ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Πειραματικά σχολεία Πανεπιστημίου Κρήτης - Βιωματική εκπαίδευση στη βιώσιμη κινητικότητα

0

“Πες μου και θα ξεχάσω. Δείξε μου και μπορεί να θυμηθώ. Κάνε με να

συμμετάσχω και θα καταλάβω.”

Κομφούκιος

Οι βιωματικές μαθησιακές δραστηριότητες που δίνουν έμφαση στον σημαντικό ρόλο που παίζει η εμπειρία στη διαδικασία της μάθησης, καθώς και στους δεσμούς μεταξύ της σχολικής τάξης, της καθημερινής ζωής των μαθητών και της κοινωνικής πραγματικότητας αποτελούν προσέγγιση που υπηρετεί την εκπαίδευση για την αειφορία. Την εκπαίδευση, δηλαδή, των μαθητών στην ιδιότητα του κριτικά σκεπτόμενου πολίτη που έχει την ικανότητα να κατανοεί τις σύγχρονες περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις αλλά και να δρα συλλογικά και δημοκρατικά για την αντιμετώπισή τους.

Η εκπαιδευτική δραστηριότητα που πραγματοποιήθηκε στις 28 Μαρτίου 2019 στην αίθουσα του Δημοτικού συμβουλίου του Δημαρχείου Ρεθύμνου από τα Πειραματικά σχολεία υιοθετούσε και προωθούσε αυτή την κατεύθυνση. Σχεδιάστηκε από τους υπεύθυνους περιβαλλοντικών προγραμμάτων των Πειραματικών σχολείων, Ειρήνη Βογιατζή και Αντώνη Χαλκεύς - Εκπαιδευτικοί του Πειραματικού Λυκείου Πανεπιστημίου Κρήτης  και Ιγνατία Κωφοπούλου - Καθηγήτρια Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Κρήτης – και την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, κα Μαριάννα Καλαϊτζιδάκη. Υλοποιήθηκε με τη συνδρομή και συνεργασία της ομάδας του ευρωπαϊκού προγράμματος Civitas Destinations και του Δήμου Ρεθύμνου.

Οι μαθητές της Γ΄ τάξης του Πειραματικού Γυμνασίου Π.Κ και οι μαθητές της Α’ τάξης Λυκείου του Πειραματικού Λυκείου Π.Κ.  οι οποίοι εκπονούν το πανελλήνιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τον ενεργό πολίτη "Νοιάζομαι και Δρω" και το περιβαλλοντικό πρόγραμμα My City Tour αντίστοιχα,  ξεκίνησαν τη δράση προσομοιώνοντας μια κατάσταση, αυτή που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της πόλης μας με προβλήματα όρασης. Με δεμένα μάτια οι μισοί μαθητές, έχοντας ως οδηγούς τους υπόλοιπους, διένυσαν την απόσταση από το Πειραματικό Λύκειο μέχρι το Δημαρχείο. Προκλήθηκαν μ’ αυτόν τον τρόπο νέα βιώματα και προσωπικό ενδιαφέρον και στις δύο ομάδες. Αυτό πυροδότησε τη συζήτηση  που ακολούθησε με τον συντονισμό της κας Καλαϊτζιδάκη. Οι μαθητές κατέθεσαν τις δυσκολίες που έπρεπε να ανταπεξέλθουν και τα συναισθήματα που βίωσαν. Η παρουσίαση από την κα Καλαϊτζιδάκη των προβλημάτων αλλά και των δικαιωμάτων των ατόμων με θέματα κινητικότητας ΑμεΑ κινητοποίησε και διανοητικά τους μαθητές, ώστε να υπερβούν την προσωπική τους εμπειρία, να κατανοήσουν σε βάθος το θέμα και να προβληματιστούν.

 Στην κατανόηση όλων των πλευρών του ζητήματος προσβασιμότητας και βιώσιμης κινητικότητας συνέβαλε και η συζήτηση με τον Πρόεδρο του Δ.Σ κ. Τάσο Παπαδουράκη και τα στελέχη του Τμήματος Προγραμματισμού και Παρακολούθησης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του Δήμου, κα Ναταλία Κυριακοπούλου, κ. Βασ. Μυριοκεφαλιτάκη και κο Θωμα Παπαδογιάννη. Ο κος Παπαδουράκης υπογράμμισε τη σημασία της κοινωνικής ευαισθητοποίησης για τη βιώσιμη κινητικότητα και την προτεραιότητα του Δήμου Ρεθύμνης σε αναβαθμισμένες και καινοτόμες υπηρεσίες κινητικότητας τόσο στους πολίτες όσο και στους τουρίστες  μέσω προγραμμάτων, όπως το Civitas Destinations, ενώ οι διαχειριστές του Προγράμματος  από πλευράς Δήμου Ρεθύμνης έδωσαν διευκρινιστικές απαντήσεις σε ερωτήματα των μαθητών σχετικά με θέματα προσβασιμότητας που παρατηρούνται στην πόλη.

Μέσα από αυτόν τον προβληματισμό προέκυψε η οικειοποίηση του θέματος που τροφοδότησε τη σκέψη και τη δημιουργικότητά των μαθητών για αναζήτηση δράσεων. Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες και πρότειναν δράσεις ευαισθητοποίησης, εφικτές γι’ αυτούς, που δεσμεύτηκαν να υλοποιήσουν. Πρότειναν: τη διοργάνωση εκδήλωσης με βιωματικές δράσεις, τη δημιουργία ραδιοφωνικού σποτ, δημοσιεύσεις σε social media, τη δημιουργία και διανομή φυλλαδίων και τον σχεδιασμό αφισών.

Τις προτάσεις τους κατέθεσαν και συζήτησαν με τον Δήμαρχο Ρεθύμνης κ. Γ. Χ. Μαρινάκη. Σε κλίμα εποικοδομητικού διαλόγου τονίστηκε η σημασία της συνεργασίας αλλά και της πίστης ότι τα άτομα μπορούν να γίνουν φορείς αλλαγής στην αντιμετώπιση ζητημάτων προσβασιμότητας και βιώσιμης κινητικότητας με δράσεις προσανατολισμένες στο σεβασμό των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων αλλά και του δημόσιου χώρου και την προστασία του ως κοινού αγαθού. Όπως μάλιστα επεσήμανε ο κος Μαρινάκης,  τέτοιες εκπαιδευτικές δράσεις δημιουργούν αισιοδοξία για τη διαμόρφωση ενεργών και δημοκρατικών πολιτών.

Με τα ειλικρινή συγχαρητήρια στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, την προσφορά σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή του οδηγού προσβασιμότητας από το πρόγραμμα Ρέθυμνο-Αγία Νάπα: «Καθολικά προσβάσιμες πόλεις»  και την υπόσχεση ότι ο Δήμος Ρεθύμνου θα συνδράμει στην άμεση υλοποίηση των προτεινόμενων από τους μαθητές δράσεων και θα συνεχίσει τη συνεργασία του με το Πειραματικό Γυμνάσιο και Λύκειο ολοκληρώθηκε η συνάντηση.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί του Πειραματικού Γυμνασίου και του Πειραματικού Λυκείου Πανεπιστημίου Κρήτης ευχαριστούν θερμά: την κα Μαριάννα Καλαϊτζιδάκη για τη συνεργασία και καθοδήγηση στον σχεδιασμό και υλοποίηση της δράσης, τον Δήμο Ρεθύμνου και τον Πρόεδρο του Δ.Σ κ. Τάσο Παπαδουράκη για την παραχώρηση της αίθουσας του Δημοτικού συμβουλίου, τα στελέχη του Τμήματος Προγραμματισμού και Παρακολούθησης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του Δήμου, κα Ναταλία Κυριακοπούλου, κ. Βασ. Μυριοκεφαλιτάκη και κο Θωμα Παπαδογιάννη για την εποικοδομητική συνεργασία- επόμενη δράση της οποίας είναι η διεξαγωγή μαθητικού συνεδρίου τον Σεπτέμβριο στο πλαίσιο της Ευρωπαικής εβδομάδας κινητικότητας - και τον Δήμαρχο κ. Γ. Χ. Μαρινάκη για τη συνεργασία και υποστήριξη των εκπαιδευτικών δράσεων των σχολείων μας.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ