Ο καινούργιος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) θα είναι σε δημόσια διαβούλευση έως και τις 24 Ιανουαρίου, ενώ στη συνέχεια αναμένεται να ψηφιστεί και να τεθεί σε ισχύ στα μέσα περίπου της άνοιξης.
Οι αλλαγές που επιφέρει σύμφωνα με τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, έχουν σα στόχο την οδική ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αλλά και την προσαρμογή στα τρέχοντα δεδομένα περί κινητικότητας και τεχνολογίας με τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών.
Εμείς θα προσθέταμε πως επιπλέον επιχειρείται να μπει, όσο είναι εφικτό με τη νομοθεσία και με τη δεδομένη έλλειψη οδηγικής παιδείας και ένα τέλος στην ασυδοσία και στην αδιαφορία για τους άλλους που χρησιμοποιούν τους ίδιους δρόμους. Είτε αυτό αφορά τη μη διευκόλυνσή τους είτε την έκθεσή τους σε κίνδυνο, παρεμποδίζοντας π.χ. την ορατότητά τους ή με την απόρριψη στο οδόστρωμα υλικών που δεν έχουν καμία δουλειά εκεί.
Τέλος στην αφαίρεση πινακίδων των αυτοκινήτων
Μια από τις σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με όσα ισχύουν έως σήμερα είναι η επιβολή προστίμων και ποινών αποκλειστικά στον οδηγό και όχι στο όχημα. Αυτό στην πράξη σημαίνει πως δεν θα αφαιρούνται πινακίδες και άδειες κυκλοφορίας, κάτι που είναι σωστό μιας και το όχημα μπορεί να εξυπηρετεί τη μετακίνηση και άλλων ατόμων πλην του παραβάτη.
Πρόστιμα και για τους πεζούς
Άλλη σημαντική αλλαγή είναι πως προβλέπονται ποινές και για τους πεζούς, που όπως σχεδόν όλοι έχουμε παρατηρήσει, σε αρκετές περιπτώσεις συμπεριφέρονται σαν τον πελάτη σε… μπακάλικο που έχει πάντα δίκιο.
Έτσι για παράδειγμα η παραβίαση ενός κόκκινου σηματοδότη από πεζό μπορεί να επιφέρει πρόστιμο ύψους 30 ευρώ.
Φυσικά το πρόστιμο για την παραβίαση του κόκκινου από αυτοκίνητο ή άλλο όχημα είναι πολλαπλάσιο φτάνοντας τα 700 ευρώ, ενώ συνοδεύεται και από την αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες. Ίδιες συνέπειες προβλέπονται και για την παραβίαση STOP καθώς και οι δύο παραβάσεις συγκαταλέγονται σε αυτές που έχουν ιδιαίτερες επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια και χαρακτηρίζονται ως E4.
Τι ισχύει με τις υπερβάσεις ορίου ταχύτητας
Στην ίδια κατηγορία ανήκει για παράδειγμα και η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας με πάνω από 50 χλμ./ώρα, ενώ εδώ η αφαίρεση του διπλώματος φτάνει τις 90 ημέρες, όπως και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ με τη συγκέντρωση στο αίμα (εκπνεόμενο αέρα): 0,80 g/l έως 1,10 g/l (0,40 mg/l έως 0,60 mg/l)
Το ύψος των προστίμων που προβλέπει ο ΚΟΚ μπορεί να φτάσει έως και τις 2.000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος μέχρι και τα 7 έτη εάν υπάρχει επανάληψη επικίνδυνων παραβάσεων (3 σε διάστημα πενταετίας).
Η λογική του νέου κώδικα θέλει τις ποινές να κλιμακώνονται ανάλογα με το αν η παράβαση χαρακτηρίζεται ως χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας.
Πώς θα λειτουργούν κλιμακωτά οι ποινές
Ενδεικτικό παράδειγμα κλιμάκωσης είναι η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας: Έως τα +20 χλμ./ώρα επιφέρει μόνο χρηματικό πρόστιμο ύψους 150 ευρώ, αν είναι από 20 έως 30 χλμ./ώρα το πρόστιμο παραμένει στα 150 ευρώ αλλά υπάρχει και αφαίρεση του διπλώματος για 20 ημέρες.
Πάνω από τα 30 χλμ./ώρα ή πάνω από τα 150 χλμ./ώρα σε αυτοκινητόδρομο, 130 χλμ./ώρα σε οδό ταχείας κυκλοφορίας και 120 χλμ./ώρα στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο το πρόστιμο ανεβαίνει στα 350 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος στις 30 ημέρες.
Όπως προαναφέραμε αν η υπέρβαση είναι πάνω από τα 50 χλμ./ώρα το πρόστιμο φτάνει τα 700 ευρώ με την αφαίρεση του διπλώματος να παραμένει στις 30 ημέρες.
Η συγκεκριμένη κλιμάκωση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά προκειμένου να μην εξελιχθεί απλά σε μια διαδικασία είσπραξης θα πρέπει και τα όρια ταχύτητας να είναι ρεαλιστικά. Δεν μπορεί π.χ. σε κλειστό αυτοκινητόδρομο να υπάρχουν σημεία με όριο 80 ή ακόμα και 60 χλμ./ώρα.
Η πιθανότητα να εξελιχθεί σε μέσο επιβολής προστίμων υπάρχει και για το νέο αστικό όριο των 30 χλμ./ώρα -δεν ισχύει καθολικά, υπάρχουν και εξαιρέσεις.
Διευκολύνεται η χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας
Το συγκεκριμένο όριο, που θεσπίζεται κυρίως για να περιοριστούν τα ατυχήματα αλλά και η σφοδρότητά τους, καθιστά πιο εύκολη τη χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας. Φυσικά μένει να δούμε στην πράξη πως θα λειτουργήσει το μέτρο και αν θα συμβάλλει ουσιαστικά στη μείωση των ρύπων αλλά και στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών.
Κάτι βέβαια που ισχύει και για τη διήθηση των μοτοσυκλετών στα φανάρια, ενώ προς τη σωστή κατεύθυνση είναι και οι αυστηρές ποινές για τη χρήση κράνους από τους οδηγούς μοτοσυκλετών αλλά και ηλεκτρικών πατινιών. Αν κανείς δεν μπορεί να αντιληφθεί από μόνος του τον κίνδυνο στον οποίο εκτίθεται -αυτό ισχύει και για τη χρήση κινητού τηλεφώνου που θα τιμωρείται ακόμα πιο αυστηρά- ας έχει το φόβο του προστίμου και της ποινής της αφαίρεσης του διπλώματος…
cnn.gr