ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Aλαλούμ διαρκείας με τις τριετίες

0

Πλήρης σύγχυση εξακολουθεί να επικρατεί στα λογιστήρια δεκάδων χιλιάδων επιχειρήσεων σε σχέση με το αν πρέπει ή όχι να δώσουν επίδομα τριετίας σε όσους εργαζομένους έχουν προϋπηρεσία άνω των 3 ετών.

Άλλες επιχειρήσεις δεν δίνουν το εν λόγω επίδομα από τον περασμένο μήνα –παρά τη σχετική υπουργική εγκύκλιο–, άλλες το δίδουν σημειώνοντας στην ειδική πλατφόρμα δήλωσής του πως διατηρούν κάθε νόμιμη επιφύλαξη, ενώ άλλες πάλι επιχειρήσεις το καταβάλλουν χωρίς... επιφύλαξη.

Αφετηρία των τριών διαφορετικών στάσεων τις οποίες κρατούν οι επιχειρήσεις σε σχέση με το εν λόγω επίδομα ήταν η ασαφής εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας, λίγες μέρες μετά την υπογραφή της υπουργικής απόφασης αύξησης του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με την οποία έπρεπε από 1/2/2019 να αυξηθεί 11% ο μικτός κατώτατος μισθός και σε όσους είχαν κατοχυρώσει επίδομα μισθολογικής ωρίμανσης (10% για τους υπαλλήλους και 5% για τους εργατοτεχνίτες) το 2012 λόγω του ότι είχαν κλείσει τότε πάνω από 3 έτη απασχόλησης.

Τι λένε ΣΕΒ, Βρυξέλλες

Ωστόσο, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) έχει διαμηνύσει, αμέσως μετά την έκδοση της σχετικής εγκυκλίου, πως το σχετικό επίδομα έχει καταργηθεί από το 2014 και, συνεπώς, δεν τίθεται ζήτημα αύξησης επιπλέον 5%-10% λόγω του επιδόματος τριετίας πέραν εκείνης του 11% στον κατώτατο μισθό ανεξαρτήτως προϋπηρεσίας.

Την ίδια θέση με τον ΣΕΒ υποστηρίζει σε γενικές γραμμές και η Κομισιόν στη 2η έκθεση για την ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας, επισημαίνοντας πως το εν λόγω επίδομα έχει πάψει να υφίσταται "επί της αρχής", σημειώνοντας όμως –χωρίς άλλα σχόλια ή κατευθύνσεις πολιτικής– πως η ελληνική κυβέρνηση έκανε άλλη νομική ερμηνεία.

Παρ' όλα αυτά, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του "Κ", η στάση των επιχειρήσεων κάθε άλλο παρά ενιαία είναι. Πιο αναλυτικά, τηρούν τρεις μισθολογικές πρακτικές απέναντι στους εργαζομένους οι οποίοι έπαιρναν στο παρελθόν το εν λόγω επίδομα. Συγκεκριμένα:

1) Μια μερίδα των επιχειρήσεων δεν δίνει καθόλου το εν λόγω επίδομα, παρά μόνο την αύξηση 11% επί του μικτού κατώτατου μισθού άγαμου ανειδίκευτου εργάτη. Έτσι, καταβάλλουν από τον περασμένο μήνα μόνο τον νέο κατώτατο των 650 ευρώ/μήνα μικτά, έναντι των 586 ευρώ /μήνα μικτά τον οποίο κατέβαλλαν έως και τον Ιανουάριο του 2019, ανεξάρτητα από την προϋπηρεσία του κάθε εργαζομένου.

2) Μια δεύτερη μερίδα επιχειρήσεων δίδει το επίδομα τριετίας. Ωστόσο, στην ειδική πλατφόρμα στο πληροφοριακό σύστημα "Εργάνη" στην οποία δηλώνονται οι μεταβολές στις αμοιβές, στο πλήθος των εργαζομένων και στον τύπο των συμβάσεων, σημειώνεται πως διατηρείται κάθε νόμιμη επιφύλαξη για αυτή την παροχή. Και αυτό γιατί –σύμφωνα με τον ΣΕΒ και την Κομισιόν– είναι νομικά ασαφές το αν είναι υποχρεωμένες οι επιχειρήσεις να δώσουν αυτό το επίδομα. Έτσι, σε περίπτωση που οριστεί οτιδήποτε διαφορετικά στο θεσμικό πλαίσιο στο μέλλον, το επίδομα αυτό θα πρέπει ίσως να επιστραφεί.

3) Μια τρίτη και τελευταία μερίδα επιχειρήσεων δίδει το εν λόγω επίδομα, χωρίς όμως "αστερίσκο". Ωστόσο, πολλές από αυτές δηλώνουν στην ειδική πλατφόρμα με λανθασμένο τρόπο την προϋπηρεσία του εργαζομένου, καθώς, αντί να δηλώνουν το έτος της έναρξης της προϋπηρεσίας, π.χ. το 2008, δηλώνουν το πλήθος των ετών της προϋπηρεσίας, δηλαδή 11 χρόνια, σύμφωνα με το ίδιο παράδειγμα.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ