Aποκαλυπτήρια τοιχογραφίας η οποία «αφηγείται» την ιστορία της Θεσσαλονίκης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία – Έργο του εικαστικού Παναγιώτη Γιάκα

Οκτώ υπερσύγχρονες οθόνες ενημέρωσης πρόκειται να τοποθετηθούν μέσα στο επόμενο τρίμηνο στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία, σε μια προσπάθεια να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της αφισορύπανσης.

Οκτώ υπερσύγχρονες οθόνες ενημέρωσης πρόκειται να τοποθετηθούν μέσα στο επόμενο τρίμηνο στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία, σε μια προσπάθεια να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της αφισορύπανσης.

Οι πέντε θα διατεθούν αποκλειστικά για χρήση από τις φοιτητικές παρατάξεις και οι τρεις θα χρησιμοποιούνται από το πανεπιστημιακό ίδρυμα.

Έχει ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμός και μέσα στο επόμενο τρίμηνο αναμένεται να τοποθετηθούν οι οθόνες πέριξ του φουαγιέ του πανεπιστημίου.

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε στον εξώστη του φουαγιέ μια τοιχογραφία στο μέρος εκείνο που συνήθως οι παρατάξεις τοποθετούσαν αφίσες. Πρόκειται για ένα έργο του εικαστικού Παναγιώτη Γιάκα.Τα αποκαλυπτήρια της τοιχογραφίας, η οποία «αφηγείται» την ιστορία της Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη.

Με τις δύο αυτές δράσεις, οι Πρυτανικές Αρχές του Πανεπιστημίου φιλοδοξούν να απαλείψουν το πρόβλημα της αφισορύπανσης που εμφανίζεται σε όλους τους πανεπιστημιακούς χώρους.

«Το πρώτο μήνυμα είναι ότι στο φουαγιέ θα πρέπει να έχουμε άλλα πράγματα που να αναδεικνύουν τον πολιτισμό και όχι να τον περιορίζουν με πολιτικά μηνύματα. Δεν δρα κατασταλτικά το πανεπιστήμιο. Συζητήσαμε με τους φοιτητές και τους είπαμε ότι μπορούν να προβάλλουν τα μηνύματά τους μέσα από τις οθόνες», τόνισε ο πρύτανης Αχιλλέας Ζαπράνης. Όπως ανέφερε, η πλειοψηφία των παρατάξεων αντέδρασε θετικά στις συγκεκριμένες δράσεις.
Ειδικότερα, με την τοποθέτηση των μεγάλου μεγέθους ενημερωτικών οθονών και τη δημιουργία ειδικού κανονισμού λειτουργίας και διαμοιρασμού τους, που θα εγκριθεί από τη Σύγκλητο, το πανεπιστήμιο εκτιμά ότι θα εκλείψει κάθε λόγος ανάρτησης αφισών από τις παρατάξεις, αφού πλέον θα έχουν στη διάθεσή τους τον πλέον σύγχρονο και αποτελεσματικό τρόπο ανακοίνωσης των δράσεων και των απόψεών τους.

Μιλώντας για την τοιχογραφία ο εικαστικός σημείωσε ότι κατά τη διάρκεια της δημιουργίας υπήρξαν ορισμένες αντιδράσεις. «Με την ολοκλήρωση του έργου όταν είδαν οι φοιτητές το έργο σταμάτησαν οι αντιρρήσεις και καθησυχάστηκαν», σημείωσε ο κ. Γιάκας.

Το πρόγραμμα των ενημερωτικών οθονών έχει ήδη εφαρμοστεί πιλοτικά, με μικρού μεγέθους οθόνες, έξω από εργαστήρια και αίθουσες διδασκαλίας, και έχει αποδώσει εξαιρετικά αποτελέσματα μέχρι σήμερα.

Τι απεικονίζει η τοιχογραφία

Η τοιχογραφία που δημιουργήθηκε στον εξώστη απέναντι από την κεντρική είσοδο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, απεικονίζει σημαντικά γεγονότα από την μακραίωνη ιστορία της Θεσσαλονίκης στο χώρο της Μακεδονίας:

11ος- 3ος π.Χ. αι. Οι πρώτοι κάτοικοι μένουν στις προϊστορικές Τούμπες.
(Μυθολογία) Η Θυία κρατάει τα δύο της παιδιά, τον Μάγνητα και τον Μακεδόνα, τέκνα του Δία.
345 π.Χ. Ο Φίλιππος Β΄ παραδίδει τον γιο του, Αλέξανδρο, στον Αριστοτέλη

335 π.Χ. Ο Μέγας Αλέξανδρος ξεκινά για τις εκστρατείες του.
315 π.Χ. Ο Κάσσανδρος παντρεύεται τη Θεσσαλονίκη και ιδρύει την πόλη.
168 π.Χ. Ο Ρωμαϊκός στρατός νικά τον Μακεδονικό.
50 μ.Χ. Ο Απόστολος Παύλος μιλά στους Θεσσαλονικείς.
2ος μ.Χ. αι. Οι Ρωμαίοι κατασκευάζουν την Εγνατία Οδό.
305 μ.Χ. Ο Αυτοκράτορας Γαλέριος χτίζει, τον Ιππόδρομο, τη Ροτόντα και την Αψίδα.
306 μ.Χ. Ο Άγιος Δημήτριος.
8ος-9ος μ.Χ. αι. Ο Άθως συγκεντρώνει τους πρώτους ασκητές μοναχούς.
862 μ.Χ. Ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος ξεκινούν τις αποστολές τους.
904 μ.Χ. Οι Σαρακηνοί πολιορκούν και κατακτούν τη Θεσσαλονίκη.
1342-47 μ.Χ. Ο Βαρλαάμ και ο Γρηγόριος Παλαμάς σε ρητορικές μάχες, υποστηρίζοντας τα κινήματα των Ζηλωτών και τον Ησυχαστών αντίστοιχα.
1423 μ.Χ. Ο Ανδρόνικος Παλαιολόγος, υπό την απειλή των Οθωμανών, παραδίδει την πόλη
1430 μ.Χ. Ο Μουράτ Β΄ κατακτά τη Θεσσαλονίκη.
1430 μ.Χ. Ο Θεόδωρος Γαζής φεύγει για τη Δύση.
1492 μ.Χ. Μεγάλο κύμα Εβραίων καταφθάνει, λόγω των διωγμών του Φερδινάνδου και της Ισαβέλλας.
1535 μ.Χ. Ο Λευκός Πύργος [ανα]κατασκευάζεται.
17ος μ.Χ. αι. Δερβίσηδες γεμίζουν την πόλη.
1655 μ.Χ. Ο Σαμπεθάι Σεβί ανακηρύσσεται Μεσσίας. Ακόλουθοί του επιδίδονται σε αυτο-βασανιστήρια.
1864 μ.Χ. Ο Εμμανουέλ Μιλλέρ μεταφέρει τις «Μαγεμένες» (Incantadas) από τη Θεσσαλονίκη στο Λούβρο.
Τέλη 19ου μ.Χ. αι. Η πόλη εκβιομηχανίζεται. Υπάρχει σιδηρόδρομος, ηλεκτρικό φως και ηλεκτροκίνητο τραμ.
1867 μ.Χ. Ο Σαμπρί Πασάς, με το χρυσό του σφυρί, κατεδαφίζει την πρώτη πέτρα του τείχους.
1889 μ.Χ. Χτίζεται το συντριβάνι στην πόλη έξω από τα τείχη.
1909 μ.Χ. Ο Κεμάλ Ατατούρκ, με το κίνημα των Νεότουρκων, φυλακίζει τον Αβδούλ Χαμίτ.
1912 μ.Χ. Ο στρατηγός της πόλης Ταχσίν Πασάς παραδίδει την Θεσσαλονίκη στον Πρίγκιπα Κωνσταντίνο και το νικηφόρο ελληνικό στρατό.
1915 μ.Χ. Στρατεύματα της Αντάντ, αποβιβάζονται στη Θεσσαλονίκη.
1916 μ.Χ. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, μαζί με στρατηγό Κουντουριώτη και το ναύαρχο Δαγκλή σχηματίζουν την Κυβέρνηση της Θεσσαλονίκης (Εθνική Άμυνα).
1917 μ.Χ. Η Μεγάλη Πυρκαγιά καίει μεγάλο κομμάτι του κέντρου της πόλης.
1918 μ.Χ. Ο πολεοδόμος Ερνέστ Εμπράρ παρουσιάζει την νέα πολεοδομική χάρτα της Θεσσαλονίκης.
1922 μ.Χ. Πρόσφυγες φτάνουν κατά χιλιάδες από την Σμύρνη, τον Πόντο και τη Μικρά Ασία
1943 μ.Χ. Η αρχή της τραγικής και φρικαλέας εξόντωσης των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, με την εκτόπισή τους στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Δεκαετία 60… και έπειτα. Η Θεσσαλονίκη σήμερα. Ένα αστικό μωσαϊκό από διαφορετικά κομμάτια.

Ποιος είναι ο Παναγιώτης Γιάκας

Ο εικαστικός Παναγιώτης Γιάκας είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Μιλάνου.

· Έχει συμμετάσχει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Ιταλία, όπως και σε κινηματογραφικά φεστιβάλ και φεστιβάλ βιντεοτέχνης.

· Έχει εργαστεί ως εικονογράφος παιδικών παραμυθιών, ως πολιτικός γελοιογράφος σε εφημερίδες, έχει αναλάβει την εικαστική επιμέλεια μουσικών φεστιβάλ, έχει αναλάβει δημόσιες και ιδιωτικές τοιχογραφίες και έχει εργαστεί στην τηλεόραση, ως ηχολήπτης και σκηνοθέτης, σε τμήμα μεταγλωττίσεων.

· Έχει εργαστεί ως εκπαιδευτής κεραμικής σε Άτομα με Ειδικές Ανάγκες, όπως και ως εκπαιδευτής ξυλογλυπτικής στις φυλακές Αλικαρνασσού στην Κρήτη.

· Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ταινίας του Κ. Σφήκα, η Μεταμόρφωση του Κάφκα, [Βραβείο Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης], 2008.

· Έχει βραβευτεί για τον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό της εφημερίδας Το Βήμα, «Μια Ιστορία για την Κρίση», 2013.

· Είναι συγγραφέας του αστυνομικού μυθιστορήματος Κόμπος Υφάλου, εκδ. Ήτορ, Αθήνα, 2016,

· Είναι συγγραφέας και εικονογράφος του βιβλίου Η Ιστορία της Κρήτης σε Κόμιξ, εκδ. Cretancomics, Ρέθυμνο, 2015

 

Πηγή: voria.gr

Σχετικά άρθρα