ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Λοξοδρομεί η υπόθεση της δίκαιης μετάβασης με κλειδωμένο ταμείο για επενδύσεις αγροτών και συνεταιρισμών

0

Ολόκληρη η επιστολή:

«Σε συνέχεια της µε αριθµ. Πρωτ. 42/21 Φεβρουαρίου 2023 επιστολής µας, επανερχόµαστε µε σκοπό να διευκρινίσουµε τις θέσεις της ΕΘΕΑΣ, που αποτελούν και θέσεις του ελληνικού αγροτικού και αγροδιατροφικού τοµέα και ειδικότερα των Συνεταιρισµών.

    Υφιστάµενη κατάσταση

Λόγω της απολιγνιτοποίησης, προδηµοσιεύεται σχέδιο «Προκήρυξη Καθεστώτος Ενισχύσεων «∆ίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» του Αναπτυξιακού Νόµου 4887/2022», που αφορά στις περιοχές ∆υτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης Πελοποννήσου. Στο πλαίσιο της πρόσκλησης, µεταξύ άλλων, λαµβάνεται υπόψη το ακόλουθο θεσµικό πλαίσιο:

    Ο Κανονισµός (ΕΚ) αριθµ. 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014, για την κήρυξη ορισµένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συµβατών µε την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρµογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για την Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης [Γενικός Απαλλακτικός Κανονισµός (Γ.Α.Κ.)] (EE L 187), όπως ισχύει.
    Η υπ’ αριθµ. 92172/27-9-2022 κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθώς και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων «Καθορισµός ειδικών όρων, προϋποθέσεων, προδιαγραφών και περιορισµών για την υπαγωγή σε καθεστώτα ενισχύσεων του ν.4887/2022, επενδυτικών σχεδίων του τοµέα της µεταποίησης γεωργικών προϊόντων, όπως αυτός ορίζεται στο σηµείο 10 του άρθρου 2 του Καν. (ΕΕ) υπ’ αριθµ. 651/2014 της Επιτροπής» (Β’ 5053/27-09-22).
Στον Κανονισµό (ΕΚ) αριθµ. 651/2014, όπως και σε κάθε άλλη αναφορά του θεσµικού πλαισίου που επικαλείται το σχέδιο της προκήρυξης, δεν εξαιρούνται οι «Συνεταιρισµοί, Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισµοί (ΑΣ), Οµάδες Παραγωγών (Οµ. Π.), Οργανώσεις Παραγωγών (Ο.Π.), Αγροτικές Εταιρικές Συµπράξεις (Α.Ε.Σ.)». Αντιθέτως, είναι επιλέξιµες οι ανωτέρω οντότητες ως νοµικά πρόσωπα µε παραγωγική και µεταποιητική δραστηριότητα, συµβάλλοντας στο ΑΕΠ της χώρας και στην αύξηση της απασχόλησης. Επιπρόσθετα, ο αποκλεισµός των ως άνω νοµικών µορφών, δεν συµβάλλει αλλά αντιθέτως υποδαυλίζει την επίτευξη του στόχου της προκήρυξης, όπως αυτός περιγράφεται στο άρθρο 2 και αναφέρει: «Στόχος του Π∆ΑΜ είναι να δοθεί στις περιοχές αυτές η δυνατότητα να αντιµετωπίσουν τις κοινωνικές, εργασιακές, οικονοµικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της απολιγνιτοποίησης και η µετάβαση τους σε µια κλιµατικά ουδέτερη οικονοµία και µια ισορροπηµένη και βιώσιµη ανάπτυξη».

Οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις στηρίζουν παγκοσµίως και διαχρονικά την κοινωνική συνοχή, την τοπική οικονοµία και τη µείωση της ανεργίας, εφαρµόζοντας βιώσιµες πολιτικές και πρακτικές για το περιβάλλον και τη διαχείριση των διαθέσιµών φυσικών πόρων.

Στην υπ’ αριθµ. 92172/27-9-2022 κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων γίνεται αναφορά στην υπό όρους ενίσχυση του τοµέα της µεταποίησης γεωργικών προϊόντων, όπως αυτός ορίζεται στο σηµείο 10 του άρθρου 2 Γ.Α.Κ. πουθενά δεν εξαιρούνται οι Συνεταιρισµοί ή και οι λοιπές νοµικές µορφές που προαναφέρονται. Αντιθέτως, οι συνεταιρισµοί αποτελούν ενώσεις αγροτών που ως στόχο έχουν την από κοινού συλλογή, τυποποίηση, µεταποίηση, συσκευασία και εµπορία των γεωργικών προϊόντων. Πρόκειται δηλαδή, για δραστηριότητες που αντιστοιχούν σε ΚΑ∆ που ξεκινούν µε πρώτη βαθµίδα 10000000 και δεν αφορούν σε πρωτογενή παραγωγή. Επιπλέον, η ως άνω ΚΥΑ επικαλείται τον Καν. 702/20214 ο οποίος αφορά στην πρωτογενή παραγωγή και έχει πλέον αντικατασταθεί από τον νέο ΚΑΚΓ. Πέραν των ειδικών στόχων και χαρακτηριστικών της πρόσκλησης, η οποία εστιάζει στον δευτερογενή τοµέα, δεν γίνεται να υπάρξει «∆ίκαιη Μετάβαση» χωρίς τη συµβολή του πρωτογενούς τοµέα, τόσο από άποψη παραγωγής και γεωργικών εκµεταλλεύσεων, όσο και λόγω της παραγωγής ΑΠΕ από τους αγρότες και της δηµιουργίας Ενεργειακών Κοινοτήτων ή συµµετοχής τους σε αυτές.

    Θέση για τεκµηρίωση της πρότασης

Λαµβάνοντας υπόψη όλα τα προηγούµενα και επειδή οι «Συνεταιρισµοί, Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισµοί (ΑΣ), Οµάδες Παραγωγών (Οµ. Π.), Οργανώσεις Παραγωγών (Ο.Π.), Αστικοί Συνεταιρισµοί, Αγροτικές Εταιρικές Συµπράξεις (Α.Ε.Σ.)»:

    Αποτελούν φορείς επενδύσεων, που είναι εγκατεστηµένοι ή έχουν υποκατάστηµα στην Ελληνική Επικράτεια και έχουν τη µορφή εµπορικής εταιρείας (άρθρο 13, περίπτωση 1 του σχεδίου της προκήρυξης).
    ∆ύνανται να υλοποιούν παραγωγικές επενδύσεις (άρθρο 5, περίπτωση 1 του σχεδίου της προκήρυξης):

 σε ΜΜΕ, συµπεριλαµβανοµένων των πολύ µικρών επιχειρήσεων που οδηγούν σε οικονοµική διαφοροποίηση, εκσυγχρονισµό και µετατροπή

 στην ίδρυση νέων µονάδων που οδηγούν στη δηµιουργία θέσεων εργασίας

  σε δραστηριότητες έρευνας και καινοτοµίας και επενδύσεις προώθησης της µεταφοράς προηγµένων τεχνολογιών

 στην ανάπτυξη τεχνολογίας

 στην ψηφιακή καινοτοµία και την ψηφιακή συνδεσιµότητα

  στην ενίσχυση της κυκλικής οικονοµίας, µεταξύ άλλων µέσω της πρόληψης και της µείωσης αποβλήτων, µέσω της αποδοτικής χρήσης των πόρων, της επαναχρησιµοποίησης, της επισκευής και της ανακύκλωσης.

iii. Λειτουργούν ως φορείς στον κλάδο της µεταποίησης γεωργικού προϊόντος για παραγωγή τελικών γεωργικών προϊόντων (παράρτηµα Ι της ΣΛΕΕ) και της µεταποίησης γεωργικού προϊόντος για παραγωγή τελικών µη γεωργικών προϊόντων, όπως και στην εµπορία αυτών

    ∆εν δραστηριοποιούνται στον πρωτογενή τοµέα, ο οποίος, παραδόξως, εξαιρείται του καθεστώτος ενίσχυσης.
    Είναι νοµικές οντότητες, οι οποίες λειτουργούν σύµφωνα µε τα εθνικά λογιστικά πρότυπα και µε επιχειρηµατικά κριτήρια και ο στοχευµένος, άδικος και ατεκµηρίωτος αποκλεισµός αυτών, οδηγεί σε παραβίαση των κανόνων υγιούς ανταγωνισµού και ρύθµισης της εσωτερικής αγοράς.
    Είναι επιχειρήσεις που µπορούν να συµβάλουν δυναµικά στην επίτευξη των στόχων της προκήρυξης.

Τα παραπάνω καθιστούν την τροποποίηση των προκηρύξεων επιβεβληµένη και συγκεκριµένα ως ΕΘΕΑΣ ζητούµε:

1) Να τροποποιηθεί το σχέδιο της προκήρυξης και συγκεκριµένα το σηµείο δυο να αντικατασταθεί ως εξής: «2. Από τις ενισχύσεις του παρόντος καθεστώτος εξαιρούνται Κοινοπραξίες που ασκούν εµπορική δραστηριότητα, ∆ηµόσιες και ∆ηµοτικές Επιχειρήσεις και θυγατρικές τους, Ατοµικές Επιχειρήσεις»

2) Να γίνει πρόβλεψη ώστε µέρος των κονδυλίων να στραφούν στον πρωτογενή τοµέα, λαµβάνοντας υπόψη την προηγούµενη προκήρυξη Αγροδιατροφή – Πρωτογενής Παραγωγή και Μεταποίηση Γεωργικών Προϊόντων – Αλιεία – Ν. 4887/2022 Αγροδιατροφή – Πρωτογενής Παραγωγή και Μεταποίηση Γεωργικών Προϊόντων – Αλιεία – Ν. 4887/2022. Συγκεκριµένα, να προετοιµαστεί και να αναρτηθεί σχέδιο προκήρυξης «∆ίκαιης Μετάβασης» για τον πρωτογενή τοµέα.

Παρακαλούµε, όπως προβείτε στην άµεση εξέταση του θέµατος και στην ενσωµάτωση όλων των παραπάνω φορέων των αγροτών και των Συνεταιρισµών στους επιλέξιµους δικαιούχους για να είναι νόµιµο και να έχει νόηµα το ολοκληρωµένο σχέδιο για τη ∆ίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση, αφού στις περιοχές που θα εφαρµοσθεί της ∆υτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης Πελοποννήσου ο πρωτογενής τοµέας αποτελεί καταλύτη για την δίκαιη µετάβαση.».

 

agronews.gr

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ