Nova2play με 100 Mbps

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

Της Θεανούς Γουμενάκη

Διατροφολόγου- Διαιτολόγου

Το σύνδρομο ευερεθίστου εντέρου (ΣΕΕ), γνωστό και ως «σπαστική κολίτιδα» αποτελεί μία πολύ συχνή διαταραχή. Οι γυναίκες προσβάλλονται συχνότερα από τους άντρες, λόγω των γυναικείων ορμονών. Τα κύρια συμπτώματα του ΣΕΕ είναι το φούσκωμα, το αίσθημα του κορεσμού μετά το φαγητό, πόνος, πρήξιμο και κράμπες στην κοιλιά, είτε εντοπισμένα είτε διάχυτα, και διαταραχές των κενώσεων , εμφάνιση διάρροιας ή δυσκοιλιότητας ή εναλλαγή των δύο.

H αντιμετώπιση του συνδρόμου είναι εξατομικευμένη. O καθένας  πρέπει να εντοπίσει τι τον ενοχλεί και σε τι βαθμό. Kαλό είναι να καταγράψετε για μία εβδομάδα τι τρώτε, με λεπτομέρειες για την ώρα, το είδος της τροφής, τα συμπτώματα και το πότε εμφανίζονται. H καταγραφή αυτή θα δείξει ποια τρόφιμα προκαλούν πάντα πρόβλημα και ποια όταν υπάρχει έξαρση της νόσου.

Η διατροφή για το ΣΕΕ βασίζεται στην αποφυγή τροφίμων που υπερδιεγείρουν ή ερεθίζουν το έντερο. Μερικές διατροφικές συμβουλές για την αντιμετώπιση του συνδρόμου:

Προτιμήστε τα μικρά και συχνά γεύματα (4-5 μικρογεύματα) κατά τη διάρκεια της ημέρας. Έχει παρατηρηθεί ότι η κατανάλωση ενός μεγάλου γεύματος κατά τη διάρκεια της ημέρας επιδεινώνει τα συμπτώματα του συνδρόμου

Καλό είναι να περιορίσετε την ποσότητα του λίπους στη διατροφή σας. Περιορίστε τα πολύ λιπαρά ή τα τηγανητά τρόφιμα, εάν σας προκαλούν φούσκωμα. Eάν σας ενοχλεί το λίπος, τότε πρέπει να περιορίσετε τα πλήρη γαλακτοκομικά, τα κρέατα, τις λιπαρές σάλτσες, τα γλυκά με σαντιγί και το βούτυρο

Εμπλουτίστε τη διατροφή σας με διαλυτές φυτικές ίνες. Διαλυτές φυτικές ίνες βρίσκονται σε τροφές όπως: η βρώμη, το κριθάρι, τα μπιζέλια και τα φασόλια. Αυτές μαζί με τους υδατάνθρακες (όπως πατάτες, ρύζι και μακαρόνια) δρουν καταπραϋντικά στο γαστρεντερικό σωλήνα, απορροφούν την περίσσεια νερού στο έντερο και σταθεροποιούν τις συσπάσεις του. Έτσι ανακουφίζουν από τους κωλικοειδείς πόνους, τη διάρροια και τη δυσκοιλιότητα.

Kαλό είναι να πίνετε τουλάχιστον δύο λίτρα νερό την ημέρα, σε συνδυασμό με τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες (δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα και σαλατικά), σε φάσεις έντονης δυσκοιλιότητας. Eάν όμως έχετε διάρροια, τότε αποφύγετε τις φυτικές ίνες.

Tα αφεψήματα χαμομηλιού και μέντας ενδεχομένως να απαλύνουν τους σπασμούς του εντέρου και να σας ανακουφίσουν στη φάση της διάρροιας.

Oρισμένες μελέτες υποστηρίζουν ότι τα συμπληρώματα προβιοτικών βοηθούν στην αντιμετώπιση του ευερέθιστου εντέρου. Eνδεχομένως, λοιπόν, να σας βοηθήσει η λήψη ενός προβιοτικού καθώς και η κατανάλωση γιαουρτιού.

Αποφύγετε τα πολλά φλιτζάνια καφέ. Yπάρχουν ενδείξεις ότι η υπερβολική κατανάλωση καφέ (πάνω από 4 φλιτζάνια την ημέρα) ενοχλεί ορισμένους πάσχοντες. Γι’ αυτό, με μέτρο η καφεΐνη, όπου κι αν περιέχεται (αναψυκτικά τύπου κόλα, τσάι, σοκολάτα).

H άσκηση (περπάτημα, τρέξιμο, κολύμπι) μπορεί να βοηθήσει θεαματικά. Έχει παρατηρηθεί ότι όσοι πάσχοντες ασκούνται, δεν χρειάζονται φαρμακευτική αγωγή. Δοκιμάστε, λοιπόν, το έντονο καθημερινό περπάτημα (π.χ. για 20-30΄) ή κάποια άλλη αεροβική άσκηση και είναι πιθανό ότι θα ωφεληθείτε.

O κυριότερος ενοχοποιητικός παράγοντας για το ευερέθιστο έντερο είναι το στρες. Προσπαθήστε, λοιπόν, να ελέγξετε το στρες και σε περιόδους έντονης πίεσης προσέξτε ακόμη περισσότερο τη διατροφή σας.

Σχετικά άρθρα