Οδός Ι. Κονδυλάκη
«Μήνες τώρα έχει ξεκινήσει και προχωρεί το έργο ανάπλασης της οδού Ι. Κονδυλάκη στο κέντρο του Ρεθύμνου. Το έργο εκτελείται με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» του προγράμματος Οδικής Ασφάλειας με προϋπολογισμό 1.487.878 ευρώ.
Η εν λόγω οδός αποτελεί κεντρικό δρόμο της πόλης με υπάρχουσες σχολικές μονάδες αλλά και όντας μια από της εισόδους προς την πόλη που έχριζαν ανάπλασης με διαμόρφωση προβλεπόμενων απαραίτητων πεζοδρόμιων. Όπως είναι κατανοητό το θέμα ασφάλειας μαθητών, πεζών, και διερχομένων αυτοκινήτων είναι μείζον θέμα της περιοχής. Μιας περιοχής που στερήθηκε χρόνια τώρα τη μέριμνα υποδομών πεζοδρομίων, φύτευσης, οδεύσεων για άτομα με προβλήματα όρασης, σωστού οδοφωτισμού. Τα έργα ξεκίνησαν ψηλά από τον Μασταμπά διασταύρωση οδών Κονδυλάκη και Μαρκέλου με κλείσιμο της οδού σταδιακά ανάλογα με την εξέλιξη των εργασιών. Την περίοδο αρχής της σχολικής χρονιάς το έργο εκτελούνταν στην είσοδο του 1ου ΓΕΛ και ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ με μαθητές καθημερινά να διασχίζουν τις σκαμμένες υποβάσεις και τη διεύθυνση με το σύλλογο διδασκόντων να ανησυχούν για την ασφάλεια των μαθητών.
Βάσει της μελέτης που εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία έγινε επανακαθορισμός του άξονα της οδού σύμφωνα με τα απαραίτητα πλάτη, διαπλατύνσεις και συναρμογές με τις κάθετες στην Ι. Κονδυλάκη οδούς. Σχεδιάστηκαν πεζοδρόμια βάσει προδιαγραφών με ράμπες όδευσης τυφλών, με εσοχές, θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και μοτοσικλετών και νησίδες πρασίνου. Διαμορφώθηκε υποδοχή υποσταθμού ΔΕΔΔΗΕ που θα χρειαστεί ΜΕΤΑ την υπογειοποίηση των δικτύων ηλεκτρισμού. Διαμορφώθηκε μικρή πλατεία και χώρο πρασίνου στην οδό Κνωσού στη βόρεια πλευρά του 13ου δημοτικού σχολείου.
ΟΜΩΣ: Στις μέρες μας η εξέλιξη στις αναπλάσεις προβλέπει υπογειοποίηση καλωδίων ΔΕΗ, έτσι ώστε να μην χρειάζονται στο μέλλον νέες επεμβάσεις στην ήδη διαμορφωμένη κατάσταση, πράγμα που δεν έγινε στην περίπτωση της οδού Ι. Κονδυλάκη λόγω «περιορισμένων συνεργείων του ΔΕΔΔΗΕ». Δηλαδή, το ράβε ξήλωνε το περιμένουμε.
Η συναρμογή με την κάθετη Ετεάρχου στην οδό Ι. Κονδυλάκη μόνο ομαλή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού δυσκολεύει τη στροφή και όδευση οχημάτων προς αυτήν - με το ένα και μόνο ρεύμα κυκλοφορίας προς τη Μοάτσου. Εκεί δηλαδή, που ήταν δυο λωρίδες παράλληλες και από την Κονδυλακη διοχέτευαν την κίνηση προς τη Χατζημιχάλη Γιάνναρη.
Η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου είναι μεγάλη σε έκταση και καμπυλότητα εξυπηρετώντας μόνο σαν τεράστια ράμπα την ιδιοκτησία έμπροσθεν της οποίας δημιουργήθηκε. Η στροφή από Κονδυλάκη προς την Χατζημιχάλη Γιάνναρη είναι επίσης δύσκολη. Ακόμα δυσκολία προσπέλασης παρατηρείται στο σημείο όπου οχήματα θα στρίβουν από Σαθά και μέσω της Κονδυλάκη κατευθύνονται προς Χατζημιχάλη Γιάνναρη λόγω στενότητας.»
Συμβολή Ι. Κονδυλάκη –Συβρίτου (13ο δημοτικό)
«Αν κάποιος ακολουθήσει την όδευση καθόδου της Κονδυλάκη συναντά μπροστά του το πεζοδρόμιο και τη ζαρντινιέρα στη συμβολή της με την οδό Συβρίτου, απέναντι από το 13ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου. Η μέριμνα της Τεχνικής Υπηρεσίας στο σημείο αυτό θα πρέπει να μην αρκεστεί στα σήματα που μόλις φαίνονται αλλά και σε επεμβάσεις διευθέτησης.
Στην εξέλιξη του έργου επί της οδού Ι. Κονδυλάκη παρατηρήθηκε το φαινόμενο σε πολλά σημεία κατασκευής των πεζοδρομίων και των ζαρντινιερών να ξηλώνονται ή να σπάζονται ήδη διαμορφωμένες ζαρντινιέρες. Ο λόγος είναι ότι δεν είχαν ληφθεί υπόψη στο στάδιο μελέτης και αποτύπωσης, περάσματα, ράμπες προς υφιστάμενες κατοικίες, φωτιστικά που μπήκαν σε σημεία που δεν προβλέπονταν, ενώ αφαιρέθηκαν σε άλλα που εμπόδιζαν. Βέβαια, δεν ήταν μόνο αυτή η ζημιά, αλλά και η διαμόρφωση των δαπέδων των πεζοδρομίων στα σημεία των αλλαγών. Κι όλα αυτά πιστοποιούνται από τους ίδιους τους κατοίκους που διαμένουν εκεί. Κι είναι οι ίδιοι οι πολίτες που αντιστάθηκαν με το κόψιμο των δέντρων στο βωμό της ανάπλασης.»
Σημείο συμβολής Κονδυλάκη -Ετεάρχου
«Μπορεί να αντιληφθούμε ότι το δεύτερο παράλληλο ρεύμα στη συμβολή αυτή έχει καταργηθεί, ενώ η συμβολή Κονδυλάκη –Χατζημιχάλη Γιάνναρη είναι πολύ κοντά και διερχόμενα οχήματα που όδευαν παλαιότερα προς αυτήν -χωρίς να επιβαρύνουν την κάθοδο Κονδυλάκη- τώρα δεν μπορούν παρά να περιμένουν. Παρεμπιπτόντως η Μοάτσου ως μονόδρομος διαθέτει δυο παράλληλα ρεύματα κυκλοφορίας, τα οποία επιβαρύνουν την Κονδυλάκη σε ώρες αιχμής. Το πεζοδρόμιο στο σημείο της συμβολής με την Ετεάρχου είναι πολύ μεγάλο και με καμπυλότητα που θα πρέπει να τονιστεί με σήμανση. Παράλληλα στη συμβολή Κονδυλάκη –Χατζημιχάλη Γιάνναρη υπάρχει κίνηση και από οχήματα αντίθετης κατεύθυνσης και χρειάζεται ανάλογη προσοχή λόγω των στενών πια οδών. Επίσης οι θέσεις στάθμευσης δεν επαρκούν πια χωρίς να αναζητηθεί σε πιο σημείο θα ήταν ιδανικό να υπάρξουν νέες, σε όλη την ευρύτερη περιοχή αναπλάσεων.»
Σημείο συμβολής Κονδυλάκη κ Μοάτσου
«Το σημείο που θα δημιουργηθούν τα πεζοδρόμια και θέσεις σταθμεύσεις είναι σήμερα σκαμμένα. Μπορούμε ν’ αντιληφθούμε ότι το δεύτερο παράλληλο ρεύμα στη συμβολή αυτή έχει καταργηθεί, παρά το ότι η Μοάτσου έχει δυο παράλληλα ρεύματα κυκλοφορίας. Έτσι επιβαρύνεται η Κονδυλάκη και τα οχήματα που την επιλέγουν να εξυπηρετηθούν σε ώρες αιχμής, εγκλωβίζονται σε «ουρά» που φτάνει πολύ ψηλά στο Μασταμπά. Τα πρωτοβρόχια δεν άρχισαν ακόμα και τα δίκυκλα ακόμα εξυπηρετούν την κατάσταση. Όταν οι βροχές θα ξεκινήσουν, τα αποτελέσματα θα φανούν τότε. Παράλληλα το έργο εξελίχτηκε και εξελίσσεται όταν τα σχολεία το ΓΕΛ και Πειραματικό Λύκειο άνοιξαν και οι μαθητές περνούν μέσα από παλέτες και οικοδομικά υλικά με κίνδυνο για τη σωματική τους ακεραιότητα. Οι διευθυντές και ο Σύλλογος γονέων εξέφρασαν παράπονα για το χρόνο εξέλιξης του έργου και για το ότι δεν υπάρχουν τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας»
Συμβολή Κουντουριώτου –Ασκούτση
«Οι θέσεις στάθμευσης έχουν εξαφανιστεί στο βωμό της ανάπλασης χωρίς να υπάρχει μέριμνα για εξασφάλιση χώρων αλλού σε άμεση γειτνίαση με το χώρο ανάπλασης, έτσι όπως γίνεται πάντα. Παρόμοια προβλήματα και στη συμβολή οδών Κουντουριώτου-Ασκούτση. Το στένεμα των οδών και η διαμόρφωση στροφής προς την Ασκούτση έχει οδηγήσει τους οδηγούς να αντιδρούν έντονα για τα σημεία συναρμογής καθέτων με την κύρια οδό. Η συναρμογή των δυο οδών αποτέλεσε θέμα συζήτησης. Η επικίνδυνη στροφή που οδηγεί σε ζαρντινιέρα και στύλο έχει σημανθεί με κολωνάκια όμως δεν επαρκεί αυτό καθώς σε περίπτωση απότομης στροφής με ταχύτητα η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. Παράλληλα το στένεμα της οδού στο σημείο αυτό είναι εμφανές και με τα κολωνάκια δυσχεραίνεται ακόμα περισσότερο. Χρειάζεται άμεσα διόρθωση η συναρμογή αυτή από την Τεχνική υπηρεσία.
Ως αντιπολίτευση το θέμα το έχουμε επισημάνει πολλές φορές στη Δημοτική Επιτροπή από τότε που δεν είχαν καν προχωρήσει τα έργα και υπήρχε μόνο η αφαίρεση του στρώματος της ασφάλτου, όμως «φωνή βοώντος εν τη ερήμω».
Η αναπλασμένη οδός Κολοκοτρώνη
«Η αναπλασμένη οδός Κολοκοτρώνη στη συμβολή της με την οδό Παπανικολάου στην Καλλιθέα, δεν πρόλαβε να κλείσει χρόνο από τότε που ασφαλτοστρώθηκε και ήδη εντοπίστηκε «λαβωματιά» που δημιουργήθηκε σε μέρος του οδοστρώματος. Η ποιότητα των υλικών κατασκευής των έργων πρέπει να είναι η προβλεπόμενη των μελετών και αυτή πρέπει να παραλαμβάνεται στα έργα. Αφορούν την ποιότητα ζωής των πολιτών τα οποία κατασκευάζονται με ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις.»
Κουτσαλεδάκη Ειρήνη
Πολιτικός μηχανικός
Επικεφαλής Μείζονος Αντιπολίτευσης
Δήμου Ρεθύμνης «ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ».