Επιβαρυντικός παράγοντας, σε ό,τι έχει να κάνει με τα θύματα της ασφάλτου, είναι τόσο η μεγάλη κίνηση, που διευρύνεται κυρίως τα καλοκαίρια με τον τουρισμό, αλλά και η αποκαλούμενη οδηγική συμπεριφορά
Την ανάγκη για δημιουργία μέσων σταθερής τροχιάς στην Κρήτη επαναλαμβάνει ως αίτημα του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης ο γραμματέας του Λευτέρης Μιχελάκης, ο οποίος, μιλώντας στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr, εξήγησε ότι μια τέτοια έλλειψη διαμορφώνει σε ένα σημαντικό βαθμό τη θλιβερή πραγματικότητα των τροχαίων στο νησί.
«Είμαστε “πρωταθλητές” στα δυστυχήματα και στα τροχαία “εγκλήματα”, όπως τα λέμε, γιατί δυστυχώς το οδηγητικό περιβάλλον που υπάρχει στην Κρήτη και στην Ελλάδα γενικότερα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να έχουμε τροχαία δυστυχήματα», ανέφερε ο κ. Μιχελάκης, συμπληρώνοντας πως «όταν δεν υπάρχει άλλος τρόπος μετακίνησης, εκτός από το αυτοκίνητο και τη μηχανή, είναι μοιραίο να υπερβάλλουμε εαυτόν πολλές φορές, να κάνουμε αλόγιστη χρήση και όλο αυτό να λειτουργεί μαζί με την έλλειψη άλλου μέσου ως βάση για τα δραματικά τροχαία δυστυχήματα που έχουμε στην Κρήτη».
Χάνεται ένα μικρό χωριό
Με συνολικά 63 νεκρούς ανθρώπους μέσα στο 2024, η πραγματικότητα στην Κρήτη είναι πως κάθε χρόνο στο νησί χάνεται ένα μικρό χωριό σε πληθυσμό και αυτό δεν μπορεί παρά να κινητοποιεί τους σχετικούς φορείς, που μιλούν εδώ και χρόνια και για την κατάσταση του οδικού δικτύου, από τη μια άκρη του νησιού μέχρι την άλλη.
«Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των τροχαίων σημειώνονται σε περιοχές όπως το Ρέθυμνο και τα Χανιά, καθώς πρόκειται για ένα τμήμα που σηκώνει ένα μεγάλο βάρος και προφανώς δεν είναι όχι μόνο σε θέση να σηκώσει αυτό το βάρος, αλλά και να διασφαλίσει ασφαλή μετακίνηση. Η κατάσταση του αποκαλούμενου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης σε καμία περίπτωση δεν είναι αυτή που θα έπρεπε και αυτό είναι μεγάλη “πληγή” για μεγάλο μέρος του δρόμου. Για 50 χρόνια, η Κρήτη ζητάει ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο και μέχρι σήμερα όσα βλέπουμε είναι αποσπασματικά. Γενικότερα όμως το οδικό δίκτυο είναι σε άθλια κατάσταση και δυστυχώς δε βλέπουμε να γίνεται κάτι διαφορετικό για να αλλάξει αυτή τη θλιβερή εικόνα», ανέφερε ο γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης.
Επιβαρυντικός παράγοντας, σε ό,τι έχει να κάνει με τα θύματα της ασφάλτου, όπως εξήγησε ο κ. Μιχελάκης, είναι τόσο η μεγάλη κίνηση, που διευρύνεται κυρίως τα καλοκαίρια με τον τουρισμό, αλλά και η αποκαλούμενη οδηγική συμπεριφορά, η οποία χρειάζεται πολύ συγκεκριμένα μέτρα για να αλλάξει και πάντως όχι κατασταλτικά, όπως τόνισε.
«Δεν είναι τυχαίο ότι δύο από τις πρώτες περιοχές της χώρας σε θύματα τροχαίων είναι η Κρήτη και η Ρόδος. Αυτό δείχνει τον βαθμό επηρεασμού της κατάστασης από το πώς είναι τα οδικά δίκτυα στα δύο νησιά και από την άλλη τον όγκο των οχημάτων που κυκλοφορούν, ειδικά τους θερινούς μήνες. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει και ο τουρισμός είναι μέρος της οικονομίας και των δύο νησιών. Αυτό σημαίνει ότι οι αποφάσεις για μέτρα και υποδομές, όπως και η υλοποίησή τους επιβάλλεται να “τρέξει” και μάλιστα άμεσα».
Με συνολικά 63 νεκρούς ανθρώπους μέσα στο 2024, η πραγματικότητα στην Κρήτη είναι πως κάθε χρόνο στο νησί χάνεται ένα μικρό χωριό
Επίσης, ο Λευτέρης Μιχελάκης, αναφερόμενος στη θλιβερή λίστα με τους νεκρούς σε τροχαία δυστυχήματα στο νησί, σημείωσε πως «πολύ φοβάμαι ότι τα επόμενα χρόνια για την Κρήτη τα πράγματα θα είναι ακόμη πιο δύσκολα. Για τον λόγο αυτό ως Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης προτάσσουμε για το νησί τα μέσα σταθερής τροχιάς, που εκτιμώ ότι είναι μονόδρομος για την Κρήτη, όπως και για όλες τις ανεπτυγμένες χώρες».
Μάλιστα, όπως επισήμανε, «ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδοτεί τέτοιες δραστηριότητες και αυτό που ελπίζουμε είναι κάποια στιγμή να γίνει και εδώ πράξη. Όσο δε γίνεται αυτό, τόσο θα θρηνούμε ανθρώπους στους δρόμους», συμπλήρωσε ο κ. Μιχελάκης.
Παράγοντας η διαμορφωμένη οδηγική συμπεριφορά
Από τα σημεία πάντως στα οποία επικεντρώθηκε ο γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, ως παράγοντες που ενισχύουν τις αιτίες που σημειώνονται τροχαία δυστυχήματα, είναι και η διαμορφωμένη οδηγική συμπεριφορά.
«Η αλήθεια είναι ότι, όταν δεν υπάρχει άλλο μέσο για να κινηθούμε και ταυτόχρονα στη ζωή μας προσπαθούμε να χωρέσουμε ένα σωρό πράγματα, η ταχύτητα είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι υπάρχει. Οι οδηγοί αναπτύσσουν ταχύτητες και είναι δύσκολο να πεις σε έναν άνθρωπο μην τρέχεις, όταν όλη του η ζωή είναι ένας αγώνας ταχύτητας», σημείωσε ο Λευτέρης Μιχελάκης, καταλήγοντας ότι τόσο η ταχύτητα, όσο και η χρήση αλκοόλ θα πρέπει να αποτελέσουν τη βάση για μια σειρά από δράσεις που στόχο θα έχουν την αλλαγή νοοτροπίας. Μάλιστα, εξέφρασε την άποψη ότι δε θα πρέπει να υπάρχουν όρια κατανάλωσης αλκοόλ, αφού «οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ δεν πρέπει να πηγαίνει μαζί με την οδήγηση».
Τέλος, αυτό που διευκρίνισε είναι πως μέτρα όπως αυτό που έλαβαν πρατηριούχοι, να μη βάζουν καύσιμα σε οδηγούς μηχανών που δε φορούν κράνος, μπορεί να είναι σημαντικές πρωτοβουλίες, ωστόσο δεν είναι ικανές να δώσουν ουσιαστικά αποτελέσματα.
neakriti.gr