ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Γ.Κεφαλογιάννης: Το σχέδιο νόμου θα φέρει "ελληνοποιήσεις"

0

Επί της συζήτησης του σχεδίου νόμου «Διακίνηση και εμπορία νωπών και ευαλλοίωτων αγροτικών προϊόντων και άλλες διατάξεις» παρενέβη ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης. Ο Ρεθεμνιώτης Βουλευτής εξαπέλυσε δριμεία κριτική στην Κυβέρνηση και ιδιαίτερα στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Ευάγγελο Αποστόλου, τόσο αναφορικά με την ουσία του υπό συζήτηση νομοσχεδίου, όσο και για τη σταθερή έλλειψη πολιτικής βούλησης προκειμένου να στηριχτεί στην πράξη ο κτηνοτροφικός τομέας.

Κατά την παρέμβασή του τόνισε ότι το σ/ν δεν αφορά όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας ούτε προστατεύει πραγματικά τα συμφέροντα των παραγωγών και ως εκ τούτου θα οδηγήσει σε αύξηση των εισαγωγών νωπού γάλακτος, σε νέα φαινόμενα «ελληνοποιήσεων» αγροτικών προϊόντων, και πιθανότατα σε ορισμένα προϊόντα, ακόμη και στη διάθεση συσκευασμένων προϊόντων από το εξωτερικό, με τεράστιες συνέπειες για τη ελληνική γαλακτοβιομηχανία. Επιπρόσθετα, ο κ. Κεφαλογιάννης ανέδειξε για άλλη μια φορά τα προβλήματα που οδηγούν στη μείωση της ελληνικής παραγωγής γάλακτος, ζητώντας άμεσες κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την αντιμετώπισή τους.

Ειδικότερα αναφέρθηκε:

  • Στην ανάγκη εκσυγχρονισμού των κτηνοτροφικών μονάδων που θα επιτρέψει τη μείωση του λειτουργικού κόστους
  • Στη μείωση της υπέρμετρης φορολόγησης στα ζώντα ζώα και τις ζωοτροφές
  • Στην ενεργοποίηση επενδυτικών σχεδίων για κτηνοτρόφους που παράγουν οι ίδιοι ζωοτροφές
  • Στην αποκατάσταση των νέων αγροτών της πρόσκλησης του 2009 οι οποίοι δεν πήραν ποτέ κατά την προηγούμενη ΚΑΠ 2007-2013 δικαιώματα που να αναλογούν στην πραγματική παραγωγική δυναμική τους και ακόμη περιμένουν να διορθωθεί αυτή η αδικία.
  • Στην υλοποίηση νέων προβλέψεων για βιολογική κτηνοτροφία η οποία θα αναβαθμίσει ποιοτικά τα κτηνοτροφικά προϊόντα, δίνοντάς τους προστιθέμενη οικονομική αξία.
  • Στην έμπρακτη ενθάρρυνση του Υπουργείου για την οργάνωση της παραγωγικής βάσης σε συνεταιρισμούς που να έχουν στρατηγικό στόχο την αναδιοργάνωση του κλάδου στη βάση οικονομιών κλίμακας: μόνο τότε για παράδειγμα θα αποκτήσουν διαπραγματευτική ισχύ απέναντι σε χονδρέμπορους και καταστήματα λιανικής εξασφαλίζοντας για τα μέλη τους την έγκαιρη πληρωμή τους

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, τόνισε ότι όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν πολιτική βούληση και κυρίως ένα σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την κτηνοτροφία το οποίο μένει ακόμη να δούμε – μετά από τρία χρόνια – αν το έχει Κυβέρνηση και αν επιθυμεί να το υλοποιήσει.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβασης του κ. Κεφαλογιάννη:

«Κύριε Υπουργέ, είναι νομίζω θετικό για εσάς το γεγονός, ότι, τόσο στις συνεδριάσεις στην αρμόδια επιτροπή όσο και σήμερα, οι παρατηρήσεις και ο προβληματισμός των περισσοτέρων βουλευτών της αντιπολίτευσης δεν αφορούν τις προθέσεις των ρυθμίσεων που εισάγετε.

Ελπίζω όμως ειλικρινά, να αποδειχθεί από την πορεία της σημερινή συζήτησης – και κυρίως από την τελική σας στάση – ότι δεν αρκείστε σε αυτό.

Γιατί σε λίγες ημέρες από σήμερα, από τη ψήφιση αυτού του νόμου,  η αγορά, η πραγματική οικονομία θα  σταματήσει να αξιολογεί τις προθέσεις σας. Θα σας κρίνει για την αποτελεσματικότητα σας: Για το κατά πόσο δηλαδή, οι διατάξεις που εισάγετε σήμερα θα αποδειχθούν στη πράξη  λειτουργικές και εφαρμόσιμες. Και εδώ, θα μου επιτρέψετε να πω, υπάρχουν πραγματικά πολλά ζητήματα που υπονομεύουν την όλη νομοθετική πρωτοβουλία.

Γνωρίζετε καλά ότι το 50% της  κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων στη χώρα μας δεν αφορά το νωπό γάλα που περιέχεται στο παράρτημα Ι. Αφορά μεταποιημένα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γιαούρτι,  το παστεριωμένο γάλα, και τα τυριά.  Ευτυχώς έστω και την τελευταία στιγμή τα προσθέσατε. Γιατί  αν δεν το κάνατε, θα ασκούσατε μια τεράστια πίεση στις βιομηχανίες γαλακτοκομικών προϊόντων της χώρας μας, οι οποίες θα έρχονταν αντιμέτωπες με ένα τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας.

Ξέρετε  επίσης κύριε Υπουργέ ότι η παρέμβαση σας δεν αφορά όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας- παρά τα του αντιθέτου λεγόμενα. Εξαιρείτε, σχεδόν σκανδαλωδώς θα έλεγα, την εμπορική συνδιαλλαγή των παραγωγικών επιχειρήσεων με τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης.

Έτσι όμως στην πραγματική οικονομία δημιουργείτε μια μεγάλη στρέβλωση. Με τις νέες διατάξεις, οι γαλακτοκομικές αλλά και  άλλες  βιομηχανίες όπως π.χ. αυτές της τυποποίησης οπωροκηπευτικών, ναι μεν θα είναι υποχρεωμένες να πληρώνουν τον παραγωγό σε λιγότερο από  60 μέρες αλλά θα συνεχίσουν να εισπράττουν από την λιανική πώληση την αξία των πωληθέντων προϊόντων σε 9 μήνες! Πιθανότατα να σκέφτεστε: «Τι με νοιάζει εμένα τι θα κάνουν οι γαλακτοβιομηχανίες; Ας τα βρουν αυτές με τις αλυσίδες λιανικής πώλησης. Εμένα με ενδιαφέρει να περάσω επικοινωνιακά στους αγρότες το μήνυμα ότι εντός 60 ημερών θα πληρώνονται».

Έλα όμως που κινδυνεύετε με αυτή τη διάταξη να μην προστατεύσετε στο τέλος τα πραγματικά συμφέροντα των παραγωγών! Μην εκπλαγείτε κύριε Υπουργέ αν σε μερικούς μήνες δείτε αύξηση στις συναλλαγές εισαγωγής  νωπού γάλακτος από το εξωτερικό. Και μην εκπλαγείτε αν δείτε αύξηση των  οπωροκηπευτικών  από το εξωτερικό που θα διατίθενται στα σούπερ μάρκετ, την ίδια ώρα που τα αντίστοιχα ελληνικά θα σαπίζουν στο χωράφι.

Γιατί η στρέβλωση που δημιουργείτε, από τη στιγμή που επιλέξατε να μην παρεμβαίνετε σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας, όλα δείχνουν ότι εκεί οδηγεί: Σε αύξηση των εισαγωγών νωπού γάλακτος, σε νέα φαινόμενα «ελληνοποιήσεων» αγροτικών προϊόντων,  και πιθανότατα σε ορισμένα προϊόντα, όπως το νωπό γάλα, ακόμη και στη διάθεση συσκευασμενων προϊόντων από το εξωτερικό, με τεράστιες συνέπειες για τη ελληνική γαλακτοβιομηχανία.

Εκεί όμως που το όλο εγχείρημα  είναι πραγματικά έωλο είναι στο μηχανισμό που υιοθετείτε για να ελέγξετε την εφαρμογή του. Καταρχάς να χαιρετίσω το γεγονός ότι ανακαλύψατε τη χρησιμότητα του outsourcing στο ελληνικό δημόσιο. Γιατί αυτό κάνετε: Δίνετε στις τράπεζες τη δυνατότητα την αρμοδιότητα του ελέγχου της τήρησης της προθεσμίας των πληρωμών. Ερωτώ όμως: δεν θα έπρεπε να τις συμβουλευτείτε πρώτα;

Τι σας επισημαίνουν οι τράπεζες: Στην ουσία έρχονται και σας «αδειάζουν» ως προς την αποτελεσματικότητα του μηχανισμού αφού σας λένε ότι «εγώ δεν μπορώ να ελέγξω αν τηρείται η προθεσμία συναλλαγής όταν αυτή γίνεται για ποσά αξίας κάτω των 1500 ευρώ, με μετρητά». Έχετε λοιπόν δυο επιλογές αν θέλετε να είστε πιο αποτελεσματικοί: είτε θα απαγορεύσετε τη συναλλαγή με μετρητά – κάτι που δεν νομίζω ότι μπορείτε να κάνετε- είτε θα αναδιατυπώσετε τη διάταξη ώστε να ενθαρρύνετε την πληρωμή μέσω τραπεζών.

Εσείς επιλέξατε μια τρίτη οδό. Να εξαιρέσετε από το σύστημα προστασίας των πληρωμών όσους πληρώνονται με μετρητά. Εξαιρείτε έτσι ένα σημαντικό κομμάτι κυρίως μικροπαραγωγών οι οποίοι θα συνεχίσουν να παραμένουν απροστάτευτοι σε αθέμιτες πρακτικές των χονδρεμπόρων ή των καταστημάτων λιανικής πώλησης. Μην εκπλαγείτε αν δείτε «εκβιαστικές», προς τους παραγωγούς,  πρακτικές, π.χ. για «σπάσιμο»  τιμολογίων σε μικρότερα των 1500 ευρώ  ώστε να αποφεύγεται ο έλεγχος.

Ολοκληρώνω με ένα σχόλιο για την υποχρεωτική επισήμανση της προέλευσης στο γάλα. Υπάρχει αυτή τη στιγμή, ένας άτυπος εμπορικός «πόλεμος»  γύρω από αυτό το ζήτημα μεταξύ των  ευρωπαϊκών χωρών του Νότου και του Βορρά. Χώρες όπως οι Δανία και το Βέλγιο αλλά και οργανώσεις όπως η Food Drink Europe που εκπροσωπεί την ευρωπαϊκή βιομηχανία τροφίμων και ποτών, αντιτίθενται σθεναρά σε αυτό τον ιδιότυπο προστατευτισμό που ξεκίνησε από τη Γαλλία και αναπτύσσεται γύρω από το γάλα. Επομένως η τελική πράξη αυτού του έργου δεν έχει ακόμη γραφτεί.

Αν υποθέσουμε ότι στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών πρώτο έρχεται το γάλα που παράγεται και μεταποιείται εδώ, μετά το γάλα από τις χώρες της Ε.Ε. και τέλος το γάλα εκτός Ε.Ε., τότε αυτό που νομίζω ότι θα καταφέρει στο τέλος αυτή η διάταξη δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια μετακίνηση της παραγωγής και των εμπορικών ροών του γάλακτος στις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες από χώρες εκτός Ε.Ε. σε χώρες εντός Ε.Ε.

Γνωρίζετε κύριε Υπουργέ, ότι η γαλακτοβιομηχανία που στηρίζει την ελληνική παραγωγή γάλακτος δεν περιμένει αυτό το νομοθέτημα για να επισημάνει την προέλευση του. Το κάνει ήδη, μέσω των μηχανισμών marketing στα προϊόντα αιχμής της γιατί ξέρει ότι αυτό είναι ένα asset στον εγχώριο ανταγωνισμό. Εδώ απλώς θα επιβαρυνθεί περαιτέρω γιατί θα πρέπει να προσαρμόσει την ετικέτα της στις προβλέψεις του νόμου.

Οι υπόλοιπες γαλακτοβιομηχανίες θα έχουν στην ουσία να αντιμετωπίσουν ένα αθέμιτο ανταγωνισμό με ευρωπαϊκές γαλακτοβιομηχανίες οι οποίες χάρη στο άρθρο 7 δεν θα έχουν καμία υποχρέωση σήμανσης. Πιστεύω ότι αυτός είναι ο λόγος που αρκετές εταιρίες είτε θα σπάσουν είτε δεν θα ανανεώσουν συμβόλαια με παραγωγούς χωρών εκτός Ε.Ε. και θα μετακινηθούν σε παραγωγούς χωρών εντός Ε.Ε. μεταξύ των οποίων δεν θα είναι η Ελλάδα.

Και αυτό γιατί οι αιτίες της μείωσης της ελληνικής παραγωγής γάλακτος είναι άλλες:

Είναι ο εκσυγχρονισμός των κτηνοτροφικών μονάδων που θα επιτρέψει τη μείωση του λειτουργικού κόστους

Είναι η μείωση της υπέρμετρης φορολόγησης στα ζώντα ζώα και τις ζωοτροφές

Είναι η ενεργοποίηση επενδυτικών σχεδίων για κτηνοτρόφους που παράγουν οι ίδιοι ζωοτροφές. Είναι η αποκατάσταση των νέων αγροτών της πρόσκλησης του 2009 οι οποίοι δεν πήραν ποτέ κατά την προηγούμενη ΚΑΠ 2007-2013 δικαιώματα που να αναλογούν στην πραγματική παραγωγική δυναμική τους και ακόμη περιμένουν να διορθωθεί αυτή η αδικία.

Είναι η υλοποίηση νέων προβλέψεων για βιολογική κτηνοτροφία η οποία θα αναβαθμίσει ποιοτικά τα κτηνοτροφικά προϊόντα, δίνοντας τους προστιθέμενη οικονομική αξία. Είναι τέλος η έμπρακτη ενθάρρυνση του Υπουργείου σας για την οργάνωση της παραγωγικής βάσης σε συνεταιρισμούς που να έχουν στρατηγικό στόχο την αναδιοργάνωση του κλάδου στη βάση οικονομιών κλίμακας: μόνο τότε για παράδειγμα θα αποκτήσουν διαπραγματευτική ισχύ απέναντι σε χονδρέμπορους και καταστήματα λιανικής εξασφαλίζοντας για τα μέλη τους την έγκαιρη πληρωμή τους

Αλλά όλα αυτά προϋποθέτουν πολιτική βούληση και κυρίως ένα σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την κτηνοτροφία το οποίο μένει ακόμη να δούμε – μετά από τρία χρόνια – αν το έχετε και αν επιθυμείτε να το υλοποιήσετε».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ