ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Στο επίκεντρο ο νότιος περιφερειακός άξονας της πόλης

0

Του ΜΑΝΟΥΣΟΥ ΚΛΑΔΟΥ

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος μπαίνει η διαδικασία για την ολοκλήρωση των μελετών και την κατασκευή του νότιου περιφερειακού οδικού άξονα της πόλης του Ρεθύμνου. Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης έχει επισπεύσει κάθε διαδικασία ενώ και από την πλευρά του ο Δήμαρχος Ρεθύμνου, εμφανίζεται να ενδιαφέρεται έντονα για την προώθηση του έργου.

Το έργο συζητείται εδώ και πολλά χρόνια ενώ οι μελέτες ξεκίνησαν προ δεκαετία. Το αρχικό σχέδιο ήθελε τον δρόμο να ξεκινά από τον κόμβο Σπηλίου και να φτάνει στο σημερινό ΤΕΙ Κρήτης στα Περιβόλια.

Ωστόσο, ο δήμαρχος κ. Γιώργη Μαρινάκης, ενδιαφέρεται για την επέκταση των μελετών έως τον σημερινό Κόμβο Αμαρίου και στην εφημερίδα μας δήλωσε, ότι «Οι μελέτες προβλέπουν  ως περιφερειακό της πόλης ένα δρόμο που θα ξεκινάει από τα ΤΕΙ στα Περιβόλια και θα φτάνει μέχρι τον Αγιοβασιλιότικο δρόμο. Αυτό είναι εγκληματικό για την πόλη, και ιδίως για τα ανατολικά προάστια. Είναι ηλίου φαεινότερο, ότι πρέπει να ξεκινάει από τον κόμβο Αμαρίου και να καταλήγει μέσα στον Αγιοβασιλιότικο. Ένας τέτοιος δρόμος θα ήταν μια σοβαρή ανακούφιση για το κυκλοφοριακό της πόλης.»

Η άποψη αυτή αποτελεί θέση και των μελετητών που εργάζονται για τον συγκεκριμένο σχεδιασμό, όπως μας ενημέρωσε ο κ. Άρης Χατζηδάκης, ένας από του πολιτικούς μηχανικούς της μελετητικής ομάδας. Ο ίδιος μας παρέθεσε όλα τα ιστορικά στοιχεία αλλά και τις προτάσεις που υπάρχουν για το μεγάλο αυτό έργο της πόλης.

 

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ ΜΕΛΕΤΩΝ

Η ανάθεση έγινε με τη διαδικασία του άρθρου 7 του Ν.3316/05 με τελικό οικονομικό αντικείμενο (Οικονομική Προσφορά του Αναδόχου) 261.918,00 € χωρίς Φ.Π.Α.. Η Σύμβαση ανάθεσης υπογράφηκε στις 07-04-2009, και περιλαμβάνει μελέτες τοπογραφικές, συγκοινωνιακές, στατικές, περιβαλλοντικές, γεωλογικές και γεωτεχνικές καθώς και τη σύνταξη τευχών ΣΑΥ – ΦΑΥ.

Σύµφωνα µε τον Φάκελο Έργου, ως αντικείμενο της µελέτης καθορίζεται η η χάραξη κατά τμήματα του Νότιου  Περιφερειακού της Πόλης του Ρεθύμνου. Η χάραξη αυτή θα ακολουθήσει κατά το δυνατόν το νότιο όριο του εγκεκριμένου Γ.Π.Σ. Σε περίπτωση που αυτό δεν είναι αποδεκτό βάσει τιθέμενων κριτηρίων της μελέτης της οδού, θα γίνουν προτάσεις εναλλακτικών χαράξεων. Σε κάθε περίπτωση τα μελετώμενα τμήματα θα συναρμόζονται στα ήδη κατασκευασμένα.

Προϊσταμένη Αρχή για την υπόψη μελέτη είχε ορισθεί η Διεύθυνση Μελετών  Έργων  Οδοποιίας (ΔΜΕΟ) ενώ με την  απόφαση ΔΜΕΟ/ΟΙΚ/9206/17-12-2008 ως Δ/νουσα Υπηρεσία για την υπόψη μελέτη είχε ορισθεί η Ε.Υ.Δ.Ε./Β.Ο.Α.Κ.

Η 1η Φάση που περιελάμβανε Προκαταρκτική Μελέτη Οδοποιίας και Αναγνωριστική Γεωλογική Μελέτη παραδόθηκε στις 07.05.2009 και εγκρίθηκε σύμφωνα με την ΑΠ ΔΜΕΟ/4503/6-9-2010  Απόφαση Γεν. Γραμ. Δημ. Έργων με σύμφωνη έγκριση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων – Τμήμα Μελετών (Σ.Δ.Ε. – Τ.Μ.).

Έγινε προμελέτη Οδοποιίας στον άξονα που εγκρίθηκε στην Προκαταρκτική μελέτη Οδοποιίας.

Η υπό μελέτη οδός στην χάραξη της συναντά ορισμένες σημαντικές κάθετες οδούς με τις οποίες πρέπει να συνδεθεί για να λειτουργήσει ως περιφερειακή οδός, δηλαδή να κατανείμει μετακινήσεις. Για τον λόγο αυτό προβλέπονται ισόπεδοι κόμβοι.

Οι κυριότεροι ισόπεδοι κόμβοι που μελετώνται είναι :

α)    Ισόπεδος κόμβος Γ. Κουρμούλη

Στην αρχή της χάραξης η περιφερειακή οδός συνδέεται με την οδό Γ. Κουρμούλη  η οποία οδηγεί στο κέντρο της πόλης. Επειδή υπάρχει το ρέμα Κριάρη η περιφερειακή οδός είναι σε υψομετρική διαφορά από την οδό Γ.Κουρμούλη στο σημείο αυτό. Για το λόγο αυτό η οδός Γ.Κουρμούλη παραλλάσεται ούτως ώστε να επιτευχθεί ισόπεδη σύνδεση με την περιφερειακή οδό η οποία αποτελεί πλέον τη συνέχεια της επαρχιακής οδού (Νο 3) στο τμήμα αυτό.

β)    Ισόπεδος κόμβος Καλαϊτζάκη

Ο τετρασκελής ισόπεδος κόμβος της Καλαϊτζάκη με τη περιφερειακή οδό γίνεται στη Χ.Θ. 2+450,52. Ο κόμβος είναι τετρασκελής. Η υψομετρική και οριζοντιογραφική διαμόρφωση της οδού Καλαϊτζάκη στο ένα σκέλος (προς την πόλη) είναι δύσκολη.

γ)   Εναλλακτική λύση κόμβου Δασκαλάκη

Στην Προμελέτη Οδοποιίας εξετάστηκε μια εναλλακτική λύση σχετικά με το κόμβο των οδών Δασκαλάκη και Μπιζανίου. Για το σκοπό αυτό έγινε επιπλέον τοπογραφική αποτύπωση.

Από την μελέτη προέκυψε μία Λύση ενός εκτεταμένου κυκλικού κόμβου.

Ο Μελετητής προτείνει να εφαρμοστεί αυτή η λύση στα επόμενα στάδια της μελέτης και να μελετηθεί όλος ο κόμβος Δασκαλάκη-Περιφερειακής Οδού-Μπιζανίου.

 

Στατικές μελέτες

Με βάση την προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας συντάχθηκε η προκαταρκτική μελέτη Τεχνικών (γεφυρώσεων). Η μελέτη βασίστηκε στις οδηγίες που περιέχονταν στην απόφαση έγκρισης των μελετών της Α΄ Φάσης.

Στην μελέτη αυτή τα Τεχνικά που μελετήθηκαν ήταν τα εξής:

ΕΙΔΟΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥΑΠΟ Χ.Θ.ΕΩΣ Χ.Θ.ΜΗΚΟΣ

m

1234
Γέφυρα –Ρέμα Καμαράκι705,00831,00126,00
Γέφυρα –Ρέμα Συνατσάκη  Α1.367,501.432,5065,00
Γέφυρα –Ρέμα Συνατσάκη  Β1590,001650,0060,00
Γέφυρα –Ρέμα Κόρακα2.370,002.420,0050,00

 

Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η γέφυρα στο Ρέμα Καμαράκι δεν είχε προβλεφθεί στον Φάκελο του Έργου.

Από την υποβολή των μελετών της Β΄Φάσης μέχρι σήμερα οι μελέτες είναι υπό έγκριση. Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται επιγραμματικά η σημαντικότερη αλληλογραφία και οι ενέργειες που έγιναν για τον σκοπό της έγκρισης και της συνέχισης των εργασιών.

 

1η ΦΑΣΗΗ μελέτη σύμφωνα με την από 07.04.2009 υπογραφείσα σύμβαση - και το χρονοδιάγραμα που την συνοδεύει -  προβλέπεται να εκπονηθεί σε 4 Φάσεις.  Η 1η Φάση που περιελάμβανε Προκαταρκτική Μελέτη Οδοποιίας και Αναγνωριστική Γεωλογική Μελέτη παραδόθηκε στις 07.05.2009 και εγκρίθηκε με την ΑΠ ΔΜΕΟ/4503/6-9-2010  Απόφαση Γεν. Γραμ. Δημ. Έργων
2η      Φ Α Σ Η ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ                                   Α.Π. 634/                                                                 28.02.2011Υποβολή από τους μελετητές στην Διευθ/σα Υπηρεσία της 2ης Φάσης
Υποβολή Προμελέτης Οδοποιίας, Οριστικής Γεωλογικής Μελέτης, Προκαταρκτικής Τεχνικών Έργων, Προγρ. Γεωτεχνικών Ερευνών και Μελέτης Περιβ/κών Επιπτώσεων.
Οι εργασίες Τοπογρ. αποτύπωσης και Κτηματ/σης που επίσης περιλαμβάνονται στη 2η Φάση υποβλήθηκαν στις 14.01.2011 και 28.01.2011 αντίστοιχα στην ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ
ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ     Α.Π. 1145/   26.09.2011Αποστολή για έγκριση της 2ης Φάσης από την Διευθ/σα Υπηρεσία (ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ)  στην Προϊσταμένη Υπηρεσία (ΔΜΕΟ)
Σε δύο σημεία του εδαφίου της εισηγητικής έκθεσης που αφορά τα Τεχνικά έργα υπογραμμίζεται η ανάγκη διερεύνησης λύσης γεφυρών με μεγαλύτερα ανοίγματα.
Δήμος Ρεθύμνης     Α.Π. 25612/   18.09.2012Με αφορμή την επικείμενη Έγκριση ο Δήμος εκθέτει τις απόψεις του για την προτεινόμενη λύση και ζητά να εξεταστεί η δυνατότητα κατασκευής μεγαλύτερου μήκους γεφυρώσεων προς αποφυγή υψηλών επιχωμάτων και ογκωδών τοίχων αντιστήριξης στα όρια του σχεδίου της πόλης
Δ.Μ.Ε.Ο.                   Α.Π. 3846/   17.12.2012Η ΔΜΕΟ ως Προϊσταμένη Υπηρεσία υποδεικνύει στην Διευθ/σα Υπηρεσία την ανάγκη εξέτασης της δυνατότητας κατασκευής μεγαλύτερου μήκους γεφυρώσεων για λόγους αισθητικούς και περιβαλλοντικούς
ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ     Α.Π. 3620/   25.01.2013Η ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ δίνει εντολή στους μελετητές για την εξέταση της δυνατότητας κατασκευής μεγαλύτερου μήκους γεφυρώσεων ώστε να περιοριστεί το ύψος των τοίχων αντιστήριξης
ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ         Α.Π.807                                 20.03.2013Υποβολή τεύχους και κατασκευαστικών σχεδίων εναλακτικής πρότασης Τεχνικών της μελέτης με μεγαλύτερα άνοιγματα τεχνικών για την αποφυγή ογκωδών τοίχων και υψηλών επιχωμάτων. Στο τεύχος περιλαμβάνεται τρισδιάστη παρουσίαση των νέων γεφυρών καθώς και πρόχειρος προυπολογισμός τους.
ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ         Α.Π.857                                 21.05.2013Αποστολή της εναλλακτικής πρότασης γεφυρώσεων από την Διευθ/σα Υπηρεσία προς την Προϊσταμένη Υπηρεσία

 

3.1 Εναλλακτική Πρόταση Τεχνικών

Σύμφωνα με την παραπάνω αλληλογραφία  εκπονήθηκε από τον Ανάδοχο η Εναλλακτική πρόταση τεχνικών.

Η Εναλλακτική πρόταση τεχνικών προβλέπει μεγαλύτερα ανοίγματα τεχνικών (γεφυρώσεων).

Στην μελέτη  γίνεται μια προσπάθεια να σχεδιαστούν λύσεις τεχνικών για το τμήμα της Νότιας Παράκαμψης Ρεθύμνου που δεν ακολουθούν την υποβληθείσα προμελέτη και την εγκεκριμένη αναγνωριστική της οδοποιίας, είναι όμως καλύτερα προσαρμοσμένες στις συνθήκες του έργου και τους κανόνες της τέχνης.

Στην παραπάνω πρόταση  τα Τεχνικά και τα μήκη όπως  μελετήθηκαν στην εναλλακτική λύση τεχνικών ήταν τα εξής:

 

ΕΙΔΟΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥΑΠΟ Χ.Θ.ΕΩΣ Χ.Θ.ΜΗΚΟΣ

m

1234
Γέφυρα –Ρέμα Καμαράκι674,00866,44192,44
Γέφυρα –Ρέμα Συνατσάκη  Α1.348,001.455,00107,00
Γέφυρα –Ρέμα Συνατσάκη  Β1566,501672,50107,00
Γέφυρα –Ρέμα Κόρακα2310,002.418,00108,50

3.2 Κατάσταση της μελέτης σήμερα

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω και κυρίως για να υιοθετηθεί η εναλλακτική λύση τεχνικών είναι ότι πρέπει να γίνουν μελέτες που υπερβαίνουν κατά πολύ το όριο του συμβατικού αντικειμένου. Συγκεκριμένα, εφόσον υιοθετηθούν τα μεγαλύτερα τεχνικά, η αμοιβή των στατικών μελετών είναι πολύ μεγαλύτερη, και αυτό συμπαρασύρει και τις γεωτεχνικές μελέτες. Επίσης, για να εγκριθούν οι μελέτες της Β΄Φάσης σύμφωνα με τις προαναφερόμενες αλλαγές,  πρέπει να επανυποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Για την συνέχιση της μελέτης υπήρξαν πολλές συσκέψεις μεταξύ των μελετητών και της Υπηρεσίας. Αποτέλεσμα των συσκέψεων ήταν η απόφαση να βρεθεί ένας τρόπος ώστε να γίνουν όσες εργασίες μπορούν, μέσα στο όριο του συμβατικού αντικειμένου  αφού δεν υπάρχει τρόπος να γίνει υπέρβαση αυτού ώστε  να εκτελεστούν όλες οι απαραίτητες εργασίες για την μελέτη της Νότιας Παράκαμψης Ρεθύμνου.

Για να συνεχιστεί η μελέτη έπρεπε  να βρεθεί ένα τμήμα του άξονα το οποίο να μπορεί να λειτουργήσει αυτόνομα, για να είναι πλήρες και λειτουργικό το έργο, και για το τμήμα αυτό να γίνουν  οι μελέτες που προέβλεπε η σύμβαση μέχρι το όριο του συμβατικού αντικειμένου.

Ένα τέτοιο τμήμα που μπορεί να λειτουργήσει αυτόνομα είναι το τμήμα από τον κόμβο της Θεοτοκοπούλου  (Χ.Θ. 1+750) έως το τέλος.

Η Θεοτοκοπούλου είναι κάθετη οδός μετά την γεφύρωση του ρέματος Συνατσάκι που οδηγεί στην πόλη και επίσης είναι  σημαντική οδός που διερχόμενη ανισόπεδα από τον ΒΟΑΚ οδηγεί στην ενδοχώρα.

Στο τμήμα από την οδό Θεοτοκοπούλου έως το τέλος υπάρχει μόνο ένα τεχνικό, αυτό του ρέματος Κόρακα (L=108,50 m) και για το οποίο όπως υπολογίσθηκε, μπορεί να συμπεριληφθεί η αμοιβή του μέσα στο όριο του Συμβατικού αντικειμένου.

Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας κατατέθηκε σχέδιο του 1ου Συγκριτικού Πίνακα στην Διευθύνουσα Υπηρεσία στις  13.11.2015 και αυτή τον έστειλε για έγκριση στην Προϊσταμένη Αρχή (Δ.Ο.Υ.) όπως φαίνεται από τα παρακάτω έγγραφα.

Έκτοτε ο 1ος Σ.Π. δεν προχώρησε επειδή ο προηγούμενος Νόμος για τα Δημόσια Έργα δεν είχε την ευελιξία που απαιτείτο για να γίνουν γρήγορα οι εγκρίσεις για τους Συγκριτικούς Πίνακες.

Η έγκριση του Πίνακα εκκρεμεί ακόμα.

Σύνοψη: με την παρούσα Σύμβαση του 2009 που πρέπει να κλείσει ολοκληρώνεται με σωστό σχεδιασμό σε Α προκαταρκτική φάση το αρχικό αντικείμενο, ενώ σε φάση προμελέτης ολοκληρώνεται το λειτουργικά αυτοτελές τμήμα από Θεοτοκοπούλου έως την Δασκαλάκη.

Απομένει με άλλη σύμβαση να ολοκληρωθεί το αρχικό αντικείμενο σε Β φάση προμελέτης- οριστικής  και να επεκταθεί μέχρι τον κόμβο Αμαρίου αυξάνοντας την κυκλοφοριακή του αποτελεσματικότητα. Η δημιουργία αυτού του άξονα είναι βασική για τον κυκλοφοριακό σχεδιασμό της πόλης και θα ενσωματωθεί σε κάθε μελλοντική προς νότο επέκταση σαν ενδιάμεσος άξονας.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ