίλτρα. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε τώρα. Δηλαδή έχουμε βάλει, έχουμε κλειδώσει 15 θεραπευτικά πρωτόκολλα από τα συνολικά 25 που έχουν ενσωματωθεί και ετοιμάζουμε τώρα άλλα 20. Κατά την άποψή μας αυτό θα είναι πολύ μεγάλη αλλαγή στη συνταγογραφική συμπεριφορά και θα επηρεάσει….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Το πρωτόκολλο του λέει του γιατρού, για να καταλαβαίνει ο κόσμος, ότι στην περίπτωση που είναι έτσι η αυτή, υπάρχει αυτό, υπάρχει εκείνο και αν πάμε από εδώ θα πάμε σε εκείνο το στάδιο ή σε εκείνο το στάδιο.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακριβώς. Δεν μπορείς, δηλαδή, όταν έχεις ένα πρωτοδιαγνωσμένο σακχαρώδη διαβήτη δεν μπορεί να δώσεις το φάρμακο π.χ. τρίτης γενιάς και μάλιστα έχοντας μία συγκεκριμένη τιμή εργαστηριακή για τη μέτρηση του σακχάρου. Πρέπει, σε αυτή τη περίπτωση, να ξεκινήσεις με αυτή την κατηγορία φαρμάκων και εάν δεν υπάρχει ρύθμιση με αυτό θα πας στο επόμενο στάδιο, είναι το λεγόμενο step therapy.

Αυτό, θέλει πάρα πολύ προσπάθεια και φυσικά θέλει και τη συνδρομή και των γιατρών.

Άρα, λοιπόν, συμφωνώ ότι το κρίσιμο ζήτημα, και εγώ εκεί πραγματικά θεωρώ ότι αξίζει τον κόπο να επικεντρώσουμε τη συζήτηση γιατί η συζήτηση αυτή έχει δύο σκέλη, το ένα είναι τι κάνουμε με το παρελθόν, πώς το διερευνούμε, πώς αποδίδουμε ευθύνες σε πολιτικά στελέχη, σε κρατικούς λειτουργούς, υπηρεσιακούς παράγοντες και τα λοιπά. Αυτό είναι, νομίζω, πολύ σημαντικό και θεωρώ ότι στη φάση που είναι η κοινωνία είναι εξυγιαντικό για το δημόσιο βίο το να λέμε ότι….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Και για το ίδιο το πολιτικό σύστημα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Και για το πολιτικό σύστημα, ακριβώς, για την αξιοπιστία των θεσμών το να λέμε ότι δεν υπάρχει λογική συγκάλυψης omerta και διαιώνισης, ας πούμε, των γνωστών στρεβλώσεων και παθογενειών, αυτό είναι το ένα.

Και το δεύτερο είναι πώς θωρακίζουμε και με βάση τα δεδομένα και τα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα, πως θωρακίζουμε θεσμικά το σύστημα, έτσι ώστε ακριβώς αυτή η ιστορία να μην αναπαράγεται στο ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Υπουργέ μου, δυο λεπτά.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Επιτρέψτε μου να πω σε αυτό, ότι έχουν γίνει πραγματικά, εγώ δεν ισχυρίζομαι ότι το έχουμε θωρακίσει όσο θα έπρεπε και όσο θα επιθυμούσαμε, αλλά πραγματικά αυτήν την περίοδο έχουν γίνει αρκετές παρεμβάσεις θεσμικού χαρακτήρα.

Κατ’ αρχήν, διασφαλίσαμε ένα πολύ σημαντικό επίπεδο διαφάνειας στην τιμολόγηση των φαρμάκων. Δηλαδή, η διαδικασία που αυτή τη στιγμή τηρείται στον ΕΟΦ με την κατάρτιση του δελτίου τιμών, τη δημόσια ανάρτησή του, τη δημόσια διαβούλευση με τους κατόχους άδειας κυκλοφορίας φαρμάκων (φαρμακευτικές εταιρείες).

Με τις ενστάσεις που υποβάλλονται, τις αιτήσεις θεραπείας, τις διορθώσεις όπου υπάρχουν, όπου εντοπίζονται όντως λάθη και λοιπά.

Αυτό είναι μια κατοχυρωμένη διαδικασία πια, διαφανής, διαφανέστατη. Δεν την αμφισβητεί κανένας, ούτε η βιομηχανία. Κανένας δεν έχει πει κουβέντα για αυτά τα 5 δελτία τιμών τα οποία έχουμε βγάλει αυτήν την περίοδο τα τελευταία 2,5 χρόνια με αυτόν τον τρόπο και νομίζω ότι αυτό είναι από μόνο του ένα βήμα και ένα σήμα προς όλους τους εμπλεκόμενους, ότι υπάρχει ισονομία και διαφάνεια. Αυτό είναι το ένα.

Το δεύτερο είναι ότι κάναμε ένα βήμα πριν από λίγο καιρό, καταργήσαμε την Επιτροπή Τιμών του Υπουργείου. Αυτό για να καταλάβετε ήταν ένα δεύτερο επίπεδο διαπραγμάτευσης.

Δηλαδή, ενώ ολοκληρωνόταν η αρχική συζήτηση για τη διαμόρφωση των τιμών στον ΕΟΦ, ερχόταν στη συνέχεια η πρόταση του ΕΟΦ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ήταν το Εφετείο.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Σε μία Επιτροπή του Υπουργείου που προφανώς εμείς δεν θεωρούμε ότι συλλογικά ενοχοποιείται, αλλά είναι σαφώς, σαφέστατα, έδινε θεσμικά τη δυνατότητα παρεμβάσεων από την πλευρά των Υπουργών.

Δεν σημαίνει ότι όλοι οι Υπουργοί παρενέβαιναν, ούτε σημαίνει ότι όλα τα μέλη των Επιτροπών αυτών ήταν, ενέχονται και λοιπά.

Αλλά, υπήρχε ένα εργαλείο όπου ξαναγινότανε μια νέα συζήτηση, ενώ θα έπρεπε αυτό να έχει ολοκληρωθεί στο πρώτο επίπεδο, στο επίπεδο του ΕΟΦ και νομίζω ότι αυτό τώρα, με αυτόν τον τρόπο το καθιστούμε …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Δεν υπάρχει προσέγγιση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Δεν υπάρχει δίοδος.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακριβώς. Κόβουμε δηλαδή έναν ομφάλιο λώρο ανάμεσα στα Υπουργικά γραφεία, στους Συμβούλους τους και σε επιρροές πολύ ισχυρών οικονομικών συμφερόντων.

Το τρίτο είναι, ότι ψηφίσαμε πρόσφατα την Επιτροπή για την αξιολόγηση των νέων φαρμάκων. Αυτό ήταν το μεγάλο έλλειμμα , το θεσμικό έλλειμμα στο χώρο του φαρμάκου στη χώρα μας.

Πρόκειται για τη λεγόμενη Επιτροπή HTA. Όταν μια φαρμακευτική εταιρεία φέρνει ένα νέο φάρμακο, καταθέτει το φάκελο στον ΕΟΦ. Εκεί, υπάρχει η επιτροπή αυτή η οποία αποτελείται από πολύ ειδικούς και εξειδικευμένους επιστήμονες.

Μία Επιτροπή δηλαδή που έχει επιστημονική σύνθεση, δεν είναι πολιτικά στελέχη αυτά, ούτε διορίζονται από τον Υπουργό. Ο Υπουργός τους ορίζει μέσα από μια δεξαμενή εμπειρογνωμόνων,

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Έτσι ήταν και η προηγούμενη Υπουργέ μου όμως.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακούστε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Έτσι ήταν και η προηγούμενη. Δεν ήταν …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Θα σου πει, το δικό του έβαλε τώρα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ: Ακούστε. Θα υπάρχει μία πρόταση 18 ατόμων, από τα οποία θα επιλέγει ο Υπουργός … τα άτομα αυτά θα διαθέτουν συγκεκριμένο βιογραφικό, θα έχουν συγκεκριμένες εξειδικεύσεις στο χώρο της φαρμακολογίας, της φαρμακοοικονομίας, της φαρμακοεπιδημιολογίας κλπ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Μπορεί να εξηγήσουμε στον κόσμο….;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Αυτή η Επιτροπή τι θα λέει λοιπόν. Θα λέει, οι ισχυρισμοί της εταιρείας για τη θεραπευτική αξία του φαρμάκου είναι βάσιμοι; Προκύπτουν από κλινικές μελέτες; Προκύπτουν από τη διεθνή βιβλιογραφία; Τι κάνουν οι άλλες χώρες της Ευρώπης; Ποια είναι τα πρόσφατα δεδομένα; Τι λέει η εμπειρία στη χώρα μας; Θα γίνεται λοιπόν μία κλινική αξιολόγηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Η οποία μπορεί να είναι διαφορετική από τη Γερμανία και διαφορετική από τη Γαλλία, διαφορετική από την Αμερική;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Όχι. Δεν θα είναι διαφορετική. Ίσα – ίσα, που θα παίρνουμε υπόψη μας αξιολογήσεις που έχουν κάνει σοβαρές χώρες με πολύ καλά και οργανωμένα συστήματα αξιολόγησης.

Και το πιο σημαντικό είναι, ότι αυτή η Επιτροπή θα στέλνει σε μία Επιτροπή διαπραγμάτευσης, που την οργανώνουμε τώρα, η οποία θα διαπραγματεύεται με την εταιρεία μια πιο προσιτή τιμή για να γνωμοδοτήσει τελικά η Επιτροπή αυτή στον Υπουργό, ότι αυτό το φάρμακο πρέπει να αποζημιωθεί στη χώρα μας και επειδή έχει θεραπευτικό αποτέλεσμα και επειδή πετύχαμε μία βιώσιμη τιμή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Εξακολουθεί όμως και υπάρχει ακόμα στην αγορά και δεν ξέρω πώς μπορεί κανείς να το αποφύγει αυτό ή να το εξομαλύνει, το φαινόμενο φάρμακα που είναι για την ίδια ασθένεια, και μιλάω κυρίως για φάρμακα που είναι για σοβαρές ασθένειες, και έχουν τις ίδιες ουσίες και φέρνουν το ίδιο αποτέλεσμα να έχουν μεγάλη απόκλιση της τιμής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Κυρίως στα πρωτότυπα από τα γενόσημα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Αφήστε τα γενόσημα. Όχι, εγώ λέω για τα πρωτότυπα που δεν έχουν βγει από την ιστορία αυτή.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Βεβαίως ισχύει αυτό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Άρα λοιπόν, πώς κόβεις το δρόμο να συνταγογραφηθεί το ακριβό, να το πω έτσι;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ο λόγος που υπάρχει αυτό το πράγμα είναι ότι είναι απολύτως αδιαφανές το σύστημα κοστολόγησης των φαρμάκων διεθνώς. Διεθνώς. Δεν υπάρχει, δηλαδή, αυτή τη στιγμή, μία τεκμηρίωση του κόστους ενός φαρμάκου με βάση τις κλινικές μελέτες, τις έρευνες που έχουν γίνει και τα λοιπά, είναι τελείως αυθαίρετο αυτό το πεδίο και ουσιαστικά οι εταιρείες, διεθνώς και ιδιαίτερα οι μεγάλες πολυεθνικές, έχουν την δυνατότητα να διαμορφώνουν πολύ υψηλές τιμές επικαλούμενοι το κόστος έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας, τα έξοδά τους κ.α.

Αυτό, όμως, είναι τελείως αδιαφανές.

Και κατά την άποψή μου αυτή η ιστορία της Novartis θέτει και ένα συνολικό ζήτημα αναθεώρησης του διεθνούς πλαισίου, διότι όταν μία πολυεθνική εταιρεία μπορεί σε 20 χώρες του κόσμου να ακολουθεί επιθετικές πρακτικές, να δωροδοκεί κρατικούς λειτουργούς, πολιτικά πρόσωπα, γιατρούς και να πετυχαίνει μία προνομιακή πρόσβαση στις αγορές, αυτό είναι μία πρακτική βεβαίως που δεν την κάνει μόνο η Νοvartis….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Αυτό είναι το επόμενο ερώτημα που ήθελα να σας θέσω.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Φυσικά, η Novartis, να θυμίσουμε πώς ξεκίνησε η ιστορία. Η Novartis ξεκίνησε από μία έρευνα της δικαιοσύνης στην Αμερική, η οποία προφανώς θέλει να προστατεύσει τα εταιρικά συμφέροντα των αμερικάνικων εταιρειών από την επιθετική αυτή πρακτική την οποία κατέγραψε η ευρωπαϊκή Novartis σε κάποιες χώρες.

Ήρθαν τα πρώτα δείγματα ότι και στην Ελλάδα υπάρχει ουρά του σκανδάλου και τότε, θεωρώ, με πολύ σωστά αντανακλαστικά το Υπουργείο Δικαιοσύνης, ο σημερινός Υπουργός, ζήτησε από την εισαγγελία διαφθοράς να διερευνήσει την υπόθεση, να στείλει ανθρώπους να δει ποιοι εμπλέκονται, να βάλει σε καθεστώς προστασίας μαρτύρων όσους ενδεχομένως έχουν ένα κρίσιμο ρόλο, να ζητήσει συνδρομή από τις δικαστικές αρχές των ΗΠΑ κλπ. Έτσι ξεκίνησε το σκάνδαλο. Δεν είναι το σκάνδαλο αυτό που αφορά σε παγκόσμιο επίπεδο μόνο τη συγκεκριμένη εταιρεία, προφανώς υπάρχει ένα πλαίσιο ασυδοσίας και αυθαιρεσίας συνολικά για μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες και θεωρώ ότι πραγματικά το σύστημα σήμερα είναι μη βιώσιμο διεθνώς, όχι μόνο για χώρες χρεοκοπημένες σαν την Ελλάδα.

Και γι’ αυτό έχει ανοίξει μία σοβαρή συζήτηση τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη και στα συμβούλια υπουργών για το πώς θα μπορέσουμε να θωρακίσουμε το σύστημα, πώς θα μπορέσουμε να ελέγξουμε τα κόστη, πώς θα μπορέσουμε να ελέγξουμε τις τιμές, πώς θα γίνουν διακρατικές συνεργασίες και συμμαχίες όπως αυτή που έχουμε προωθήσει στο Νότο, τη συμμαχία της Βαλέτα, για να μπορούμε να έχουμε από κοινού διαπραγμάτευση απέναντι στις πολυεθνικές και να ενισχύσουμε την διαπραγματευτική μας δύναμη, κάτι το οποίο το έχουμε δρομολογήσει. Μέχρι τώρα, 9 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, συμμετέχουμε σε αυτή την πρωτοβουλία και θα προσπαθήσουμε ακριβά φάρμακα, ογκολογικά φάρμακα, φάρμακα για αυτοάνοσα νοσήματα, ορφανά φάρμακα για σπάνιες παθήσεις, που είναι πανάκριβα σήμερα και που κανένα σύστημα υγείας όσο αναπτυγμένη και να είναι μία χώρα δεν μπορεί να το αντέξει, να κάνουμε μία προσπάθεια εξορθολογισμού και περιορισμού….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Πάντως, Υπουργέ, να σου πω κάτι. Εγώ από κοντινό μου πρόσωπο, πρόσφατα σε πανεπιστημιακό νοσοκομείο, πράγματι χρειάστηκε να κάνει μία ακριβή θεραπεία.

Η γιατρίνα είπε: πρέπει να σου κάνω την εξέταση πριν, να σου κάνω την θεραπεία, να σου κάνω και την εξέταση μετά, να τη στείλω στον έλεγχο για να δουν ότι αυτή η θεραπεία που θα την ξανακάνεις σε έξι μήνες αποδίδει.

Άρα εγώ κατάλαβα ότι υπάρχει ένα συστηματάκι, ρε παιδί μου.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Υπάρχει, αλλά πρέπει να ενισχυθεί. Και το κριτήριο είναι αυτό. Είναι να υπάρχουν αυτά τα θεραπευτικά πρωτοκόλλα τα οποία είπαμε πριν, τα οποία πρέπει να αφορούν και την εξωνοσοκομειακή συνταγογράφηση αλλά και τη νοσοκομειακή συνταγογράφηση. Τώρα αυτό δεν το έχουμε στα νοσοκομεία, δεν υπάρχει ηλεκτρονική συνταγογράφηση για τους νοσηλευόμενους ασθενείς. Αυτό είναι ένα μεγάλο έλλειμμα και προσπαθούμε τώρα να αναπτύξουμε το σύστημα της ΗΔΙΚΑ και για τους νοσηλευόμενους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Α, για τους νοσηλευόμενους δεν υπάρχει.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Βέβαια, δεν υπάρχει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Πάνε στο ντουλάπι και παίρνουν φάρμακα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Παραγγέλνουν από το φαρμακείο του νοσοκομείου. Δεν υπάρχει αυτό το πράγμα.

Αυτό θέλει τώρα ένα πολύ ενισχυμένο σύστημα επιτήρησης και ελέγχου αυτής της πρακτικής και ξέρετε βέβαια ποια είναι η μεγάλη δυσκολία κύριε Λυριτζή και κύριε Καμπουράκη;

Είναι η εξής, ότι η ιδιομορφία του πάρτι στην υγεία και στο φάρμακο, είναι ότι γίνεται στο όνομα του ασθενή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Μα, αυτό ήθελα να σας ρωτήσω.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Αυτό είναι το θέμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Να σας πω κύριε Υπουργέ κάτι;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Και άρα είναι πολύ δύσκολο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Έρχονται μηνύματα τώρα. Ακούστε πως εισπράττει ένας κόσμος αυτά που συζητάμε τώρα αυτή τη στιγμή.

Για καθίστε ρε παιδιά λέει όμως, με αυτόν τον τρόπο θα με κάνουν εμένα πειραματόζωο; Ο άλλος ανησυχεί αν το φάρμακο που θα πάρει στο όνομα του οικονομικού περιβάλλοντος, είναι και το κατάλληλο φάρμακο για να τον κάνει καλά.

Αυτό πως το διασφαλίζεις;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακούστε. Αυτό ακριβώς πάμε να θωρακίσουμε με αυτό το σύστημα το HΤA. Αυτό υπάρχει σε όλες τις σοβαρές χώρες της Ευρώπης.

Δηλαδή, υπάρχει ένα σύστημα αξιόπιστο, δημόσιο, που το εμπιστεύονται όλοι και που λέει, ότι πρέπει να τεκμηριώνεται η θετική επίπτωση του φαρμάκου στον ασθενή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Επίπτωση στον ασθενή.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Και στην ποιότητα ζωής του και στην πρόγνωσή του κλπ. Τότε πρέπει να το αποζημιώνει το ασφαλιστικό σύστημα. Αυτό δεν γινόταν μέχρι τώρα. Μέχρι σήμερα, οι τιμές δίδονταν με βάση τις 3 χαμηλότερες τιμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτές οι τιμές στη συνέχεια ήταν και οι τιμές αποζημίωσης. Δεν υπήρχε σύστημα διαπραγμάτευσης των τιμών. Αυτό είναι το θέμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Και μετά έρχεται η διαπραγμάτευση.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Αλλά έρχεται μετά ο ισχυρός, ας πούμε, ασφαλιστικός φορέας, το κράτος και λέει, ότι εγώ αυτό το φάρμακο …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Επειδή θα πάρω ποσότητα, θέλω πολύ χαμηλότερα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακριβώς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ναι, αλλά Υπουργέ μου, δυο λεπτά.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Αυτό δεν υπήρχε. Τώρα, προσέξτε, είχε ψηφιστεί, υπήρχε το θεσμικό πλαίσιο για την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης από το 2013. Δεν είχε, όμως, λειτουργήσει.

Τώρα καταφέραμε, έχουμε πετύχει ήδη τις δύο πρώτες διαπραγματεύσεις: η μία αφορά τα φάρμακα για την ηπατίτιδα C με πάρα πολύ καλό αποτέλεσμα, που ουσιαστικά μας έδωσε τη δυνατότητα να πενταπλασιάσουμε τους ασθενείς που θα μπουν σε θεραπεία με αυτά τα σύγχρονα φάρμακα τα οποία οδηγούν σχεδόν σε εκρίζωση της νόσου και τώρα τελευταία πετύχαμε και έκλεισε η διαπραγμάτευση για το μελάνωμα, μια πολύ επιθετική κακοήθεια που αφορά ένα μικρό, αλλά πολύ σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Να σας πω, Υπουργέ μου.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Και αυτό θα το συνεχίσουμε από εδώ και πέρα πιο διευρυμένα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Υπουργέ, πως όμως ρε παιδί μου αυτή η έρευνα η οποία γίνεται, έχει επικεντρωθεί όχι στην περίοδο που ανέβαινε ραγδαία η φαρμακευτική δαπάνη.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Συμφωνώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Και έχει επικεντρωθεί σε πρόσωπα και θεσμούς όταν έπεφτε.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακούστε. Η έρευνα, η δικογραφία νομίζω ότι είναι ισορροπημένη. Άλλο τώρα, το πώς προβάλλεται στο δημόσιο λόγο επειδή τα ενεχόμενα πρόσωπα ή τα καταγγελλόμενα πρόσωπα αφορούν τη δεύτερη περίοδο όπως λέτε, για αυτό υπάρχει ενδιαφέρον.

Αλλά, είναι πολύ σαφές ότι η περίοδος της πλήρους ασυδοσίας, της ανυπαρξίας οποιουδήποτε μηχανισμού ελέγχου, οποιουδήποτε κανόνα, οποιασδήποτε θεσμικής τέλος πάντων λειτουργίας στο σύστημα, ήταν η περίοδος κατά την οποία η τιμολόγηση των φαρμάκων γινόταν στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Και το θέμα είναι η συνολική..

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Εκεί, τότε είναι το μεγάλο πικ στη δαπάνη. Τότε πραγματικά είχαμε μια τεράστια απόκλιση σε σχέση με τους Ευρωπαϊκούς μέσους όρους και τότε το πολιτικό σύστημα δεν είχε τα αντανακλαστικά έγκαιρα να θέσει το θέμα, να αναζητήσει ευθύνες και να ψάξουμε να βρούμε πώς θα θωρακίσουμε το σύστημα. …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Δεν είχε αντανακλαστικά ή γινόταν επί τούτου;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακούστε, εγώ, η προσωπική μου άποψη λοιπόν είναι ότι δεν υπήρχε πολιτική βούληση και στην ουσία για πρώτη φορά στη χώρα σε ένα πεδίο, στο πεδίο της υγείας που όλοι ξέραμε ότι υπήρχε ανομία, ότι υπήρχε προκλητή ζήτηση, σπατάλη, διαφθορά, συναλλαγή με συμφέροντα, εκμετάλλευση του αρρώστου κλπ, πρώτη φορά ανοίγουμε ένα μέτωπο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Για να το δούμε. Γιατί εκείνη την περίοδο που λέτε εσείς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκείνη την περίοδο που λέτε, ο Αντώναρος ήτανε κυβερνητικός εκπρόσωπος. Θα μου πεις τώρα τι σχέση έχει αυτό; Καταλαβαίνετε.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Εγώ προσπαθώ πραγματικά και νομίζω ότι αυτή είναι η ευθύνη μας, πρώτον να συνδράμουμε με τις υπηρεσίες που εποπτεύουμε. Με τους φορείς που εποπτεύουμε, με τα δεδομένα και τα στοιχεία που έχουμε, να δώσουμε τη δυνατότητα στις δικαστικές αρχές να εντοπίσουν, αν υπάρχει διασύνδεση πολιτικών αποφάσεων και προνομιακής μεταχείρισης συμφερόντων και να βρεθεί και ενδεχομένως και η διαρροή του μαύρου χρήματος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Θέλω να ρωτήσω κάτι εγώ. Τώρα, ειλικρινά με το χέρι στην καρδιά, είσαι νέος άνθρωπος, είσαι γιατρός, είσαι αυτό, εν πάση περιπτώσει, είσαι και πατριώτης μου και τα λοιπά.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Το τελευταίο μετράει περισσότερο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Μετράει περισσότερο. Σου έστειλα και το άλμπουμ από ό,τι είδες.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ναι, ναι και ήταν πολύ ωραίο. Ευχαριστώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Να είστε καλά. Λοιπόν, να ρωτήσω κάτι, Υπουργέ μου, γιατί κατηγορείται, ας πούμε, ένας πρώην Υπουργός Υγείας ότι του έδωσαν 2 εκατομμύρια, δεν ξέρουμε, θα δούμε, θα αποδειχθεί, δεν θα αποδειχθεί.

Ήρθε σε εσένα κανείς να σου πει: Ξανθέ, πάρε ένα εκατομμυριάκι; Ήρθε κανένας, έπιασε ένα σύμβουλό σου από κάτω;

Δηλαδή με ποια λογική ο τάδε πάει, ο ίδιος πάει; Η εταιρεία πάει;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Επειδή είστε τρία χρόνια, πια… βρήκατε να υπάρχει σύστημα κάτω στους κρατικούς υπαλλήλους και τα λοιπά;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Εντάξει, αυτό τώρα εγώ λέω, ρε παιδί μου, γιατί ο άλλος που σήμερα λέει άστα, τα αρπάξανε, πολύ εύκολα θα παραλάβει και τους επόμενους και θα πει: άσε, μωρέ, και αυτοί θα τα αρπάζουν. Έτσι;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Κοιτάξτε, τώρα, αυτό νομίζω ότι είναι θέμα, εδώ παίζουν ρόλο και τα πρόσωπα και η λειτουργία.

Εγώ έχω προσπαθήσει, και νομίζω όλοι μας αυτή την περίοδο, και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, να λειτουργούμε με θεσμικό τρόπο.

Εμείς έχουμε συγκροτήσει, για παράδειγμα, επιτροπή ελέγχου της φαρμακευτικής δαπάνης στο Υπουργείο, που συμμετέχουν οι πάντες, από τους φαρμακοβιομήχανους και της εγχώριας βιομηχανίας και των πολυεθνικών μέχρι τους φαρμακέμπορους, τους φαρμακοποιούς, τους γιατρούς, όλο το σύστημα το οποίο εμπλέκει τον υπηρεσιακό μηχανισμό, τον ΕΟΦ, τον ΕΟΠΥΥ, τους πάντες που εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία.

Δεν κάνουμε συναντήσεις εξωθεσμικές ούτε έχουμε επικοινωνίες με μεμονωμένες εταιρείες, αποφεύγουμε με κάθε τρόπο να δώσουμε το σήμα ότι ενδεχομένως έχουμε τη διάθεση να εξετάζουμε κατά περίπτωση προβλήματα, και άρα να κάνουμε μία προνομιακή μεταχείριση.

Νομίζω ότι έχει μεγάλη σημασία να δοθεί αυτό το σήμα εξαρχής.

Εγώ προσωπικά, φυσικά, δεν έχω δεχθεί τέτοια παρέμβαση και ούτε θα την επιτρέπαμε, φυσικά, αλλά νομίζω ότι αυτό στο παρελθόν σε πολύ μεγάλο βαθμό γινόταν.

Δεν πάμε σε μία λογική συλλογικής ενοχοποίησης αλλά επίσης νομίζω ότι πρέπει να είναι σαφές ότι δεν μπορούμε να πάμε και σε μία λογική συλλογικής αθώωσης.

Θα διερευνηθούν τα πράγματα και με σοβαρότητα, με ψυχραιμία χωρίς κραυγές και πολιτικές αντιπαραθέσεις, νομίζω ότι έχουμε πια την ωριμότητα και την ευθύνη απέναντι στην κοινωνία, που είναι ζορισμένη, που έχει υποστεί όλες αυτές τις τεράστιες, δραματικές επιπτώσεις της κρίσης και έχει την απαίτηση να εξυγιανθεί επιτέλους ο δημόσιος βίος στη χώρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Η ιστορία του φαρμάκου, των τιμών, δηλαδή, και τα λοιπά, είναι το ένα κομμάτι. Η λειτουργία του ιατρικού κόσμου ή μέρους του ιατρικού κόσμου είναι ένα άλλο κομμάτι.

Στο πεδίο αυτό που είναι τα συνέδρια, τα δώρα και τα λοιπά, ποιος ελέγχει τι;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Λοιπόν, ακούστε τώρα. Εκεί, λοιπόν, επίσης έχουμε μία σημαντική πρώτη κίνηση και επεξεργαζόμαστε ένα νέο πλαίσιο για τη λειτουργία των συνεδρίων και το ρόλο των ιατρικών επιστημονικών εταιρειών.

Καταρχάς, τώρα, εφαρμόσαμε μία ρύθμιση όπου υποχρεούνται οι φαρμακευτικές εταιρείες να δημοσιεύουν στο site του ΕΟΦ όλες τις οικονομικές δοσοληψίες που έχουν είτε με επιστημονικές ιατρικές εταιρείες είτε με μεμονωμένους γιατρούς στα πλαίσια της συνεχιζόμενης ιατρικής εκπαίδευσης, της συμμετοχής τους σε ομιλίες, σε σεμινάρια και τα λοιπά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Γιατί άκουσα την κυρία Παγώνη που λέει: μα το κράτος, παιδιά, δεν δίνει φράγκο για την μετεκπαίδευση των γιατρών οπότε αναγκαζόμαστε από τις φαρμακευτικές εταιρείες και πηγαίνουμε σε κάθε συνέδριο.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακριβώς λοιπόν επειδή εμείς δεν θέλουμε να ενοχοποιήσουμε τη συμμετοχή ενός γιατρού σε ένα επιστημονικό συνέδριο με έξοδα μίας εταιρείας, τα οποία όμως θα καταβάλλονται διαφανώς, θα αναρτώνται και νομίζω ότι αυτό από μόνο του δημιουργεί και μία αυτοσυγκράτηση όταν ξέρουν ότι θα δημοσιευτεί.

Χωρίς να στοχοποιούμε, λοιπόν, μία συμμετοχή σε ένα συνέδριο που είναι στοιχείο της ανάγκης συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και επαφής με τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα όλων των γιατρών της χώρας μας άρα και καλύτερης ποιότητας φροντίδας, γιατί αυτό είναι πολύ σημαντικό, δεν μπορούμε να πάμε τώρα σε μία λογική επιστημονικού αναχρονισμού όπου θα πούμε, ό,τι μάθαμε, μάθαμε και από εκεί και πέρα δεν χρειάζεται.

Από τη στιγμή που δεν έχουμε ένα δημόσιο φορέα που να μπορεί να το οργανώσει και να το πάρει πάνω του αυτό, αναγκαστικά πρέπει να βάλουμε ένα πλαίσιο διαφανές και σοβαρό.

Αυτό τώρα το οποίο κάνουμε, είναι να οργανώσουμε ένα τέτοιο σύστημα υπό την αιγίδα του Κε.Σ.Υ., του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας που είναι και ο αρμόδιος επιστημονικός φορέας.

Πραγματικά δεν θεωρούμε ότι ο ΕΟΦ για παράδειγμα, έχει κανένα ρόλο να κάθεται να εγκρίνει..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Άμα του δώσεις του ΕΟΦ τώρα να διοργανώνει συνέδρια…

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Από πού και ως που ο ΕΟΦ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Τι δουλειά έχει;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Προτείνει φάρμακα και ποιότητα φαρμάκων, να έχει σχέση με το αν πρέπει να δοθεί, αν θα πρέπει να γίνει ένα συνέδριο επιστημονικό και ποιοι θα συμμετέχουν εκεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Και που θα γίνει και τι θα λένε και τα λοιπά.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Εμείς πάμε τώρα να εξυγιάνουμε το τοπίο. Προσέξτε. Είχαμε μία τρομερή στρέβλωση στη χώρα. Είχαμε 45 επιστημονικές εταιρείες κορμού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

45;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Δηλαδή επιστημονική εταιρεία καρδιολογίας – παθολογίας και λοιπά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Και από κάτω ;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Και είχαμε άλλες 1.300 εταιρείες δευτερεύουσες και υπο-παρακλάδια όλων των αρχικών εταιρειών. Καταλαβαίνετε ότι αυτές λειτουργούσαν ως ομπρέλες για να έχουμε αυτό το τεράστιο σύστημα συνεδρίων, ένα μεγάλο μέρος από τα οποία προφανώς είναι και αμφίβολής επιστημονικής εγκυρότητας και ποιότητας, που όμως δημιουργούσαν το περιβάλλον συναλλαγής …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Υπουργέ, καλημέρα. Ευχαριστούμε γιατί πέρασε ο χρόνος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ευχαριστούμε πολύ. Να είστε καλά, καλημέρα.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Καλημέρα.

Σχετικά άρθρα