Nova2play με 100 Mbps

Οι πολιτιστικοί επισκέπτες της Κρήτης και της χώρας μας , ως το μέλλον του ελληνικού τουρισμού!

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΠΟΜΠΗΙΑΣ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ

Του Γιώργου Ουρανού
[email protected]

ΠΟΜΠΗΙΑ ΚΑΙ ΑΚΡΩΤΗΡΙ .   ΔΥΟ ΟΜΟΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ.

Η αφορμή για αυτό το άρθρο , μας δόθηκε , μετά από ένα ταξίδι μας στη Νότια Ιταλία , και μια πληροφορία που είχαμε όταν επισκεφτήκαμε την αρχαία πόλη της Πομπηίας.Η Πομηϊα ήταν μια αρχαία Ρωμαϊκή πόλη , των 20.000 – 30.000 κατοίκων , όπου κυρίως βρίσκονταν οι κατοικίες και οι επαύλεις επιφανών Ρωμαίων αξιωματούχων , και λειτουργούσε περισσότερο ως θέρετρο . Ωστόσο στον  πολεοδομικό ιστό  της πόλης υπήρχε η αγορά , ο ναός του Απόλλωνα ,δημόσια λουτρά , ένα μεγάλο και ένα μικρότερο αμφιθέατρο, η παλαίστρα και άλλα ενδιαφέροντα κτίρια δημόσια ή ιδιωτικά.  Η πόλη βρισκόμενη στην πιο μεγάλη της ακμή , τον 1ο μ.Χ. αιώνα , καταστράφηκε από την έκρηξη του κοντινού ηφαιστείου , του Βεζούβιου , τον Αύγουστο του 79 μ.Χ. .Πολύ αργότερα ανασκάφηκε και εν μέρει αναστηλώθηκε με εργασίες που άρχισαν περίπου το 1750 και σήμερα αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά αξιοθέατα της Ιταλίας . Πράγματι αποτελεί ένα πολύ σπουδαίο αξιοθέατο αφού όπως είναι κτισμένη με καταπληκτικό σχέδιο πόλης ,  με κεντρικούς δρόμους  που διασταυρώνονται  ορθογώνια  και ισόγεια ή διώροφα κτίρια  , διασώθηκε σε ικανοποιητικό βαθμό , αφού σκεπάστηκε με ηφαιστειακή τέφρα και χώματα ύψους περίπου 3 μέτρων ,που κάλυψαν τα πάντα .    Είναι ακριβώς η ίδια περίπτωση καταστροφής και κάλυψης με ηφαιστειακή τέφρα του  οικιστικού χώρου , όπως συνέβη και στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης , από την έκρηξη του ηφαιστείου το 1650 περίπου π.Χ. Η έκρηξη αυτή  του ηφαιστείου της Σαντορίνης ήταν εκείνη που προκάλεσε τα παλιρροιακά κύματα που , κατά την εκδοχή των επιστημόνων , έπληξαν το νησί μας και κατέστρεψαν τη Κνωσσό και μαζί της ολόκληρο το Μινωϊκό πολιτισμό .

Το Ακρωτήρι στη Θήρα στα 1650 π.Χ. και ένας κεντρικός δρόμος της Πομπηίας το 79 μ.Χ. Και στις δύο , ο χρόνος μηδένισε , όταν ξεχύθηκαν ΄΄οι λάβες των ηφαιστείων τους ΄΄ !

Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ

Εκείνο όμως που είναι το ιδιαίτερο εντυπωσιακό και αυτή μάλιστα ήταν και η πληροφορία που   προαναφέραμε ,είναι το ότι κάθε χρόνο  επισκέπτονται την Πομπηία 25 .000.000 επισκέπτες.  Ο αριθμός αυτός είναι τόσο εντυπωσιακός που πράγματι μας αφήνει άφωνους.   Θεωρούμε ότι ο Τουριστικός οργανισμός της Ιταλίας που διαχειρίζεται την αξιοποίηση των αρχαιολογικών αξιοθέατων της χώρας τους , κατάφερε να έχει το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα σε σχέση με τη διαφήμιση της Πομπηίας και την εδραίωση της στη διεθνή κοινή γνώμη για τη σπουδαιότητα και τη μοναδικότητά της !                                                            Η Πομπηία είναι εντυπωσιακή , αλλά ως πολιτιστικός χώρος , δεν έχει τη σπουδαιότητα των αρχαιολογικών χώρων της χώρας μας και του νησιού μας , που σχετίζονται με τους αρχαιότερους και σημαντικότερους πολιτισμούς του Ευρωπαϊκού και Μεσογειακού χώρου. Είναι οι πολιτισμοί  των Μινωϊτών , των Αρχαίων Ελλήνων αλλά και των Αρχαίων Μακεδόνων !  Αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στα στοιχεία του ( Τ.Α.Π. ) Ταμείο αρχαιολογικών πόρων , το οποίο διαχειρίζεται στη χώρα μας την είσοδο των  επισκεπτών στους αρχαιολογικούς χώρους , για να διαπιστώσουμε πόσο διαφορετικοί είναι οι αριθμοί των επισκεπτών  σε σύγκριση με εκείνους της Πομπηίας  .

ΟΙ ΙΣΧΝΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ

Με στοιχεία του παρελθόντος χρόνου, του 2018  , οι επισκέπτες ανά αρχαιολογικό χώρο της πατρίδας μας  , καταγράφονται ως παρακάτω  :  1οςσε επισκεψιμότητα είναι ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης με 3.150.000 επισκέπτες  2ος είναι της Κνωσσού με 856.000 , 3ος της  Αρχαίας Επιδαύρου με 549.000 ,4ος των Μυκηνών με 496.000 , 5ος  της Αρχαίας  Λίνδου στη Ρόδο με 490.000 , 6ος της Αρχαίας Ολυμπίας με 485.000 , 7ος του νησιού  της Σπιναλόγκας με 414.000 , 8ος των Δελφών με 405.000 , και ακολουθούν πολλοί άλλοι , ενώ ο όμοιος χώρος με τη Πομπηία , το Ακρωτήρι στη Θήρα καταγράφει μόλις 268.000 επισκέπτες .

ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ ΠΟΜΠΗΙΑ .ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ , ΔΥΟ ΑΣΥΓΚΡΙΤΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ !

Παρατηρούμε λοιπόν πως ναι μεν η Ακρόπολη συγκεντρώνει  ένα πολύ ικανοποιητικό αριθμό επισκεπτών , 8 φορές βέβαια μικρότερο από την Πομπηία , αλλά θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας και τα πλεονεκτήματά του.    Κατά 1ον η Ακρόπολη σαν χώρος αρχαίου πολιτισμού , με τα αριστουργήματα των αγαλμάτων,  των ναών και των  λατρευτικών του  χώρων , θεωρείται ο σπουδαιότερος του κόσμου !   Κατά 2ον η Ακρόπολη βρίσκεται στη πρωτεύουσα της χώρας μας η οποία έτσι και αλλιώς είναι ο προορισμός εκατομμυρίων επισκεπτών .  Εκτιμούμε ότι η Ακρόπολη  ως αρχαιολογικός χώρος υψηλής πολιτιστικής αξίας ,όπου υπήρχαν έργα τέχνης που άγγιζαν τη τελειότητα ,δεν συγκρίνεται με εκείνον της Πομπηίας !  Επίσης σημειώνουμε πως η Πομπηία βρίσκεται τουλάχιστον 230 χιλιόμετρα μακριά της πρωτεύουσας , της Ρώμης , η οποία βεβαίως συγκεντρώνει πολλά εκατομμύρια επισκέπτες.

ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ . Η  ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΜΟΤΗΤΑ ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΚΟΡΥΦΑΙΑ !

Αναλογιζόμενοι τα παραπάνω  συγκριτικά στοιχεία κατανοούμε τη μεγάλη αδυναμία της χώρας μας  , να αναδείξει και να διαφημίσει διεθνώς τους απαράμιλλους αρχαιολογικούς μας χώρους οι οποίοι βεβαίως αξίζουν  να έχουν  αριθμούς επισκεπτών τουλάχιστον εφάμιλλους της Πομπηίας .  Τουναντίον βλέπουμε ότι  οι σημαντικότεροι  μας αρχαιολογικοί χώροι έχουν από 30  έως  και 100 φορές λιγότερους επισκέπτες από τη Πομπηία  , όπως η Κνωσσός  και  το Ακρωτήρι της Θήρας αντίστοιχα .Τις αρχαίες αυτές  Ελληνικές πόλεις ή θρησκευτικά κέντρα , όπως τη Κνωσσό , τις Μυκήνες , την αρχαία  Ολυμπία ,  την Επίδαυρο , το Άργος ,τη Θήβα , τη Βεργίνα ,τους Δελφοούς  ,ούσες στην ακμή της δόξας τους , που ήταν  από 400  έως και 1600 χρόνια, πριν τη Πομπηία , τις  θεωρούμε πολιτιστικά πολύ ανώτερες .  Όμως παρ΄ όλα αυτά η Πομπηία έχει την υψηλή αναγνωρισημότητα  και επισκεψιμότητα .  Και η τοποθέτησή μας αυτή δεν εννοείται καθόλου ανταγωνιστικά ,αλλά  αντίθετα εκφράζουμε το μπράβο μας και τον θαυμασμό μας  στον Τουριστικό Οργανισμό της γείτονας χώρας  για αυτό που πέτυχαν για τη  Πομπηία γιατί σαφέστατα αυτό δεν προέκυψε τυχαία ! Σημειώνουμε βέβαια πως στη γέννεσή της η πόλη υπήρξε Ελληνική αποικία του 5ου αιώνα π.Χ.. Όμως  συγχρόνως αναλογιζόμαστε ότι για να μην έχουν καταφέρει οι δικοί  μας αρχαιολογικοί χώροι ,όντες και σημαντικώτεροι ,να έχουν  την ανάλογη  αναγνωρισημότητα  και επισκεψημότητα , κάτι δεν έχει γίνει σωστά ή κάτι δεν έχει γίνει και καθόλου .                                                                          

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ   Ή ΑΔΙΑΦΟΡΙΑΣ !

Και αυτό σίγουρα είναι μια  μομφή για τις ελλείψεις ή και την ανικανότητα περισσότερο των  υπηρεσιών του Τουρισμού στη χώρα μας , που δεν μπορούν να επιτύχουν κάτι ανάλογο με αυτό των Ιταλών .  Αυτό βέβαια πιστεύουμε πως δεν ισχύει  μόνο για τη Πομπηία , αλλά και για τΙς άλλες σημαντικές  αρχαιολογικές πόλεις  της Ιταλίας , όπως της Ρώμης ,της Φλωρεντίας , της Γένοβας , της Σιένας , της Πίζας , και βέβαια και της  βασιλεύουσας  του τουρισμού τους  της πολυθρύλητης  Βενετίας .

Κατανοώντας το ρόλο που διαδραματίζει πιά ο τουρισμός στο σύγχρονο κόσμο   , και πολύ περισσότερο στο πως θα πορευτεί και στο μέλλον ,μπορούμε να εκτιμήσουμε ότι τα περιθώρια  που έχει η χώρα μας , στην αύξηση των επισκεπτών της , είναι πολύ μεγάλα.

Ο ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ 

Και βέβαια όσον αφορά το νησί μας , και το Νομό μας , που διαθέτουμε κάποιους  απο τους σημαντικώτερους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας μας , καθότι η Κρήτη υπήρξε η κοιτίδα ενός απο τους δύο αρχαιότερους και σπουδαιότερους  πολιτισμούς  της Μεσογείου μαζί με εκείνο των Αιγυπτίων , η υπόθεση της ανάδειξης των αρχαιολογικών μας θησαυρών αποκτά ιδιαίτερη διάσταση και αξία.                                                                           Η Κνωσσός , η Φαιστός , η Ελεύθερνα , η Γόρτυνα , η Απτέρα , η Ζάκρος , τα Μάλια , η Αγία Τριάδα , το Μοναστηράκι Αμαρίου , οι Αρμένοι Ρεθύμνου και άλλες  πόλεις  της Εκατόμπολης Κρήτης  , είναι οι περιοχές που θα  μπορούσαν  να αναδείξουν τη Κρήτη ως ένα από τους κορυφαίους πολιτιστικούς  τουριστικούς    προορισμούς  της Ευρώπης .Στη  διεθνή πολιτιστική  κλίμακα η Κρήτη θα μπορούσε να έχει μια θέση και ένα ρόλο που στον ευρύτερο χώρο της Μεσογείου , μόνο η Αίγυπτος και η Μεσοποταμία (το σημερινό Ιράκ ) θα μπορούσαν να έχουν . Που και οι δύο χώρες αυτές  εν τοις πράγμασι δεν θα καταφέρουν  ποτέ να κατακτήσουν  αυτό το ρόλο που βεβαίως τους αξίζει , εξ αιτίας της  ασταθούς πολιτικής τους κατάστασης που δυστυχώς που τις κρατούν καθηλωμένες σε καταστάσεις υπανάπτυξης . Σίγουρα όμως η Πομπηία  είναι το φωτεινό παράδειγμα που  μας δείχνει το δρόμο !

ΚΝΩΣΣΟΣ ΚΑΙ UNESCO !  Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΠΟΤΥΧΙΑ !

Χωρίς να έχουμε οποιαδήποτε  πρόθεση να υποβαθμίσουμε τη σπουδαιότητα της Πομπηίας ,αλλά συγκρίνοντάς την με τη η Κνωσσό ,διατυπώνουμε μία απορία μας .Πώς η Κνωσσός 130 και πλέον χρόνια από τότε που ανασκάφηκε και αναδείχτηκε , δεν έχει γίνει ακόμη κατορθωτό να συμπεριληφθεί  στα ΄΄Μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς  της UNESCO΄΄  όπου βεβαίως έχει ενταχθεί η Πομπηία .  Να υποθέσουμε ότι υστέρησαν ή απέτυχαν οι υπεύθυνες υπηρεσίες του νησιού μας ;  Στη χώρα μας βέβαια ήδη έχουν ενταχθεί 18  σπουδαία αξιοθέατα στην κορυφαία αυτή ενότητα των διεθνώς  αναγνωρισμένων πολιτιστικών  χώρων , που είναι τα Μνημεία της UNESCO .

Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΥΓΕΝΕΙΑ ΤΩΝ ΙΤΑΛΩΝ !

Η κοντινότερη  μεγάλη πόλη στην  Πομπηία είνα η Νάπολη , στο αρχαιολογικό μουσείο της οποίας φυλάσσονται  τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά ευρύματα της ευρύτερης περιοχής και βέβαια και της Πομπηίας. Ανάμεσα στα ευρύματα αυτά , είναι και πολλές δεκάδες Ρωμαϊκά αγάλματα και γλυπτές παραστάσεις , στα οποία στο καρτελάκι για την τιτλοφόρησή τους  που βρίσκεται  στη βάση τους , οι Ιταλοί αρχαιολόγοι , και μπράβο τους , αναγράφουν ότι είναι αντίγραφα αρχαίων Ελληνικών αγαλμάτων και μάλιστα των συγκεκριμένων που βρισκόταν στη Κόρινθο , στις Μυκήνες , στο Σούνιο , στους Δελφούς  κ.λ.π.                                                                                                            Είναι σίγουρα  δείγματα επιστημονικής  ευγένειας και αναγνώρισης της πολιτιστικής αξίας της χώρας μας .

ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ  ΕΥΘΥΝΕΣ

Τελειώνοντας , θέλουμε να τονίσουμε ξανά πως οι Ελληνικές  κυβερνήσεις πρέπει να κατανοήσουν ότι ο τουρισμός μπορεί να γίνει  το μέσον για την  ανάταση της Ελληνικής κοινωνίας και  οικονομίας .  Αυτό βέβαια ήδη  το διαπιστώσαμε στη πράξη  , αυτή τη δύσκολη περίοδο της σκληρής οικονομικής κρίσης που πέρασε η χώρα μας . Οι μόνες περιοχές που άντεξαν και αντέχουν ακόμη  είναι αυτές που είναι ανεπτυγμένες τουριστικά!  Όλες οι υπόλοιπες υπέφεραν και συνεχίζουν να υποφέρουν μη μπορώντας να ανακάμψουν.  Kαι εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι  ο πολιτιστικός τουρισμός ,διαρκεί όλο τον χρόνο , όπως συμβαίνει στις χώρες της Κεντρικής και  Βόρειας Ευρώπης.  Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο στο νησί μας και τη χώρα μας , όπου οι ήπιοι χειμώνες , ευνοούν ακόμη περισσότερο την επισκεψιμότητα μιας περιοχής .

 ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ , Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ !                                                                                                                                                                   

Και στο επίμετρο μας , αξίζει  να αναφερθούμε  στο συντοπίτη μας , τον οραματιστή της Νεότερης Ελλάδας  , τον Ελευθέριο Βενιζέλο , με πρωτοβουλία του οποίου και  όντος Πρωθυπουργός το 1929 , ίδρύθηκε ο οργανισμός  τουρισμού  , ο  Ε.Ο.Τ. όπως και σήμερα ονομάζεται. Με το Νόμο αυτό , τον  4377/ 1929 , έγιναν τα πρώτα έργα υποδομής στους αρχαιολογικούς χώρους ,όπως  είναι τα περίπτερα. Ο Μεγάλος Βενιζέλος λοιπόν  ως πολίτης του κόσμου που ήταν,καθότι είχε επισκεφθεί πολλές φορές όπου και είχε διαμείνει , την Κεντρική Ευρώπη , αλλά και την Αμερική  , κατανόησε  πριν περίπου 100 χρόνια  , τη σπουδαιότητα που θα μπορούσε να διαδραματίσει ο τουρισμός  στη Νεότερη Ελλάδα , και γιαυτό και κινήθηκε ανάλογα !

Σχετικά άρθρα