ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΚΡΗΤΗ

Τα κακώς κείμενα στα λιμάνια της Κρήτης - Τι καταγράφουν οι καπετάνιοι

0

 Πολλαπλά προβλήματα και ελλείψεις στους λιμένες της Κρήτης και της υπόλοιπης χώρας καταγράφει έκθεση- “καμπανάκι” της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων

Λιμάνια που δε διαθέτουν καν σταθμό επιβατών... Προβλήτες που έχουν υποστεί σημαντικές φθορές, αλλά και καθιζήσεις... Ράμπες που χρειάζονται επειγόντως επισκευές... Λιμάνια που χρειάζονται εκβάθυνση... Απουσία επαρκούς φωτισμού... Προβλήτες ελλιμενισμού που είναι κατά πολύ μικρότερες από τα πλοία! Ναυαγισμένα πλοία που δε λένε να απομακρυνθούν, αποτελώντας σοβαρό κίνδυνο για τα σκάφη... Απουσία προσκρουστήρων...

Αυτά και πολλά άλλα “κακώς κείμενα” για τα λιμάνια της Κρήτης και της υπόλοιπης χώρας καταγράφονται σε έκθεση- “καμπανάκι” προς την κυβέρνηση και τις αρμόδιες Αρχές, σκιαγραφώντας ένα προβληματικό σκηνικό στους χώρους και στις συνθήκες ελλιμενισμού ανά την ελληνική επικράτεια. Την επικράτεια μιας χώρας, η οποία, αν και φημίζεται για τη ναυτική της παράδοση, φαίνεται ότι εν έτει 2024 δεν είναι ιδιαίτερα... “φιλική” προς τους ναυτικούς και το επιβατικό κοινό.

Τα προβλήματα, τις ελλείψεις και τα κακώς κείμενα δεν τα επισημαίνουν μάλιστα όποιοι και όποιοι, αλλά οι πλέον κατάλληλοι. Εν προκειμένω οι ίδιοι οι καπετάνιοι που “δένουν” τα πλοία στα λιμάνια.

Πρόκειται για την έκθεση λιμένων 2024 της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), με την οποία ζητούνται βελτιώσεις σε 102 συνολικά λιμάνια σε νησιά και στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Στην έκθεση που συνοδεύεται από χάρτες και φωτογραφίες που έχουν τραβήξει πλοίαρχοι όλων των εταιρειών καταγράφονται οι «εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις» που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τα λιμάνια αυτά.

Αν και στην επιστολή προς το υπουργείο Ναυτιλίας και το Λιμενικό η ΠΕΠΕΝ επισημαίνει ότι έχουν γίνει προσπάθειες βελτίωσης των λιμανιών μέσω της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), εντούτοις οι Έλληνες πλοίαρχοι σημειώνουν ότι «η γενική εικόνα απαιτεί να δοθούν λύσεις, οι οποίες θα συμβάλουν στην εξάλειψη των προβλημάτων που υπάρχουν.

Η ΠΕΠΕΝ στις πάνω από 100 σελίδες της έκθεσής της καταγράφει προβλήματα που ξεκινούν από αλλαγή λαμπτήρων σε φάρους και σηματοδότες και φτάνουν έως την κατασκευή νέων προβλητών ή βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης τους.

Μάλιστα, όπως προκύπτει από τις διαπιστώσεις των ίδιων των πλοιάρχων, όσο πιο ακριτικά και μικρά είναι τα νησιά, τόσο μεγαλύτερες και πιο κρίσιμες οι ελλείψεις που αναφέρονται στις εγκαταστάσεις τους, άρα και ο κίνδυνος όσων εξυπηρετούνται διαμέσου αυτών, ειδικά σε περιπτώσεις υψηλών μποφόρ.

Στο “κάδρο” της έκθεσης φιγουράρει και η Κρήτη, με τους πλοιάρχους να παραθέτουν σημείο προς σημείο τα προβλήματα, τις ελλείψεις και τις στρεβλότητες που έχουν οι ίδιοι εντοπίσει και καταγράψει στους λιμένες του νησιού μας, από το μεγάλο λιμάνι του Ηρακλείου μέχρι το μικρό λιμένα στο Καστέλι Κισσάμου.

Λιμάνι Ηρακλείου

Για το λιμάνι του Ηρακλείου, ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας, η έκθεση λιμένων 2024 της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) επισημαίνει τα εξής:

«Η ράμπα φόρτωσης Νο2 Δ χρήζει επισκευής, διότι έχει υποστεί εκτεταμένη καθίζηση. Ο κόκκινος φανός εισόδου είναι ιδιαίτερα χαμηλής εντάσεως. Συντήρηση στις προβλήτες Νότιο γωνία και Νότιο μέση. Υπάρχουν φθορές από τον πολυκαιρισμό και τους καταπέλτες. Συντήρηση στις μπίντες, διότι πολλές από αυτές έχουν σοβαρές φθορές στα τσιμέντα των βάσεών τους.

Δημιουργία στη Νότιο γωνία μπαστούνι 90 μ. (φωτό 1), ώστε να μπορούν να πλαγιοδετήσουν 2 ταχύπλοα με ασφάλεια χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να ξεσύρουν στην πρυμνοδέτηση σε έντονες καιρικές συνθήκες και να διευκολυνθούν έτσι και οι ελιγμοί των μεγάλων πλοίων της ακτοπλοΐας, γιατί τα ταχύπλοα με αυτόν τον τρόπο θα απομακρυνθούν γύρω στα 60 μ. από τα άλλα μεγάλα συμβατικά πλοία.

Προβλήτα Νο2 Δυτικά: Αντικατάσταση ελαστικών προσκρουστήρων και τοποθέτηση περισσοτέρων τοιούτων για πλαγιοδέτηση και στο κεφάλι της προβλήτας.

Επισκευή ράμπας “Μινωικών Γραμμών”, καθώς υπάρχουν στρεβλωμένες προεξέχουσες μεταλλικές ράγες.
Θέση Νο1 Ανατολικά: Τοποθέτηση γωνιακού προσκρουστήρα στο κεφάλι της προβλήτας. Τοποθέτηση προσκρουστήρων για την ασφαλή πλαγιοδέτηση του πλοίου, καθώς και κάτω από τη ράμπα».

Λιμάνι Σούδας

Πολλαπλά προβλήματα και ελλείψεις καταγράφει η έκθεση λιμένων 2024 για το λιμάνι της Σούδας. Όπως αναφέρεται, «οι καβοδέτες δε διαθέτουν πλωτό μέσο, έτσι ώστε κατά την πρόσδεση στην προβλήτα Ανδριάς η πρόσδεση της πλώρης να γίνεται με καθυστέρηση, ενώ σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες δημιουργούνται επικίνδυνες καταστάσεις για το πλήρωμα, το πλοίο και το προσωπικό στεριάς. Η προβλήτα όπου ελλιμενίζεται το πλοίο έχει μήκος 160 μέτρα, ενώ το μήκος του πλοίου είναι 214 μέτρα. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι πάνω από 50 μέτρα προεξέχουν από το τελείωμα της προβλήτας Ανδριάς, με αποτέλεσμα το πλοίο να βρίσκεται εκτεθειμένο και να κινδυνεύει σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Η ράμπα χρήζει επισκευής, διότι προεξέχουν τα σίδερα από την αλλοίωση που έχει υποστεί το τσιμέντο. Στην πρυμναία θέση πρόσδεσης του πλοίου, στη γωνία της προβλήτας υπάρχει μόνο μια δέστρα (μπίντα), η οποία χρήζει αντικατάστασης λόγω παλαιότητας και δεν μπορεί να συγκρατήσει ασφαλώς την τάση των τριών κάβων που απαιτούνται για την ασφαλή πρόσδεση του πλοίου. Να γίνει η συντήρησή της και επιπρόσθετα να τοποθετηθεί μια νέα για την κάλυψη των αναγκών ασφαλούς πρόσδεσης του πλοίου.

Απομάκρυνση ναυαγίου: το ζήτημα της απομάκρυνσης του ιστιοπλοϊκού σκάφους που έχει βυθιστεί κοντά στην είσοδο του αλιευτικού λιμανιού εγκυμονεί κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα. Δεν υπάρχει σταθμός επιβατών, όπου η κατασκευή του και η λειτουργία του θα συμβάλλει στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού είτε της ακτοπλοΐας είτε της κρουαζιέρας».

Αρκετά προβλήματα και στα μικρότερα λιμάνια του νησιού

Αρκετά προβλήματα εντοπίζει η πλευρά των πλοιάρχων του εμπορικού ναυτικού και στο λιμάνι του Ρεθύμνου. Όπως αναφέρεται, «εκβάθυνση λιμενολεκάνης λόγω των συνεχών προσχώσεων. Ενίσχυση φωτοβολίας πράσινου φανού (χάνεται στα φώτα της πόλης). Με Β-ΒΑ ανέμους δημιουργείται μεγάλη αποθαλασσία (ενίσχυση-επέκταση λιμενοβραχίονα). Η άτακτη κυκλοφορία των σκαφών για θαλάσσια σπορ (watersports) μέσα στο λιμάνι εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την πρόκληση ατυχήματος».

Σητεία και Καστέλι Κισσάμου: Από την έκθεση λιμένων 2024 δε λείπουν οι αναφορές προβλημάτων και στα υπόλοιπα λιμάνια της Κρήτης.
Για το λιμάνι της Σητείας γίνεται λόγος για ανεπαρκή φωτισμό της προβλήτας, ενώ για το Καστέλι Κισσάμου επισημαίνεται ότι απαιτείται εκβάθυνση της λιμενολεκάνης.

neakriti.gr

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ