ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ» - Σε κινηματογραφική διασκευή από το Γυμνάσιο Ατσιποπούλου!

0

Το έργο διαδραματίζεται στην αρχαία Αθήνα. Ο βασιλιάς της Αθήνας, Ηράκλης και η σύζυγός του, αποκτούν μετά από πολλά χρόνια γάμου μια κόρη, την Αρετούσα. Τη βασιλοπούλα ερωτεύεται ο γιος του πιστού συμβούλου του βασιλιά, Ερωτόκριτος. Επειδή δεν μπορεί να φανερώσει τον έρωτά του, πηγαίνει κάτω από το παράθυρό της τα βράδια και της τραγουδά. Η κοπέλα σταδιακά ερωτεύεται τον άγνωστο τραγουδιστή. Ο Ηράκλης, όταν μαθαίνει για τον τραγουδιστή, του στήνει ενέδρα για να τον συλλάβει, ο Ερωτόκριτος όμως μαζί με τον καλύτερό του φίλο, σκοτώνει τους στρατιώτες του βασιλιά. Ο Ερωτόκριτος, καταλαβαίνοντας ότι ο έρωτάς του δεν μπορεί να έχει αίσια έκβαση, ταξιδεύει στη Χαλκίδα για να ξεχάσει. Στο διάστημα αυτό ο πατέρας του αρρωσταίνει και όταν η Αρετούσα τον επισκέπτεται, βρίσκει στο δωμάτιο του Ερωτόκριτου μια ζωγραφιά που την απεικονίζει και τους στίχους που της τραγουδούσε. Όταν εκείνος επιστρέφει, ανακαλύπτει την απουσία της ζωγραφιάς και των τραγουδιών και μαθαίνει ότι μόνο η Αρετούσα τους είχε επισκεφτεί. Πηγαίνοντας, λοιπόν, στο παλάτι επιβεβαιώνει, προς μεγάλη του χαρά, το ενδιαφέρον της Αρετής. Ο βασιλιάς οργανώνει κονταροχτύπημα για να ευχαριστήσει την κόρη του. Παίρνουν μέρος πολλά αρχοντόπουλα από όλον τον γνωστό κόσμο και ο Ερωτόκριτος είναι ο νικητής. Το ζευγάρι αρχίζει να συναντιέται κρυφά στα υπόγεια του παλατιού...

Εμφανίζονται οι (αλφαβητικά):

Αλεξανδράκης Λάμπρος (Πολύδωρος), Βερτούδος Κων/νος (Ερωτόκριτος/Κριτίδης), Βουρβαχάκης Σπύρος (Βασιλιάς Βλάχων-Βλαδίστρατος), Γαλεράκη Σπυριδούλα (Φροσύνη-Νένα), Ζαχαριουδάκη Μαρία (Μητέρα Ερωτόκριτου), Ζαφειριάδη Ζέτα (Αφηγήτρια του σήμερα), Ηλιάκη Χρύσα (Κυρία επί των τιμών), Καλλιτσουνάκη Αντιγόνη (Κυρία επί των τιμών), Κεραμιανός Θοδωρής (Ρήγας Ηράκλης), Κοκκινάκη Κατερίνα (Ρήγισσα Άρτεμη), Λελεδάκης Γιώργος (Πεζόστρατος), Μαθιουδάκη Αργυρώ (Κυρία επί των τιμών), Μαρινάκης Μανούσος (Αφηγητής/Στρατιώτης), Νικολακάκης Γιώργος (Στρατιώτης, Παυλάκη Μαρία (Αρετούσα), Περδίκης Ραφαήλ (Άριστος), Ποθουλάκη Βασιλική (Αφηγήτρια), Σουχλάκης Βαγγέλης (Στρατιώτης), Σπανουδάκη Ελένη (Κυρία επί των τιμών), Σφενδύλης Γιώργος (Αφηγητής/Στρατιώτης), Χριστουλάκη Σοφία (Αφηγήτρια/Μάγισσα)

Σκηνοθεσία:

Γιαννούλη Κατερίνα, Δαβέλη Ράνια, Κατσούγκρη Αγγελική

Σενάριο:

Γιαννούλη Κατερίνα, Δαβέλη Ράνια, Κατσούγκρη Αγγελική

Εικονοληψία:

Γιαννούλη Κατερίνα, Τζέλησις Μάρκος

Μοντάζ:

Γιαννούλη Κατερίνα, Κατσούγκρη Αγγελική

Είδος ταινίας:

Αισθηματικό δράμα

Με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου

 

Στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος «Έχω γύρισμα με... τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα», μαθητές από την Γ΄ τάξη του Γυμνασίου Ατσιποπούλου συναποφάσισαν μαζί με τους υπεύθυνους καθηγητές τους να γυρίσουν μία... ταινία. Οποίο εγχείρημα!!!!

Πώς προέκυψε, όμως, μία τόσο παρακινδυνευμένη ιδέα;

Η αρχική σκέψη ήταν να αποδοθεί η ιστορία του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας θεατρικά. Σύντομα, όμως, έγινε αντιληπτό ότι πολλοί άλλοι είχαν αυτήν την έμπνευση-σχολεία, σύλλογοι, θίασοι (επαγγελματικοί ή ερασιτεχνικοί) - έχουν ανεβάσει ως σήμερα εκατοντάδες παραστάσεις του Ερωτόκριτου. Το ερώτημα που τέθηκε, λοιπόν, είναι αν θα ακολουθούσαμε την πεπατημένη ή αν θα πρωτοτυπούσαμε. Η απόφαση πάρθηκε εύκολα από όλους μας. Πήραμε μια απόφαση παράτολμη και καινοτόμο, γιατί κανείς έως τώρα δεν έχει τολμήσει να αποδώσει τον Ερωτόκριτο... κινηματογραφικά. Κανείς και πουθενά. Εμείς το τολμήσαμε και τα καταφέραμε. (Έτσι νομίζουμε, τουλάχιστον).

Το πρώτο βήμα που έπρεπε να γίνει ήταν η διασκευή του κρητικού ποιήματος σε κινηματογραφικό σενάριο. Αυτή και μόνο η διαδικασία διήρκησε μήνες. Το σενάριο προσαρμόστηκε και αναπροσαρμόστηκε, ώσπου, τελικά, ολοκληρώθηκε και καθορίστηκαν οι ρόλοι. Με οντισιόν, παρακαλώ! Και αυστηρή μάλιστα! Οι ρόλοι διανεμήθηκαν μόνο σε μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου, γιατί μόνο αυτοί διδάσκονται Ερωτόκριτο στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Στη συνέχεια, επιλέξαμε τους χώρους όπου θα γίνονταν τα γυρίσματα, εσωτερικούς και εξωτερικούς. Η Φορτέτζα, το μεσαιωνικό μας κάστρο, φάνηκε από την αρχή ως η ιδανικότερη επιλογή, δεδομένου ότι παρέπεμπε απευθείας στην εποχή του Ερωτόκριτου. (Τα προβλήματα, βέβαια, που προέκυπταν στην πορεία των γυρισμάτων ήταν ουκ ολίγα, μιας και η αθρόα προσέλευση των τουριστών - να 'ναι καλά οι άνθρωποι που βοηθάνε τον τόπο μας - και ο σαξοφωνίστας στην είσοδο - που, παρεμπιπτόντως, έπαιζε θαυμάσια - παρεκώλυαν το έργο μας). Παράλληλα, διάφοροι χώροι του Ρεθύμνου και του Ατσιποπούλου (ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα σπίτια), με την ιδιαίτερα προσεγμένη αρχιτεκτονική και με την παραδοσιακή επίπλωσή τους, κρίθηκαν ως οι καλύτερες επιλογές για τα σπίτια των ηρώων μας.

Έπειτα, έπρεπε να εξασφαλιστεί ο απαραίτητος εξοπλισμός: κάμερες, μικρόφωνα, προβολείς, καταγραφικά μηχανήματα για αρχεία εικόνας και ήχου και, φυσικά, πρόγραμμα ψηφιακής επεξεργασίας του υλικού μας. Γολγοθάς για 4 φιλολόγους! Για να μην αναφερθούμε σε ρουχισμό 17ου αιώνα, πανοπλίες, όπλα, κοσμήματα, καθημερινά αντικείμενα αναγεννησιακής εποχής και άλλα... αξεσουάρ. Όπως καταλαβαίνετε, έπρεπε να γίνουμε σεναριογράφοι, σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, ενδυματολόγοι, χειριστές κάμερας, ηχολήπτες, μοντέρ και οτιδήποτε άλλο μπορείτε να σκεφτείτε.

Τελικά, τα γυρίσματα ξεκίνησαν και το αποτέλεσμα θεωρούμε ότι είναι αρκετά ικανοποιητικό. Προβλήματα υπήρχαν, ναι, και όσο για λάθη... κάναμε διαρκώς, αλλά μέσα από αυτά τα λάθη μάθαμε κιόλας. Αισθανόμαστε όλοι μας, μαθητές και καθηγητές, ότι έχουμε κάνει ένα ταξίδι στο παρελθόν, στην Κρήτη του 17ου αιώνα και συμπάσχουμε μαζί με τους πρωταγωνιστές της ιστορίας μας, που ταλαιπωρούνται, αλλά δεν υποχωρούν και υπερασπίζονται τις αρχές και τα ιδανικά τους, ώσπου να δικαιωθούν. Η φιλία, η αλληλεγγύη, η αγάπη, το ιπποτικό πνεύμα, αλλά και οι συγκρούσεις και οι ανατροπές κυριαρχούν στο έργο του Κορνάρου και εμείς διδασκόμαστε από αυτό.

Έχοντας φτάσει, λοιπόν, σχεδόν στο τέλος, το ταξίδι αυτό μας απέδειξε πως με τέτοιου είδους εγχειρήματα δραστηριοποιούνται οι μαθητές με δημιουργικό τρόπο, δημιουργούνται ανεξίτηλοι δεσμοί μεταξύ όλων, παρέχονται μαθήματα ήθους, παιδείας και τέχνης, και διαμορφώνονται πιο ολοκληρωμένες προσωπικότητες.

Στο σημείο αυτό οφείλουμε ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ σε όλους όσοι μας έχουν βοηθήσει ως τώρα. (Θα ακολουθήσει αναλυτικό ευχαριστήριο σημείωμα). Χωρίς αυτούς δε θα είχαμε φτάσει ως εδώ και για αυτό τους ευχαριστούμε από καρδιάς.

Είμαστε σίγουροι ότι θα σας συναρπάσει. Θα θέλαμε, όμως, μία μεγάλη χάρη. Να είστε επιεικείς, γιατί είμαστε ερασιτέχνες...

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ