ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Παρουσιάστηκε η μνημειώδης έκδοση «Κρήτη 1942» στο Ρέθυμνο

0

Πραγματοποιήθηκε την π. Πέμπτη το βράδυ η εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου «Κρήτη 1942. Οι φωτογραφίες του Lidio Cipriani» που διοργάνωσαν τα Γενικά Αρχεία του Κράτους – Αρχεία Νομού Ρεθύμνης στο «Σπίτι του Πολιτισμού».

Στην εκδήλωση, η οποία τελούσε υπό την αιγίδα του Δήμου Ρεθύμνης, μίλησαν η προϊσταμένη των Γ.Α.Κ.Ν. Ρεθύμνης Ασπασία Παπαδάκη με θέμα «Οι φωτογραφίες του L. Cipriani ως αρχειακά τεκμήρια», ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης Αριστείδης Τσαντηρόπουλος με θέμα «Η ανθρωπολογική φωτογραφία του L. Cipriani για την Κρήτη», ο Γεωπόνος Μιχάλης Παπαηλιάκης με θέμα «Ο ανθρωπολόγος L. Cipriani και η εργασία του στη Κρήτη» και ο Ιστορικός Ερευνητής Κωνσταντίνος Μαμαλάκης με θέμα «H κρητική ύπαιθρος, οι άνθρωποι και ο πόλεμος μέσα από τις φωτογραφίες του L. Cipriani». Το συντονισμό έκανε ο Σχολικός Σύμβουλος και Συγγραφέας Χάρης Στρατιδάκης.

Μιλώντας για την εκδήλωση η προϊσταμένη στα Γενικά Αρχεία του Κράτους στο Ρέθυμνο κ. Ασπασία Παπαδάκη, τόνισε μεταξύ άλλων: «Η βιβλιοπαρουσίαση έγινε τόσο για να υπενθυμίσουμε ότι η υπηρεσία μας ξανάνοιξε, μετά από τα γεγονότα του Νοεμβρίου, αλλά και για να παρουσιάσουμε μια εκδήλωση που αφορά στην τοπική ιστορία και την κοινωνία, ενόψει της επετείου της Μάχης της Κρήτης διαλέγοντας το βιβλίο με τίτλο Κρήτη 1942 – Οι φωτογραφίες του L. Cipriani».

Μιλώντας για τον Cipriani και την εργασία του στην Κρήτη, η κ. Παπαδάκη τόνισε: «Ήταν Ιταλός Ταγματάρχης, άρα δυνάμεις κατοχής, σε καμία περίπτωση αυτό δεν το αποκρύπτουμε, αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ότι το φωτογραφικό αρχείο του, το οποίο λάνθανε επί πολλές δεκαετίες στη Φλωρεντία και μόλις από πριν από δύο χρόνια αποκαλύφθηκε εντελώς τυχαία. Οι φωτογραφίες είναι αδημοσίευτες και αφορούν σε όλους τους νομούς της Κρήτης. Στο βιβλίο δημοσιεύτηκαν 1689 φωτογραφίες από τις 3000 γιατί με την πάροδο του χρόνου τα υπόλοιπα αρνητικά είχαν καταστραφεί».

Αναφερόμενη στη σημαντικότητα του έργου υπογράμμισε ότι «είναι πολύ σημαντικό για τη ζώσα Ιστορία, γιατί πολλοί από αυτούς που έχουν φωτογραφηθεί ζουν, επίσης αρκετοί αναγνώρισαν τους προγόνους τους. Μάλιστα, αξίζει να αναφερθεί ότι στην Κρύα Βρύση λόγω της καταστροφής του χωριού, πολλοί δεν είχαν ούτε μία φωτογραφία των εκτελεσθέντων συγγενών τους, κάτι που συνέβη και σε άλλες περιοχές. Είναι σημαντικό ακόμα σε λαογραφικό επίπεδο για τον υλικό πολιτισμό, τα ήθη και έθιμα, τις γεωργικές ασχολίες, τα παραδοσιακά επαγγέλματα.

Είναι μια σημαντική έκδοση για την τοπική Ιστορία και πιστεύω ότι θα μελετηθεί ως αρχειακά τεκμήρια».

Ο Cipriani σε δύο μήνες περιόδευσε σε 117 χωριά και δεν τον ενδιέφερε να κρατήσει ονόματα. Πολύ σημαντικό είναι ότι στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης που έχουν αναρτηθεί οι περισσότερες φωτογραφίες και μπαίνουν άτομα που γνωρίζουν τα πρόσωπα και βάζουν τα ονόματα.

Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ

Η έκδοση είναι πρότυπα οργανωμένη. Χρειάστηκε η εύρεση του σημειωματαρίου του ανθρωπολόγου Cipriani για την περιγραφή της διαδρομής που είχε ακολουθήσει και την ταύτιση των φωτογραφιών με τους τόπους στους οποίους είχαν τραβηχτεί. Όπως τονίζει ο επιμελητής της έκδοσης, «το κλειδί τόσο για την αναγνώριση των φωτογραφιών, όσο και για τη διερεύνηση των επιστημονικών του κινήσεων του Cipriani ήταν το σημειωματάριο. Στην περίπτωση της Κρήτης, αν αυτό είχε χαθεί, τώρα δεν θα είχαμε τίποτε περισσότερο από ένα σωρό φωτογραφιών που οπωσδήποτε θα εξακολουθούσε να έχει ενδιαφέρον, αλλά η έλλειψη συγκεκριμένων πληροφοριών θα τις καθιστούσε πρόσφορες μόνο για τη σύνθεση ενός εξωραϊσμένου τουριστικού λευκώματος». Με τη βοήθειά τους οι φωτογραφίες έχουν καταχωρηθεί σε 20 πρώην διοικητικές επαρχίες της Κρήτης και σε 117 οικισμούς, πράγμα που κάνει ευκολότερη την αναζήτηση του αναγνώστη.

Η πορεία του Cipriani στον τότε Νομό Ρεθύμνης ήταν η ακόλουθη: από τον Μουζουρά Ακρωτηρίου πήγε στην Αργυρούπολη, στα Ρούστικα, στο Ατσιπόπουλο (χωρίς να εργαστεί μέσα στο χωριό), στο Ρέθυμνο (χωρίς να εργαστεί στο εσωτερικό της πόλης), στο Σπήλι, στην Κρύα Βρύση, στα Ακούμια, στην Αγία Γαλήνη, στον Μέρωνα, στις Ελένες, στο Γερακάρι, στο Βιζάρι, στη Βισταγή, στο Πέραμα, στα Μουρτζανά, στα Σίσαρχα και από εκεί πέρασε στη Δαμάστα και στο Νομό Ηρακλείου. Φωτογράφησε δηλαδή σε 16 οικισμούς του Ρεθύμνου. Ως προς τον αριθμό των φωτογραφιών, αυτές ήταν 6 στο Ατσιπόπουλο, 18 στην Αργυρούπολη, 10 στα Ρούστικα, 6 στο Σπήλι, 10 στην Κρύα Βρύση, 7 στα Ακούμια, 11 στην Αγία Γαλήνη, 6 στο Ρέθυμνο, 11 στον Μέρωνα, μία στις Ελένες, 13 στο Γερακάρι, 5 στο Βιζάρι, 13 στη Βισταγή, 9 στο Πέραμα, 11 στα Μουρτζανά και 6 στα Σίσαρχα, συνολικά 143 φωτογραφίες.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ