ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Αντιπαράθεση για τις λειτουργίες στο Ενετικό Λιμάνι

0

Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για την θέση των τραπεζοκαθισμάτων στο Ενετικό Λιμάνι της παλιάς πόλης του Ρεθύμνου με το Λιμενικό Ταμείο να είναι αποφασισμένο να επιβάλει την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που φέρει την υπογραφή της υπουργού πολιτισμού και προβλέπει ό,τι αφορά τις λειτουργίες επί τους συγκεκριμένου μνημείου. Η κόντρα αφορά κυρίως το ότι η απόφαση του ΚΑΣ αφήνει τον διάδρομο διέλευσης των πεζών από την πλευρά του κρηπιδώματος, μήκους 2,40 μέτρων και όχι στην μέση των τραπεζιών όπως ήταν μέχρι πρότινος και όπως επιθυμούν να συνεχιστεί οι επιχειρηματίες εστίασης που έχουν καταστήματα εκεί.

Μάλιστα την προσεχή Δευτέρα έχει προγραμματιστεί σύσκεψη στα γραφεία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, για να παρουσιαστούν οι όροι της απόφασης του ΚΑΣ που θα εφαρμοστούν ενώ ήδη απομακρύνθηκαν τα μεγάλα τουριστικά σκάφη που είχαν εκεί έδρα όπως και το περίπτερο που λειτουργούσε επί σειρά ετών. Υπενθυμίζεται, ωστόσο, ότι πέρσι εναντίον της εφαρμογής της απόφασης αυτής, οι επιχειρηματίες πέρσι είχαν κινηθεί με ασφαλιστικά μέτρα, τα οποία εκδικάστηκαν, η απόφαση εκδόθηκε την Τρίτη, δεν δικαιώθηκαν και το Λιμενικό Ταμείο ετοιμάζεται τώρα να προχωρήσει σε εφαρμογή των προβλεπομένων χωρίς άλλη αναβολή. Ωστόσο, υπάρχει και προσφυγή εναντίον της απόφασης του ΚΑΣ και του Λιμενικού Ταμείο, που θα εκδικαστεί στις 18 Απριλίου.

«Εμείς σαν Λιμενικό ταμείο έχουμε κάνει ενέργειες, καταφέραμε από πέρσι για το καλύτερη λειτουργία του Ενετικού Λιμανιού» δήλωσε στην εφημερίδα μας η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου κ. Ρένα Κουτσαλεδάκη, η οποία τόνισε, ότι «Εμείς σαν λιμενικό ταμείο έχουμε μια συγκεκριμένη απόφαση στα χέρια μας, η οποία θέτει όρους και κανόνες. Ήδη μεγάλο ποσοστό από τις αλλαγές αυτές έχουν ξεκινήσει. Ο νόμος θα πρέπει να είναι κάθετος για όλους και να εφαρμοστεί ισορροπημένα, αξιοκρατικά για όλους, άρα αυτό σημαίνει και για τους συγκεκριμένους καταστηματάρχες, οι οποίοι πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.»

Η συνέχεια στο ζήτημα αυτό την Δευτέρα στην συνάντηση της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου με τους καταστηματάρχες του Ενετικού Λιμανιού.

Η ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ Ο ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ

Στο μεταξύ η αντιπαράθεση για την απόφαση του ΚΑΣ συνεχίζεται ενόψει και της 18ης Απριλίου, καθώς ο πρώην πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, σημερινός Αντιδήμαρχος κ. Μίνωας Αλεφαντινός, αντέδρασε στις αιτιάσεις του Νομικού Συμβούλου των επιχειρηματιών του Ενετικού Λιμανιού κ. Γιάννη Νικολιδάκη, ο οποίος με δηλώσεις στην «Κρητική Επιθεώρηση» την περασμένη εβδομάδα, χαρακτήρισε πρόχειρη και μάλιστα με περιεχόμενο που δεν έτυχε οποιασδήποτε διαβουλευσης.

Στο «κάδρο» της αντιπαράθεσης μπαίνει και ο περιβόητος ξύλινος διάδρομος. Αρχικά είχε προβλεφθεί ένας ξύλινος διάδρομος ως επέκταση του κρηπιδώματος για τους πεζούς, όμως στην συνέχεια ως ιδέα εγκαταλείφθηκε.

Ο κ. Νικολιδάκης σχολιάζοντας όλα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής επιμένει πως η μελέτη που «πέρασε» από το ΚΑΣ είναι «πρόχειρη και δεν έτυχε της διαβούλευσης με όλους τους φορείς, όπως θα έπρεπε. Η μελέτη στηρίχθηκε στον ξύλινο διάδρομο, ο οποίος αφαιρέθηκε από το ΚΑΣ στην αρχή της συζήτησης. Κι εκεί έπρεπε ο κ. Αλεφαντινός, ο οποίος είχε παραστεί στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, να έχει ζητήσει να σταματήσει η συζήτηση μέχρι να γίνει διαβούλευση για τις υπόλοιπες προτάσεις και αλλαγές», σημείωσε ο κ. Νικολιδάκης στην εφημερίδα.  Στην ίδια συνέντευξη του επισήμανε, ότι «η μελέτη δεν υπολόγισε τους παραχωρούμενους χώρους σε πραγματική κλίματα, με αποτέλεσμα να υπάρχει σήμερα κατάστημα στο οποίο μένουν τέσσερα τραπεζοκαθίσματα! Είναι βιώσιμη μία επιχείρηση με μόνο τέσσερα τραπεζοκαθίσματα;», αναρωτήθηκε, ενώ προχώρησε παραπέρα υποστηρίζοντας πως το Λιμενικό Ταμείο ζητά την εφαρμογή της απόφασης του ΚΑΣ για τον εξωτερικό διάδρομο, χωρίς ωστόσο να έχουν προβλεφθεί μέτρα ασφαλείας για τους πεζούς.

Οι δηλώσεις αυτές προκάλεσαν την αντίδραση του κ. Αλεφαντινού, ο οποίος μιλώντας στην εφημερίδα μας δήλωσε, ότι «Τίποτα δεν έγινε πρόχειρα. Προφανώς ο κ. Νικολουδάκης δεν γνωρίζει τις διαδικασίες. Η μελέτες αυτές αποστέλονται στο Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο ορίζει αρχιτέκτονες και αρχαιολόγους για να αποφανθούν. Αυτοί εισηγούνται στο ΚΑΣ, το οποίο και λαμβάνει την απόφαση. Αυτό δεν ξέρει ο κος Νικολουδάκης και μπερδεύεται, γιατί αναφέρει ότι η μελέτη ήταν πρόχειρη. Παρακαλώ τον κο Νικολουδάκη να είναι προσεκτικός και πριν κάνει μια δήλωση να έχει διαβάσει και να ξέρει πώς κινείται το σύστημα. Και φυσικά η γνώμη μου είναι ότι πρέπει από φέτος οπωσδήποτε να επανέλθει η τάξη, να εφαρμοστεί η μελέτη από φέτος. Κάτι άλλο που είχε πει ο κος Νικολουδάκης κι αυτό είναι λάθος είναι ότι η μελέτη που έφυγε από δω τότε, που έκανε ο κος Αλεφαντινός υποτίθεται, στηριζόταν στον ξύλινο διάδρομο. Κι αφού το ΚΑΣ έκοψε τον ξύλινο διάδρομο, άρα όλη η μελέτη πρέπει να ξαναγίνει από την αρχή. Αυτό είναι κάθετα και οριζόντια λάθος, διότι δεν στηρίχθηκε καμία μελέτη στον ξύλινο διάδρομο. Ο ξύλινος διάδρομος δεν κόπηκε, απλά σε διαλογική συζήτηση στο ΚΑΣ είπαμε, ότι για να γίνει ο ξύλινος διάδρομος απαιτείται ένα πολύ σοβαρό κονδύλι. Για να μην καθυστερήσουμε μέχρι να βρεθεί αυτό το κονδύλι –το 1,5 εκατομμύριο- για να μην καθυστερήσει η εφαρμογή των υπολοίπων, το αποσυνδέσαμε, το βγάλαμε για να προχωρήσουν γρήγορα τα υπόλοιπα. Τα οποία έκρινε το ΚΑΣ ότι ήταν επείγουσα ανάγκη να γίνουν. Δηλαδή η αλλαγή του διαδρόμου, η απομάκρυνση από τις προσόψεις οποιασδήποτε κατασκευής και τα υπόλοιπα. Άρα, λοιπόν, δε στηρίχθηκε καμία μελέτη στον ξύλινο διάδρομο. Η βάση της μελέτης είναι η αλλαγή του διαδρόμου των περαστικών από το εσωτερικό μέρος να πάει προς τα έξω ούτως ώστε η ομορφιά του λιμανιού, η αισθητική του λιμανιού κι ότι αυτό αποπνέει να είναι εύκολα προσπελάσιμο σε οποιονδήποτε επισκέπτη και όχι μόνο στους ιδιοκτήτες και τους πελάτες των καταστημάτων.»

ΔΙΑΦΩΝΕΙ ΚΑΙ Ο Θ. ΝΙΝΟΣ

Στο μεταξύ έντονα διαφωνεί με το Λιμενικό Ταμείο και ο επικεφαλής της μείζωνος μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Θοδωρής Νίνος, ο οποίος κάνει λόγο για « πολιτική ατολμία και έλλειψη πολιτικής βούλησης της Δημοτικής Αρχής, η οποία με τους λάθος χειρισμούς που έγιναν με τη μελέτη αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης του ενετικού λιμανιού, οδήγησαν τα πράγματα στα σημερινά προβλήματα».

Ο ίδιος συμπλήρωσε, ότι «Το βασικό κομμάτι της μελέτης αφορούσε τον ξύλινο διάδρομο που προβλέπονταν δίπλα στο ενετικό κρηπίδωμα και τις γεωλογικές και στατικές μελέτες που απαιτούνται, προκειμένου να κατασκευαστεί. Άλλωστε, αυτό ήταν και το 80% της μελέτης αυτής. Στην ουσία η μελέτη περιορίστηκε στην κατασκευή του ξύλινου διαδρόμου και την μεταφορά προς την μεριά του νερού της ζώνης διέλευσης των επισκεπτών περιπατητών, κατατέθηκε δε προς έγκριση χωρίς να υπάρξει ενημέρωση των εμπλεκόμενων και χωρίς να υπάρξει διαβούλευση μαζί τους στον χρόνο που είχε ολοκληρωθεί. Στο ΚΑΣ η μελέτη αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης τροποποιήθηκε ουσιωδώς. Η πιο σοβαρή τροποποίηση ήταν η κατάργηση του ξύλινου διαδρόμου, κάτι που ήταν αναμενόμενο καθώς η πρόταση των μελετητών ήταν να στηριχτεί στο ενετικό κρηπίδωμα και σε πασσάλους εμπυγμένους στον πυθμένα του λιμανιού. Και καθώς το ΚΑΣ θεώρησε ότι αυτό θα φέρει μόνιμες αλλοιώσεις στο κρηπίδωμα του λιμανιού, το έκρινε, όπως ήταν αναμενόμενο, ως ανεπίτρεπτο. Αξιοσημείωτο ήταν και το ιδιαίτερα υψηλό κόστος της κατασκευής αυτής με προϋπολογισμό 1 εκ. ευρώ.»

Ο κ. Νίνος θεωρεί πως τα προβλεπόμενα θέτουν σοβαρά ζητήματα ασφάλειας για τους πεζούς και δηλώνει, ότι  «Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι οι άστοχες ενέργειες που έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια με την πολιτική ατολμία να αφήνει το ενετικό λιμάνι τελείως απροστάτευτο χωρίς την εφαρμογή κανόνων λειτουργίας.»

ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΚΛΑΔΟΣ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ