Nova2play με 100 Mbps

Εξπρές διαδικασίες για το νέο ΒΟΑΚ – Το Μάρτιο τα καλά νέα

Όχι μόνο τη παράδοση σε χρήση δύο σημαντικών έργων, του δρόμου Γουρνών-Χερσονήσου και της γέφυρας στο Χαμέζι Σητείας, αλλά και την επόμενη φάση του διπλού διεθνούς διαγωνισμού για τον νέο ΒΟΑΚ φέρνει μαζί του ο Μάρτιος…

Στα τέλη Μαρτίου αναμένεται, όπως γνωστοποίησε σε άτυπη ενημέρωσή του ο υπουργός Υποδομών, η β’ φάση των διεθνών διαγωνισμών παραχώρησης για το τμήμα Χανίων-Χερσονήσου και ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης Λασιθίου.
Η μεγάλη όμως είδηση δεν είναι αυτή, ότι ξεκινά δηλαδή στα τέλη του επόμενου μήνα η δεύτερη φάση των διεθνών διαγωνισμών για τα δύο πρώτα τμήματα του ΒΟΑΚ, ο οποίος με αρχικό προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα υλοποιηθεί τα επόμενα έτη σε όλη τη χώρα… Η μεγάλη είδηση είναι ότι η β’ φάση του διπλού διαγωνισμού θα προχωρήσει με διαφορετική διαγωνιστική φιλοσοφία και μια δραστική αλλαγή που κάνει πολύ πιο ευέλικτες και γρήγορες τις διαδικασίες.

Ποια είναι αυτή; Το υπουργείο προσανατολίζεται πολύ σοβαρά στο να αλλάξει τον πυρήνα του διαγωνισμού και να πάρει αποκλειστικά πάνω του το αντικείμενο της διαμόρφωσης της τελικής τεχνικής πρότασης του νέου ΒΟΑΚ!
Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό που είναι αυτή τη στιγμή σε ισχύ, οι ενδιαφερόμενοι “μνηστήρες” των δύο έργων του ΒΟΑΚ που προκρίνονται στη β’ φάση του λεγόμενου “ανταγωνιστικού διαλόγου” θα κληθούν κανονικά να υποβάλουν προτάσεις για τις τεχνικές προδιαγραφές, τη χάραξη κ.τ.λ.
Ουσιαστικά προβλέπεται ένας διάλογος μακράς διαρκείας, μέσω του οποίου θα προκύψει και το τελικό τεχνικό προφίλ του έργου, δηλαδή από πού θα περνά ο νέος ΒΟΑΚ, πόσες σήραγγες και κοιλαδογέφυρες θα έχει, πού θα είναι οι κόμβοι και όλα τα συναφή τεχνικά στοιχεία. Πέρα από το αμιγώς τεχνικό-κατασκευαστικό κομμάτι κατά τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι θα κληθούν να υποβάλουν τις προτάσεις τους για τους τρόπους χρηματοδότησης και λειτουργίας του έργου.
Αυτό έχει γίνει και με άλλα μεγάλα έργα παραχωρήσεων. Αυτή είναι η “συνταγή” του ανταγωνιστικού διαλόγου που έχει αρχικά προβλεφθεί από την κυβέρνηση για το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης.

Αλλαγή πλάνων

Μέχρι τώρα, ξέραμε ότι το υπουργείο Υποδομών ακολουθούσε πιστά τον σχεδιασμό των διαγωνιστικών διαδικασιών όπως έχει χαραχτεί. Τώρα όμως φαίνεται ότι πάμε σε αλλαγή πλάνων.

Στο υπουργείο έχουν διαπιστώσει, με βάση την εμπειρία από ανάλογες πρακτικές σε άλλα μεγάλα οδικά έργα, πως με την οριστικοποίηση του τεχνικού σχεδιασμού από τους εργολάβους συνήθως προκύπτουν καίριες αλλαγές, με συνέπεια να υπάρχει επιβάρυνση και σε χρόνο και σε χρήμα. Στην κατασκευαστική αγορά, άλλωστε, θεωρούν ουτοπικές τις αναφορές-εξαγγελίες-εκτιμήσεις της κυβέρνησης για υποβολή προσφορών και ανάδειξη αναδόχου για τα τμήματα αυτά του ΒΟΑΚ μέσα στο 2019, αν ακολουθηθεί η αρχική διαγωνιστική διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Άλλωστε και η ίδια η πράξη το καταμαρτυρεί… Εδώ θα έχει χρειαστεί κοντά ένα 5μηνο για την α’ φάση του διπλού διαγωνισμού, που είναι καθαρά προκαταρκτική και αφορά σε μια τυπική περισσότερο αξιολόγηση των εταιρειών και κοινοπραξιών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στην πετυχημένη δημοπράτηση του Οκτωβρίου… πώς είναι δυνατόν – είναι η εύλογη απορία – μέσα σε μερικούς μήνες να ολοκληρωθεί η β’ φάση που είναι πολύ πιο απαιτητική, πολύπλοκη και χρονοβόρα;
Προφανώς, με τον ισχύοντα σχεδιασμό, η β’ φάση δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί μέσα σε μερικούς μήνες και άρα δεν πρόκειται να πάμε σε υποβολή προσφορών και ανάδοχο μέσα στο 2019!

“Φωτογράφισε” τη μεγάλη αλλαγή

Για να κάνουν λοιπόν πιο ευέλικτο το πλαίσιο των διαγωνιστικών διαδικασιών και να “συντομεύσουν” τις διαδικασίες από πλευράς χρόνου, στο υπουργείο Υποδομών το σκέφτονται πολύ σοβαρά να αναλάβουν αποκλειστικά οι υπηρεσίες τους την εκπόνηση των τεχνικών προδιαγραφών του έργου. Κάτι τέτοιο “φωτογράφισε” ευθέως ο υπουργός Υποδομών.

Όπως φέρεται να ανέφερε ο Χρήστος Σπίρτζης, ένα από τα σημαντικότερα θέματα που τέθηκαν επί τάπητος είναι να δοθεί η τεχνική λύση από το υπουργείο και όχι από τα συμμετέχοντα σχήματα. Εφόσον επισφραγιστεί η κομβική αυτή αλλαγή, η οριστική μελέτη του έργου δε θα αποτελεί πια στοιχείο του διπλού διαγωνισμού, αλλά καθίσταται στοιχείο του έργου! Όπερ, δηλαδή, τα διαγωνιζόμενα σχήματα δε θα χρειαστεί να καταθέσουν προτάσεις επί της οριστικής μελέτης του νέου ΒΟΑΚ. Συνεπώς το επόμενο διαγωνιστικό στάδιο “κονταίνει” άρδην από πλευράς χρόνου και θα είναι εφικτό να πάμε στο στάδιο υποβολής δεσμευτικών προσφορών ακόμα και μέσα στο ερχόμενο καλοκαίρι!

Πέρασαν την αξιολόγηση

Μια άλλη είδηση που προκύπτει, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι ότι στη β’ φάση αναμένεται να προκριθούν, περνώντας το κρας-τεστ της αξιολόγησης στην υπό εξέλιξη α’ φάση, όλες, και οι 10 εταιρείες-κοινοπραξίες που κατέθεσαν αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους δύο διαγωνισμούς του νέου ΒΟΑΚ τον Οκτώβριο.
Στη διπλή δημοπράτηση που έγινε στις 18 Οκτωβρίου 2018, εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από 5 σχήματα ανά διαγωνισμό.
Ειδικότερα, για το διαγωνισμό με σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χανίων-Ηρακλείου του νέου ΒΟΑΚ, υπέβαλαν αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος οι ακόλουθες 5 εταιρείες και κοινοπραξίες εταιρειών:
– “ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε.”.
– ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
– J&P ΑΒΑΞ.
– Vinci Concession-Vinci Highways.
– Μυτιληναίος-Acciona (Ισπανία).
Για τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για το τμήμα Ηρακλείου-Νεάπολης, αιτήσεις κατέθεσαν αντίστοιχα τα εξής 5 σχήματα:
– ΑΚΤΩΡ Α.Ε.
– ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
– J&P ΑΒΑΞ.
– SHIKUN & BINUI Limited (Ισραήλ).
– Μυτιληναίος-Intertoll-Acciona (Ισπανία).

Προς δημοπράτηση το “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”

Ένα άλλο εξαιρετικά ενδιαφέρον νέο που βγήκε από την άτυπη ενημέρωση του υπουργού ήταν πως προετοιμάζεται ο δημόσιος διαγωνισμός για το τρίτο και τελευταίο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, που θα δημοπρατηθεί ως συνηθισμένο δημόσιο έργο, με εκτιμώμενο κόστος γύρω στα 65εκατ. ευρώ. Αυτή την εποχή επικαιροποιούνται οι μελέτες του έργου, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ η δημοπράτηση αναμένεται μέσα στο ερχόμενο καλοκαίρι.

neakriti.gr

Σχετικά άρθρα