Σταύρος Αρναουτάκης

Αγορά βιβλίων στην Ελλάδα (και στον κόσμο)

Από την εφεύρεση της εκτύπωσης, τα βιβλία αποτελούν μία από τις σημαντικότερες πηγές πληροφόρησης για τον περιβάλλοντα κόσμο. Αν και τώρα το Διαδίκτυο έχει αναλάβει ηγετικό ρόλο, τα βιβλία εξακολουθούν να είναι η πηγή όχι μόνο της γνώσης αλλά και των ιδεών και της έμπνευσης.

Η Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου και Πνευματικής Ιδιοκτησίας, η οποία ιδρύθηκε από την UNESCO, γιορτάζεται για αρκετές δεκαετίες. Αυτή η σχετικά νέα γιορτή ήταν μια έμπνευση για την ομάδα αναλυτών του Picodi.com για να ελέγξουν πώς, πότε, γιατί και αν οι Έλληνες αγοράζουν βιβλία και ποια είναι η στάση των αναγνωστών απέναντι στη λογοτεχνία.

Πότε αγοράζουμε βιβλία

Ο σημαντικός αριθμός ηλεκτρονικών βιβλιοπωλείων είναι η καλύτερη απόδειξη ότι οι Έλληνες αγοράζουν βιβλία. Οι στατιστικές αναφέρουν ότι η ζήτηση βιβλίων σε ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία αυξάνεται τον Νοέμβριο (20% όλων των ετήσιων συναλλαγών). Κατά τη διάρκεια της σημαντικότερης περιόδου ηλεκτρονικής πώλησης του έτους, το Black Friday, τα βιβλία δεν είναι τα πιο δημοφιλή προϊόντα. Ωστόσο, η αυξημένη δραστηριότητα των χρηστών του διαδικτύου αντικατοπτρίζεται επίσης στον κύκλο εργασιών του ηλεκτρονικού βιβλιοπωλείου κάνοντας τον Νοέμβριο την πιο καυτή περίοδο για πωλητές βιβλίων. Σημαντική μείωση του ενδιαφέροντος σημειώνεται τον Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο (5% το καθένα)

Γιατί αγοράζουμε βιβλία

Διεξήγαμε μια έρευνα μεταξύ των Ελλήνων για να μάθουμε πώς αγοράζουν βιβλία. Δεν προσπαθήσαμε να προσδιορίσουμε τον αριθμό των ανθρώπων που διαβάζουν. Ο σημαντικότερος στόχος ήταν να κατανοηθούν οι καταναλωτικές τάσεις στον τομέα της ανάγνωσης.

Από που παίρνουν οι Έλληνες βιβλία; Το 57% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αγοράζει βιβλία σε βιβλιοπωλεία. Ο δανεισμός από τις βιβλιοθήκες είναι λιγότερο δημοφιλής (9%), όπως και ο δανεισμός από τους φίλους (μόνο 5%). Το υπόλοιπο 29% παραδέχθηκε ότι δεν διαβάζει πολύ ή δεν ενδιαφέρεται καθόλου για τα βιβλία.

Στην ερώτηση «Έχετε αγοράσει τουλάχιστον ένα βιβλίο κατά το τελευταίο έτος;»- η απάντηση ήταν θετική για το 70% των γυναικών και το 58% των ανδρών.

Αυτοί οι ερωτηθέντες ήταν οι ομάδες-στόχοι, οι οποίοι έθεσαν ερωτήματα σχετικά με τις προτιμώμενες μορφές βιβλίων και τα αγαπημένα είδη.

Η αγορά βιβλίων με τη μορφή ηχητικών βιβλίων (audiobooks) γίνεται όλο και πιο δημοφιλής στον κόσμο κάθε χρόνο. Ωστόσο, στην Ελλάδα, τα audiobooks εξακολουθούν να μην έχουν μεγάλη αναγνώριση. Κατά το τελευταίο έτος, το 2% των ερωτηθέντων αγόρασε ένα ηχητικό βιβλίο σε ηλεκτρονική μορφή ή σε ένα CD (1%).

Τα παραδοσιακά, χάρτινα βιβλία συνεχίζουν να είναι τα πιο δημοφιλή στους Έλληνες αναγνώστες. Το 34% παραδέχτηκε ότι αγόρασε βιβλία σε ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ το 63% των ερωτηθέντων αγόρασε βιβλία σε βιβλιοπωλεία.

43% των ερωτηθέντων αγοράζει βιβλία σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους. Οι συστάσεις φίλων (33%), οι λογοτεχνικές υποψηφιότητες (25%) και οι κυκλοφορίες ταινιών που βασίζονται στο βιβλίο (13%) διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο κατά την λήψη απόφασης αγοράς. Τις περισσότερες φορές, τα βιβλία αγοράζονται υπό την επίδραση μιας καλής τιμής/έκπτωσης (46%). 38% πιστεύει ότι οι τιμές είναι επαρκείς και μόνο 16% δήλωσε ότι οι τιμές των βιβλίων είναι υπερβολικά υψηλές.

Γιατί οι Έλληνες αγοράζουν βιβλία; Οι περισσότεροι το κάνουν επειδή απλά αγαπούν την ανάγνωση (54%). Το σχεδόν ένα τέταρτο (24%) αγοράζει βιβλία για σπουδές ή εργασία και 12% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η πράξη αγοράς βιβλίων αποτελεί θεραπεία για το στρες.

Τα πιο δημοφιλή λογοτεχνικά είδη

Οι περισσότεροι αναγνώστες επέλεξαν μυθιστόρημα (73%) ως το αγαπημένο τους είδος βιβλίου. Επιστημονική λογοτεχνία και διδακτικά βιβλία είναι επίσης δημοφιλής μεταξύ των Ελλήνων αναγνωστών.

Δεν υπάρχει τίποτα ασυνήθιστο στο γεγονός ότι οι αναγνώστες προτιμούν μυθιστόρημα πάνω από τα βιβλία non-fiction. Το ευρύ φάσμα των ειδών που υπάρχει διευκολύνει τους αναγνώστες σε όλο τον κόσμο να βρουν κάτι ιδανικό για αυτούς. Μεταξύ των πιο δημοφιλών ειδών είναι το θρίλερ, sci-fi και η φαντασία,η ιστορική και η περιπετειώδη λογοτεχνία. Το λιγότερο ενδιαφέρον παρουσιάζεται στην ποίηση και τα συναισθηματικά/ ρομαντικά βιβλία.

Η συντριπτική πλειοψηφία (68%) αγοράζει περιστασιακά βιβλία – μερικές φορές το χρόνο, ενώ μόνο 22% των ερωτηθέντων είναι πρόθυμοι να αγοράσουν βιβλία μία φορά το μήνα.

Οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες (83%) είναι ικανοποιημένοι με τα βιβλία που διατίθενται στην αγορά. Το 17% των ερωτηθέντων είναι της άποψης ότι οι εκδοτικοί οίκοι της Ελλάδας δεν δημοσιεύουν αρκετούς τίτλους.

Ποιά χώρα διαβάζει το λιγότερο;

Πρέπει να τονιστεί ότι ο σκοπός της μελέτης μας δεν είναι να καθορίσουμε το πιο αναγνωστικό έθνος στον κόσμο, μπορούμε όμως να εντοπίσουμε χώρες όπου τα βιβλία αγοράζονται πιο συχνά. Αυτές είναι η Τουρκία, η Ρωσία και η Ισπανία.

Η Ελλάδα τοποθετείται αρκετά χαμηλά, καθώς μόνο το 64% των ανθρώπων αγόρασε τουλάχιστον ένα βιβλίο πέρυσι .

Μεθοδολογικές σημειώσεις

Η μελέτη αυτή βασίζεται στα εσωτερικά δεδομένα της πλατφόρμας Picodi.com σχετικά με τις συναλλαγές σε ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία και στα αποτελέσματα μιας έρευνας που διεξήχθη μεταξύ 7.800 ατόμων από 41 χώρες τον Μάρτιο του 2019.

Nova Professional Economy 23 euro!!!

Σχετικά άρθρα