ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Απαιτείται ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική για τον τουρισμό

0

Σύμφωνα με την αντιπροσωπεία των ευρωβουλευτών που επισκέφθηκε το Ρέθυμνο

Στο τραπέζι των συζητήσεων και η αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ.

Της Στέλλας Μαθιουδάκη   

Θέματα τουρισμού, αλλά και μεταφορών συζήτησαν κατά την πρόσφατη συνάντησή τους με το δήμαρχο Ρεθύμνου, τα μέλη της αντιπροσωπείας των ευρωβουλευτών - μελών της επιτροπής μεταφορών και τουρισμού του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, που επισκέφθηκαν τα τελευταία 24ωρα την Κρήτη.

Η αντιπροσωπεία των 17 συνολικά ευρωβουλευτών (πριν μεταβεί στ’ Ανώγεια) συναντήθηκε με το δήμαρχο, Γιώργο Μαρινάκη με τον οποίο και αντάλλαξε ενδιαφέρουσες απόψεις για θέματα που αφορούν στην προοπτική του τουριστικού μας προϊόντος, καθώς και για ζητήματα μεταφορών, τα οποία επίσης απασχολούν έντονα το νησί, με αφορμή την αναγκαία αναβάθμιση του βόρειου οδικού άξονα.

Τα μέλη του κλιμακίου -που προέρχονται από την Ιταλία, την Ιρλανδία, τη Ρουμανία, την Αυστρία, τη Γερμανία, την Πολωνία, την Ισπανία, τη Μάλτα και την Ελλάδα- επισκέφθηκαν την Κρήτη -έπειτα από πρόσκληση του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Σπύρου Δανέλλη- για να συνεδριάσουν και να εξετάσουν από κοντά θέματα τουρισμού, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μιας ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής για τον τουρισμό, όπως αυτή προβλέπεται από τη συνθήκη της Λισαβόνας. Ο βρετανός πρόεδρος της επιτροπής, Μπράιαν Σίμσον, τόνισε μεταξύ άλλων πως η οικονομική κρίση αποτελεί ευκαιρία για την Ελλάδα, ώστε να επανεξετάσει τη στρατηγική της στον τομέα του τουρισμού και της ανάπτυξης.

«Ένα από τα προβλήματα που έχουμε -είπε χαρακτηριστικά- είναι ότι ο τουρισμός αποτελεί ακόμα αρμοδιότητα των κρατών μελών. Όμως η ευκαιρία μας είναι να ανοίξουμε τουλάχιστον την πόρτα στην Ε.Ε. να αρχίσει να μελετά την ευρωπαϊκή πολιτική. Έτσι, από εκεί ξεκινάμε: πως θα κάνουμε ένα στρατηγικό σχέδιο για όλη την Ευρώπη και πως θα «πουλήσουμε» την Ευρώπη σαν έναν ενιαίο προορισμό σε τουρίστες όχι μόνο από κράτη εντός της Ευρώπης, αλλά και από άλλες αναδυόμενες αγορές, όπως η Κίνα, η Ρωσία, η Βραζιλία. Έτσι, στόχος είναι να έχουμε μία τουριστική στρατηγική αντί για 27 διαφορετικές στρατηγικές». Ενώ συνεχίζοντας πρόσθεσε ότι «πρέπει να κάνουμε το τουριστικό μας προϊόν καλύτερο από ότι είναι σήμερα. Δεν μπορείς να μένεις σταθερός στον τουρισμό, γιατί θα πεθάνεις. Είμαι σίγουρος ότι σύντομα η τουριστική βιομηχανία θα πάρει και πάλι μπρος, γιατί το πρώτο πράγμα που οι άνθρωποι θα κάνουν, όταν θα έχουν την οικονομική δυνατότητα, να κάνουν και πάλι διακοπές. Και η Κρήτη πρέπει να είναι έτοιμη γι’ αυτό».

Σπύρος Δανέλλης

Δίδοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στον τουριστικό τομέα, ο ευρωβουλευτής, Σπύρος Δανέλλης, σχολίασε μεταξύ άλλων ότι σ’ αυτή τη δύσκολη συγκυρία για τον ελληνικό τουρισμό, αυτή η επίσκεψη στέλνει ένα μήνυμα ηχηρό ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στον ελληνικό τουρισμό.

«Όταν τα 17 μέλη της επιτροπής τουρισμού έρχονται στην Κρήτη, σημαίνει ότι η Κρήτη και η Ελλάδα είναι ένας ασφαλής και ποιοτικός προορισμός για τους ξένους και είναι το πρώτο ζητούμενο», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ενώ συνεχίζοντας πρόσθεσε ότι «το δεύτερο είναι η ουσία των συναντήσεων, της βιωματικής δηλαδή αντίληψης της επιτροπής με την κρητική πραγματικότητα. Οι επισκέψεις μας, οι συναντήσεις μας με τους τοπικούς φορείς ή με τους φορείς του τουρισμού και των μεταφορών, μας δίνουν τη δυνατότητα να διαχειριστούμε προς όφελος μας τις ευκαιρίες που έχουμε και για τα ζητήματα τουρισμού και μεταφορών».

Τον τελευταίο χρόνο με τη συνθήκη της Λισαβόνας, ανέφερε ο κ. Δανέλλης, η πολιτική για τον τουρισμό πέρα από εθνική πολιτική είναι και ευρωπαϊκή. «Έτσι, προσπαθούμε να δώσουμε στην παγκόσμια αγορά την Ευρώπη ως έναν ενιαίο προορισμό. Θέλουμε να είναι ο πρώτος και ποιοτικά και σε υποδοχή επισκεπτών. Η Κρήτη έχει μία ξεχωριστή θέση στον ευρωπαϊκό χάρτη των τουριστικών προορισμών. Ο συνδυασμός των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, του ονόματος στην αγορά και σε συνδυασμό με την ποιότητα που ζητά η ευρωπαϊκή ομπρέλα αυτών των προσπαθειών, αποκτά άλλη αξία και άλλη διεισδυτικότητα. Γίνονται συντονισμένες προσπάθειες, από το ευρωκοινοβούλιο κυρίως, έτσι ώστε συγκεκριμένα μέτρα να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του τουρισμού και στη χώρα μας. Ένα από αυτά είναι η διευκόλυνση της έκδοσης της βίζας και αυτές οι προσπάθειες θα φέρουν αποτέλεσμα θα είναι άμεσα υλοποιήσιμο και κατανοητό από εμάς», κατέληξε.

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

Ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Κουμουτσάκος, έδωσε από την πλευρά του ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα των μεταφορών, τονίζοντας όμως πως μεταφορές και τουρισμός είναι ζευγάρι, ενώ η ανάπτυξη των διευρωπαϊκών δικτύων και η συμμετοχή της Ελλάδας σ’ αυτά αποτελούν εργαλεία ανάπτυξης. Παράλληλα, έκανε εκτενή αναφορά και στο υπ' αριθμόν ένα θέμα που απασχολεί το νησί, αυτό της βελτίωσης και αναβάθμισης του βόρειου οδικού άξονας Κρήτης.

Χαρακτηριστικά στο σημείο αυτό ο κ. Κουμουτσάκος, παρατήρησε τα εξής: «Σε ότι αφορά τον ΒΟΑΚ, που είναι τόσο νευραλγικός για την Κρήτη: είναι βέβαιο ότι θέλει πολύ σοβαρές βελτιώσεις και όσον αφορά τον τομέα της ασφάλειας όσο και της ανετότερης κίνησης ειδικά σε περιόδους τουριστικής αιχμής και πρέπει να γίνει.

Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη λόγω της μεγάλης δημοσιονομικής δυσκολίας που υπάρχει, τα κοινοτικά χρήματα επικεντρώνονται σε αυτό που λέμε κύριο δίκτυο των διευρωπαϊκών δικτύων, δίκτυο πυρήνα. Σε αυτό τον πυρήνα είναι δύσκολο να ενταχθεί ο ΒΟΑΚ. Για παράδειγμα μπορεί να ενταχθεί το δίκτυο Ρώμη – Ρότερνταμ, αλλά ο ΒΟΑΚ μπορεί να είναι σημαντικός για την Κρήτη, αλλά δεν μπορεί να είναι τόσο ψηλά στις ιεραρχήσεις της επιτροπής. Έτσι, οι προσπάθειες θα πρέπει να γίνουν κυρίως σε εθνικό επίπεδο και δευτερευόντως να περιμένει κανείς κοινοτικά χρήματα. Έχουμε μία ελπίδα ότι σύντομα θα υιοθετηθούν, στην προσπάθεια νέων αναπτυξιακών μέτρων στην Ευρώπη, τα αναπτυξιακά ομόλογα έργων και υποδομών. Αυτά τα ομόλογα μπορούν να δώσουν τη δυνατότητα προσέλκυσης ιδιωτών επενδυτών σε μεγάλα έργα και αυτό είναι το πεδίο, στο οποίο θα πρέπει να επικεντρωθούν κατά την άποψη μου οι προσπάθειες και της Τ.Α. και της κυβέρνησης».

Γιώργος Μαρινάκης

Ο δήμαρχος της πόλης μας υποδεχόμενος τους ευρωβουλευτές τους μίλησε μεταξύ άλλων για τα μεγάλα έργα που έχουν γίνει, ενώ παρουσίασε και τους τρόπους με τους οποίους αξιοποιήθηκαν τοπικά τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Πρόσθεσε μάλιστα, πως η Ευρώπη πρέπει να «ακούσει» την Ελλάδα και να την ενισχύσει σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, ενώ αναφέρθηκε και στην απίστευτη γραφειοκρατία που επικρατεί με αποτέλεσμα να καθυστερούν σημαντικά έργα.

Αναφερόμενος στον τομέα του τουρισμού ο Γιώργος Μαρινάκης, σχολίασε μεταξύ άλλων και τα εξής: «Το Ρέθυμνο είναι ένας τόπος που ζει από τον πρωτογενή τομέα, αλλά πρωτεύοντος από τον τουρισμό. Θα πρέπει λοιπόν να δούμε τι χρειάζεται αυτή πόλη για να αξιοποιήσει αυτή την τεράστια και καταπληκτική αμμουδιά μέσα στο κέντρο του αστικού της ιστού.

Μήπως χρειάζεται ένα έργο που το κόστος του δεν είναι απαγορευτικό και που θα κάνει αυτή τη θάλασσα, η οποία είναι εξαιρετική όταν δεν έχει μελτέμι  και άγρια όταν έχει μελτέμι, μια απόλυτη ήρεμη παραλία που θ’ αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων, θ’ ανεβάσει το δείκτη ευημερίας  και θα την κάνει ένα προορισμό που θα θέλουν όλοι περπατώντας να πηγαίνουν στη θάλασσα στο ιστορικό κέντρο και στα διάσπαρτα μνημεία όλων των ιστορικών περιόδων;

Έχουμε έτοιμα και τα σχέδια και τις μελέτες. Με μια διαδικασία πιστοποιημένη από την Ευρώπη ύφαλων μόλων μπορούμε να πετύχουμε 4 στόχους. Πρώτον, την αποτροπή διάβρωσης των ακτών. Δεύτερον, την παύση των προσαμμώσεων που δημιουργούν προβλήματα στο λιμάνι μας. Τρίτον, μια ήρεμη και ασφαλή θάλασσα, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και τέταρτον (που είναι μια παράπλευρη ωφέλεια), τη δημιουργία ενός βιότοπου, απόστασης 200 μέτρων από τις ακτές.

Μιλώντας επιπλέον και για το θέμα της αναβάθμισης του βόρειου οδικού άξονα, ο κ. Μαρινάκης υπογράμμισε πως όλες οι μετρήσεις αποδεικνύουν ότι το έργο αυτό δεν μπορεί να γίνει με το σύστημα μόχλευσης ιδιωτικών και δημόσιων κεφαλαίων (δηλαδή μέσω ΣΔΙΤ), διότι, όπως εξήγησε, είναι ένα έργο, που δεν συμφέρει οικονομικά τον ιδιωτικό τομέα, επειδή λόγω της φύσης του δικτύου αυτού, δεν είναι εφικτή η εφαρμογή διοδίων.

«Προτείνω λοιπόν -συνέχισε ο δήμαρχος- να υιοθετήσετε το συγκεκριμένο δρόμο και να τον εντάξετε στο ευρωπαϊκό δίκτυο δρόμων. Το αξίζει η Κρήτη που είναι ένας σοβαρός και αγαπητός προορισμός, η νοτιότερη περιοχή της Ευρώπης, που  δέχεται εκατοντάδες χιλιάδες ευρωπαίους κυρίως επισκέπτες ετησίως».

Τέλος, απευθυνόμενος προς τους ευρωβουλευτές, ο Γιώργος Μαρινάκης, είπε, «θα ήθελα λοιπόν να παρακαλέσω εσάς, τους εκλεκτούς της ευρωβουλής, να μεταφέρετε το μήνυμα ότι θέλουμε να μείνουμε στην Ευρώπη αλλά θα πρέπει και η Ευρώπη ν' αντιληφθεί ότι με την πίεση το μόνο που δημιουργείται είναι μια αφόρητη κατάσταση και θα πρέπει μία κυβέρνηση να έχει τα περιθώρια, χρονικά και  ποιοτικά, για να διαχειριστεί την κατάσταση και να μην ανοίξει ο «ασκός του Αιόλου».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ