Μια πρώτη γνωριμία με το διδάσκοντα, το χώρο και το αναλυτικό πρόγραμμα του κάθε σεμιναρίου θα έχει την ευκαιρία να πραγματοποιήσει όποιος παρευρεθεί στην παρουσίαση που θα γίνει την Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου στις 20.00, στο χώρο του Κέντρου Βυζαντινών Τεχνών, Εθνικής Αντιστάσεως 84, Ρέθυμνο.
Αναλυτικές πληροφορίες για τα σεμινάρια, ακολουθούν παρακάτω.
Για το ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ:
Πρακτικό Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου στο Ρέθυμνο Κρήτης, με κεντρικό εισηγητή τον διδάκτορα του αγγλικού πανεπιστημίου East Anglia και σκηνοθέτη Ορέστη Δικαίο, και επισκέπτες καθηγητές τους Γιάννη Καραπιπερίδη (Σκηνοθέτη και Μοντέρ), τον Άρη Λαναρίδη (μουσικό συνθέτη και διδάκτορα του αγγλικού πανεπιστημίου Leeds Beckett) και τον Κωσταντίνο Παπαθανασίου (film specialist και διδάκτορα του αγγλικού πανεπιστημίου Nottingham).
Το σεμινάριο ξεκινάει την 1 Νοεμβρίου 2024 και ολοκληρώνεται το Μαρτίου 2025. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται δια ζώσης στο χώρο του Κέντρου Βυζαντινών Τεχνών, Εθνικής Αντιστάσεως 84, Ρέθυμνο. Η διάρκεια τους είναι 2 1/2 ώρες.
Το σεμινάριο έχει ως στόχο τη κατανόηση της γλώσσας του κινηματογράφου και πώς αυτή η εκπαίδευση μπορεί να συνδυαστεί με πρακτικές κινηματογραφικές ασκήσεις. Μετά το τέλος του σεμιναρίου οι σπουδαστές θα νιώθουν αυτοπεποίθηση για τις επιλογές που θα κάνουν για τη δημιουργία όποιας μορφής κινούμενης εικόνας όπως διαφημιστικό, video clip, video art κλπ. Μέσα από χρήση παραδειγμάτων, ασκήσεων και απλής θεωρίας θα γίνει κατανοητό πώς σχεδιάζω, αναλύω και ολοκληρώνω ένα κινηματογραφικό πρότζεκτ.
Ποιον αφορά:
Αυτήν/όν που δεν έχει καμμία ή μικρή εμπειρία με την κάμερα
Αυτήν/όν που έρχεται από την φωτογραφία
Youtuber / instagrammer
Επαγγελματία λήψεων events, γάμου κλπ
Αυτήν/όν που αγαπά την τέχνη και την εικόνα
Μέσα από πρακτικές ασκήσεις και θεωρία με πρακτική κατεύθυνση, οι σπουδαστές θα κατανοήσουν:
-Τα μέρη της κινηματογραφικής παραγωγής.
-Τους δύο βασικούς πυλώνες που στηρίζεται η ταινία.
-Αισθητική και ποια είναι τα μέρη της.
-Αφήγηση και σενάριο. Story vs Plot.
-Βασικοί κανόνες καδραρίσματος ανθρώπου στον κινηματογράφο.
-Πώς δημιουργώ την αίσθηση της συνέχειας στον κινηματογράφο-Continuity
-Πώς καταγράφω τον προγραμματισμό των πλάνων στο σενάριο.
-Προετοιμασία για το γύρισμα.
-Είδη κινούμενης κάμερας και βασικές αρχές που ακολουθεί.
-Εισαγωγή στο editing.
-Εισαγωγή στη μουσική επένδυση και ποια τα είδη της.
-Εισαγωγή στην κινηματογράφηση με σκηνοθετική άποψη.
Διδάσκοντες:
Ο Ορέστης Δίκαιος είναι σκηνοθέτης και διδάκτορας του αγγλικού πανεπιστημίου East Anglia. Εχει βραβευτεί και από φεστιβάλ και από ακαδημαϊκούς φορείς για τα projects του. Το 2016 βραβεύτηκε από το London Greek Film Festival, το 2017 βραβεύτηκε από το τμήμα Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου του Greenwich και το Eyrasia Film Festival, ενώ το 2018 πήρε την τριετή υποτροφία του τμήματος Art and Media του East Anglia University που απονέμεται σε έναν υποψήφιο πανευρωπαϊκά. Εχει εργαστεί για το Greenwich University και διδάσκει σεμινάρια εισαγωγικά στην τέχνη της εικόνας, κινηματογράφου, υποκριτικής, και σεμινάρια υψηλών απαιτήσεων στη φιλοσοφία του χρόνου, την αφήγηση και τη σχέση τους με την εικόνα.
Ο Γιάννης Καραπιπερίδης είναι σκηνοθέτης και μοντέρ, απόφοιτος του αγγλικού πανεπιστημίου του Reading. Δραστηριοποιείται στην ελληνική τηλεόραση και σινεμά για πάνω από 25 χρόνια έχοντας σκηνοθετήσει ποικίλες εκπομπές και ντοκιμαντέρ (π.χ Το Κουτί της Πανδώρας, Εύρηκα κ.α.), και επιμεληθεί το μοντάζ σε δεκάδες διαφημιστικά και ταινίες. Αυτή την περίοδο συνεργάζεται με την εταιρία παραγωγής Pan Entertainment , ενώ το ενδιαφέρον του για το αντικείμενο τον έχει ωθήσει να διδάξει σε κύκλους σεμιναριακούς, και μαθητές του δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά πόστα σε κινηματογραφικές/τηλεοπτικές παραγωγές.
Ο Άρης Λαναρίδης είναι film & media composer, συνθέτης και διδάκτορας του αγγλικού πανεπιστημίου Leeds Beckett. Έχει συνθέσει μουσική για κινηματογράφο, θέατρο, διαφημιστικά και ντοκιμαντέρ . Διδάσκει στο Leeds Beckett στο τμήμα του μεταπτυχιακού πάνω στη μουσική για media και είναι υπεύθυνος για το Master πτυχίο στο Film Composing. Έχει διδάξει τη μέθοδο του σε Ελλάδα και εξωτερικό, και ξεχωρίζει για την χρήση κινηματογραφικών μεθόδων όπως storyboard, για την δημιουργία και εκτέλεση μουσικών συνθέσεων.
Ο Κωνσταντίνος Παπαθανασίου έχει διδακτορικό πάνω στο editing, πρακτική και θεωρία, και εξειδικεύεται στην ανάλυση ταινιών όσον αφορά το σενάριο και το μοντάζ. Έχει εργαστεί ως supervisor σε ταινίες ενώ έχει μεγάλη εμπειρία σε διαφημιστικά και ντοκιμαντέρ. Αυτή την περίοδο, ανάμεσα στα άλλα, γράφει σενάρια και είναι στην ομάδα παραγωγής της μεγάλου μήκους ταινίας The Afterlife.
Για το ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ:
Πρακτικό Σεμινάριο Υποκριτικής στο Ρέθυμνο Κρήτης, με εισηγητή τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Ορέστη Δικαίο, διδάκτορα του αγγλικού πανεπιστημίου East Anglia. Η διδασκαλία χωρίζεται σε δύο ενότητες όπου η πρώτη έρχεται να καλύψει την ανάγκη για μια μέθοδο ανάλυσης και προσέγγισης με συγκεκριμένα στάδια ενός κειμένου, (σεναρίου-θεατρικού) με στόχο την ανάδειξη της υποκριτικής του ηθοποιού στον κινηματογράφο και το θέατρο. Η δεύτερη ενότητα είναι μια λεπτομερής εκπαίδευση με μια σειρά από πρακτικές ασκήσεις με αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας, που βασίζονται στο σύστημα του Lee Strasberg, όπως εξευρενήθηκε στο Actors Studio, και δημιουργούν ένα συγκεκριμένο κορμό ασκήσεων που μπορεί ο εκπαιδευόμενος να επιστρέφει και να ασκείται.
Ποιον αφορά:
Αυτήν/αυτόν που θέλει να ασχοληθεί με την υποκριτική σε θέατρο και κινηματογράφο
Την/τον ηθοποιό
Την/τον σκηνοθέτη
Την/τον καλλιτέχνη που τον ενδιαφέρει να εντρυφήσει στην υποκριτική και στην ανάλυση μιας αφήγησης.
Το σεμινάριο ξεκινάει στις 1 Νοεμβρίου 2024, και περιλαμβάνει 12 συναντήσεις διάρκειας δυόμισι ωρών (2 1/2 ώρες), μέχρι και το Μάρτιο του 2025.
Σε περίπτωση απουσίας από κάποιο μάθημα, το θεωρητικό κομμάτι θα αναπληρώνεται με online διδασκαλία.
Πιο αναλυτικά, το σεμινάριο χωρίζεται σε δύο μεγάλες ενότητες:
Ά Ενότητα:
Δραματουργική επεξεργασία κειμένου - Η λογική της ανάλυσης του κειμένου που οδηγεί σε ενσάρκωση ενός ρόλου. Η πρώτη ενότητα έρχεται να καλύψει την ανάγκη για μια συγκεκριμένη μέθοδο ανάλυσης και προσέγγισης ενός κειμένου με στόχο την ανάδειξη της υποκριτικής του ηθοποιού στο θέατρο ή τον κινηματογράφο. Συχνά παρατηρείται αμηχανία όταν η/ο ηθοποιός ή σκηνοθέτης πιάνουν ένα καινούριο κείμενο και πώς αυτό πρέπει να προσεγγιστεί/ αναλυθεί. Πολύ συγκεκριμένα βήματα τακτοποιούν τον τρόπο που ξεκινάει η/ο ηθοποιός/σκηνοθέτης να διαβάζει ένα κείμενο και βάζει σε σειρά την ανάλυση που οδηγεί σε υποκριτική στην κάμερα και στο θέατρο. Κάθε θεωρητικό βήμα συνοδεύεται από πρακτικές ασκήσεις για εμβάθυνση και πλήρη κατανόηση της μεθοδολογίας. Στο τέλος του σεμιναρίου οι σπουδαστές θα γνωρίζουν με ακρίβεια πώς να ξεκινήσουν να διαβάζουν ένα κείμενο που παίρνουν στα χέρια τους και με αυτοπεποίθηση να μπορούν να δημιουργήσουν ένα στέρεο σκελετό που θα στηρίζει τις υποκριτικές ή σκηνοθετικές επιλογές τους.
Τα συγκεκριμένα βήματα περιλαμβάνουν:
- Δεδομένα και μεθοδολογία για πώς τα εντοπίζω. Ποιο χρόνο του έργου αφορούν.
- Άμεσες συνθήκες και μεθοδολογία για πώς τις εντοπίζω. Ποιο χρόνο του έργου αφορούν.
- Βιογραφικό Χαρακτήρων και πώς προκύπτει από τα 2 προηγουμενα βήματα.
- Βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για έναν χαρακτήρα: Φυσιολογία, Κοινωνιολογία και Ψυχολογία.
- Σκηνές/ Ενότητες και μεθοδολογία για το πώς τις διαχειρίζομαι.
- Επιστροφή στο παρόν και πώς το προσεγγίζω στην πράξη.
- Ο ρόλος των προθέσεων και των γεγονότων και η σχέση μεταξύ τους.
- Οι βασικές ιδέες του έργου και πώς τις εντοπίζω και επιλέγω.
- Πρακτικές Ασκήσεις πάνω στα αποτελέσματα της ανάλυσης.
- Επιλογές εργασίας με λέξεις και εικόνες
- Η υποκριτική εξέλιξη σε σχέση με τις πρόβες Β' Ενότητα Μεθοδολογία Ασκήσεων.
Β´ Ενότητα
Αποτελείται από μια πλήρη σειρά ασκήσεων που βασίζονται στο σύστημα του Lee Strasberg, όπως εξευρενήθηκε στο Actors Studio. Πρόκειται για μια συγκεκριμένη σειρά ασκήσεων που στοχεύουν
1) σε μια υποκριτική υψηλού επιπέδου με υψηλή αίσθηση αλήθειας
2) να εντείνουν, να εκπαιδεύσουν και να εξασκήσουν α) τη φαντασία β) την επαφή με τις αισθήσεις γ) τη συγκέντρωση. Οι ασκήσεις έχουν εξελικτική πορεία, από πιο απλές σε πιο σύνθετες, και δημιουργούν έναν κορμό γνώσης που μπορεί ο κάθε διδασκόμενος να χρησιμοποιεί ως αναφορά για την προσωπική του εξέλιξη και εξάσκηση.
Σε περίπτωση απουσίας από κάποιο μάθημα, το θεωρητικό κομμάτι θα αναπληρώνεται με online διδασκαλία.
Open Day : 30 Νοεμβρίου, 19:00, Κέντρο Βυζαντινών Τεχνών, Εθνικής Αντιστάσεως 84, Ρέθυμνο, 741 31
Ημερομηνίες Μαθημάτων:
2024
1. Παρασκευή , 1 Νοεμβρίου
2. Παρασκευή , 15 Νοεμβρίου
3. Παρασκευή , 22 Νοεμβρίου
4. Παρασκευή , 6 Δεκεμβρίου
5. Παρασκευή , 13 Δεκεμβρίου
2025
6. Παρασκευή , 10 Ιανουαρίου
7. Παρασκευή , 17 Ιανουαρίου
8. Παρασκευή , 31 Ιανουαρίου
9. Παρασκευή , 7 Φεβρουαρίου
10. Παρασκευή , 28 Φεβρουαρίου
11. Παρασκευή , 7 Μαρτίου
12. Δευτέρα, 31 Μαρτίου
Πληροφορίες: 6944536801 / 211-7359700