Minoan Lines

EastMed: Προχωρά το πρότζεκτ για φυσικό αέριο μέσω Κρήτης

Προχωρά το πρότζεκτ που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από Ισραήλ-Κύπρο μέσω Κρήτης

Σε ρότα υλοποίησης αρχίζει και μπαίνει πλέον το μεγάλο ενεργειακό πρότζεκτ του αγωγού EastMed, αγωγού που με κομβικό σημείο την Κρήτη θα αλλάξει – όταν υλοποιηθεί – τον ενεργειακό χάρτη στη ΝΑ Μεσόγειο!

Ο φορέας υλοποίησης του φιλόδοξου πρότζεκτ, η κοινοπραξία IGI Poseidon, περνά τώρα στην επόμενη φάση των μελετών για την κατασκευή του αγωγού, που σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου, μέσω Κύπρου, Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας, στην Ευρώπη…

Πρόκειται για τις μελέτες που αφορούν τη διαμόρφωση του θαλάσσιου πυθμένα, περιβαλλοντικά και μηχανολογικά ζητήματα, καθώς οι προμελέτες για το έργο έδειξαν ότι είναι τεχνικά και εμπορικά βιώσιμο και ανταγωνιστικό.

Ενημέρωση για τις εξελίξεις σε σχέση με τον αγωγό έδωσε στις Βρυξέλλες το στέλεχος της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ε.Ε., Milos Momot, ο οποίος αναφέρθηκε και στις τεχνικές δυσκολίες του έργου, δεδομένου του μεγάλου βάθους της θάλασσας στην περιοχή από την οποία διέρχεται ο αγωγός, μήκους 1.900 χιλιομέτρων.

Ο αγωγός έχει περιληφθεί στη λίστα των λεγόμενων “Projects Of Common Interest” (Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος) στον τομέα της ενέργειας της Ε.Ε. και έχει ήδη λάβει χρηματοδότηση ύψους 34,5 εκατομμυρίων ευρώ, για την κάλυψη μέρους του κόστους των μελετών.

Οι βάσεις προκειμένου να μπει ο EastMed σε τροχιά υλοποίησης τέθηκαν πριν από λίγο καιρό σε συνάντηση κορυφής στην Ιερουσαλήμ, με τη συμμετοχή των υπουργών Εξωτερικών Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδος.

Στη συνάντηση τέθηκε πολιτικά ο στόχος μέχρι τέλος του χρόνου να μπουν οι υπογραφές για να αρχίσει να υλοποιείται το μεγάλο έργο, που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη.

Στο Ισραήλ, κατά τη συνάντηση κορυφής, βρέθηκαν αντιπροσωπίες τεχνοκρατών από τις χώρες που εμπλέκονται στο θέμα του αγωγού της Ανατολικής Μεσογείου. Από την Κύπρο ήταν τεχνοκράτες από το υπουργείο Ενέργειας. Οι τεχνοκράτες Κύπρου, Ισραήλ και Ελλάδας συζήτησαν μια σειρά θεμάτων που αφορούν τον αγωγό.

Ο αγωγός έχει περιληφθεί στη λίστα των λεγόμενων “Projects Of Common Interest” (Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος) στον τομέα της ενέργειας της Ε.Ε. και έχει ήδη λάβει χρηματοδότηση ύψους 34,5 εκατομμυρίων ευρώ, για την κάλυψη μέρους του κόστους των μελετών

Η δήλωση του Ισραηλινού πρωθυπουργού, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, κατά τη συνάντηση με τους υπουργούς Εξωτερικών Κύπρου και Ελλάδας, για τον αγωγό και τη σημασία που έχει το έργο, θεωρήθηκε ως αποτέλεσμα των θετικών μηνυμάτων που έλαβε από τις συναντήσεις των τεχνοκρατών: ότι, δηλαδή, το έργο μπορεί να αρχίσει να υλοποιείται.

Ο αγωγός EastMed εντάχθηκε στον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest-PCIs) της Ε.Ε. το 2013. Τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος αποσκοπούν στην ενίσχυση των διασυνοριακών διασυνδέσεων, της ασφάλειας εφοδιασμού, καθώς και στην επίτευξη των στόχων της Ε.Ε. για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Η περίληψη ενός έργου στη λίστα των PCIs συνεπάγεται ταχύτερη αδειοδότηση και χρηματοδότηση από κοινοτικά κονδύλια. Βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013, η συμμετοχή του σε αυτόν ανανεώθηκε το 2015. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε η συγχρηματοδότησή του από την Ε.Ε. για τη Δράση “Eastern Mediterranean Natural Gas Pipeline – Pre-Feed Studies”.

Το σύνολο των ανωτέρω συγχρηματοδοτούμενων μελετών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο των Pre-Feed Studies καταστούν σαφή την τεχνική εφικτότητα, την οικονομική βιωσιμότητα και την εμπορική ανταγωνιστικότητα του έργου.

Επίσης, επισημαίνουν την προστιθέμενη αξία του αγωγού EastMed, αλλά και το συμπληρωματικό του χαρακτήρα, στο πλαίσιο των προοπτικών εξαγωγής του φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης. Σύμφωνα με τις εν λόγω μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ.α.) ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κυβικά μέτρα φ.α.

Σε ό,τι αφορά στον αγωγό ΤΑΡ, που αποτελεί επίσης τμήμα του νότιου διαδρόμου φυσικού αερίου και περιλαμβάνεται στη λίστα των PCIs, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση της κατασκευής του το 2020. Ο αγωγός θα μεταφέρει αέριο από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, μέσω Αλβανίας, στην Ιταλία, προέλευσης αρχικά από το Αζερμπαϊτζάν και σε επόμενη φάση πιθανώς από το Τουρκμενιστάν.

neakriti.gr

Physical Gym Rethymno

Σχετικά άρθρα