ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΕΛΛΑΔΑ

Ομιλία του Ευάγγελου Αποστολάκη στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας

0

Θέμα: Ομιλία του βουλευτή Επικρατείας – Τομεάρχη Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Αποστολάκη στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας.

Σημαντικότερα σημεία:

«Θέλω πρώτα απ’ όλα να αναφερθώ στις πυρκαγιές στην πολύπαθη Εύβοια και επιτρέψτε μου να εκφράσω τη συμπαράσταση μου στους πολίτες που για άλλη μια φορά ζουν ώρες φόβου και αγωνίας και βλέπουν τον τόπο τους παραδομένο στη φωτιά. Καθώς και στους κατοίκους του Κιλκίς που και αυτοί δοκιμάζονται με τον ίδιο τρόπο. Τα στελέχη της Πυροσβεστικής και όσοι  μάχονται στην πρώτη γραμμή, έχουν την συμπαράστασή μας. Δεν είναι όμως αρκετή. Χρειάζονται την άμεση και έμπρακτη στήριξη της Πολιτείας. Έχουμε κάθε χρόνο τα ίδια φαινόμενα. Και κάθε χρόνο επιλέγεται τα φαινόμενα αυτά να αντιμετωπίζονται δυστυχώς με τον ίδιο τρόπο. Πώς λοιπόν θα προκύψει διαφορετικό αποτέλεσμα; Χρειάζεται μελέτη, πρόγραμμα και ορθή εφαρμογή αυτού του προγράμματος. Δεν αρκεί, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, να ηχήσει το 112. Έχει παρατηρηθεί αλόγιστη χρήση του 112. Πλέον εγκυμονεί ο κίνδυνος να απευαισθητοποιηθούν οι πολίτες από ένα ,κατά τα λοιπά χρήσιμο εργαλείο, και την κρίσιμη ώρα να μην το λάβουν σοβαρά υπόψη. Θυμηθείτε τον μύθο του Αισώπου με τον βοσκό και τον λύκο.»

«Την εβδομάδα που μας πέρασε είχαμε κρίσιμες εξελίξεις και στα εθνικά θέματα. Αναφέρομαι στην κλιμάκωση που προέκυψε ανοιχτά της Κάσου, με αφορμή τον ερευνητικό πλοίο, το ιταλικό που είχε πάρει άδεια για να κάνει αυτές τις έρευνες. Θεωρώ ότι ουδείς έπεσε από τα σύννεφα με τις αντιδράσεις της γείτονος. Έχει άλλωστε εκφράσει πανηγυρικά τις προθέσεις της, την αναθεωρητική της δογματική κατεύθυνση και την κατά το συμφέρον της επίκληση του Διεθνούς Δικαίου. Αυτό που έχει όμως σημασία είναι η δικιά μας προετοιμασία και αντίδραση στις όποιες προκλήσεις και θεωρώ ότι στην προκειμένη περίπτωση η κυβέρνηση έπρεπε να δημιουργήσει το περιθώριο για πιο αποτελεσματικές κινήσεις. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι για τα εθνικά θέματα πρέπει να τίθεται σε πρώτο πλάνο η ενημέρωση της εθνικής αντιπροσωπίας και να επιζητείται η σχετική διακομματική συναίνεση προς όφελος της εθνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων. Αναμένουμε τις σχετικές πρωτοβουλίες από πλευράς ΥΠΕΞ. Πρέπει να κάνουμε μια διευκρίνιση εδώ. Το πλοίο είχε πάρει άδεια να κινηθεί μεταξύ των χωρικών υδάτων της Κάσου, των χωρικών υδάτων της Καρπάθου και σε ένα κομμάτι που ανήκει στην ελληνική ΑΟΖ που έχει συμφωνηθεί πρόσφατα με την Αίγυπτο. Το κομμάτι αυτό παράλληλα ανήκει και στο Τουρκολιβυκό σύμφωνο. Αυτό που έγινε λοιπόν εκείνη την ώρα, ήταν η διεκδίκηση της Τουρκίας να εμφανίσει το Τουρκολιβυκό σύμφωνο ως πιο επίκαιρο και πιο νόμιμο από την νόμιμη και υπογραφείσα ΑΟΖ μεταξύ εμάς και της Κύπρου. Μας ανησυχεί το γεγονός ότι υπήρξαν και ευχαριστίες από την τούρκική πλευρά για την επίλυση του θέματος, χωρίς να γίνει κλιμάκωση. Περιμένουμε ενημέρωση.»

«Ερχόμαστε στο Ισραήλ. Εκτός από το γεγονός ότι οι νεκροί έχουν ξεπεράσει τους 40.000, βλέπουμε αυτή τη στιγμή τρία περιστατικά, τα οποία μας ανησυχούν ιδιαίτερα. Τα περιστατικά στο Γκολάν, ο θάνατος του αρχηγού της Χαμάς μέσα στο Ιράν, η απόπειρα δολοφονίας του αρχηγού της Χεζμπολάχ στη Βηρυτό, ο θάνατος από την έκρηξη του πολιτικού ηγέτη της Χεζμπολάχ. Φαίνεται ότι κάποιοι επιθυμούν ο πόλεμος να διαχυθεί στην περιοχή και να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Νομίζω ότι η Κυβέρνηση πρέπει να πάρει θέση και να επιμείνει, και να επιμείνει ξαναλέω στο να σταματήσει ο πόλεμος άμεσα και να βρεθεί η λύση για το παλαιστινιακό, έτσι όπως έχει συμφωνηθεί. Φοβάμαι ότι αν εξελιχθούν τα πράγματα και συνεχιστούν έτσι, θα είμαστε μάρτυρες κακών εξελίξεων.»

«Πρέπει αρχικά να αναφέρω ότι μέσω των διατάξεων του παρόντος νομοσχεδίου διαφαίνεται ότι προωθείται μια συγκεκριμένη πολιτική στελέχωσης των διευθυντικών θέσεων…….Το ίδιο ακριβώς προβλέπεται και για το ύψος των προσφερόμενων αμοιβών. Σίγουρα κάτι τέτοιο δεν μπορεί να ιδωθεί υπό θετικό πρίσμα. Έχοντας μάλιστα προηγούμενη εμπειρία από τα όσα προωθήθηκαν και στη ΔΕΗ. Ποιο ακριβώς θα είναι το δημόσιο όφελος από την προσέλκυση υψηλόβαθμων golden boys, που έχουν άλλωστε δείξει τις προθέσεις τους απέναντι στους καταναλωτές από άλλες αντίστοιχες θέσεις που έχουν στελεχώσει; Σίγουρα δεν λειτουργεί καθησυχαστικά Το γεγονός ότι η διαδικασία στελέχωσης θα αποτελεί πλέον, τρόπο τινά , εσωτερική και μόνο υπόθεση, χωρίς υποβολή σε κάποιο είδος δημοσίου ελέγχου.»

«Επιπλέον με το άρθρο 25 δημιουργούνται σε ακόμα ένα τομέα εργαζόμενοι διαφορετικών ταχυτήτων. Άλλες οι αμοιβές για το υπάρχον προσωπικό και άλλες για τους όσους προσληφθούν από εδώ και στο εξής.»

«….θέλω να αναφερθώ στο άρθρο 36 για την διεύρυνση του σκοπού του ΤΑΙΠΕΔ, όπου βλέπουμε ότι προστίθεται η αναβάθμιση, ανάπτυξη και καταστασκευή υποδομών στρατηγικής σημασία εντός των λιμένων που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Φυσικά προβλέπεται και η αντίστοιχη δυνατότητα χρηματοδότησης. Και θεωρώ είναι εύλογη η απορία, του τι ακριβώς υπήρχε στη κυβερνητική ατζέντα τόσα χρόνια όσον αφορά στα λιμάνια εντός ΤΑΙΠΕΔ; Τι ακριβώς έκανε; Και τι επιδιώκει τώρα; Να τα αναβαθμίσει με δημόσιο χρήμα και να τα εκποιήσει στη συνέχεια και έναντι ποιου τιμήματος;»

 

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας:

 

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.

Kύριε Υπουργέ,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θέλω πρώτα απ’ όλα να αναφερθώ στις πυρκαγιές στην πολύπαθη Εύβοια και επιτρέψτε μου να εκφράσω τη συμπαράσταση μου στους πολίτες που για άλλη μια φορά ζουν ώρες φόβου και αγωνίας και βλέπουν τον τόπο τους παραδομένο στη φωτιά. Καθώς και στους κατοίκους του Κιλκίς που και αυτοί δοκιμάζονται με τον ίδιο τρόπο. Τα στελέχη της Πυροσβεστικής και όσοι  μάχονται στην πρώτη γραμμή, έχουν την συμπαράστασή μας. Δεν είναι όμως αρκετή. Χρειάζονται την άμεση και έμπρακτη στήριξη της Πολιτείας. Έχουμε κάθε χρόνο τα ίδια φαινόμενα. Και κάθε χρόνο επιλέγεται τα φαινόμενα αυτά να αντιμετωπίζονται δυστυχώς με τον ίδιο τρόπο. Πώς λοιπόν θα προκύψει διαφορετικό αποτέλεσμα; Χρειάζεται μελέτη, πρόγραμμα και ορθή εφαρμογή αυτού του προγράμματος. Δεν αρκεί, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, να ηχήσει το 112. Έχει παρατηρηθεί αλόγιστη χρήση του 112. Πλέον εγκυμονεί ο κίνδυνος να απευαισθητοποιηθούν οι πολίτες από ένα ,κατά τα λοιπά χρήσιμο εργαλείο, και την κρίσιμη ώρα να μην το λάβουν σοβαρά υπόψη. Θυμηθείτε τον μύθο του Αισώπου με τον βοσκό και τον λύκο.

Την εβδομάδα που μας πέρασε είχαμε κρίσιμες εξελίξεις και στα εθνικά θέματα. Αναφέρομαι στην κλιμάκωση που προέκυψε ανοιχτά της Κάσου, με αφορμή τον ερευνητικό πλοίο, το ιταλικό που είχε πάρει άδεια για να κάνει αυτές τις έρευνες. Θεωρώ ότι ουδείς έπεσε από τα σύννεφα με τις αντιδράσεις της γείτονος. Έχει άλλωστε εκφράσει πανηγυρικά τις προθέσεις της, την αναθεωρητική της δογματική κατεύθυνση και την κατά το συμφέρον της επίκληση του Διεθνούς Δικαίου. Αυτό που έχει όμως σημασία είναι η δικιά μας προετοιμασία και αντίδραση στις όποιες προκλήσεις και θεωρώ ότι στην προκειμένη περίπτωση η κυβέρνηση έπρεπε να δημιουργήσει το περιθώριο για πιο αποτελεσματικές κινήσεις. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι για τα εθνικά θέματα πρέπει να τίθεται σε πρώτο πλάνο η ενημέρωση της εθνικής αντιπροσωπίας και να επιζητείται η σχετική διακομματική συναίνεση προς όφελος της εθνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων. Αναμένουμε τις σχετικές πρωτοβουλίες από πλευράς ΥΠΕΞ. Πρέπει να κάνουμε μια διευκρίνιση εδώ. Το πλοίο είχε πάρει άδεια να κινηθεί μεταξύ των χωρικών υδάτων της Κάσου, των χωρικών υδάτων της Καρπάθου και σε ένα κομμάτι που ανήκει στην ελληνική ΑΟΖ που έχει συμφωνηθεί πρόσφατα με την Αίγυπτο. Το κομμάτι αυτό παράλληλα ανήκει και στο Τουρκολιβυκό σύμφωνο. Αυτό που έγινε λοιπόν εκείνη την ώρα, ήταν η διεκδίκηση της Τουρκίας να εμφανίσει το Τουρκολιβυκό σύμφωνο ως πιο επίκαιρο και πιο νόμιμο από την νόμιμη και υπογραφείσα ΑΟΖ μεταξύ εμάς και της Κύπρου. Μας ανησυχεί το γεγονός ότι υπήρξαν και ευχαριστίες από την τούρκική πλευρά για την επίλυση του θέματος, χωρίς να γίνει κλιμάκωση. Περιμένουμε ενημέρωση.

Ερχόμαστε στο Ισραήλ. Εκτός από το γεγονός ότι οι νεκροί έχουν ξεπεράσει τους 40.000, βλέπουμε αυτή τη στιγμή τρία περιστατικά, τα οποία μας ανησυχούν ιδιαίτερα. Τα περιστατικά στο Γκολάν, ο θάνατος του αρχηγού της Χαμάς μέσα στο Ιράν, η απόπειρα δολοφονίας του αρχηγού της Χεζμπολάχ στη Βηρυτό, ο θάνατος από την έκρηξη του πολιτικού ηγέτη της Χεζμπολάχ. Φαίνεται ότι κάποιοι επιθυμούν ο πόλεμος να διαχυθεί στην περιοχή και να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Νομίζω ότι η Κυβέρνηση πρέπει να πάρει θέση και να επιμείνει, και να επιμείνει ξαναλέω στο να σταματήσει ο πόλεμος άμεσα και να βρεθεί η λύση για το παλαιστινιακό, έτσι όπως έχει συμφωνηθεί. Φοβάμαι ότι αν εξελιχθούν τα πράγματα και συνεχιστούν έτσι, θα είμαστε μάρτυρες κακών εξελίξεων.

   Το τελευταίο χρονικό διάστημα καλούμαστε να μελετήσουμε, να εξετάσουμε σωρεία νέων νομοσχεδίων… σοβαρών, με διαδικασίες fast truck. Ποιόν ακριβώς τιμά αυτή η βεβιασμένη διαδικασία; Σίγουρα όχι τον κοινοβουλευτισμό και σίγουρα όχι τους πολίτες ή τους φορείς που καλούνται σε ακρόαση. Πρέπει να στηλιτευτεί αυτή η κυβερνητική επιλογή.

Ερχόμενος στο νομοσχέδιο δεν θα επικεντρωθώ σε αμιγώς τεχνικά ζητήματα του νομοσχεδίου που έχουν ήδη αναδειχθεί. Θέλω όμως να κάνω αναφορά σε κάποια επιμέρους ζητήματα που θεωρώ ότι χρήζουν περεταίρω αναφοράς καθώς είναι όντως αξιομνημόνευτα και κυρίως όσα αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό, το ήδη υπάρχον αλλά και αυτό που πρόκειται να προσληφθεί.

Πρέπει αρχικά να αναφέρω ότι μέσω των διατάξεων του παρόντος νομοσχεδίου διαφαίνεται ότι προωθείται μια συγκεκριμένη πολιτική στελέχωσης των διευθυντικών θέσεων των θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών, με διαδικασίες που αφήνονται στη διακριτική ευχέρεια της Επιτροπής Προσλήψεων της Εταιρείας. Το ίδιο ακριβώς προβλέπεται και για το ύψος των προσφερόμενων αμοιβών. Σίγουρα κάτι τέτοιο δεν μπορεί να ιδωθεί υπό θετικό πρίσμα. Έχοντας μάλιστα προηγούμενη εμπειρία από τα όσα προωθήθηκαν και στη ΔΕΗ. Ποιο ακριβώς θα είναι το δημόσιο όφελος από την προσέλκυση υψηλόβαθμων golden boys, που έχουν άλλωστε δείξει τις προθέσεις τους απέναντι στους καταναλωτές από άλλες αντίστοιχες θέσεις που έχουν στελεχώσει; Σίγουρα δεν λειτουργεί καθησυχαστικά Το γεγονός ότι η διαδικασία στελέχωσης θα αποτελεί πλέον, τρόπο τινά , εσωτερική και μόνο υπόθεση, χωρίς υποβολή σε κάποιο είδος δημοσίου ελέγχου.

Πολλά ερωτήματα δημιουργούνται και όσον αφορά στα ζητήματα του λοιπού προσωπικού. Στο άρθρο 14 προστίθεται η δυνατότητα μεταφοράς των εργαζομένων μεταξύ μητρικής και θυγατρικών εταιρειών. Ναι μεν δημιουργείται ευελιξία στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, όμως αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι χωρίς πλαίσιο οι εργαζόμενοι θα είναι σε καθεστώς επισφάλειας. Θα μπορούν να αρνηθούν αυτή τη μεταφορά εφόσον κρίνουν ότι μπορεί να είναι βλαπτική για τους ίδιους; Η θέση στην οποία θα κληθούν να μεταφερθούν θα έχει συνάφεια με την προηγούμενη;

Στο δε άρθρο 22 που αφορά στις προσλήψεις προσωπικού ορισμένου χρόνου, μας απασχολεί η πιθανότητα, λόγω των κακώς κειμένων στην αγορά, να καταλήξουμε με εταιρείες που θα στελεχώνονται κατά βάση με προσωπικό που βρίσκεται υπό το καθεστώς τέτοιων συμβάσεων. Θα έπρεπε εδώ να υπάρχει έστω μια πρόβλεψη του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου εποχιακού προσωπικού.

Σίγουρα δεν προδιαθέτει κάποιον θετικά και το άρθρο 23 για την πλήρωση των θέσεων των γενικών διευθυντών. Με την εδραίωση ενός εξαιρετικά διευρυμένου διευθυντικού δικαιώματος, τα υπηρεσιακά συμβούλια μπαίνουν στην άκρη, το ίδιο και οι εσωτερικοί κανονισμοί αλλά και οι διαδικασίες αξιολόγησης. Απαξιώνεται για άλλη μια φορά το ΑΣΕΠ και δεν υπάρχει πρόβλεψη για ασυμβίβαστα. Δεδομένης και της δυνατότητας προέλευσης των εν λόγω στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα, θα έπρεπε να γίνεται σχετική πρόβλεψη.

Το διευθυντικό δικαίωμα διευρύνεται και με το άρθρο 26 όσον αφορά στη λειτουργία της σύμβασης εργασίας καθώς καταργούνται συλλογικά όργανα και μέτρα προστασίας των εργαζομένων που αποτελούν πολύτιμα εργαλεία ελέγχου τυχόν αυθαιρεσίας.

Επιπλέον με το άρθρο 25 δημιουργούνται σε ακόμα ένα τομέα εργαζόμενοι διαφορετικών ταχυτήτων. Άλλες οι αμοιβές για το υπάρχον προσωπικό και άλλες για τους όσους προσληφθούν από εδώ και στο εξής.

Βλέπουμε επίσης, ότι στη σύνθεση των πειθαρχικών συμβούλιων, δεν θα υπάρχει εκπροσώπηση των εργαζομένων, παρά την υπαρκτή ανάγκη χάριν της εξυπηρέτησης των αρχών της διαφάνειας και της δημοκρατίας.

Κλείνοντας θέλω να αναφερθώ στο άρθρο 36 για την διεύρυνση του σκοπού του ΤΑΙΠΕΔ, όπου βλέπουμε ότι προστίθεται η αναβάθμιση, ανάπτυξη και καταστασκευή υποδομών στρατηγικής σημασία εντός των λιμένων που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Φυσικά προβλέπεται και η αντίστοιχη δυνατότητα χρηματοδότησης. Και θεωρώ είναι εύλογη η απορία, του τι ακριβώς υπήρχε στη κυβερνητική ατζέντα τόσα χρόνια όσον αφορά στα λιμάνια εντός ΤΑΙΠΕΔ; Τι ακριβώς έκανε; Και τι επιδιώκει τώρα; Να τα αναβαθμίσει με δημόσιο χρήμα και να τα εκποιήσει στη συνέχεια και έναντι ποιου τιμήματος;

Σας ευχαριστώ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ