Οι εκπαιδευτικοί του 15ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου Μάρκου Βασιλική, Σερδάκη Αιμιλία, Ψαρρά Χρυσάνθη και Γιαννοπούλου Διονυσία, συμμετείχαν στις κινητικότητες επιμόρφωσης της δράσης ΚΑ1 του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS + με τίτλο Project Management for Cross-Cultural Exchange Projects in Europe. Πρόκειται για ένα διετές πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε από το 2022 έως το 2024 και στα πλαίσιά του υλοποιήθηκαν δύο σεμινάρια τις εξής περιόδους : 12/3/23 έως 17/3/23 και 24/3/24 έως 29/3/24 στη Μadeira της Πορτογαλίας και συγκεκριμένα στην πόλη Funchal.
Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης ασχολήθηκαν με το σχεδιασμό ευρωπαϊκών προγραμμάτων ERASMUS+ δράσεις ΚΑ1 – ΚΑ2. Τα μαθήματα τα οποία παρακολούθησαν περιλάμβαναν ανάπτυξη ποικίλων δεξιοτήτων που αφορούν σε τεχνικά θέματα υλοποίησης ενός προγράμματος, όπως τη διαδικασία υποβολής αίτησης για την έγκρισή του, εύρεση σχολείων στο εξωτερικό για μελλοντική συνεργασία, οργάνωση κινητικότητας με εκπαιδευτικούς και μαθητές, συντονισμός και διαχείριση της ομάδας, τελική έκθεση για αξιολόγηση, καθώς και τη διάχυση των αποτελεσμάτων στην σχολική μονάδα και στον τύπο. Εξοικειώθηκαν με τα ψηφιακά μέσα, τη χρήση της αγγλικής γλώσσας και την γενικότερη φιλοσοφία των ευρωπαϊκών προγραμμάτων σύμφωνα με τις ανθρώπινες αξίες που διέπουν την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ως συμπληρωματικά εργαστήρια στο θεωρητικό πλαίσιο δημιουργήθηκαν από τους διοργανωτές τρεις ομάδες εργασίας:
1. Πιθανές δυσκολίες και οφέλη ενός ευρωπαϊκού προγράμματος: Μέσα από πραγματικές εμπειρίες εκπαιδευτικών – διοργανωτών συζητήθηκαν προβλήματα που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια σχεδιασμού ενός project, όπως λανθασμένη συμπλήρωση κάποιας αίτησης, περιορισμοί στην χρηματοδότηση, δυσχέρεια στην συνέπεια στόχων – αποτελεσμάτων κτλ.. Επίσης με τον ίδιο τρόπο επισημάνθηκαν οφέλη από την εμπειρία συμμετοχής σε ένα τέτοιο πρόγραμμα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, όπως γνωριμία ενός διαφορετικού εκπαιδευτικού συστήματος, αποδοχή της διαφορετικότητας μέσα από την επαφή με διαφορετικές κουλτούρες, ενίσχυση της ικανότητας διαχείρισης μιας ομάδας κτλ..
2. Σχεδιασμός μελλοντικού προγράμματος και προετοιμασία για την υποβολή αίτησης: Η βιωματική διαδικασία σχεδιασμού ενός project βοήθησε τους συμμετέχοντες να έρθουν σε επαφή με ρεαλιστικές συνθήκες και να δημιουργήσουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για ένα επιτυχημένο πρόγραμμα με βάση τους στόχους της εκπαιδευτικής τους μονάδας. Γνώρισαν τις σχετικές πλατφόρμες και τον τρόπο συμπλήρωσης των αιτήσεων και απάντησαν σε ερωτηματολόγια που θέτουν τις βάσεις για την έγκριση των προγραμμάτων από τους αρμόδιους φορείς.
3. Δραστηριότητες με στόχο τη γνωριμία και την ενδυνάμωση της ομάδας: Το θεατρικό παιχνίδι, τα επιτραπέζια, τα παιχνίδια της “αυλής”, οι χειροτεχνίες και η ζωγραφική ενθάρρυναν τους συμμετέχοντες από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες να γνωριστούν μεταξύ τους και να επικοινωνήσουν εις βάθος δημιουργώντας ενδιαφέρουσες συζητήσεις σχετικά με κοινωνικά και πολιτικά θέματα, ενισχύοντας την ικανότητας χρήσης επιχειρημάτων και την απόκτηση ενσυναίσθησης και σεβασμού στις διαφορετικές απόψεις που προκύπτουν από τον διαφορετικό τρόπο σκέψης της εκάστοτε κουλτούρας.
Επί προσθέτως, συμμετείχαν σε διαπολιτισμικές δραστηριότητες μεταξύ των συμμετεχόντων, όπως παρουσίαση ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κάθε κουλτούρας (μουσική, γλώσσα, χορός, έθιμα, φαγητό κτλ.) τόσο μέσω power point όσο και βιωματικά, δημιουργώντας ένα ευχάριστο κλίμα αλληλεπίδρασης.
Τέλος, ξεναγήθηκαν στην πόλη Funchal αλλά και σε ολόκληρο το νησί της Madeira. Επισκέφτηκαν μνημεία, πάρκα, παλιά κτίρια και χώρους αναψυχής, γνωρίζοντας με αυτόν τον τρόπο τους ανθρώπους και την ιστορία της.