ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρευνα: Ζημία 40-50 δισ. ευρώ στην ΕΕ από λάθος φορολόγηση των ρύπων των οχημάτων

0

Τεράστιες οικονομικές απώλειες στη φορολογία από τη λάθος φορολόγηση των ρύπων των αυτοκινήτων καταγράφει έρευνα των Ευρωπαίων Πρασίνων που δημοσιεύεται σήμερα. Σύμφωνα με τη μελέτη που μέτρησε το χάσμα μεταξύ των «επίσημων» τιμών των αυτοκινήτων και των πραγματικών εκπομπών σε 11 χώρες, οι απώλειες ανέρχονται σε 45 δισ. ευρώ για το διάστημα 2011-2016.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι στις 11 χώρες, τα φορολογικά έσοδα από τα αυτοκίνητα θα ήταν κατά 10 δισ. ευρώ πιο πολλά, αν λαμβάνονταν υπόψη οι πραγματικές τιμές εκπομπών CO2. Μεταξύ των ετών 2010-2016, οι απώλειες γιγαντώνονται: η συνολική ζημία εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 40 και 50 δισ. ευρώ για αυτά τα έντεκα κράτη μέλη. Η έρευνα δημοσιεύεται ταυτόχρονα σήμερα σε μέσα ενημέρωσης ολόκληρης της Ευρώπης. Για την Ελλάδα, το NEWS 24/7 εξασφάλισε την αποκλειστική παρουσίασή της.

«Το σκάνδαλο των εκπομπών αυτοκινήτων είναι μια πραγματική κλοπή των φόρων από τα κράτη. Έντεκα χώρες της ΕΕ στερήθηκαν 11 δισ. ευρώ μόνο το 2016, επειδή τα αυτοκίνητα φορολογούνταν βάσει εσφαλμένων τιμών κατανάλωσης. Η απάτη που διαπράττουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν είναι μόνο επιβλαβείς για την υγεία και το περιβάλλον, αλλά και σε μεγάλο βαθμό για τα δημόσια οικονομικά. Ο λογαριασμός βαραίνει κυρίως στους πολίτες που οδηγούν μικρά αυτοκίνητα ή δεν οδηγούν καθόλου. Οι οδηγοί αυτοκινήτων με υψηλή κατανάλωση καυσίμων επωφελήθηκαν ιδιαίτερα από την εσφαλμένη φορολογία. Επομένως, το σκάνδαλο των εκπομπών αυτοκινήτων είναι επίσης ένα σκάνδαλο της φορολογικής δικαιοσύνης», είπε στο NEWS24/7 ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Πρασίνων Σβεν Γκίγκολντ.

Παρόλο που η Ελλάδα δεν συμπεριλαμβάνεται στις 11 χώρες που αναλύθηκαν, ο Γερμανός ευρωβουλευτής τονίζει ότι έχει υποστεί τις επιπτώσεις της φορολογικής πλάνης, αφού οι φόροι βασίζονται στις εκπομπές ρύπων που υποτίθεται ότι εκλύουν τα αυτοκίνητα. «Επίσης, η Ελλάδα έχει πληγεί από την ίδια φορολογική πλάνη. Και εκεί, κυρίως οι ιδιοκτήτες μεγάλων αυτοκινήτων έχουν πληρώσει ελάχιστα, αφού γενικά τα αυτοκίνητα καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο από ό, τι αναφέρουν οι επίσημες πληροφορίες για αυτά», τονίζει.

«Η επιεικής αντιμετώπιση στους κατασκευαστές αυτοκινήτων καθιστά τις κυβερνήσεις συνυπεύθυνες για τις φορολογικές απώλειες. Το χαμένο δημόσιο εισόδημα χρειάζεται επειγόντως για τα σχολεία, τις καλύτερες εγκαταστάσεις παιδικής μέριμνας για παιδιά ή την κατασκευή ποδηλατοδρόμων στις πόλεις. Τέλος, χρειάζονται δοκιμές εκπομπών αυτοκινήτων που να παρέχουν ρεαλιστικές τιμές. Μέχρι σήμερα, οι μεταρρυθμίσεις των διαδικασιών μέτρησης δεν προχώρησαν αρκετά. Μόνο η τιμή που μετράται στο δρόμο μετράει. Η μελέτη μας καθιστά σαφές ότι απαιτούνται ρεαλιστικές μέθοδοι μέτρησης για τη φορολογική δικαιοσύνη», καταλήγει ο Σβεν Γκίγκολντ.

Η έκθεση αναλύει τις δημοσιονομικές επιπτώσεις του χάσματος μεταξύ του επίσημου τύπου των εκπομπών ρύπων CO2 και της πραγματικότητας για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Αυτό το κενό αυξάνεται με γρήγορους ρυθμούς εδώ και αρκετά χρόνια. Όπως διαπίστωσε το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές (International Council on Clean Transportation), το χάσμα έφτασε το 42% το 2016! Κάτι που υπονομεύει τα φορολογικά έσοδα πολλών χωρών.

Η πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ επιβάλλει φόρους αυτοκινήτων με βάση τις εκπομπές CO2 που έχουν λάβει έγκριση για τον τύπο, οι οποίες όμως αποδεικνύονται ως μια σοβαρή εσφαλμένη φορολογική βάσ. Η ανάλυση των «τυπικών» αποτελεσμάτων και των πραγματικών μετρήσεων σε 11 χώρες οδηγούν τους Ευρωπαίους Πρασίνους σε συστάσεις αλλαγής της πολιτικής φορολόγησης των ρύπων.

«Πρώτα απ 'όλα, μπορούμε να δούμε μεγάλη επίπτωση στα φορολογικά έσοδα των χωρών, τα οποία τις περισσότερες φορές είναι τα έσοδα που λείπουν στους δημόσιους προϋπολογισμούς για περιβαλλοντική ή κλιματική πολιτική. Δεύτερον, οι λανθασμένες τιμές εκπομπών CO2 υπονομεύουν την πολιτική για το κλίμα με πολλούς τρόπους. Οι πολιτικές που βασίζονται στους ρύπους, όπως οι φόροι επί των οχημάτων ή οι υποχρεωτικοί στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των εκπομπών, απαιτούν αξιόπιστες τιμές εκπομπών CO2 προκειμένου να λειτουργήσουν αποτελεσματικά», εξηγούν οι Πράσινοι.

Όπως εξηγούν, το χάσμα των εκπομπών είναι προβληματικό και για τους καταναλωτές, την κοινωνία ως σύνολο, τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τις κυβερνήσεις. «Αναξιόπιστες ή λανθασμένες πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση καυσίμων και τις τιμές εκπομπών εξαπατούν τους καταναλωτές και οδηγούν σε αποφάσεις για αγορά αυτοκινήτων που βασίζονται σε ψεύτικες παραδοχές για το μελλοντικό κόστος καυσίμων και κλιματικών συνθηκών. Επίσης, στρεβλώνει τον ανταγωνισμό μεταξύ κατασκευαστών, τιμωρώντας εκείνους με πιο ρεαλιστικές τιμές εκπομπών», λένε.

Με βάση την ανάλυση, οι Ευρωπαίοι Πράσινοι ζητούν την ανάγκη ρύθμισης του πλαισίου για τις εκπομπές ρύπων. Για να ελαχιστοποιηθεί το χάσμα εκπομπών, προτείνουν μια γενική αναθεώρηση του ευρωπαϊκού πλαισίου έγκρισης τύπου, αλλά και επίσημες πανευρωπαϊκές μετρήσεις των πραγματικών εκπομπών CO2.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ