ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σήμερα η απόφαση για πλαφόν στην τιμή βενζίνης σε νησιά

0

Σήμερα αναμένεται η εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) σε ό,τι αφορά την επιβολή πλαφόν στην τιμή πώλησης της βενζίνης σε νησιά του Νοτίου Αιγαίου, στα οποία διαπιστώνεται εκτίναξη της τιμής της αμόλυβδης ακόμη και πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο. Το θέμα απασχόλησε χθες τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΡΑΕ, χωρίς ωστόσο να ληφθεί απόφαση, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύσκεψη διατυπώθηκε η άποψη ότι σε αρκετές περιπτώσεις η τιμή της βενζίνης «έχει πράγματι ξεφύγει».

Η εισήγηση αναμένεται προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, αφού η αρμόδια Αρχή επεξεργαστεί τα στοιχεία των τελευταίων δύο μηνών αναφορικά με τη συμπεριφορά του κλάδου πετρελαιοειδών στη διαμόρφωση των τιμών, με βάση και τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων. Από την ανάλυση των τιμών διαπιστώθηκαν περιπτώσεις όπως στη Σίκινο όπου η τιμή είναι στα 2,045 ευρώ, ενώ μια ανάσα πριν από τα 2 ευρώ το λίτρο είναι και σε νησιά όπως η Μήλος, η Αμοργός, η Ανάφη, η Σχοινούσα, αλλά και η Ανδρος, η Σίφνος, η Σέριφος, η Νάξος, η Σαντορίνη, η Αλόννησος, η Σκόπελος κ.ά., χωρίς μάλιστα σε ορισμένες εκ των περιπτώσεων αυτών να υπάρχει έστω και ελάχιστη διακύμανση κατά το τελευταίο δίμηνο.

Να σημειωθεί ότι η εξέταση του θέματος προκλήθηκε ύστερα από αίτημα που απέστειλε προς το υπουργείο Οικονομίας στα μέσα Ιουλίου η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Ακολούθησε ο σχετικός έλεγχος από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου των τιμών αλλά και των κοστολογικών δεδομένων, και από την ανάλυση προέκυψε σύμφωνα με πληροφορίες ότι:

α) Μέρος της απόκλισης των τιμών από αυτές της Αττικής οφείλεται στο υψηλό μεταφορικό κόστος προς τα νησιά και στην έλλειψη υποδομών που αυτά αντιμετωπίζουν (π.χ. απουσία δεξαμενών).

β) Σε κάποια νησιά παρατηρήθηκε έλλειψη ανταγωνισμού (λόγω πολύ μικρού αριθμού πρατηρίων) και σε κάποια το κέρδος ήταν πάνω από το εύλογο όριο.

Κύκλοι της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου εκτιμούν ότι πιο στέρεα και αποτελεσματική λύση είναι το μεταφορικό ισοδύναμο, που θεσπίστηκε πρόσφατα με νόμο, αλλά δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί καθώς εκκρεμεί η κοινή υπουργική απόφαση για την εφαρμογή στα καύσιμα.

Να σημειωθεί ότι το πλαφόν, εάν αποφασιστεί, μπορεί να έχει διάρκεια έως 2 μήνες και θα συνεκτιμηθεί με δεδομένο ότι η τουριστική περίοδος βαίνει προς το τέλος της. Εφόσον εφαρμοστεί, θα παρακολουθείται συνέχεια ώστε να γίνονται οι αναγκαίες προσαρμογές.

Σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), κάνει λόγο για «εσφαλμένα συμπεράσματα», στα οποία μπορεί να οδηγήσει «η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή, αγνοώντας τις ιδιαιτερότητες που έχει η γεωγραφική διασπορά της Ελλάδας, τις συνθήκες και τα διαφορετικά μέσα μεταφοράς των προϊόντων, αλλά και τους άνισους όγκους καταναλώσεων σε κάποιες παραμεθόριες περιοχές με υψηλή εποχικότητα» και ερμηνεύει την αύξηση του κόστους μεταφοράς από την κατάργηση του ειδικού κρατικού λογαριασμού, μέσω του οποίου επιδοτούνταν οι μεταφορές στα νησιά. Από την πλευρά της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος σημειώνει σε ανακοίνωσή της ότι η επιβολή πλαφόν εάν αποφασιστεί θα πρέπει να επιβληθεί σε όλα τα στάδια της αγοράς καυσίμων και όχι μόνο στο τελικό στάδιο, δηλαδή στα πρατήρια.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ