ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Γιώργης Μαρινάκης: «Νερό έχουμε. Πρέπει να εξορθολογήσουμε την χρήση του»

0

 ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΣΤΟ «STUDIORETHYMNO»

«Ήταν ένα πάρα πολύ δύσκολο καλοκαίρι και φοβάμαι ότι δεν είναι το χειρότερο σε σχέση με αυτά που θα έρθουν. Αν δεν αλλάξουμε προσανατολισμό και δεν κάνουμε ανασχεδιασμούς συγκεκριμένους-  και δεν αφορά μόνο τα έργα ή τις υποδομές, αλλά και τις νοοτροπίες - τότε θα έχουμε ακόμα χειρότερες επιπτώσεις». Αυτό δήλωσε μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος Ρεθύμνης κ. Γιώργης Μαρινάκης μιλώντας στην εκπομπή «Διάφανη Πόλη» του ραδιοφωνικού σταθμού «StudioRethymno».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν τα θέματα αντιμετώπισης της λειψυδρίας που απασχόλησαν μεγάλο μέρος της συνέντευξης του Δημάρχου καθώς επίσης του έργου καθαριότητας αλλά και το κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλανίζει την καθημερινότητα των πολιτών.

Περισσότερα στα αποσπάσματα που ακολουθούν.

Στο θέμα της λειψυδρίας ποια είναι η εικόνα σήμερα;

Θέλω να θυμηθείτε πόσα χρόνια βάζω βασικά ζητήματα του νερού. Είχαμε εντοπίσει πολύ έγκαιρα, ότι η μεγάλη σπατάλη γίνεται στο αρδευτικό νερό. Το πόσιμο νερό είναι μόνο μόλις το 12%, το αρδεύσιμο είναι 85%. Πάμε να κάνουμε λοιπόν επενδύσεις για το πόσιμο που υποτίθεται έχουμε διαρροές 30 με 40%. Ωραία άρα λοιπόν πάμε να σώσουμε 4 με 5 μονάδες. Όταν λοιπόν έχουμε 85% εκεί αν κάναμε 15% οικονομία θα είχαμε διπλασιασμό του πόσιμου νερού. Η εικόνα είναι μαγική γιατί κάναμε παρεμβάσεις ουσιαστικές. Πολλές φορές ο κόσμος δεν κατανοεί την τρομερή προσπάθεια που έχει γίνει σε συγκεκριμένες περιοχές. Φθάνει στα όρια του επικίνδυνου πλέον οΚουρνάς. Γίνεται όμως ένας σχεδιασμός έργων. Πάμε για το τρίτο διυλιστήριο. Στις 3 Σεπτεμβρίου ανοίγουμε τις προσφορές και θεωρώ ότι πολύ σύντομα, γιατί υπάρχει προεργασία και από τους ενδιαφερόμενους για να το βάλουμε σε μία εφαρμογή. Ήδη έχουμε 2 διυλιστήρια. Στον Πλατανιά λειτουργούν δύο πενταπλάσιας δυναμικότητας και δεν κατάλαβε κανείς κανένα θόρυβο. Το νερό πάει καλά. Έχουν γίνει πολύ σοβαρά πράγματα και έχουμε ήδη καταθέσει το φάκελο για το μεγάλο ολιστικό πρόγραμμα έργων ύδρευσης και αποχέτευσης. Εμείς καταθέσαμε φάκελο για 95 εκατομμύρια, το δικαιούμενο ποσό είναι 53 εκατομμύρια. Τρόμαξαν στο υπουργείο. Αλλά τους είπαμε ότι για τα έργα ύψους 48 εκατομμυρίων, είμαστε ήδη έτοιμοι να δημοπρατηθούν. Αυτό είναι πρωτοφανές και μάλιστα η Ε.Ε. που το παρακολουθεί το έργο με πολύ  ενδιαφέρον - γιατί αυτό ήταν μία δικιά μας πρόταση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και έγινε αποδεκτή και επιβλήθηκε στην Ελληνική Πολιτεία - είπε ότι θέλει να το επισπεύσει και μάλιστα τον επόμενο μήνα θα έχουμε και τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Ρέθυμνο. Γιατί το Ρέθυμνο είναι έτοιμο να δημοπρατήσει 48 εκατομμύρια έργα ύδρευσης, αποχέτευσης που να απαντήσουμε στους οικισμούς, σε όλες τις περιφερειακές ενότητες και να λύσουμε και θέματα ύδρευσης, υπό την έννοια και διαχωρισμού δικτύων. Το έργο θα τρέξει πάρα πολύ γρήγορα. Δυστυχώς υπάρχει πολύ μεγάλη δυστοκία με όλα τα έργα του ΕΣΠΑ. Είναι τεράστια συζήτηση. Είναι θέμα πολιτείας, κεντρικής διαχείρισης των κονδυλίων και κατανομών. Το νέο ΕΣΠΑ θα πληρώσει κατά το 80% το παλιό.

Το διυλιστήριο στο Γιαννούδι θα συμβασιοποιηθεί τον άλλο μήνα;

Αυτό είναι βέβαιο. Πήγα και προσωπικά στον γενικό γραμματέα τον κύριο Ζερβό, είναι δεδομένο, αυτό το έργο και το Αποσελέμη. Θα είναι ονομαστικά έργα που θα γίνουν γέφυρα. Δε γίνονται όλα τα έργα γέφυρα, όπως κάποιοι νομίζουνε. Είναι έτοιμος και ο ανάδοχος.

Τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο και εφόσον έτσι συνεχίσουν οι συνθήκες θα υπάρχουν μεγαλύτερα προβλήματα με το νερό;

Εκτιμώ ότι θα περιοριστεί το πρόβλημα. Διότι και με το καινούργιο διυλιστήριο που θα παίρνουμε νερό του Φράγματος των Ποταμών και θα το δίνουμε στην κατανάλωση και ότι θα φύγουνε πολλοί οι οποίοι δεν είναι απλώς ότι είναι πολλοί, είναι και υπερκαταναλωτικοί, όπως κάποιες βίλες κρυφές, οι οποίες έχουν πισίνες αδήλωτες ή δηλωμένες δεν έχει σημασία. Προχθές ήμουν με τον πρόεδρο του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών. Στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο οι πισίνες δεν αδειάζουν, εμείς θεωρούμε ότι το νερό είναι τζάμπα, μπορούμε να τις γεμίζουμε, να τις αδειάζουμε, περιφρονώντας τους χωριανούς μας. Προχθές το βράδυ σε κάποιο χωριό του δυτικού Ρεθύμνου είχε πλημμυρίζει ο κεντρικός δρόμος από πισίνα που άδειασε μέσα το καλοκαίρι. Απλώς όταν τους πιέζεις τους τοπικούς να σου πουν ποιος είναι συγκεκριμένα, αρχίζουν και σφυρίζουν κλέφτικα και κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν.

Γιατί στο δυτικό Ρέθυμνο είχαμε προβλήματα, όπως ο Πρινές;

Έχει πολλαπλασιαστεί πληθυσμιακά, έχει άναρχη δόμηση, έχει επέκταση, έχει πάνω από 150 βίλες, έχει πισίνες, ο πληθυσμός ξαφνικά έχει υπεραυξηθεί, το νερό είναι λιγότερο. Όμως έγιναν ενέργειες, καθαρίσαμε πήγες, συνδέσαμε και δίνουμε νερό. Αυτή τη στιγμή ούτε ο Πρινές έχει πρόβλημα πλέον, ούτε η Γωνιά. Σημειακά μία εγκατάσταση, η οποία δε θέλει να βάλει ας πούμε μία δικιά της δεξαμενή, δεν υπάρχει μέρος που να μην έχει νερό 24, ώρες παρά μόνο αν υπάρχει μία τεράστια βλάβη. Όποιος είναι προνοητικός και είναι ειλικρινής με τον εαυτό του δεν έχει κανένα πρόβλημα και όπου υπάρχει πρόβλημα τα βυτία της ΔΕΥΑΡ και του αναδόχου διασχίζουν την ύπαιθρο και τροφοδοτούν όλες τις δεξαμενές.

Ως προς την ανταπόκριση της επιχείρησης στις βλάβες είστε ικανοποιημένος;

Τα δίκτυα της ΔΕΥΑΡ είναι εκατομμύρια μέτρα. Είναι δυνατόν σε αυτό το δίκτυο να μην υπάρχει βλάβη. Είναι δυνατό να υπάρχουν 50 συνεργεία να δουλεύουνε συγχρόνως;

Δεν έχουμε όμως συχνά βλάβες;

Δείτε της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ το ημερήσιο πρόγραμμα. Ολόκληροι δήμοι αποκλεισμένοι από νερό επί ώρες, τι κάνουν οι ανώνυμες εταιρείες, οργανωμένοι οργανισμοί που τα έχουν όλα. Δεν είναι τα πράγματα τόσο απλά. Όπως επίσης έχουμε παράλληλα πέντε βλάβες. Η υπηρεσία λέει έχω τρεις εργολάβους και το δικό μου συνεργείο. Θα πάω στη μεγάλη βλάβη. Ο άλλος βλέπει δίπλα λοιπόν και χάνεται κάποιο νερό, που είναι αμαρτία και αυτό που χάνεται, αλλά από την άλλη μεριά η υπηρεσία εκεί δεν αδιαφορεί. Είναι γιατί εκεί τη στιγμή πρέπει να πάει κάπου αλλού. Σας λέω όμως ότι και ο Λελεδάκης και ο Σπαντιδάκης, λέω το πολιτικό προσωπικό, δε λέω για τον εαυτό μου και η γενική διευθύντρια και όλο το προσωπικό, είμαστε επί ποδός πολέμου.

Κάποιοι συζητούν για συστήματα αφαλάτωσης.

Ολοένα και περισσότερο το επιχειρείν στρέφεται ή το υποχρεώνουν, να είναι ενεργειακά αλλά και από πλευράς υδάτινου φυσικού πόρου αυτάρκες. Δηλαδή ένα μεγάλο ξενοδοχείο γιατί να μην έχει την αφαλάτωσή του, όταν είναι παραλιακό και όταν περιβαλλοντολογικά αυτό πρέπει να γίνει. Μπορεί να είναι για τα ξερονήσια του Αιγαίου, μπορεί σε περιοχές που δεν υπάρχει υδροφόρος ορίζοντας να είναι. Εμείς εδώ δεν είναι ότι δεν έχουμε νερό, κάνουμε κακή και σπάταλη χρήση. Υπάρχει πολύ μεγάλη διαρροή και πολύ μεγάλη κλοπή νερού και επειδή ασχολούμαι όλο αυτό το χρόνο με το θέμα αυτό και το πράγμα πάμε να το εξορθολογήσουμε σε σωστότερη κατεύθυνση σας λέω ότι αυτή τη στιγμή η ασυδοσία είναι σε εκείνους που καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες νερού ή κλέβουν και δεν τους πιάνει κανείς και δεν πληρώνουν τίποτα από νερό. Είναι θέμα πολιτικής βούλησης, καθαρά θέμα κράτους.

Να περάσουμε σε ζητήματα καθαριότητας. Γιατί υπάρχει τόσο σοβαρό πρόβλημα φέτος;

Η περίφημη ΜΕΑ Αμαρίου δε λειτουργεί μετά την Παρασκευή το μεσημέρι, διότι στη σύμβαση που κάνανε τότε κάποιοι - και να ρωτήσετε τον Σωκράτη Κεφαλογιάννη να σας πει ποιοι - αντιδράσαμε όταν πήραμε είδηση τι ακριβώς είχε  γίνει τότε, με μία σύμβαση η οποία λέει ότι ο νομός Ρεθύμνης παράγει 35.000 απορρίμματα, άρα η ΜΕΑ πρέπει να διαχειρίζεται 35.000. Μόνο ο δήμος Ρεθύμνου παράγει περίπου 40.000. Άρα λοιπόν κάναμε ένα έργο το οποίο εξαρχής ήθελε δεύτερη βάρδια. Είχαμε τα ανακυκλώσιμα, άρπαξε φωτιά η ΔΕΔΙΣΑ, κάναμε προσπάθειες μέσω της αποκεντρωμένης και του υπουργείου και πήραμε άδεια να πηγαίνουμε στο ΚΔΑΥ Ηρακλείου, που τη μία λειτουργεί, την άλλη δεν λειτουργεί, αλλά και όποτε λειτουργεί, όταν κάποιοι συμπολίτες μας έξυπνοι βάζουνε στα ανακυκλώσιμα σφάγια και προβιές και κοιλιές, μας γυρνάνε όλο το φορτίο πίσω. Το προσωπικό είναι ολοένα και λιγότερο. Η υπηρεσία δουλεύει με περίπου 98 άτομα, μαζί μόνιμοι και συμβασιούχοι, θα έπρεπε να ήταν διπλάσιοι. Όταν είναι κλειστό το Αμάρι 2,5 μέρες τη βδομάδα σωρεύεται πράγμα, οπότε θυσιάζουμε και τις άλλες δυόμιση. Υπάρχει λοιπόν μία πίεση επαναδιαπραγμάτευσης, αυτό κοστίζει περίπου 1,5 εκατομμύριο παραπάνω στο δήμο Ρεθύμνης στο κομμάτι της καθαριότητας. Για να λειτουργεί η ΜΕΑ έξι τουλάχιστον μέρες τη βδομάδα και αν υπάρχουν επείγουσες περιπτώσεις 7, όπως παλιότερα κάναμε με τον παλιό ΧΥΤΑ Αμαρίου, που όμως μην τον αναζητούμε. Γιατί τα έθαβε. Η ΜΕΑ είναι επεξεργασία. Ο ΧΥΤΑ  Αμαρίου δούλευε με 25 ευρώ, η ΜΕΑ όταν πάμε εκεί με το που μπαίνουμε στην πόρτα τους πληρώνουμε 60 ευρώ τον τόνο, υπερδιπλασιασμό και από αυτό επειδή το 40% είναι οργανικό και δεν το επεξεργάζονται, πληρώνουμε πλέον 30 ευρώ και πληρώνουμε και τέλος ταφής άλλα 35 ευρώ, πόσο πάει τώρα ο τόνος,120 και είμαστε με τα ίδια ευτελή Δημοτικά τέλη.

Λογικά θα έχουμε και αύξηση στον προϋπολογισμό φέτος…

Είναι αναγκαίο, αλλά θα φροντίσω να πάει η επιβάρυνση κατά το μείζον σε εκείνους που προκαλούν. Όχι οριζόντια. Δηλαδή όπως λέω η συνταξιούχος η γριούλα του μακρύ στενού που δεν έχει ούτε τρόφιμα να αγοράσει και δεν παράγει απορρίμματα θα πληρώνει αυτό που θα πληρώνει ξέρω γω ο άλλος που έχει τουριστικές εγκαταστάσεις; Η ποιότητα ζωής είναι κοινωνική συμφωνία. Πως συμπεριφερόμαστε εμείς οι ίδιοι, τι συστήματα θέλουμε.

Πώς μπορεί επιτέλους να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό;

Ελπίζω του χρόνου να έχω Δημοτική Αστυνομία, να κάνω αυτό που δεν κάνει η τοπική τροχαία. Να σφυρίζει στη λεωφόρο και δεν με ενδιαφέρει ο αριθμός των κλήσεων. Εμένα οι κλήσεις δεν ήταν ποτέ το ζητούμενο, μία σφυρίχτρα ψάχνω γιατί η λεωφόρος γίνεται μονόδρομος. Και θα πρέπει να καταλάβουμε όλοι, πως αυτοί είναι οι δρόμοι της πόλης.

Έχετε συνεργασία με την αστυνομία και τα έχετε συζητήσει.

Έχουνε και αυτοί πρόβλημα. Ο τουρισμός δεν πιέζει μόνο εμάς, πιέζει και εκείνους. Εμείς ως δήμος ετοιμαζόμαστε να έχουμε Δημοτική Αστυνομία επιτέλους, να μπορούμε να τους χρησιμοποιήσουμε. Η διαδικασία είναι στον ΑΣΕΠ, προχωρά, μπαίνει στη δεύτερη φάση ο διαγωνισμός. 

Δεν μπορούν να μπουν κολωνάκια;

Τα κολωνάκια στη μέση του δρόμου δεν είναι πλέον αποδεκτή νομικά λύση. Όπου μπήκανε, μπήκαν στο όνομα του Θεού, χωρίς να υπάρχουνε οι ανάλογες κανονιστικές. Που θα κάνουν την παρέλαση στη Λεωφόρο Κουντουριώτου τα τμήματα, θα καβαλικεύουν τα κολωνάκια οι παρελαύνοντες; Ενδεχομένως θα μπορούσαμε να κάναμε αυτό που έκαναν στο Πέραμα που έκτισαν ένα τείχος πέτρινο, αλλά δεν έχουμε το χώρο. Όλη ιστορία είναι η αστυνόμευση, αλλά και συνέπεια των πολιτών.

Λείπουν τα παρκινγκ. Χρειάζονται περιφερειακά πάρκινγκ.

Τώρα ετοιμάζουμε το πάρκινγκ στο οικόπεδο Φραγάκη, είμαστε στη διαδικασία να πάρουμε και ένα ηλεκτρικό λεωφορείο, θα το βάλουμε. Θα δούμε πόσοι θα μπαίνουν για να παρκάρουν εκεί δωρεάν, να τους φέρνουμε στην πόλη. Όμως, δεν έχουμε κουλτούρα. Όταν βάλαμε το ηλεκτρικό λεωφορείο και γύριζε την πόλη, πόσοι επιβάτες μπαίνανε; Εδώ θέλει και μία άλλη συνεργασία με το ΚΤΕΛ, θα δούμε γενικά τη δημόσια συγκοινωνία, όπως έχει ενσωματωθεί στις μεγάλες πόλεις.

Χρειάζεται μία επικαιροποποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης;

Κυκλοφοριακή μελέτη θα γίνει και θα γίνει και καινούργια. Το πρόβλημα το δημιουργούν εκείνοι που θα έπρεπε να ξέρουν περισσότερα. Είμαι σαφής. Όλη η πολιτική των βιώσιμων πόλεων στην Ευρώπη είναι η απελευθέρωση των ιστορικών κέντρων και του κέντρου των δραστηριοτήτων των πολιτών από το ιδιωτικό αυτοκίνητο. Αυτό είναι κανόνας.

Να πεζοδρομήσουμε δηλαδή;

Τα πάντα. Μπορώ να το κάνω στο Ρέθυμνο; Όχι. Όταν θα γίνει ο περιφερειακός δρόμος, τώρα που το πιέζουμε μέσω του ΒΟΑΚ θα μπορούν να γίνουνε διασυνδέσεις με τις γειτονιές.

Το έργο του πάρκινγκ στους 4 Μάρτυρες που φθάνει;

Καμία εντολή δημοπράτησης δεν έχει δώσει η κυβέρνηση σε κανένα έργο. Κανένα έργο του ΕΣΠΑ δεν έχει προχωρήσει, ακόμα κάνουνε εκκαθάριση του προηγούμενου.

Υπάρχουν 10 ώρες την ημέρα, το παρακολουθώ από τις θερμικές κάμερες που δεν έχει κανένα αυτοκίνητο η Λεωφόρος Κουντουριώτη. Η συμφόρηση είναι σημειακή, τοπική επειδή το επιτρέπουμε εμείς. Αν είχαμε δύο σφυρίχτρες στη Λεωφόρο το απόγευμα και δεν επιτρέπαμε σε αυτούς τους 5-6 που περιμένουν τις κοπέλες τους να σχολάσουν από τις επιχειρήσεις, να ψωνίσουν, να πάνε στα ATM να βγάλουν λεφτά από την τράπεζα, θα ήταν καλύτερη η κατάσταση.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ