ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Δραματική η κατάσταση της τοπικής αγοράς

0

ΤΟΥ ΜΑΝΟΥΣΟΥ ΚΛΑΔΟΥ

Δραματική είναι η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην τοπική αγορά μετά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες πέρασαν σαν να μην έγιναν ποτέ. Δεν διαπιστώθηκε η παραμικρή διαφορά στην καταναλωτική συμπεριφορά των πολιτών, οι οποίοι απέφυγαν ακόμα και την βόλτα στα μαγαζιά, όπως τόνισε στην εφημερίδα μας ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Γιώργος Πολιουδάκης.

Τα τελευταία χρόνια ο εμπορικός κόσμος της πόλης κυριολεκτικά στενάζει. Οι εκπτώσεις έχουν πάψει να αποτελούν πρόκληση για τους καταναλωτές ενώ η περίοδος της καταβολής των επιδοτήσεων στους αγρότες, που προκαλούσε «έκρηξη» καταναλωτικής συμπεριφοράς, πέρασε στην ιστορία, ανεπιστρεπτί.

Γενικότερα, η απογοήτευση είναι έκδηλη στους εμπόρους, οι οποίοι διαπιστώνουν, πως σε τοπικό επίπεδο μόνο τα πενιχρά κέρδη από τον τουρισμό κρατούν την Ρεθεμνιώτικη αγορά ζωντανή αφού ακόμα και τα Χριστούγεννα ή η περίοδος του καρναβαλιού είναι πλέον μόνο μια ανάσα συντήρησης και τίποτα περισσότερο.

Μιλώντας στην εφημερίδα μας ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Γιώργος Πολιουδάκης, τόνισε χαρακτηριστικά, ότι «Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις ακολούθησαν την πορεία των τελευταίων ετών. Εισπρακτικά κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, όπως πέρσι. Ήταν ελάχιστη η κίνηση στην αγορά. Φάνηκε για ακόμη μία φορά πως ο κόσμος δεν έχει λεφτά, οπότε είτε είχαμε εκπτώσεις, είτε όχι, ένα και το αυτό. Λίγοι διέθεσαν χρήματα για αγορές. Οι πολλοί φοβούνται τι θα τους ξημερώσει φορολογικά στο τέλος του χρόνου και δεν ανταποκρίθηκαν στην πρόκληση των εκπτώσεων και των προσφορών της τοπικής αγοράς.»

Ούτε και η καταβολή των επιδοτήσεων προκάλεσε μια κάποια διαφορά, όπως δήλωσε ο ίδιος, ο οποίος σημείωσε χαρακτηριστικά, ότι «Από τις επιδοτήσεις που πήραν οι αγρότες, πόσοι τελικά τις πήραν αφού ήταν κατασχεμένοι οι λογαριασμοί τους; Και από αυτά που πήραν στο χέρι τι να πρωτοκαλύψουν από τις ανάγκες τους; Όχι δεν φάνηκαν αυτά τα χρήματα στην αγορά όπως γινόταν παλιά. Δεν είχαμε καμία ιδιαίτερη κίνηση στην αγορά μετά την καταβολή των επιδοτήσεων.»

Οι ελπίδες στις γιορτές; Απαντώντας ο κ. Πολιουδάκης κατέστησε σαφές, πως «Όταν τελειώνουν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στα Χριστούγεννα. Μόλις τελειώσουν τα Χριστούγεννα, ελπίζουμε στο καρναβάλι, και μετά στις εκπτώσεις πάλι και στον τουρισμό. Αυτός ο κύκλος γίνεται. Τα τελευταία χρόνια ακόμα και τα Χριστούγεννα μια ανάσα είναι για το Χειμώνα. Δεν μιλάμε για κέρδη. Άλλωστε, θεωρούμε ήρωα όποιο έμπορο κρατάει ανοικτό το κατάστημα του και το χειμώνα. Έχουμε συνεχή πτώση τζίρου και συνεχή αύξηση της φορολογίας που δεν αφήνει περιθώρια να πάρει βαθειά ανάσα ο εμπορικός κόσμος.»

Ολοκληρώνοντας, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου σκιαγράφησε την τρέχουσα εμπορική εικόνα του Ρεθύμνου λέγοντας, ότι «Η κατάσταση στην αγορά του Ρεθύμνου είναι δραματική. Τα απογεύματα η αγορά είναι απολύτως νεκρή. Ο κόσμος δεν κάνει ούτε βόλτα. Η κατάσταση είναι ζόρικη. Όσοι έχουν ανοικτά τα μαγαζιά τους μόνο βάζουν χρήματα από τα όποια αποθέματα τους. Δεν κερδίζουν. Ευτυχώς που υπάρχει το καλοκαίρι ο τουρισμός και κρατιόμαστε. Αν δεν υπήρχε ο τουρισμός θα ήμασταν σε ακόμα χειρότερες καταστάσεις. Στο μεταξύ, παρά τις διαμαρτυρίες μας για τα φορολογικά μέτρα και τις συνεχείς επιβαρύνσεις που μας επιβάλλουν, η κυβέρνηση κωφεύει. Δεν μας ακούει και δεν μας βοηθά. Δεν ξέρω που θα οδηγήσει αυτή η κατάσταση. Κάθε χρόνο είμαστε και χειρότερα. Κλείνουν συνεχώς μαγαζιά και δεν ξέρω που θα οδηγήσει όλη αυτή η κατάσταση.»

ΣΤΗΝ ΚΑΤΙΟΥΣΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΧΩΡΑ

Με βάση τις εκτιμήσεις των εμπορικών συλλόγων σε 59 περιοχές της χώρας, σχετικά με την κίνηση των πωλήσεων, κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης χειμερινής εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου 2018, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017 καταγράφηκε πτώση του τζίρου κατά μέσο όρο 7% .

Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων του Νοεμβρίου σε δείγμα 150 επιχειρήσεων και τα αποτελέσματα της έρευνας συνοψίζονται στα εξής σημεία:

  • Το 85% των επιχειρήσεων συμμετείχε στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, ποσοστό αυξημένο σε σύγκριση με το Νοέμβριο του 2017 (80%).
  • Οι περισσότερες επιχειρήσεις (47%) κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο σε σύγκριση με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο του προηγούμενου έτους, (37% το 2017). Βέβαια τα τελευταία δύο έτη, αν και όχι η πλειοψηφία, σημαντικό μέρος των επιχειρήσεων βελτιώνει ή σταθεροποιεί τις πωλήσεις του την ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο του Νοεμβρίου.
  • Στις περισσότερες επιχειρήσεις (6 στις 10) το ποσοστό έκπτωσης κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 40%, ενώ στην πλειοψηφία τους κινήθηκαν μεταξύ (11% - 20%).
  • Αυτό που χρήζει παρατήρησης, κατά την ΕΣΕΕ, είναι η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής τους στο θεσμό των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
  • Ενώ το 2014 δεν συμμετείχε το 28% το 2018 το ποσοστό αυτό μειώνεται σε 15%.
  • Μία στις δύο επιχειρήσεις (54%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις στο σύνολο των εμπορευμάτων και το 17% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών.
  • Σε αντίθεση με το ποσοστό της έκπτωσης, το ζήτημα των εκπτωτικών εμπορευμάτων κατά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις έχει αλλάξει κατά την διάρκεια εφαρμογής του μέτρου καθώς περισσότερες από μία στις δύο επιχειρήσεις (54%) θεωρεί ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο φθινοπωρινής - χειμερινής περιόδου, ενώ ποσοστό 23% κρίνει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει αρνητικό αντίκτυπο και 20%  θετικό.
  • Αναφορικά με την χρησιμότητα μιας ξεχωριστής περιόδου ενδιάμεσων εκπτώσεων οι απόψεις μοιάζει να διχάζονται.
  • Όσον αφορά τη λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή των ενδιάμεσων εκπτώσεων η πλειονότητα αναφέρει ότι η λειτουργία της Κυριακής δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο των ενδιάμεσων εκπτώσεων (39%) και το 20% δηλώνει ότι έχει αρνητικό αντίκτυπο.
  • Επίσης, η ανάγκη απασχόλησης προσωπικού την Κυριακή καλύπτεται, είτε προσωπικά από τον επιχειρηματία, είτε με το υπάρχον προσωπικό δηλαδή, να πραγματοποιηθούν επιπλέον προσλήψεις.
  • Τέλος, τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις φαίνεται να καταγράφουν αύξηση του λειτουργικού κόστους από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές ενώ η επισκεψιμότητα φαίνεται να είναι ανεξάρτητη από την λειτουργία της Κυριακής (47,7%).
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ