ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Ρέθυμνο: Διημερίδα για την διαφοροποιημένη μάθηση

0

Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, στο πεδίο της Παιδαγωγικής και της Διδακτικής ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του σχολείου είναι ο προσανατολισμός της διδασκαλίας και της μάθησης στο μέσο μαθητή. Όμως μέσος μαθητής, όπως καταδεικνύουν οι έρευνες, δεν υπάρχει. Πρόκειται για μια κατασκευή που έχει την αφετηρία της στο θετικιστικό παράδειγμα της εκπαιδευτικής έρευνας, όπου ποσοτικοποιούνται οι επιδόσεις των μαθητών και ως πρώτο αποτέλεσμα αυτής της αναγωγής της μαθησιακής διαδικασίας σε αριθμούς αξιοποιείται ο μέσος όρος. Ο μέσος όρος, λοιπόν, είναι μια αναπαράσταση και όχι μια πραγματικότητα.

Στο ερμηνευτικό και πολύ περισσότερο στο κριτικό και χειραφετικό παράδειγμα εκπαιδευτικής έρευνας οι επιδόσεις των μαθητών προσεγγίζονται με ποιοτικότερους τρόπους, οι οποίοι στηρίζονται σε άλλες θεωρήσεις της σχολικής γνώσης, και ειδικά στο εποικοδομιστικό μοντέλο της μάθησης, το οποίο λαμβάνει σοβαρά υπόψη του τις πρότερες γνώσεις των μαθητών, τα βιώματά τους και την κοινωνικοπολιτισμική συνθήκη- περιβάλλον στα διδασκόμενα σχολικά περιεχόμενα. Στις προσεγγίσεις αυτές οι μαθητές διατηρούν την υποκειμενικότητά τους και η έρευνα κατηγοριοποιεί μαθησιακά αποτελέσματα, τα οποία παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις.

Υπάρχουν κατηγορίες μαθητών που ωφελούνται από τις ακολουθούμενες διδακτικές στρατηγικές (κύρια παραδοσιακές), μαθητές που έχουν ελάχιστα μαθησιακά οφέλη από αυτές, μαθητές που αδιαφορούν γι’ αυτό το είδος της ενιαίας διδασκαλίας και ομογενοποιημένης μάθησης, και τέλος στην ακραία περίπτωση, μαθητές που προσπαθούν να την παρακωλύουν.

Ως απόπειρα απάντησης στα σύγχρονα εκπαιδευτικά ζητούμενα το Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Κρήτης (Ρεθύμνου) διοργανώνει παιδαγωγική και διδακτική συζήτηση και βιωματικά εργαστήρια σε (δι)-ημερίδα με κύριο θέμα τη διαφοροποιημένη μάθηση.

Η διαφοροποιημένη ή ευέλικτη μάθηση (differentiationoradaptivelearning) αποτελεί ένα πολυπαραμετρικό πλαίσιο διδακτικών στρατηγικών και μεθόδων, ικανό να ωφελήσει εξίσου μαθητές με διαφορετικές ανάγκες (καλύπτοντας όλο το μαθησιακό φάσμα από τους ασθενέστερους μέχρι αυτούς των υψηλών δυνατοτήτων)στο ίδιο περιβάλλον μάθησης. Παρόλες τις υποδείξεις ερευνητών και διεθνών οργανισμών, η διαφοροποιημένη μάθηση παραμένει εν πολλοίς μία άρρητη πρακτική βασισμένη στην εμπειρία του κάθε εκπαιδευτικού.Για τον λόγο αυτή η επιμόρφωση και επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών πρεσβεύουν την ενδυνάμωση τους σε τέτοιες προσεγγίσεις και πρακτικές.

Με σημείο αφετηρίας το παραπάνω σκεπτικό στην (δι)-ημερίδα που διοργανώνεται, την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019 θα πραγματοποιηθούν δύο κύριες ομιλίες γενικές για τη διαφοροποιημένη μάθηση, οι οποίες θα συνοδεύονται από εκτεταμένη συζήτηση με το κοινό. Το Σάββατο 19 Ιανουαρίου θα διοργανωθούν βιωματικά εργαστήρια σε δύο συνεδρίες. Στην πρώτη συνεδρία θα πραγματοποιηθούν και θα αναλυθούν πρακτικές που υποστηρίζουν τη διαφοροποιημένη μάθηση στη γλώσσα, στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες, σε τρία παράλληλα εργαστήρια. Ακολούθως, η δεύτερη συνεδρία θα εστιάσει σε πρακτικές ανίχνευσης, υποστήριξης και αξιολόγησης χαρισματικών μαθητών στις θεωρητικές και θετικές επιστήμες, σε δύο παράλληλα εργαστήρια.

Η εκδήλωση στοχεύει να ενισχύσει την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών σε μια κρίσιμη καμπή του σχολικού έτους, αυτή της παράδοσης της βαθμολογίας του α’ τετραμήνου. Η παρουσίαση θεωρητικών γνώσεων και πρακτικών εργαλείων αναμένεται(α)να προβληματίσει για τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών κατά το πρώτο τετράμηνο, (β)να εφοδιάσει τους εκπαιδευτικούς με ρεαλιστικές πρακτικές για να διαφοροποιήσουν τη διδασκαλία τους κατά το δεύτερο τετράμηνο του σχολικού έτους, (γ)να ενισχύσει τον αναστοχασμό των εκπαιδευτικών και να τους καταστήσει ικανούς να αναγνωρίσουν αποτυπώσεις διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης στη σύγκριση της αξιολόγησης των μαθητών μεταξύ πρώτου και δευτέρου τετραμήνου.

ΤΟ ΕΠΕΣ  ΚΑΙ Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ