Εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης «πέταξαν», η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, επιλέγοντας την ακριβότερη προσφορά ξένης εταιρείας, αντί της πολύ φθηνότερης αντίστοιχης προσφοράς ελληνικής εταιρείας, σε διαγωνισμό για την προμήθεια πτυσσόμενων, μεταφερόμενων γεφυρών για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Η πιο περίεργη ίσως, παράμετρος αυτής της σκοτεινής υπόθεσης, που εγείρει πολύ σοβαρές αμφιβολίες για τη διαφάνεια στη διαχείριση συνολικά των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι ο λόγος για τον οποίο οι
υπεύθυνοι για τον διαγωνισμό αποφάσισαν να απορρίψουν την πρόταση της ελληνικής εταιρείας.
Οι υπεύθυνοι της Ελληνικής εταιρείας ενημερώθηκαν ότι αποκλείστηκαν όχι επειδή υπήρχε οποιοδήποτε πρόβλημα στην προσφορά που υπέβαλαν, αλλά επειδή απέστειλαν στην Επιτροπή Διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ επιστολή, με την οποία επισήμαιναν το εκτιμώμενο όφελος
εκατομμυρίων για το Δημόσιο από την επιλογή της προσφοράς τους και τόνισαν ότι η ελληνική εταιρεία προασπίζει το δημόσιο συμφέρον με
παροχή ποιοτικών αγαθών σε ανταγωνιστικές τιμές!
Ο διαγωνισμός για την προμήθεια με προϋπολογισμό 12,5 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) δημοσιεύθηκε στις 24 Ιανουαρίου 2023 και αφορούσε την προμήθεια πτυσσόμενων μεταφερόμενων γεφυρών (συνολικά 23 γέφυρες τύπου Bailey) για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.
Προκηρύχθηκε από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ενώ το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του
Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ανέλαβε να τον διενεργήσει. Καταληκτική προθεσμία για την υποβολή προσφορών είχε οριστεί αρχικά η 24
η Φεβρουαρίου 2023 και η προθεσμία παρατάθηκε ως τις 13 Μαρτίου 2023, οπότε υπέβαλε την προσφορά της και η ελληνική εταιρεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η προσφορά της ελληνικής εταιρείας είχε ύψος 7,659 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) ή 9,497 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Δηλαδή το
Δημόσιο θα εξοικονομούσε περισσότερα από 6 εκατ. ευρώ (ποσοστό έκπτωσης 38,73%), σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό.
Αυτό ακριβώς επισήμανε με την επιστολή της η Ελληνική εταιρεία, στις 13 Μαρτίου, την οποία απέστειλε προς την Επιτροπή Διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ με κοινοποίηση προς το γραφείο του πρωθυπουργού, τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, το Γενικό Επιτελείο Στρατού και τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Αυτή η πρωτοβουλία, να υποδείξει η εταιρεία ότι έχει τη φθηνότερη προσφορά και εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον,φέρεται ότι ήταν ο λόγος που αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό, για να επιλεγεί τελικά πολύ ακριβότερη προσφορά!
Στις 7 Σεπτεμβρίου 2023, η εταιρεία έλαβε το Πρακτικό ΙΙ της Επιτροπής Διαγωνισμού, σύμφωνα με το οποίο απορρίφθηκε η προσφορά της επειδή έστειλε στην Επιτροπή Διαγωνισμού την με αρ. πρωτ. ΤΑΙΠΕΔ 57577/13-03-2023 επιστολή της.
Σημειώνεται ότι με άλλη επιστολή, στις 21 Μαρτίου, η Ελληνική εταιρεία είχε ενημερώσει τον υπουργό Ανάπτυξης, με κοινοποίηση στο γραφείο του
πρωθυπουργού και στην Επιτροπή Διαγωνισμού ότι στον αμέσως προηγούμενο όμοιο διαγωνισμό η μοναδική συμμετέχουσα ΞΈΝΗ εταιρεία προσέφερε για το ίδιο αντικείμενο ποσό 612.560,00€ ανά τεμάχιο για συνολικά δύο (2) τεμάχια γεφυρών, με συνολική τιμή με ΦΠΑ: 1.225.120,00€.
Στον μεγάλο διαγωνισμό για τις 23 γέφυρες, η ελληνική εταιρεία έδωσε προσφορά 412.920,00 ανά τεμάχιο (με τον ΦΠΑ), δηλαδή η προσφορά της
ήταν περίπου κατά 33% φθηνότερη. Τελικά, η φθηνή ελληνική προσφορά των 7,659 εκατ. ευρώ απορρίφθηκε και επελέγη η προσφορά άλλης εταιρείας τον διαγωνισμό κέρδισε τελικά η ΞΕΝΗ εταιρεία , κατόπιν υποβολής ένστασης, παρότι είχε την
ακριβότερη προσφορά από τις τρεις, ύψους 12,377 εκατ. ευρώ και η οποία ήταν 38% ακριβότερη από την προσφορά της Ελληνικής εταιρείας.
Η ελληνική εταιρεία ζήτησε από την κυβέρνηση τη ματαίωση ή επαναπροκηρυξη του διαγωνισμού, για λόγους δημοσίου συμφέροντος,
ώστε να περιοριστεί η σπατάλη του Δημοσίου χρήματος, υπενθυμίζοντας ότι ζημία του Δημοσίου άνω των 120.000,00€ αντιμετωπίζεται ως κακούργημα.
Παρ’ όλα αυτά, ουδεμία ενέργεια φέρεται να έχει γίνει Αντίθετα, στις 28 Νοεμβρίου 2024 ανακοινώθηκε από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και
Πολιτικής Προστασίας ότι υπεγράφη η σύμβαση για την προμήθεια 23 πτυσσόμενων γεφυρών Bailey, αξίας 14 εκ. ευρώ με έναρξη της
παράδοσης των γεφυρών από τον Ιανουάριο του 2025.
Οι άνθρωποι που μας κυβερνούν είναι αδίστακτοι και «απατεώνες», Ας τους στείλουμε από εκεί που ήρθαν.
Το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ, με την διαδρομή του, την προσφορά του, τα στελέχη του, το πρόγραμμα του ,τις συγκρούσεις του με το άδικο και την διαφθορά, έτοιμο να αναλάβει την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας, με
αλήθειες με ευθύνη, με δικαιοσύνη, με διαφάνεια, με σεβασμό στους θεσμούς και κοινωνική ευαισθησία.
* Ο Μιχάλης Καρχιμάκης είναι πρώην
Υπουργός, Γραμματέας και Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ καθώς και σύμβουλος
του Ανδρέα Παπανδρέου. Διετέλεσε υπεύθυνος του Γραφείου
Αλληλεγγύης και του Τομέα Τεκμηρίωσης του ΠΑΣΟΚ. Μέλος της ΚΠΕτου ΠΑ.ΣΟ.Κ