Nova2play με 100 Mbps

Σούπερ μάρκετ: η αβεβαιότητα, φρένο στην αύξηση τζίρου

Ελαφρά αύξηση του τζίρου, η οποία μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 0,5%, αναμένουν τα στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ για το εξάμηνο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2019 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018. Οι εκτιμήσεις για αύξηση των πωλήσεων βασίζονται κυρίως στις ενδοκλαδικές εξελίξεις και σε προσδοκίες για την κεφαλαιοποίηση σε πωλήσεις και κερδοφορία από τις εξαγορές και συγχωνεύσεις των τελευταίων ετών και λιγότερο σε μια αντίληψη για σημαντική βελτίωση του οικονομικού και πολιτικού περιβάλλοντος. Μάλιστα, η αβεβαιότητα –κοινωνική, οικονομική και πολιτική– ιεραρχείται ως το σημαντικότερο πρόβλημα για το 59% των στελεχών του κλάδου, καθώς το 2019 είναι έτσι κι αλλιώς χρονιά εκλογών και έχει ξεκινήσει με αλλεπάλληλες πολιτικές εξελίξεις.

Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από την εξαμηνιαία έρευνα τάσεων στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, την οποία πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η έρευνα διεξήχθη από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 26 Ιανουαρίου 2019 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 156 ανώτερων και ανώτατων στελεχών επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ και προμηθευτών τους από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα μάρκετινγκ, πωλήσεων, αγορών, οικονομικών, πληροφορικής.

Σύμφωνα με την έρευνα, για τρίτη συνεχή μέτρηση, η πλειονότητα των ερωτηθέντων (33%) εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν αυξητικά, ποσοστό που είναι το μεγαλύτερο που έχει καταγραφεί την τελευταία τριετία. Το 21% αναμένει μείωση, ενώ το υπόλοιπο 46% εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.

Σε ό,τι αφορά την αποτίμηση της οικονομικής κατάστασης της χώρας για το προηγούμενο εξάμηνο, το 52% απάντησε ότι αυτή παρέμεινε αμετάβλητη, ενώ το 24% θεωρεί ότι βελτιώθηκε, ποσοστό ίδιο με αυτό όσων θεωρούν ότι επιδεινώθηκε. Τον Ιούλιο του 2018 το ποσοστό όσων θεωρούσαν ότι η οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώθηκε το προηγούμενο εξάμηνο ήταν μόλις 16%, ενώ το ποσοστό εκείνων που υποστήριζαν ότι επιδεινώθηκε ήταν 31%.

Παρά τη συγκρατημένη αισιοδοξία που καταγράφεται, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά προβλήματα στον κλάδο με τα δύο κυριότερα να οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες. Το 59% θεωρεί μεγαλύτερο πρόβλημα την πολιτική – οικονομική αβεβαιότητα, το 45% τον υψηλό ΦΠΑ, το 38% τη μείωση πωλήσεων, το 34% τη χαμηλή κερδοφορία, το 28% τη γραφειοκρατία και την πολυνομία του Δημοσίου.

Βασική προτεραιότητα των επιχειρήσεων είναι φυσικά η ενίσχυση των πωλήσεων (αυτή την απάντηση έδωσε πρώτη το 75% των ερωτηθέντων), ενώ ακολουθούν οι επενδύσεις στην καινοτομία για τις διαδικασίες, τις υπηρεσίες και τα προϊόντα (41%). Στην τρίτη θέση κατατάσσεται η μείωση του κόστους λειτουργίας (37%), ακολουθεί στην τέταρτη θέση η εξυπηρέτηση πελατών (27%), η αύξηση της παραγωγικότητας (25%), η αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων (24%), η εφαρμογή νέων συστημάτων και διαδικασιών οργάνωσης (23%), η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών (22%) και τέλος η πολυκαναλική διάθεση προϊόντων (20%).

Υπενθυμίζεται ότι οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ενισχύθηκαν το 2018 σε σύγκριση με το 2017, με τη μεν Nielsen να δίνει ως ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεων 2,2%, τη δε IRI 2,7%.

kathimerini.gr

Σχετικά άρθρα

Δείτε επίσης

Close