Σε διαφορετική περίπτωση η Ελλάδα θα βρεθεί αντιµέτωπη µε πρόστιµα ύψους 450 εκατ. ευρώ τα οποία και θα σβηστούν από τις κοινοτικές ενισχύσεις των παραγωγών. Να σηµειωθεί ότι η υλοποίηση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης αποτελεί κοινοτική υποχρέωση από το 2015, ενώ στο διάστηµα αυτών των χρόνων µόνο οι περιφέρειες Ηπείρου και ∆υτικής Μακεδονίας είχαν προχωρήσει τη διαδικασία, η οποία όµως διεκόπη λόγω ενστάσεων.
Πώς θα επηπεραστούν οι επιδοτήσεις των κτηνοτρόφων
Εφόσον ολοκληρωθούν τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης και µε τον όρο πως θα µπορέσει να γίνει µία ακριβής καταγραφή του ζωικού κεφαλαίου που διατηρούν οι κτηνοτρόφοι, θα πράγµατοποιηθεί και η ανακατανοµή των βοσκοτόπων, ανάλογα µε την περιοχή και τη βοσκοϊκανότητα σε Ζωικές Μονάδες (ΖΜ). ∆ηλαδή, µε λίγα λόγια, ένα στρέµµα βοσκότοπου µπορεί να «σηκώνει» 1,5 Ζωική Μονάδα και ένα στρέµµα σε µία άλλη περιοχή 0,5 Ζωικές Μονάδες. Έτσι, ένας κτηνοτρόφος για παράδειγµα που διατηρεί 1,5 Ζωική Μονάδα που αντιστοιχεί σε 10 ενήλικα αιγοπρόβατα, στην πρώτη περίπτωση θα λάβει 1 στρέµµα και στη δεύτερη περίπτωση 3 στρέµµατα. Γίνεται λοιπόν προφανές ότι επηρεάζονται έτσι διάφορες επιδοτήσεις όπως:
- Η εξισωτική αποζηµίωση.
- Το τσεκ (αν έχει και τα δικαιώµατα να τα ντύσει τα επιπλέον στρέµµατα) και η αναδιανεµητική ενίσχυση.
- Επιδοτήσεις αγροπεριβαλλοντικών που συνδέονται µε τον επιλέξιµο βοσκότοπο όπως είναι η επιδότηση για τη βιολογική κτηνοτροφία.
- Η επιδότηση νεαρής ηλικίας εφόσον πρόκειται για κτηνοτρόφο κάτω των 40 ετών που µπήκε στο επάγγελµα προ πενταετίας.
Επιπλέον, µε τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης θα γίνει δυνατή η πρόβλεψη καλύτερων και πιο ορθολογικών οικολογικών σχηµάτων (eco-schemes) για τους κτηνοτρόφους, οι οποίοι έχουν ως µόνη ρεαλιστική επιλογή προς το παρόν την ένταξή τους στη διατήρηση της βιολογικής κτηνοτροφίας.
Το ζήτηµα µε τα προγράµµατα που «τρέχουν» εντός του έτους
Εδώ βέβαια εγείρονται και άλλα ζητήµατα που έχουν να κάνουν µε τα προγράµµατα που ήδη έχουν «τρέξει» και µένει να φανεί πώς θα τα διαχειριστούν οι αρµόδιες αρχές. Για παράδειγµα το Νοέµβριο αναµένεται να προκηρυχθεί το πρόγραµµα Βιολογικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας. Σε αυτό οι κτηνοτρόφοι θα κάνουν αίτηση µε βάση τα βοσκοτόπια που έχουν φέτος στην κατοχή τους. Του χρόνου όµως, θεωρητικά πάντα, θα αλλάξει η κατανοµή των βοσκοτόπων µε βάση τα πραγµατικά δεδοµένα σύµφωνα µε τα διαχειριστικά σχέδια. Εδώ λοιπόν τίθεται το ερώτηµα τι θα γίνει µε τις επιδοτήσεις των κτηνοτρόφων αυτών. Θα µειωθούν ανάλογα τη νέα µοιρασιά, ή θα µείνουν ως έχουν. Να αυξηθούν πάντως δεν πρόκειται.
Εναλλακτική εφαρµογή
Τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης βασίζονται στο Νόµο 4351/2015 «Βοσκήσιµες Γαιές Ελλάδας», όπου αναφέρονται λεπτοµέρειες για την εκπόνησή τους. Σύµφωνα λοιπόν µε το Άρθρο 3 του Νόµου:
- Η διάρκεια ισχύος των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης ορίζεται σε επτά (7) έτη µετά την έγκρισή τους. Μετά την παρέλευση της επταετίας τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης αναθεωρούνται και εγκρίνονται εκ νέου. Στην περίπτωση εκδήλωσης φυσικής καταστροφής ή άλλης αιτίας, τα σχέδια αναθεωρούνται και εγκρίνονται εντός χρονικού διαστήµατος ενός (1) έτους από τη διαπίστωση αυτής από τις αρµόδιες υπηρεσίες.
- Εντός των βοσκήσιµων γαιών επιτρέπονται εγκαταστάσεις ζώων σύµφωνα µε τις προϋποθέσεις του ν. 4056/2012 (Α’ 52), καθώς και ποτίστρες ζώων, µικρές οµβροδεξαµενές και επεµβάσεις που δεν αλλοιώνουν τη φυσιογνωµία του τοπίου και
- οι οποίες προβλέπονται από τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης για την εξυπηρέτηση των κτηνοτρόφων, της λειτουργίας των βοσκήσιµων γαιών και την ευζωία των ζώων.
- Με τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης καθορίζονται και οι θερινές βοσκήσιµες γαίες τις οποίες χρησιµοποιεί, ο κάθε νόµιµα µετακινούµενος κτηνοτρόφος.
agronews.gr