Nova2play με 100 Mbps

Εκκλησία – κράτος

Γράφει ο Νίκος Θεωδοράκης

Δημοσιογράφος – http://www.thrapsaniotis.gr

Συνεχίζεται στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Τα πολιτικά κόμματα προσέρχονται στη συνεδρίαση με διαφορετικές αφετηρίες, ενώ στο επίκεντρο της σημερινής συνεδρίασης βρίσκεται μια θεματική. Οι σχέσεις εκκλησίας – κράτους.

Αα σταθούμε λίγο περισσότερο σ’ αυτή… Με τον γενικό εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας Κώστα Τζαβάρα να απορρίπτει τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, ξεκίνησε η συζήτηση στη Βουλή.

Ο κ. Τζαβάρας, κάλεσε την αξιωματική αντιπολίτευση να αφήσει τον κλεφτοπόλεμο και τον κομματικό εγωισμό και να συμβάλει με καινοτόμες προτάσεις στην αναθεώρηση, ώστε έως το τέλος της εβδομάδας να βρεθεί κοινός τόπος και να καταλήξουν σε συμφωνία.

Απορρίπτοντας τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 3, αντέτεινε ότι η προσπάθειά του για προσθήκη της φράσης «η πολιτεία έχει θρησκευτική ουδετερότητα», γίνεται, όχι γιατί επιβάλλεται από τη φύση των ιστορικών πραγμάτων, αλλά γιατί θέλει να εμφανιστεί ότι αγωνίστηκε και πέτυχε τον χωρισμό κράτους εκκλησίας. «Είναι ένα μόνιμο ιδεολογικό αφήγημα όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και άλλων πολιτικών δυνάμεων», πρόσθεσε.

Ο Νίκος Φίλης τόνισε ότι ο χωρισμός Κράτους-Εκκλησίας «που είναι ώριμος από άποψη λαϊκής αποδοχής, είναι σήμερα επιπλέον και αναγκαίος: σε ολόκληρη την Ευρώπη υπάρχει “επιστροφή” της θρησκείας με διεκδίκηση πολιτικής παρέμβασης. Είναι ο νέος φονταμενταλισμός σε όλες τις εκδοχές του, σε όλες τις θρησκείες, αλλού περισσότερο έντονος αλλού λιγότερο.

Τι άλλο τάχα ήταν η ιστορία με τις ταυτότητες επί Χριστόδουλου; Μια εκδήλωση διεκδίκησης πολιτικού ρόλου της εκκλησίας -φονταμενταλισμός, ζηλωτισμός, ορθοδοξισμός».

Επισήμανε ότι αυτά τα φαινόμενα «σε συνθήκες κρίσης μπορεί να πολλαπλασιαστούν και δημιουργούν στην Εκκλησία -και δεν εννοώ στους απλούς πιστούς, αλλά στο οργανωμένο σύνολο και κυρίως στα υψηλά κλιμάκια της Ιεραρχίας– μιαν αντίληψη ότι μπορούν να παρεμβαίνουν με ανταλλάγματα υλικά και πολιτικά. Άλλωστε, γιατί χρονίζει το πρόβλημα της εκκλησιαστικής περιουσίας τόσα χρόνια;»

Και τόνισε ότι «αν κάποιοι λοιπόν δεν σέβονται την Εκκλησία δεν είναι στην πραγματικότητα εκείνοι που ζητούν το χωρισμό αλλά εκείνοι που ψηφοθηρούν στο όνομα της Εκκλησίας. Είναι αυτοί οι οποίοι θέλουν να ελέγχει το κράτος την Εκκλησία και να ελέγχεται από αυτήν. Είναι αυτοί που ούτε τα δικαιώματα του πολίτη σέβονται, ούτε τον ηθικό ρόλο της Εκκλησίας».

KKE: Χαμένη ευκαιρία ο διαχωρισμός κράτους εκκλησίας. «Αν χάνεται μια μεγάλη ευκαιρία, αυτή δεν είναι άλλη από τον υπερώριμο διαχωρισμό του Κράτους από την Εκκλησία», ανέφερε, κατά τη συζήτηση αναθεώρησης του Συντάγματος, ο εισηγητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής. «Το αίτημα του διαχωρισμού πρωτοδιατυπώθηκε πριν από 101 χρόνια, το 1918, στο ιδρυτικό συνέδριο του ΚΚΕ», επισήμανε ο κ. Δελής.

Υπέρ της θρησκευτικής ουδετερότητας, τάχθηκε και το ΜέΡΑ25. «Το ΜέΡΑ25 παραμένει αταλάντευτο υπέρ της θρησκευτικής ουδετερότητας της Πολιτείας, υπό την έννοια της ίσης μεταχείρισης όλων των θρησκειών και της απαλοιφής οποιασδήποτε άλλης περιττής αναφοράς», ανέφερε η εισηγήτρια του ΜέΡΑ25 Αγγελική Αδαμοπούλου.

«Εμείς σεβόμαστε την Εκκλησία και το ρόλο της. Σεβόμαστε και την Πολιτεία. Γι’ αυτό προωθούμε πρόταση που οριοθετεί με ειλικρίνεια και πραγματισμό τη διάκριση Πολιτείας και Εκκλησίας, με σαφώς διακριτές τις λειτουργίες τους.», είπε η βουλευτής του ΜέΡΑ 25.

Από το ΚΙΝ.ΑΛΛ., ο Ανδρέας Λοβέρδος, αναφορικά με τις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας, ο είπε ότι προτείνει την προσθήκη στο άρθρο 3 ερμηνευτικής δήλωσης, σύμφωνα με την οποία «η αναφορά στην επικρατούσα θρησκεία δεν επηρεάζει τον διακριτό ρόλο Κράτους και Εκκλησίας και δεν αντίκειται στο άρθρο 13 παρ.1.

Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί με την ψηφοφορία που θα διεξαχθεί τη Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου. Κρατήστε όμως μικρό καλάθι. Μερικά πράγματα δεν αλλάζουν με τίποτα, διότι όλοι έχουν συμφέροντα.

Σχετικά άρθρα