Ενα ηλεκτρικό ρομπότ-αγρότη που έχει τη μορφή… τανκ και λειτουργεί με τρόπο που θυμίζει την παραγγελία ενός οχήματος ταξί από εφαρμογές σαν την Uber έχει δημιουργήσει από το μηχανουργείο της στη Σίνδο η νεοφυής εταιρεία Agroverse. «Είναι ένα uber για τον αγρότη», λέει στην «Κ» ο συνιδρυτής και CEO της εταιρείας Δημήτρης Κούτρας, περιγράφοντας αδρομερώς το εγχείρημά του, το οποίο αναπτύσσει με τους Γιώργο Μπόντζιο και Νίκο Δαγκαλάκη. «Οπως κάποιος παραγγέλνει ένα όχημα, μέσω εφαρμογών όπως η Uber, για να φτάσει στον προορισμό του, έτσι και στη δική μας περίπτωση, ένας παραγωγός μπορεί να παραγγείλει, απ’ όπου και εάν βρίσκεται, το ρομπότ μας και να αναλάβει αντί εκείνου εργασίες όπως η κοπή των χόρτων αλλά και ο ψεκασμός της καλλιέργειας». Το ρομπότ ζυγίζει περίπου ένα τόνο και έχει τη δυνατότητα να κάνει σχεδόν ό,τι ακριβώς και ο αγρότης, χωρίς να είναι απαραίτητη η παρέμβαση ή ακόμη και η φυσική παρουσία του τελευταίου. «Οι περισσότεροι παραγωγοί ενδιαφέρονται για τη συγκομιδή, εργασία που το ρομπότ δεν μπορεί τώρα να εκτελέσει γιατί δεν έχει ακόμη μηχανικά χέρια. Ωστόσο, είναι στο πλάνο μας να εντάξουμε αυτή την υπηρεσία το επόμενο διάστημα», αναφέρει, προσθέτοντας πως «τώρα το ηλεκτρικό ρομπότ αντικαθιστά σχεδόν το 70% των εργασιών του αγρότη».
Οπως εξηγεί, αυτό που διαφοροποιεί την εταιρεία είναι η δημιουργία μιας «φωλιάς», μιας εγκατάστασης φόρτισης από την οποία το ρομπότ μεταβαίνει στην καλλιέργεια, που βρίσκεται σε απόσταση έως 5 χλμ. «Αυτή τοποθετείται σε χωράφια όπου υπάρχει ρεύμα και, μέσω της εφαρμογής μας, ο παραγωγός μπορεί να παραγγέλνει την εργασία που αναλαμβάνει το ρομπότ στο χωράφι του. Αυτό εκτελεί την εργασία του και ύστερα επιστρέφει στον ίδιο χώρο για να φορτίσει και να χρησιμοποιηθεί από τον επόμενο». Ακόμη το ρομπότ δεν έχει αποκτήσει απόλυτη αυτονομία, αφού η ομάδα της Agroverse παρεμβαίνει εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο, εάν διαπιστωθεί πως έρχεται αντιμέτωπο με κατάσταση που δεν μπορεί να διαχειριστεί. Ποια είναι αυτή;
«Εάν διασχίζει τον αγροτικό δρόμο και συναντήσει κάποιο αυτοκίνητο ή και κάποιο ζώο, θα σταματήσει και εμείς θα αναλάβουμε να αποφύγουμε το εμπόδιο, ώστε να συνεχίσει την πορεία του», εξηγεί. «Στόχος μας είναι να αποκτήσει σταδιακά πλήρη αυτονομία ώστε να μην παρεμβαίνουμε καθόλου», λέει στην «Κ» ο Δημήτρης Κούτρας, τονίζοντας πως το όχημα αναλαμβάνει, προς τον παρόν, καθήκοντα παραγωγού για ελιές και αμπέλια, ενώ είναι ικανό να προσαρμοστεί σε δενδρώδεις καλλιέργειες, όπως οι ροδακινιές. «Ζυγίζει 1 τόνο, έχει ύψος περίπου 1,20 μ., πλάτος 1,30 μ. και 2 μέτρα μήκος, ενώ έχει δυνατότητα να σέρνει φορτία έως και 3 τόνους, όπως είναι για παράδειγμα τα ραντιστικά που ψεκάζουν τις καλλιέργειες. Επίσης, είναι πάρα πολύ ανθεκτικά στην κακοκαιρία». Το ηλεκτρικό ρομπότ, όπως λέει, είναι Made in Greece αλλά και… Made for Greece, αφού για την ώρα απευθύνεται στην ελληνική αγορά. «Μετά και την επένδυση που εξασφαλίσαμε ύψους 200.000 ευρώ από το ελληνικό venture capital, TECS Capital, αναπτύξαμε δύο τέτοια οχήματα, τα οποία ο πελάτης-παραγωγός τα μισθώνει. Οπως πληρώνει δηλαδή κάποιος ένα όχημα στην uber με βάση το χιλιόμετρο, έτσι και στη δική μας περίπτωση πληρωνόμαστε με βάση το στρέμμα εργασίας που εκτελεί το ρομπότ». Το σύστημα «τεστάρεται» στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή, ενώ ανάμεσα στους πρώτους πελάτες του είναι οινοποιεία στη Βόρεια Ελλάδα, όπως το Κτήμα Κυρ Γιάννη, το Κτήμα Παυλίδη στη Δράμα καθώς και η ομάδα οινοπαραγωγών Εύφορη Γη, στη Γουμένισσα.
Μπορεί να αναλάβει το 70% των αγροτικών εργασιών, ενώ μέσα στο πλάνο της ελληνικής startup Agroverse είναι να μπορεί να κάνει και συγκομιδή.
Η κάθοδος των τρακτέρ στους δρόμους της Αθήνας στις αρχές της εβδομάδας κατέδειξε πως μεγάλο «αγκάθι» και για τον συγκεκριμένο κλάδο, σύμφωνα και με τον κ. Κούτρα, εξακολουθεί να είναι το κόστος παραγωγής. «Οι αγρότες θέλουν τη δική μας τεχνολογία γιατί έρχονται αντιμέτωποι με τεράστιες ελλείψεις σε εργατικά χέρια, κάτι που αυξάνει το κόστος παραγωγής. Πρόκειται για κλάδο με ήδη συμπιεσμένα κέρδη», λέει, προσθέτοντας πως «αυτή απελευθερώνει χρόνο από τους αγρότες, ώστε να ασχοληθούν με άλλα κομμάτια της δουλειάς τους, όπως για παράδειγμα το άνοιγμα σε νέες αγορές». Παράλληλα, ο ίδιος στέκεται και στο υψηλό ενεργειακό κόστος που αποτελεί άλλον ένα «βραχνά» για τον πρωτογενή τομέα. Μεγαλωμένος στην Κάριανη Καβάλας, αναγνωρίζει τα προβλήματα του κλάδου, αφού, λόγω του πατέρα του, που είναι παραγωγός σταφυλιού και ελιάς, ασχολείται από νεαρή ηλικία με τα χωράφια. «Εμείς παράγουμε βρώσιμα σταφύλια. Είναι λοιπόν πιθανόν να χρειαστεί να μπούμε στο χωράφι τουλάχιστον 20 φορές για να φροντίσουμε την καλλιέργεια. Βέβαια, το τρακτέρ είναι πολύ ενεργοβόρο, σε αντίθεση με το ρομπότ μας, που είναι ηλεκτρικό, οικονομικότερο και πιο φιλικό στο περιβάλλον».
Ο Δημήτρης Κούτρας έχει σπουδάσει ηλεκτρολόγος μηχανικός στο Πολυτεχνείο της Ξάνθης, απ’ όπου τώρα ολοκληρώνει το διδακτορικό του στη ρομποτική και την τεχνητή νοημοσύνη. «Με τον πατέρα μου αναζητούσαμε ρομποτικά μηχανήματα που θα μπορούσαν να εκτελέσουν ανθρώπινες εργασίες στο χωράφι. Διαπιστώσαμε όμως πως το κόστος των υφιστάμενων λύσεων είναι απαγορευτικό. Παράλληλα, δεν έχουν πλήρη αυτονομία καθώς πρόκειται για συστήματα plug and play», τα οποία καταλήγουν να είναι plug and… pray», σχολιάζει σκωπτικά, προσθέτοντας πως «υπάρχει δυσκολία στη ρύθμιση και διαχείρισή τους. Δυσκολεύομαι ακόμη και εγώ που έχω διδακτορικό».
Στο μεταξύ, η εταιρεία έχει προσελκύσει επενδυτές με σκοπό να σηκώσει έως και 500.000 ευρώ, για να αναπτύξει το επόμενο διάστημα 10 ηλεκτρικά ρομπότ, τα οποία θα μπορούν να εγκατασταθούν –με τα κοντέινερ– σε 10 χωριά της Βόρειας Ελλάδας. «Σε πρώτη φάση στοχεύουμε στην Ελλάδα και κοιτάζουμε αγορές όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία».
kathimerini.gr