ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΚΡΗΤΗ

Πως θέλουν το ΒΟΑΚ οι Κρητικοί οδηγοί;

0

Συνεντεύξεις των οδηγών με γνώμονα την επιλογή κλειστού ή ανοιχτού αυτοκινητόδρομου.

Ένας τελείως κλειστός αυτοκινητόδρομος ευρωπαϊκού τύπου ή ένας πιο ανοιχτός δρόμος τύπου Αττικής οδού, με πολλούς κόμβους και προσβάσεις προς οικισμούς και τουριστικές περιοχές; Ένας αυτοκινητόδρομος κοντά στα βόρεια παράλια και στη σημερινή του χάραξη με κοντινές μετατοπίσεις χάραξης όπως προτείνει ο ΟΑΚ ή μετακινούμενος αρκετά πιο μέσα στην ενδοχώρα του νησιού;

Μπορεί να έχουν ήδη προκηρυχθεί οι σχετικοί διαγωνισμοί για τον ΒΟΑΚ, μπορεί η α' φάση των διαγωνισμών που αφορά στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τα τμήματα Χανίων-Χερσονήσου και Χερσονήσου-Μαλίων να εκπνέει στα τέλη Σεπτεμβρίου, όμως τα παραπάνω ερωτήματα παραμένουν ανοιχτά σε... απαντήσεις!

Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει με βάση και τη σχετική κυκλοφοριακή έρευνα (με μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου αλλά και συνεντεύξεις των διερχόμενων οδηγών) που είναι σε εξέλιξη εδώ και ένα σχεδόν δίμηνο σε διάφορα σημεία του Βόρειου Οδικού Άξονα.

Όπως έχει γράψει η εφημερίδα "Νέα Κρήτη", το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου πραγματοποιούνται μετρήσεις του κυκλοφοριακού φόρτου επί του ΒΟΑΚ, τόσο στο κομμάτι από Χανιά προς Άγιο Νικόλαο που προωθείται μέσω τριών ξεχωριστών διαγωνισμών όσο και στο κομμάτι από Χανιά προς Κίσσαμο.

Όπως ανέφερε στην εφημερίδα ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. Φώτης Καζάσης, τις νέες αυτές κυκλοφοριακές μετρήσεις πραγματοποιεί η ίδια μελετητική εταιρεία που είχε κάνει και πέρυσι την άνοιξη αντίστοιχες κυκλοφοριακές μετρήσεις στον ΒΟΑΚ, για λογαριασμό τότε του ΟΑΚ.

Σε ό,τι αφορά τις μετρήσεις αυτές γίνονται με μηχανήματα καταμέτρησης καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου. Μάλιστα είναι ορατοί οι σχετικοί αισθητήρες, σε μαύρα καλώδια ένα πράγμα, που διασχίζουν κάθετα το οδόστρωμα του ΒΟΑΚ σε διάφορα επιλεγμένα σημεία.

Αυτοί οι αισθητήρες, όπως μας εξήγησε ο κ. Καζάσης, καταγράφουν όλα τα οχήματα που περνούν από πάνω τους. Και μάλιστα, πέρα από τον αριθμό, καταγράφουν και βάρος των οχημάτων, ώστε να υπάρχει εικόνα για τα πόσα Ι.Χ. και πόσα φορτηγά περνούν.

Πέρα από τις μετρήσεις, το διάστημα αυτό είναι σε εξέλιξη και μια δεύτερη παράλληλη καταγραφή που γίνεται με τη μορφή της σφυγμομέτρησης και των ερωτηματολογίων προς τους διερχόμενους οδηγούς.

Με τη συνδρομή της Τροχαίας τα συνεργεία της εταιρείας σταματούν τους οδηγούς και με τη βοήθεια ερωτηματολογίου τούς γίνονται μια σειρά από ερωτήματα (π.χ. από πού ξεκίνησαν, πού κατευθύνονται και άλλα στοιχεία). Μάλιστα οι κυκλοφοριακές μετρήσεις θα συνεχιστούν και από τον Νοέμβριο, ώστε να καταγραφεί και η κυκλοφοριακή εικόνα εκτός της τουριστικής σεζόν.

Όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει από το τύπο των συνεντεύξεων και το περιεχόμενο των ερωτήσεων προς τους οδηγούς, αυτή τη στιγμή παραμένει ανοιχτό το προφίλ που θα έχει ο νέος ΒΟΑΚ. Γιατί αυτό;

Οι ερωτήσεις προς τους οδηγούς από τα συνεργεία της μελετητικής εταιρείας εστιάζουν στοχευμένα στις επιλογές και συχνότητες μετακινήσεων των οδηγών. Αν δηλαδή κινούνται σε περιορισμένη, τοπική κλίμακα και σε μικρές αποστάσεις πάνω στον ΒΟΑΚ, αν κάνουν μεγαλύτερες διαδρομές και κάθε πότε μετακινούνται στον Βόρειο Οδικό Άξονα.

Με μια πρώτη ανάγνωση, θα πει κανείς, στόχος των συνεντεύξεων είναι να τεκμηριωθεί με στοιχεία ποια είναι η κυκλοφορία σε διάφορα τμήματα του ΒΟΑΚ. Δεν είναι όμως μονάχα αυτό...

Στόχος, όπως μπορεί κανείς να συμπεράνει από το περιεχόμενο των ερωτήσεων και όπως μας επιβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε., είναι να υπάρξει μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις τάσεις των μετακινήσεων. Αν δηλαδή οι οδηγοί επιλέγουν μεγάλες αποστάσεις του τύπου π.χ. Ηράκλειο-Ρέθυμνο ή Ηράκλειο-Χανιά ή Ηράκλειο-Άγιος Νικόλαος ή αν επιλέγουν μικρότερης κλίμακας μετακινήσεις, π.χ. από το Ηράκλειο μέχρι τις Γούβες ή τη Χερσόνησο ή από τα Χανιά μέχρι τη Γεωργιούπολη και πάει λέγοντας...

Επίσης στόχος είναι να καταγραφούν οι τάσεις και σε σχέση με το αν οι οδηγοί μετακινούνται στους μεγάλους οικισμούς ή τουριστικές ζώνες πάνω στον σημερινό ΒΟΑΚ ή αν μετακινούνται μέσω του ΒΟΑΚ για να πάνε πιο μέσα στην ενδοχώρα.

“Εργαλείο” για το προφίλ του ΒΟΑΚ

Με βάση τις απαντήσεις, το υπουργείο, όπως τόνισε ο κ. Καζάσης, θα έχει στη διάθεσή του με την ολοκλήρωση των μετρήσεων ένα σημαντικό εργαλείο. Θα έχει μια σαφή εικόνα για τις μετακινήσεις, τις ανάγκες και τα “θέλω” των Κρητικών, ώστε να πάει και στη σωστή μορφή αυτοκινητόδρομου.

Αν δηλαδή οι μετρήσεις καταγράφουν ισχυρή τάση για μεγαλύτερες μετακινήσεις κατά μήκος του ΒΟΑΚ, τότε είναι προφανές πως η ενδεδειγμένη λύση θα είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος όπως βλέπουμε στη Γερμανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Όπως βλέπουμε και εδώ στη χώρα μας, στην περίπτωση π.χ. της Ιονίας οδού, όπου οι αποστάσεις μεταξύ των κόμβων είναι πολύ μεγάλες.

Αντιθέτως, αν η ισχυρή τάση είναι για μικρής κλίμακας μετακινήσεις, για τοπικές δηλαδή μετακινήσεις, τότε είναι προφανές πως ο νέος ΒΟΑΚ δε θα πρέπει να προσομοιάζει στην Ιονία οδό, αλλά σε ένα λιγότερο κλειστό αυτοκινητόδρομο, χωρίς πολλές σήραγγες και με πολλούς κόμβους, ώστε να υπάρχουν προσβάσεις προς οικισμούς, τουριστικές περιοχές κ.τ.λ.

Όπως μας επιβεβαίωσε ο κ. Καζάσης, σε κάποιες συνεντεύξεις γίνονται όντως διερευνητικές ερωτήσεις προς τους οδηγούς και για διόδια.

Αυτό δεν αναιρεί, όπως ο ίδιος τόνισε, την πολιτική δέσμευση του υπουργείου για απαλλαγή των Κρητικών από διόδια, αλλά γίνεται στο πλαίσιο πλήρους εικόνας όπως θα πρέπει να έχει μια μελέτη βιωσιμότητας για τον ΒΟΑΚ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ