ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΚΡΗΤΗ

Τι "κρατάει" η Κρήτη από την επίσκεψη Σπίρτζη στην Κρήτη

0

Ικανοποίηση, προσδοκίες αλλά και προβληματισμοί μαζί με αντιδράσεις... Το σκηνικό αυτό καταγράφεται στον απόηχο της κυριακάτικης επίσκεψης του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη (που πάντως θα ξανάρθει πολύ άμεσα, και συγκεκριμένα μεθαύριο Πέμπτη ) και των ανακοινώσεων που έκανε από το Ηράκλειο για τον ΒΟΑΚ.

ΒΟΑΚ, ο οποίος θα βρεθεί στο επίκεντρο της δημοσιότητας και σήμερα, αφού στις 2:30 το μεσημέρι ο περιφερειάρχης Κρήτης συγκαλεί σύσκεψη στην Περιφέρεια, με τη συμμετοχή των βουλευτών του νησιού.

Ως βασική παρακαταθήκη της επίσκεψης Σπίρτζη μένει το γεγονός πως, μετά τα πρώτα έμπρακτα βήματα προς την κατεύθυνση υλοποίησης του μεγάλου έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, δηλαδή την ανάρτηση των υπουργικών αποφάσεων για τις προκηρύξεις των διαγωνισμών και τη δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα της Ε.Ε., είχαμε μια αναλυτική, χειροπιαστή παρουσίαση.

Ο υπουργός Υποδομών παρουσίασε συγκεκριμένο πλάνο. Εξήγησε με κατανοητό τρόπο το σκεπτικό του υπουργείου να πάει σε σπάσιμο του έργου και σε τρεις διαφορετικούς διαγωνισμούς, αναλύοντας καρέ-καρέ γιατί επιλέχθηκαν 3 διαφορετικά χρηματοδοτικά μοντέλα. Θυμίζουμε ότι για το μεν τμήμα Χανίων-Χερσονήσου θα έχουμε διαγωνισμό με σύμβαση παραχώρησης, για το δε τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης θα έχουμε διαγωνισμό ΣΔΙΤ και για το τρίτο κομμάτι Νεάπολης-Αγίου Νικολάου δημόσιο αμιγώς έργο.

Η παρουσίαση του σκεπτικού ήταν αναλυτική εκ μέρους του κ. Σπίρτζη... Αν και ο ίδιος θα πρέπει να επανέλθει με περισσότερες λεπτομέρειες για κάποιες παραμέτρους που πυροδότησαν εντάσεις στην προχθεσινή παρουσίαση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ζήτημα των μετρήσεων κυκλοφοριακών φόρτων, για τις οποίες, απαντώντας στο ξέσπασμα του δημάρχου Αγίου Νικολάου Αντώνη Ζερβού, ο υπουργός είπε ότι υπάρχουν και «άλλα στοιχεία και άλλες μετρήσεις, πέραν των όσων είχε στείλει ο ΟΑΚ και είχαν δει το φως της δημοσιότητας». Εφόσον είναι έτσι, τότε οφείλει, αν μη τι άλλο, ο υπουργός να τα δώσει άμεσα στη δημοσιότητα...

Ικανοποίηση επίσης άφησε η παρουσίαση και για το κομμάτι των χρονοδιαγραμμάτων. Για πρώτη φορά επιτέλους ακούσαμε υπεύθυνα, ονομαστικά και αναλυτικά συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την πορεία των διαγωνισμών του ΒΟΑΚ. Έστω βεβαίως και αν κάποιοι εκφράζουν επιφυλάξεις, θεωρώντας πολύ σφιχτά τα χρονοδιαγράμματα αυτά.

Από εκεί και πέρα, δε λείπει ο προβληματισμός για συγκεκριμένα επιμέρους ζητήματα. Ζητήματα όπως το τι διαστάσεις θα πάρει ο δεδομένος - κατά Σπίρτζη - περιορισμός των εισόδων-εξόδων στον νέο ΒΟΑΚ. Και όπως το τι ακριβώς θα ισχύσει στο κομμάτι των ηλεκτρονικών διοδίων με την τουριστική επιχειρηματικότητα, όπως λόγου χάρη με τα τουριστικά λεωφορεία.

Η ρητή δέσμευση ότι οι Κρητικοί πολίτες, μόνιμοι κάτοικοι, δε θα πληρώνουν διόδια σίγουρα καθησυχάζει και ικανοποιεί. Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχουν και οι τουριστικές επιχειρήσεις που θέλουν περαιτέρω διευκρινίσεις.

Αντώνης Ζερβός

Στον απόηχο της επίσκεψης Σπίρτζη και των ανακοινώσεων για τον ΒΟΑΚ, είχαμε χθες αιχμηρές αντιδράσεις και ανακοινώσεις. Σε αυτοδιοικητικό επίπεδο, ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου, Αντώνης Ζερβός, προχώρησε σε μια σκληρή δήλωση, αναφέροντας μεταξύ άλλων: «Πρόκειται για μια πολιτική απόφαση στην οποία, αν και διαφωνούμε, ωστόσο επί του αποτελέσματος θα κριθεί ποιος έχει δίκιο. Ελπίζουμε και ευχόμαστε να έχει η κυβερνητική πλευρά και όχι εμείς, που εκφράζουμε σαφείς επιφυλάξεις για τη “σαλαμοποίηση” του όλου έργου. Έχουμε μια εξέλιξη η οποία είναι καταρχήν θετική και περιμένουμε να δούμε εάν πράγματι προχωρήσει η ταυτόχρονη υλοποίηση και των τριών κομματιών στα οποία έχει κατατμηθεί ο ΒΟΑΚ, ώστε να συγχαρούμε την κυβέρνηση ή να δούμε τι κάνουμε παρακάτω και πώς διαχειριζόμαστε την κατάσταση στο Λασίθι, όπου, όπως το έχουμε ξαναπεί, ο Άγιος Νικόλαος με τη μεγαλύτερη αύξηση στις τιμές των αντικειμενικών αξιών (54%) ουσιαστικά μένει χωρίς δρόμο...».

Δήμαρχος Σητείας

Έντονη ήταν η αντίδραση του δημάρχου Σητείας σχετικά με το κομμάτι του ΒΟΑΚ από Άγιο Νικόλαο μέχρι Σητεία και τα λεγόμενα περί... απουσίας μελετών για το συγκεκριμένο τμήμα. Ο Θοδωρής Πατεράκης υπογραμμίζει ότι ο ίδιος έχει αντίθετη ενημέρωση, ότι υπάρχουν δηλαδή προχωρημένες μελέτες, ενώ ετοιμάζεται να στείλει επιστολή διαμαρτυρίας προς τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΚ Φώτη Καζάση.

Αιχμές Κεγκέρογλου

Καυστική ανακοίνωση έβγαλε ο γραμματέας της Κ.Ο. και βουλευτής Ηρακλείου της ΔΗ.ΣΥ., Βασίλης Κεγκέρογλου, που αναφέρει:

«Πρώτον, ο κ. υπουργός ούτε εξήγησε, ούτε αναφέρθηκε στο γεγονός ότι 3,5 χρόνια τώρα δεν έχει δημοπρατήσει κανένα ώριμο υποέργο του ΒΟΑΚ, αλλά αντίθετα ακύρωσε δημοπρατημένα έργα όπως το “Πάνορμο-Εξάντη”.

Δεύτερον, ενώ υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το σχετικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, ο κ. Σπίρτζης, αντί για τον ΒΟΑΚ, έδωσε ως αύξηση εκατομμύρια στους εργολάβους των αξόνων της ηπειρωτικής χώρας και τώρα θα επιβάλει να πληρώσουν τον ΒΟΑΚ οι πολίτες με διόδια».

Επιστολή Λ. Αυγενάκη και Κ. Καραμανλή

Σε πολιτικό επίπεδο, είχαμε δριμείες “βολές” εκ μέρους της Ν.Δ. διά του γραμματέα και βουλευτή Ηρακλείου Λευτέρη Αυγενάκη αλλά και του τομεάρχη Υποδομών Κώστα Καραμανλή. Με επιστολή του προς τον περιφερειάρχη Κρήτης, ο Λευτέρης Αυγενάκης ζήτησε τον προγραμματισμό συνάντησης «παρουσία όλων των βουλευτών της Κρήτης, για να ενημερωθούν για όλες τις λεπτομέρειες του μεγάλου και σημαντικού αυτού έργου», καθώς, όπως επισημαίνει, «ως γνωστόν δεν προσκλήθηκαν βουλευτές, παρά μόνο αυτοδιοικητικοί της Κρήτης». Ο ίδιος μαζί με τον τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Ν.Δ., κ. Κώστα Καραμανλή, κατέθεσαν κοινή επερώτηση, όπου επισημαίνουν: «Δυστυχώς, ο κ. Σπίρτζης συνεχίζει να εμπαίζει τους πολίτες της Κρήτης και να ανακοινώνει... ξανά το έργο του ΒΟΑΚ: χωρίς μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς καθορισμένο θεσμικό πλαίσιο, χωρίς χωροθέτηση του έργου, χωρίς περιβαλλοντικές μελέτες, χωρίς μελέτες κυκλοφοριακού φόρτου, χωρίς προϋπολογισμό, χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, με άγνοια του συνολικού αριθμού των υπό κατασκευή χιλιομέτρων, με ανολοκλήρωτες απαλλοτριώσεις και με αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, και άλλες τόσες αλλαγές σχεδιασμού».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ