Minoan Lines

Ναυάγιο του «Ηράκλειον»: Η τραγωδία που σημάδεψε την Κρήτη

Σαν σήμερα, δύο τραγωδίες γράφτηκαν με μαύρα γράμματα στην ιστορία της Κρήτης

Πενήντα δύο χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την αποφράδα 8η Δεκεμβρίου του 1966.

Τη «μαύρη» μέρα που περισσότερες από 200 ψυχές βυθίστηκαν μια για πάντα στα παγωμένα νερά του Αιγαίου, λίγα μόλις λεπτά μετά το ναυάγιο του επιβατικού-οχηματαγωγού πλοίου «Ηράκλειον», στ’ ανοικτά της βραχονησίδας Φαλκονέρα, κοντά στη Μήλο.

Το «Ηράκλειον» επρόκειτο να αποπλεύσει στις 7 το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου 1966 από το λιμάνι της Σούδας, με προορισμό τον Πειραιά. Ο απόπλους καθυστέρησε περίπου 20 λεπτά, εξαιτίας της καθυστερημένης άφιξης στο λιμάνι ενός φορτηγού ψυγείου, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε εσπεριδοειδή. Ο λιμενάρχης Χανίων εξέφρασε επιφυλάξεις για την είσοδο του φορτηγού στο πλοίο, λόγω του βάρους του. Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και οι αντιρρήσεις του κάμφθηκαν.

Το μοιραίο, όπως αποδείχθηκε, ψυγείο-φορτηγό φορτώθηκε βιαστικά, χωρίς να τηρηθούν οι προβλεπόμενοι κανόνες ασφαλείας. Τελικά, το πλοίο αναχώρησε για τον προορισμό του στις 7:20 το βράδυ, μεταφέροντας 206 ταξιδιώτες και 65 μέλη του πληρώματος.

Εκείνο το βράδυ, ο καιρός ήταν βροχερός και στο Αιγαίο έπνεαν άνεμοι έντασης 8 έως 9 μποφόρ, σύμφωνα με το σήμα που έφτασε στο Λιμεναρχείο Χανίων. Το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του κάτω από δύσκολες συνθήκες, μέχρι τις 2 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου. Την ώρα που το «Ηράκλειον» βρισκόταν κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, μερικά μίλια βορειοδυτικά της Μήλου, ο κλυδωνισμός του πλοίου έγινε έντονος.

Το βαρύ φορτηγό-ψυγείο «ξέφυγε» από τους τάκους που είχαν τοποθετηθεί, λύθηκε και άρχισε να παλινδρομεί εγκάρσια και να συγκρούεται με δύναμη με τα πλευρικά τοιχώματα, αλλά και την πόρτα εισόδου. Κάποια στιγμή η μία από τις δύο μπουκαπόρτες δεν αντέχει και σπάει, δημιουργώντας ένα τεράστιο ρήγμα 17 τετραγωνικών μέτρων. Τα νερά εισέβαλαν ορμητικά στο γκαράζ, το οποίο δεν άργησε να πλημμυρίσει.

Το πλοίο βυθίζεται μέσα σε ελάχιστο χρόνο, με αποτέλεσμα πάρα πολλοί επιβάτες να παγιδευτούν στις καμπίνες τους. Μερικές δεκάδες μόνο κατάφεραν να βουτήξουν στα παγωμένα νερά.

Τα πολεμικά και εμπορικά πλοία που έφτασαν στο σημείο του ναυαγίου καθυστέρησαν πολύ. Γύρω στις 10 το πρωί, μια ντακότα με συγκυβερνήτη το βασιλιά Κωνσταντίνο υπερίπταται του σημείου του ναυαγίου.

Ο Τύπος θα μιλήσει τότε για κίνηση εντυπωσιασμού του βασιλιά, αλλά υπάρχει και η εκδοχή ότι μετέβη αυτοπροσώπως στο σημείο για να καταρρίψει τους ισχυρισμούς της Τουρκίας ότι η Ελλάδα αδυνατεί να παράσχει βοήθεια σε σκάφη που κινδυνεύουν στο Αιγαίο. Τελικά, τα συνεργεία διάσωσης και τα πλοία που έσπευσαν στον τόπο του ναυαγίου κατορθώνουν να περισυλλέξουν μόνο 47 επιζώντες και 25 σορούς.

Σαν σήμερα όμως, άλλη μία τραγωδία σημειώνεται και σημαδεύει την Κρήτη.

Η 8η Δεκεμβρίου, ωστόσο, αποτελεί ημέρα διπλού πένθους για την Κρήτη και ειδικότερα για τα Χανιά. Μόλις τρία χρόνια μετά το τραγικό ναυάγιο στη Φαλκονέρα, έλαβε χώρα νέο δυστύχημα που σχετίζεται άμεσα και πάλι με την πόλη των Χανίων.

Στις 8 Δεκεμβρίου του 1969, αεροπλάνο της «Ολυμπιακής» που έχει απογειωθεί από τα Χανιά, με προορισμό το αεροδρόμιο του Ελληνικού, πέφτει, λίγο πριν την προσγείωση, στην Κερατέα Αττικής, οδηγώντας στο θάνατο και τους 90 επιβαίνοντες. Το αεροσκάφος Mc Donnel Douglas DC-6Β της «Ολυμπιακής», 11 ετών, με όνομα “Island of Kerkyra”, συνετρίβη στην κορυφή Κερατοβούνι στο Πάνειο Όρος.

neakriti.gr

Σχετικά άρθρα