Nova2play με 100 Mbps

Αντιπαραθέσεις για τον νέο Β.Ο.Α.Κ.

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΧΑΡΑΞΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΧΡΗΣΤΟ ΣΠΙΡΤΖΗ

Συνεχίζεται ο διάλογος για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης με τις διαμαρτυρίες να μην λείπουν, μετά την παρουσίαση της νέας χάραξης που παρουσίασε την Τετάρτη στο Ηράκλειο ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Πρόκειται για μια σειρά επιλογών που προέκυψαν μετά από σχετικές μελέτες και αναφέρονται σε 192 χιλιόμετρα δρόμου. Ο νέος ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Χερσόνησο με βάση τη χάραξη που επέλεξε το υπουργείο Υποδομών, περιλαμβάνει, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους, γέφυρες συνολικού μήκους 18,8 χλμ. και σήραγγες συνολικού μήκους 24,5 χλμ.

«Ή θα πηγαίναμε σε μία λογική μικρού δρόμου χωρίς διαχωριστικά κλπ, ή θα πηγαίναμε σε μια τέτοια λύση που πιστεύουμε ότι είναι η βέλτιστη που θα μπορούσαμε. Η τελική χάραξη που επιλέχθηκε είναι η εναλλακτική χάραξη από Χανιά έως Χερσόνησο και είναι μια πρόταση ελκυστική για τους επενδυτές, με δεσμευτική επένδυση στα 245 εκατ. αντί για 406 εκατ., με δανειακά κεφάλαια περίπου στα 400 εκατ. αντί για 662 εκατ. ευρώ» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης συμπληρώνοντας ότι η διαφορά της μίας χάραξης από την άλλη, αγγίζει το ένα δισ. ευρώ.

Ο προϋπολογισμός, όπως εκτίμησε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών θα ανέλθει στο 1,7 δισ. ευρώ, ενώ σε ότι αφορά το ζήτημα των διοδίων, ο κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε πως οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού δεν θα πληρώνουν διόδια.

Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης, παρουσίασε τα στοιχεία έρευνας και σε ότι αφορά τον κυκλοφοριακό φόρτο του Βόρειου Οδικού Άξονα, ενώ ταυτόχρονα υπενθύμισε τους αυστηρούς κανόνες που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη χρηματοδότηση αυτοκινητοδρόμων.  «Για να έχουμε διατομή αυτοκινητόδρομου και να έχουμε χρηματοδότηση πρέπει να έχουμε κυκλοφοριακούς φόρτους πάνω από 20 χιλιάδες αυτοκίνητα την ημέρα, αυτό ορίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή» εξήγησε, συμπληρώνοντας ότι στην Κρήτη, σε ελάχιστα σημεία αυτοί οι κανόνες πληρούνταν.

«Το μόνο σημείο που ξεπερνάει τις 20 χιλιάδες αυτοκίνητα είναι ο κόμβος Γαζίου – Ανωγείων με 22 χιλιάδες και στον κόμβο Αεροδρομίου με 34 χιλιάδες. Όλα τα υπόλοιπα σημεία όχι δεν φτάνουν τις 20 χιλιάδες, αλλά είναι πολύ χαμηλά, με εξαίρεση το τμήμα Κίσαμος- Χανιά που ήταν έξω από τον αρχικό διαγωνισμό και ξεπερνάει τις 15,5 χιλιάδες. Αν πηγαίναμε σε μία νεοφιλελεύθερη λογική δεν θα έπρεπε να κάνουμε αυτοκινητόδρομο» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης που διευκρίνισε ότι αυτό που λέει η Ν.Δ, για έναν αυτοκινητόδρομο από την Κίσαμο μέχρι τη Σητεία, «ακόμη και με διόδια, δεν θα έβγαινε», συμπληρώνοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «να μιλάει για έργα που μπορούν να γίνουν» και όχι λαϊκίστικες διατυπώσεις.

Ο κ. Σπίρτζης πάντως εξήγησε ότι η Κρήτη θα μπορέσει να έχει τον αυτοκινητόδρομο που θα έπρεπε χρόνια τώρα να έχει υλοποιηθεί, ανεξάρτητα από τους κυκλοφοριακούς φόρτους, καθώς με τον τρόπο που επιλέχθηκε και δεν έχει σχέση με χρηματοδότηση από την Ε.Ε, ξεπερνιέται πρακτικά το «αγκάθι» της χαμηλής κυκλοφορίας σε αρκετά σημεία.

ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΚΡΗΤΗΣ

Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης για την υπογραφή της απόφασης οριστικής χάραξης του ΒΟΑΚ, καθώς και για την απόφαση να προστεθεί το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος Χανίων στο κομμάτι του έργου Χανιά – Χερσόνησος και ζήτησε παράλληλα από τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, να μην ξεχαστούν τα θέματα ωρίμανσης των έργων του ΒΟΑΚ στο Λασίθι.

Στην τοποθέτησή του κατά τη συνέντευξη τύπου στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπου ο Υπουργός Υποδομών παρουσίασε τις εξελίξεις στον ΒΟΑΚ, ο κ. Αρναουτάκης, τόνισε: «Είναι ιδιαίτερα θετικό ότι υπογράφηκε την προηγούμενη εβδομάδα η οριστική χάραξη του ΒΟΑΚ που βρίσκει σύμφωνη την Περιφέρεια, διότι ικανοποιεί το αίτημα που είχε διατυπώσει με επιστολή της η Περιφέρεια», υπενθυμίζοντας την επιστολή με την οποία μαζί με τον ΟΑΚ ζητούσε να μην υπάρχει χάραξη που να καθυστερήσει το έργο και ουσιαστικά να ανακύψει ενδεχόμενο ματαίωσης του λόγω υπέρογκου κόστους και αδυναμία χρηματοδότησης.

«Επίσης είχαμε ζητήσει ως Περιφέρεια Κρήτης ο ΒΟΑΚ να εκτείνεται από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία και τώρα βλέπουμε πως το κομμάτι μέχρι Κίσσαμο περιλαμβάνεται στα 32 πρόσθετα χιλιόμετρα με την απόφαση αυτή», σημείωσε ο Περιφερειάρχης.

Αναφορικά με το νομό Λασιθίου και το τμήμα από το Καλό Χωριό Αγίου Νικολάου μέχρι την Σητεία, ζήτησε από τον Υπουργό να δοθεί εντολή στις Υπηρεσίες να τρέξουν οι μελέτες από τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, σημειώνοντας πως από Παχιά Άμμο μέχρι Ιεράπετρα είναι ώριμη η μελέτη. «Θα περιμένουμε την απόφαση του ΣτΕ για το τμήμα από το Καλό Χωριό μέχρι γέφυρα Φρουζή, γιατί πιστεύουμε πως αν πάει ο δρόμος μέχρι Παχιά Άμμο ή μέχρι και το Καβούσι, τότε θα λύσει πολλά μεγάλα προβλήματα. Θέλω να σας παρακαλέσω να το δείτε αυτό για να μην είναι υπάρχει καμιά αδικία απέναντι στο Λασίθι. Ζητήθηκαν μάλιστα δύο εκ. ευρώ για να προχωρήσουν οι μελέτες του δρόμου μέχρι τη Σητεία και θέλουμε να προχωρήσει η διαδικασία αυτή και να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες για να μπορούν να προχωρήσουν μετά και τα έργα», τόνισε ο Περιφερειάρχης.

Να σημειωθεί ακόμα πως ο Περιφερειάρχης Κρήτης ζήτησε από τον Υπουργό Μεταφορών στο μεσοδιάστημα και μέχρι να ξεκινήσει να υλοποιείται το έργο του ΒΟΑΚ, να προωθηθεί το έργο της οδικής ασφάλειας ύψους 25 εκ. ευρώ. διότι υπάρχουν έργα στον οδικό άξονα, όπως της Αγίας Πελαγίας και το Φόδελε – Λινοπεράματα, που πρέπει να ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας.

ΣΚΛΗΡΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ

Σκληρή κριτική εξαπέλυσε στην Κυβέρνηση ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης αναφορικά με τις εξαγγελίες για τον Β.Ο.Α.Κ.. Ο Ρεθεμνιώτης Βουλευτής κατηγορεί την Κυβέρνηση για προχειρότητα και σκοπιμότητες προεκλογικού χαρακτήρα και τονίζει ότι πρέπει να σταματήσει επιτέλους ο εμπαιγμός για το σημαντικότερο έργο υποδομής της Κρήτης.

Στην δήλωση του, ο κ. Κεφαλογιάννης είπε τα εξής:

«Η προχειρότητα με την οποία λειτουργεί η Κυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα δεν έχει προηγούμενο. Ωστόσο, αναφορικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης έχουν πραγματικά ξεπεράσει κάθε όριο. Το μόνο που μένει είναι να ζωγραφίσουν σε κάποιο μουσαμά το έργο και να μας πουν ότι υλοποιήθηκε από την Κυβέρνηση! Πρέπει επιτέλους να καταλάβει ο κ. Σπίρτζης ότι ο εμπαιγμός για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα πρέπει να σταματήσει.

Όταν οι ίδιοι μας έλεγαν ότι αρχικά το 2018 και μετά το 2019 θα ξεκινούν εργασίες, το μόνο που έγινε ήταν να απενταχθούν έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση όπως το Πάνορμο – Εξάντης, αφαιρέθηκαν αρμοδιότητες και ανθρώπινο δυναμικό από τον ΟΑΚ, δεν προχώρησε η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού και ουσιαστικά υπήρξε απόλυτη στασιμότητα. Μας πήρε σχεδόν τέσσερα χρόνια, αμέτρητες επισκέψεις και διθυραμβικές δηλώσεις για να μάθουμε το περιβόητο σχέδιο της Κυβέρνησης.

Μετά από όλα αυτά, είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι η προμελέτη που παρουσιάστηκε δεν έχει κατατεθεί στους φορείς της Κρήτης για να ενημερωθούν και να διατυπώσουν τις απόψεις τους για ενδεχόμενα προβλήματα. Ο κ. Σπίρτζης οφείλει επιτέλους να σεβαστεί τους φορείς και τους πολίτες του νησιού να απαντήσει ξεκάθαρα σε ουσιαστικά ζητήματα που προκύπτουν από το σχεδιασμό του.

Η χάραξη που ανακοινώθηκε αφορά μόνο το τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος μήκους 200 χιλιομέτρων. Για τα υπόλοιπα 100 χιλιόμετρα που αφορούν 35 Χανιά – Κίσσαμος δεν υπάρχουν μελέτες ούτε καν σε προκαταρκτικό στάδιο και 65 από Άγιο Νικόλαο μέχρι Σητεία δεν περιλαμβάνονται στο σχεδιασμό. Επιπρόσθετα, η συγκεκριμένη εναλλακτική χάραξη σύμφωνα πάντα με τον Υπουργό, θα εκμεταλλευθεί μέγιστα την υπάρχουσα απαλλοτρίωση, δηλαδή ακολουθεί κυρίως τη σημερινή χάραξη, σε αντίθεση με δηλώσεις του ιδίου (30-4-2018) ότι η νέα χάραξη θα είναι διαφορετική. «Δεν θα γκρεμίσουμε τη μισή Κρήτη για το νέο ΒΟΑΚ», έλεγε τότε χαρακτηριστικά. Τώρα, λοιπόν, πώς περνά η χάραξη στις περιοχές του Αδελιανού και του Πηγιανού Κάμπου, στον Εσταυρωμένο, το Σφακάκι, τη Σκαλέτα, το Λατζιμά, στο Πάνορμο και τη Σκεπαστή στο νομό Ρεθύμνου, χωρίς να διαπλατύνει τον υφιστάμενο δρόμο; Επίσης, τι γίνεται με τη χάραξη σε σχέση με το ΣΧΟΑΠ της Επισκοπής και του Πετρέ;

Τέλος, δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τη φάση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, που δεν φαίνεται να είναι και τόσο σύντομη (καθώς τέτοια μελέτη δεν υπάρχει) όπως επίσης και κτηματολόγια με απαλλοτριώσεις. Σε ό,τι αφορά τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, αυτή είχε σκοπό να εκπονήσει τις απαιτούμενες μελέτες (αναγνωριστικές, προμελέτες, γεωλογικές, κυκλοφοριακές, οικονομοτεχνικές, περιβαλλοντικές, κτηματολόγια, κ.ά.) στο σύνολο του ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι Σητεία προκειμένου να υπάρχουν όλα τα δεδομένα για τη βέλτιστη επιλογή του μοντέλου δημοπράτησης και χρηματο-οικονομικής ανάλυσης, συνολικά και όχι τμηματικά.

Βλέπουμε, λοιπόν, μια απίστευτη προχειρότητα με αποκλειστικό γνώμονα τη δημιουργία εντυπώσεων. Ξεκαθαρίζουμε ότι η Νέα Δημοκρατία έχει αναπτύξει μια πλήρη ολοκληρωμένη και κοστολογημένη θέση για τον Β.Ο.Α.Κ. τον οποίο έχει εντάξει στις άμεσες προτεραιότητες για τις υποδομές της χώρας μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό που θα αξιοποιεί την εμπειρία από τις προηγούμενες παραχωρήσεις και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα οδηγήσουν στη δημιουργία ενός σύγχρονου εθνικού οδικού δικτύου.»

ΕΠΙΘΕΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ

Δριμύτατη κριτική για τις ανακοινώσεις του υπουργού υποδομών για το ΒΟΑΚ άσκησε και η Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης, η οποία ανακοίνωσε τα εξής:

«Για άλλη μία φορά ο Υπουργός Υποδομών – όπως και όλοι οι προηγούμενοι υπουργοί, όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων – ξεδίπλωσε τη μπαγιάτικη προπαγάνδα των “μεγάλων έργων”, με ξαναζεσταμένες εξαγγελίες για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Δίπλα στεκόταν ο Περιφερειάρχης.

Η πολύχρονη άρνηση όλων των κυβερνήσεων να χρηματοδοτήσουν από τον κρατικό προϋπολογισμό την κατασκευή σύγχρονου και ασφαλή δημόσιου αυτοκινητόδρομου στη θέση του ΒΟΑΚ, οδήγησε  σε εκατοντάδες νεκρούς, στην τεράστια υποβάθμιση με κατάρρευση ολόκληρων τμημάτων από έντονα καιρικά φαινόμενα.

Τώρα ο υπουργός της δήθεν αριστεράς δήλωσε πως είναι έτοιμη επιτέλους η μελέτη για ΒΟΑΚ από Καστέλλι ως Χερσόνησο, προϋπολογισμού 1,7 δις και ομολόγησε ανοιχτά, ότι έγινε με κριτήριο να είναι «ελκυστική για τους επενδυτές» ! ! !

Πάνω απ’ όλα, τα κέρδη των μονοπωλιακών ομίλων, από την κατασκευή και την εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ και όχι οι λαϊκές ανάγκες. Είτε με διόδια, είτε με νέους φόρους που θα βγουν και πάλι από την τσέπη του λαού. Πικρή εμπειρία έχουν οι κάτοικοι άλλων περιοχών της Ελλάδας που ακριβοπληρώνουν ιδιωτικούς αυτοκινητόδρομους, όπως η Αττική οδός, η Ιονία οδός κλπ.

Καμία εμπιστοσύνη στην «ανάπτυξή» τους.

Μόνο η λαϊκή πάλη και η ενίσχυση της Λαϊκής Συσπείρωσης σε περιφέρεια και δήμους, στις ερχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις, μπορεί να βάλει φραγμούς στα αντιλαϊκά σχέδια τους. Καλούμε το λαό να διεκδικήσει ένα Βόρειο Οδικό Άξονα και συνολικά σύγχρονο ασφαλές οδικό δίκτυο στη Κρήτη που σήμερα είναι παραπάνω από απαραίτητο, με ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλη μορφής εκμετάλλευση και δανεισμό που θα τον πληρώσουν και πάλι οι ίδιοι. Συνολικά να διεκδικηθούν έργα υποδομών που θα υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες.»

Ν. Μαλλιαρός: «Μπαράζ ανευθυνότητας από την κυβέρνηση για τον ΒΟΑΚ»

Τις εξαγγελίες Σπίρτζη για τον ΒΟΑΚ σχολίασε ο Νίκος Μαλλιαρός. Με δεδομένη τη συνεχή ενασχόληση του με ζητήματα υποδομών και την εμπειρία που απέκτησε κατά τη θητεία του στον ΟΑΚ, το στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας κατηγόρησε την Κυβέρνηση για παλινωδίες που στέλνουν τον ΒΟΑΚ στις καλένδες. Σχολίασε χαρακτηριστικά:

«Τα στελέχη της Κυβέρνησης έχουν επιδοθεί σε ένα μπαράζ ανευθυνότητας για τον ΒΟΑΚ όμως ο κ. Σπίρτζης το τερμάτισε! Ξεκινήσαμε με τις δηλώσεις Βαρουφάκη ότι το νέο δίκτυο θα χαλάσει το τοπίο και τέσσερα χρόνια μετά καταλήγουμε στην πλήρη δικαίωση της θέσης που είχαμε αναπτύξει ως ΟΑΚ για την αναγκαιότητα της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού ως απαραίτητο συστατικό για μια σοβαρή προσπάθεια για το οδικό δίκτυο στη Κρήτη.

Η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού είναι η παρακαταθήκη της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ και της προηγούμενης διοίκησης του ΟΑΚ, και αφού χάθηκε πολύτιμός  χρόνος με μεγαλοστομίες και αλλοπρόσαλλες ιδέες καταλήγουμε πάλι εκεί.

Έλεγαν για εντελώς διαφορετική χάραξη τώρα λένε θα εκμεταλλευθούν  μέγιστα την υπάρχουσα απαλλοτρίωση, δηλαδή τη σημερινή χάραξη! Τα χρονοδιαγράμματα της Κυβέρνησης καταρρέουν πριν από κάθε νέα επίσκεψη του κ. Σπίρτζη. ενώ για περιβαλλοντικούς όρους ούτε συζήτηση.

Παρ’ όλα αυτά είμαι σίγουρος ότι λίγο πριν τις εκλογές θα μπει κάπου στον ΒΟΑΚ μια κορδέλα για τον κ. Σπίρτζη και τον κ. Τσίπρα όπως ακριβώς έγινε με το μετρό της Θεσσαλονίκης! Θα τους πρότεινα το σημείο Πάνορμό Εξάντης! Ευτυχώς οι Κρητικοί έχουν αντιληφθεί το μέγεθος της κοροϊδίας τους».

Σχετικά άρθρα