Στο νέο εθνικό πλαίσιο για την προαγωγή της οδικής ασφάλειας αλλά και στα μέτρα αναβάθμισης της ποιότητας ζωής στα αστικά αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, μιλώντας το απόγευμα της Παρασκευής σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε στο Δημαρχείο Ρεθύμνου με αφορμή τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας.
Όπως τόνισε ο κ. Κεφαλογιάννης, κεντρικός στόχος της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η χάραξη και η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής για την προαγωγή της οδικής ασφάλειας και της ασφαλούς μετακίνησης.
Στο πλαίσιο αυτό παρουσίασε τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί ενώ έκανε λόγο για σειρά από δυνατότητες που έχουν οι δήμοι στο πλαίσιο των προγραμμάτων βιώσιμης κινητικότητας και δήλωσε, ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προχωρήσει στην έκδοση Τεχνικών Οδηγιών για μέτρα ήπιας κυκλοφορίας που αποσκοπούν στην αποφυγή ή μείωση των ατυχημάτων, στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος βελτιώνοντας τον γενικό σχεδιασμό της οδού με περισσότερο πράσινο, μεγαλύτερα πεζοδρόμια και αισθητικά αναβαθμισμένο αστικό εξοπλισμό ενώ ταυτόχρονα, βρίσκεται σε διαδικασία διαμόρφωσης του κανονιστικού πλαισίου για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων μικροκινητικότητας όπως τα ηλεκτρικά πατίνια αλλά και γενικότερα τεχνικών οδηγιών για τον σχεδιασμό Ζωνών Κατοικιών και του ενιαίου κυκλοφοριακού χώρου.
Το ηλεκτροκίνητο λεωφορείο που κάνει δρομολόγια στην πόλη του Ρεθύμνου, τέθηκε στο επίκεντρο της συνέντευξης τύπου, στην οποία συμμετείχαν ακόμα ο Δήμαρχος Ρεθύμνου κ. Γιώργης Μαρινάκης, ο Γ.Γ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος κ. Ευθύμης Μπακογιάννης, ο Αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου κ. Γιώργης Χατζηδάκης και ο Πρόεδρος της εταιρείας κατασκευής του ηλεκτροκίνητου λεωφορείου κ. Βασίλης Τσελέντης.
Μάλιστα, μετά το πέρας της συνέντευξης τύπου, οι συμμετέχοντες και οι δημοσιογράφοι που κάλυψαν το γεγονός, συμμετείχαν σε μια μικρή βόλτα με το ηλεκτροκίνητο λεωφορείο στο κέντρο της πόλης.
Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ
Στην τοποθέτηση του ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, τόνισε τα εξής:
«Θα ήθελα να συγχαρώ πραγματικά όλες και όλους όσους συνέβαλαν και συνεχίζουν να συμβάλουν στην υλοποίηση των στόχων της Εβδομάδας Βιώσιμης Κινητικότητας.
Καθώς και να ευχαριστήσω, τόσο το Δήμο Ρεθύμνης και τον Δήμαρχο, κ. Γιώργη Μαρινάκη για την πρόσκληση, όσο και όλους εσάς που συνειδητά, με την παρουσία σας σήμερα εδώ, συμβάλλετε στην προώθηση μιας αλλαγής στη γενικότερη φιλοσοφία των μεταφορών.
Η συζήτηση περί βιώσιμης μετακίνησης τα τελευταία χρόνια επανήλθε επιτακτικά, γεγονός που αναμφίβολα συνδέεται και με παγκόσμιες περιβαλλοντικές μεταβολές.
Κάθε επιχειρούμενος σχεδιασμός, υλοποιείται υπό το πρίσμα των νέων κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών δεδομένων, με την επιτυχία του να είναι άμεσα συσχετισμένη με το κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι της εκάστοτε κοινωνίας.
Οι νέες προκλήσεις που τίθενται επιτακτικά, μας επιδεικνύουν, πως ο τομέας των οδικών μεταφορών πρέπει τα επόμενα χρόνια να καταστεί φιλικός προς το περιβάλλον, τις κοινωνίες και τον ίδιο τον άνθρωπο.
Ο περιορισμός της χρήσης και των επιπτώσεων των συμβατικών ΙΧ παραμένει ένας ρεαλιστικός στόχος.
Στόχος που γίνεται ακόμα πιο ρεαλιστικός, όταν υποστηρίζεται από υποδομές και σταθερά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Η τεχνολογική έρευνα για καθαρότερες μεταφορές διαρκώς εξελίσσεται, ταυτίζεται όμως, με βαθύτερες αλλαγές στον τρόπο ζωής μας. Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει, είτε πρόκειται για ιδιωτικά οχήματα, είτε στην προκειμένη περίπτωση για δημόσιες συγκοινωνίες.
Ο δρόμος για τη βελτίωση της καθημερινότητας μας, μέσα από τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών , περνάει μέσα από τον κυκλοφοριακό σχεδιασμό της βιώσιμης πόλης.
Τάσσομαι με εκείνους που υποστηρίζουν πως οι επιλογές στον τομέα των μεταφορών συνιστούν ηθικές πράξεις.
Συσχετίζοντας τα θετικά αποτελέσματα, αφενός μεν με τις αποφάσεις και τις προωθούμενες πολιτικές, αφετέρου δε με την υιοθέτηση και ενσωμάτωση δομικών στοιχείων μιας γενικότερης φιλοσοφίας μετακίνησης, φιλικής προς το περιβάλλον, από τους ίδιους τους πολίτες.
Η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στα αστικά μας κέντρα προϋποθέτει και αλλαγή νοοτροπίας.
Από το 2002, το έτος που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεσμοθέτησε την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, κάθε χρόνο λαμβάνουν χώρα σειρά εκδηλώσεων αφιερωμένες στη βιώσιμη αστική κινητικότητα, με κορύφωση την, καθιερωμένη πλέον, «Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο».
Στόχος, χρόνο με το χρόνο, οι τοπικές κοινωνίες να ενθαρρύνονται να εισάγουν και να προωθούν μέτρα βιώσιμων τρόπων κινητικότητας, παρέχοντας κίνητρα και δυνατότητες στους πολίτες να εισάγουν στην καθημερινότητα τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης.
Επιχειρώντας να περιοριστεί, σταδιακά και ορθολογικά, η χρήση του αυτοκινήτου, διασφαλίζοντας για όλους μια αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής.
Το κεντρικό σύνθημα για φέτος, είναι το «Ας περπατήσουμε όλοι μαζί!» Στοχεύοντας στην ανάδειξη ενεργητικών και φιλικών προς το περιβάλλον τρόπων μετακίνησης, με μηδενικές εκπομπές, ενίσχυση των μέσων μεταφοράς, γρηγορότερη και ασφαλή μετακίνηση, αλλά παράλληλα και ελκυστική προς τον χρήστη.
Σήμερα, το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι υπαρκτό και με διαρκώς διογκούμενες τάσεις. Ακόμα και εδώ στο Ρέθυμνο, ερχόμαστε αντιμέτωποι με καθημερινά προβλήματα και θα είμαστε σε στενή συνεργασία, τόσο με το Δήμο, όσο και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να αντιμετωπιστούν.
Οφείλουμε λοιπόν, να μην εθελοτυφλούμε, να το αναγνωρίσουμε και να κατανοήσουμε πως η βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης μας, της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής μας, περνάει μέσα από τη χρήση των αστικών συγκοινωνιών, τη χρήση του ποδηλάτου και τη πεζή μετακίνηση.
Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αποτελεί η επιτάχυνση των διαδικασιών αναφορικά με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Ήδη, από τη πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, η αλλαγή φιλοσοφίας αποτελεί τη κινητήριο δύναμη σε κάθε επιχειρούμενη προσπάθεια από τη δική μας μεριά.
Το Υπουργείο σήμερα, υλοποιεί, σε συνεργασία με εποπτευόμενους φορείς, μια σειρά δράσεων ευαισθητοποίησης, μέσα από οργανωμένη προβολή προωθούμενων μηνυμάτων, δωρεάν αστικές μεταφορές - για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα - και δράσεις για να μυηθούν οι πολίτες σε μια διαφορετική φιλοσοφία.
Κεντρικός στόχος, η χάραξη και η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής για την προαγωγή της οδικής ασφάλειας και της ασφαλούς μετακίνησης.
Υπό αυτό το πνεύμα, υλοποιούμε σειρά μέτρων και νομοθετικών παρεμβάσεων.
Η προώθηση των ήπιων τρόπων μετακίνησης αποτελεί εξάλλου έναν από τους βασικούς πυλώνες των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Ο σχεδιασμός της κινητικότητας στις πόλεις, μέσω των ΣΒΑΚ, είναι πλέον ανθρωποκεντρικός εστιάζοντας στην εξασφάλιση της προσβασιμότητας για όλους και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.
- Ο τίτλος «ΣΒΑΚ», Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, μπορεί να ακούγεται περίπλοκος. Στη πράξη, όμως, αυτό το εργαλείο μπορεί να κάνει πιο εύκολη τη ζωή των ανθρώπων στις πόλεις, τις κωμοπόλεις, ακόμη και σε μικρότερους οικισμούς.
- Μέσα από το Πράσινο Ταμείο μπορεί να χρηματοδοτηθούν μελέτες για την ανάπτυξη έργων, τα οποία δεν επικεντρώνονται αποκλειστικά στην ανάπτυξη νέων οδικών υποδομών, αλλά εξασφαλίζουν την αποδοτικότερη χρήση των διαθέσιμων.
- Σήμερα, περίπου 165 Δήμοι έχουν ενταχθεί στο Ταμείο με σκοπό την εκπόνηση σχετικών μελετών.
- Το δικό μας υπουργείο, Υποδομών και Μεταφορών, μέσα από τις επιτελικές του δομές, μπορεί να καθοδηγήσει τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε αυτή την πορεία.
- Απώτερος σκοπός είναι, στη συνέχεια, οι Δήμοι, έχοντας αποκτήσεις ώριμες μελέτες, να διεκδικήσουν την ένταξή τους σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα μέσω της ΕΕ και να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους.
- Με αυτόν τον τρόπο κάθε δήμος και περιφέρεια μπορεί να αποκτήσει το δικό του μακροπρόθεσμο σχέδιο κινητικότητας, στοχεύοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μέσω και της αξιοποίησης νέων και καινοτόμων τεχνολογιών σε συνεργασία εταιρείες startup.
- Ηλεκτροκίνηση, βελτίωση των υποδομών για τα ΑμΕΑ, έξυπνες εφαρμογές στις συγκοινωνίες, πεζόδρομοι και ποδηλατόδρομοι, είναι έργα που μπορούν να γίνουν πράξη μέσα από αυτή την οδό.
- Εμείς, γι΄ αυτόν ακριβώς τον σκοπό επιταχύνουμε τις διαδικασίες για τα ΣΒΑΚ, δίνοντας έτσι στους Δήμους και τους δημότες τους, τη δυνατότητα να σχεδιάσουν το μέλλον των πόλεών τους.
Επιπρόσθετα, στην κατεύθυνση της ενεργής κινητικότητας, έχει προχωρήσει η διαδικασία ένταξης διατάξεων στον Κ.Ο.Κ. για προώθηση ήπιων μορφών μετακίνησης, αναβαθμίζοντας το επίπεδο εξυπηρέτησης των μετακινήσεων και επιτυγχάνοντας καλύτερα αποτελέσματα σε ασφάλεια οχημάτων και πεζών.
Σήμερα, σχεδιάζεται το νέο κυρωτικό πλαίσιο για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. για το σύνολο των χρηστών του οδικού δικτύου με ιδιαίτερα αυστηρές διοικητικές κυρώσεις για αντικοινωνικές και επικίνδυνες για την πρόκληση ατυχημάτων συμπεριφορές.
Η προσπάθεια προστασίας των ευπαθών χρηστών του οδικού δικτύου θα αποτελέσει έναν από τους βασικούς πυλώνες του νέου Πλαισίου πολιτικών για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030 και θα ενισχύσει την υιοθέτηση από περισσότερους πολίτες πιο ενεργών τρόπων μετακίνησης.
Πέραν του θεσμικού πλαισίου για την οδική ασφάλεια, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προχωρήσει στην έκδοση Τεχνικών Οδηγιών για μέτρα ήπιας κυκλοφορίας που αποσκοπούν στην αποφυγή ή μείωση των ατυχημάτων, στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος βελτιώνοντας τον γενικό σχεδιασμό της οδού με περισσότερο πράσινο, μεγαλύτερα πεζοδρόμια και αισθητικά αναβαθμισμένο αστικό εξοπλισμό.
Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε διαδικασία διαμόρφωσης του κανονιστικού πλαισίου για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια κλπ), και τεχνικών οδηγιών για τον σχεδιασμό Ζωνών Κατοικιών και του ενιαίου κυκλοφοριακού χώρου.
Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι είμαι ιδιαίτερα περήφανος, που οι Ρεθεμνιώτισσες και οι Ρεθεμνιώτες, χρόνο με το χρόνο, αγκαλίζουν όλο και περισσότερο τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης.
Είναι δική μας ευθύνη, να τους ενημερώσουμε και να τους ωθήσουμε να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα όλο και λιγότερο, επιλέγοντας τρόπους μετακίνησης με φιλικό πρόσημο προς το περιβάλλον. Να επιλέξουν την ηλεκτροκίνηση και τις αστικές συγκοινωνίες, βελτιώνοντας το επίπεδο ζωής στη πόλη μας.»
ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ
Η λειτουργία του ηλεκτροκίνητου λεωφορείου στο Ρέθυμνο, θεωρείται κατάκτηση για την πόλη και επίτευγμα στο πλαίσιο των προγραμμάτων βιώσιμης κινητικότητας που εφαρμόζει τα τελευταία χρόνια. Σχετικά ο Δήμαρχος Ρεθύμνου κ. Γιώργης Μαρινάκης, δήλωσε : "Σήμερα το Ρέθυμνο ανοίγει μια πρωτοπορία. Πάντα το καινούργιο τρομάζει και δημιουργεί αμφισβητήσεις. Καταφέραμε να ξεπεράσουμε πολλά θέματα, ώστε να έχουμε στο Ρέθυμνο το πρώτο ταξινομημένο δημόσιο λεωφορείο στην Ελλάδα. Η συνέργεια του ΚΤΕΛ ήταν σημαντική και ίσως καταλυτική για την πορεία του εγχειρήματος. Παλιότερα η βιώσιμη κινητικότητα ήταν μια οραματική αντίληψη. Σήμερα είναι μια επιτακτική ανάγκη. Δεν είναι τυχαίο που τη σημερινή μέρα στα πλαίσια της εβδομάδας κινητικότητας την ονομάσαμε ηλεκτροκίνηση και δημόσια συγκοινωνία. Πρέπει να αντιληφθούμε τα μηνύματα του μέλλοντος, να δούμε ξεκάθαρα τους στρατηγικούς μας στόχους και η πολιτεία να ενισχύσει και να πριμοδοτήσει αυτές τις δράσεις, ώστε και περιβαλλοντολογικό καλύτερο αποτύπωμα να έχουμε και καλύτερη ποιότητα ζωής."
Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος κ. Ευθύμης Μπακογιάννης δήλωσε, ότι "είμαστε από την πρώτη στιγμή αρωγοί σε όλες τις προσπάθειες και τις πρωτοβουλίες που παίρνουν οι ΟΤΑ στα θέματα τόσο της ευαισθητοποίησης πολιτών για τη βιώσιμη κινητικότητα, όσο και ζητήματα που έχουν να κάνουν με υποδομές τις οποίες υποστηρίζουμε και προσπαθούμε να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες αδειοδότησης τους.
Σήμερα είναι μια σημαντική μέρα για το Ρέθυμνο με δεδομένο ότι έχουμε την πρώτη κυκλοφορία ηλεκτρικού λεωφορείου το οποίο θα μπει σε μια γραμμή και θα κάνει μαζικές μετακινήσεις και δεν θα είναι πιλοτική.
Σήμερα καταρρίπτεται και ο μύθος που έλεγε ότι η ηλεκτροκίνηση στη δημόσια συγκοινωνία δεν μπορεί να λειτουργήσει στη χώρα μας. Το Ρέθυμνο πήρε την πρωτοβουλία να φέρει το ηλεκτρικό λεωφορείο μέσα από ένα χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα το civitas destination που έδωσε τη δυνατότητα να αναπτυχθεί αυτή η υποδομή.
Ο πρόεδρος της προμηθεύτριας εταιρίας του ηλεκτρικού λεωφορείου κ. Βασίλης Τσελέντης, είπε μεταξύ άλλων, ότι "θα ήθελα να συγχαρώ την δημοτική αρχή του Ρεθύμνου για την πρωτοπόρα επιλογή της ηλεκτρικής κίνησης για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Μίας σύγχρονης και υπό εξέλιξη τεχνολογίας με πολλαπλά οφέλη. Και μάλιστα σε μία περίοδο που Ελλάδα προσπαθεί να βρει το βηματισμό της μετά από τη μεγαλύτερη μεταπολεμική κρίση. Θέλω να χαιρετίσω αυτή την κίνηση την οποία θεωρώ πάρα πολύ σημαντική, όπως θεωρώ σημαντικό και την επικείμενη προμήθεια αστικών λεωφορείων. Ξέρουμε ότι οι επιλογές της κυβέρνησης είναι σε μεγάλο ποσοστό η ηλεκτροκίνηση. Θα πρέπει να λάβατε υπόψη σας ότι η ηλεκτροκίνηση είναι μια τεχνολογία υπό εξέλιξη που αλλάζει και θα μεταβάλλεται συνεχώς.
Τέλος, ο Αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων - Ρεθύμνου κ. Γιώργης Χατζηδάκης, σημείωσε από την πλευρά του, "η εταιρία σκοπεύοντας στην ανάδειξη της ψηφιακής τεχνολογίας και τον εκσυγχρονισμό του τροχαίου υλικού ανταποκρίθηκε άμεσα στο κάλεσμα της τοπικής αυτοδιοίκησης για την συνεργασία γιατί είναι το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο που ταξινομείται στα Δ.Χ στην Ελλάδα και καταφέραμε νομίζουμε ένα κάλο αποτέλεσμα. Μας ενδιαφέρουν άμεσα και νέες καινοτόμες πρωτοποριακές λύσεις . Στο κομμάτι του ηλεκτρικού λεωφορείου μπορούμε να πούμε ότι σε συνεργασία με τους εισαγωγείς είμαστε σε συζητήσεις για να φέρουμε και αλλά στο επόμενο χρονικό διάστημα».